Langzame minitrix ICE3
-
Onderwerp starter - Berichten: 69
Langzame minitrix ICE3
Geachte allen,
Hierbij een korte vraag, ik heb een Minitrix ICE3 zoals uit de startset 11206 alleen dan de losse trein.
Nu mijn vraag is: hoort deze zo langzaam te rijden?
Ter vegelijking mijn fleischmann 218 rijd op half gas van de trafo een mooie snelheid, mijn Minitrix 1127 rijd op die instelling net iets te hard maar de ICE kruipt dan net.
Is dit het normale rijgedrag van deze trein?
Hierbij een korte vraag, ik heb een Minitrix ICE3 zoals uit de startset 11206 alleen dan de losse trein.
Nu mijn vraag is: hoort deze zo langzaam te rijden?
Ter vegelijking mijn fleischmann 218 rijd op half gas van de trafo een mooie snelheid, mijn Minitrix 1127 rijd op die instelling net iets te hard maar de ICE kruipt dan net.
Is dit het normale rijgedrag van deze trein?
Re: Langzame minitrix ICE3
Hallo,
De ICE3 van Minitrix rijdt bij mij in de originele lengte (8 bakken) behoorlijk hard rond.
Maakt die ICE3 van jou misschien een een raar geluid, bijvoorbeeld een tikkend geluid
dan kan het wel zijn dat de kunststof tandwielen kapot zijn.(gescheurd)
Is een bekend probleem bij deze ICE3 van Minitrix, garantie werk bij de importeur
G. Keuterman in Borne.
Groet, Marc
De ICE3 van Minitrix rijdt bij mij in de originele lengte (8 bakken) behoorlijk hard rond.
Maakt die ICE3 van jou misschien een een raar geluid, bijvoorbeeld een tikkend geluid
dan kan het wel zijn dat de kunststof tandwielen kapot zijn.(gescheurd)
Is een bekend probleem bij deze ICE3 van Minitrix, garantie werk bij de importeur
G. Keuterman in Borne.
Groet, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
-
Dit is een versie van maar 3 bakken lang. Voor zover ik weet is hij ook niet uit te breiden.
Hij maakt geen verkeerde geluiden, hij is juist erg stil.
Deze uitvoering is het:
http://www.flickr.com/photos/cdspit/845766270/(Foto niet van mij)
Alleen dan de NS uitvoering.
Hij maakt geen verkeerde geluiden, hij is juist erg stil.
Deze uitvoering is het:
http://www.flickr.com/photos/cdspit/845766270/(Foto niet van mij)
Alleen dan de NS uitvoering.
Hij is wel uit te breiden met 1 klas en 2 klas rijtuigen die voor de ICE3 uitgebracht zijn door Minitrix.
De nummers zijn 15844 en15845, hoewel de rijtuigen niet helemaal kloppen wat betreft de deur plaatsingen.
Allemaal dezelfde één deur plaatsing, terwijl er ook rijtuigen zijn met twee deuringangen.
grt, marc
De nummers zijn 15844 en15845, hoewel de rijtuigen niet helemaal kloppen wat betreft de deur plaatsingen.
Allemaal dezelfde één deur plaatsing, terwijl er ook rijtuigen zijn met twee deuringangen.
grt, marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Marco
-
Ook mijn 15-delige Minitrix ICE was ondanks twee motorwagens qua snelheid een boemeltje. De motorwagens bleken enorme vetpotten (dik en heel veel) te zijn. Nadat dit tot een minimum was teruggebracht en de druk van de sleepcontactjes wat was gereduceerd, loopt het stel zoals je van een ICE verwacht.
Te veel vet schijnt een typische Minitrix-kwaal te zijn: nadat de RAm 500 dezelfde schoonmaakbeurt had ondergaan liep die ook stukken sneller.
Te veel vet schijnt een typische Minitrix-kwaal te zijn: nadat de RAm 500 dezelfde schoonmaakbeurt had ondergaan liep die ook stukken sneller.
-
Ik heb hem eens open gemaakt en voor zover ik kon zien zat er geen onnodig vet in de motoren. In de draaistellen zat wel aan de ruime kant aan vet/olie. Dit heb ik verwijderd tot er het minimale inzat, voor zover ik erbij kon.
Ook heb ik in de 2 stuurstanden 1 van de 3 gewichten weg gehaald.
Nu rijd hij al iets sneller maar nog steeds niet geweldig.
Zijn er mensen die de zelfde set hebben?
Ook heb ik in de 2 stuurstanden 1 van de 3 gewichten weg gehaald.
Nu rijd hij al iets sneller maar nog steeds niet geweldig.
Zijn er mensen die de zelfde set hebben?
Ik heb de versie van 8 bakken, maar die gaat inderdaad ook opvallend traag vergeleken met andere treinen.
Mijn projectje: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5326
Ik heb de duitse versie met 8 bakken digitaal en heb hem in koploper goed aan de snelheid .
Dus heb er helemaal geen problemen mee ,
Raymond waar ik hem van overgenomen heb had er wel messing tandwielen in gedaan.
Rijd gewoon goed net als de Thalys .
mvg Sjaak
Dus heb er helemaal geen problemen mee ,
Raymond waar ik hem van overgenomen heb had er wel messing tandwielen in gedaan.
Rijd gewoon goed net als de Thalys .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Ik heb alleen van die zwarte monsters rond tuffen, eens een snelheidsmeting gedaan en dat bleek al snel veel te hard. Dus meet je baan eens op en meet hoe lang de trein er over doet om dat stuk af te leggen. Op deze site http://www.eclecticsite.be/model/treinSnelheid.htm kun je de gegevens kwijt en je krijgt netjes retour hoe hard de trein in werkelijkheid zou rijden. Misschien moet je je idee van niet hard genoeg bijstellen.
-
Interessante link, waarvoor mijn dank.
Maar op de modelbaan geldt niet dat alles 1:160 is. Dan zouden we immers geen boog en geen station kunnen nabootsen. Een beetje wissel is zo’n 11cm, dat is ongeveer 2/3 van een rijtuig. Die maat zou ik in het 1:1-bedrijf liever niet willen meemaken. Er zou trouwens geen harmonica heel blijven. Oftewel: onze nabootsing deugt niet.
Vandaar dat naar mijn mening niet de absolute maar de belevingssnelheid moet gelden. Ik hoef geen schaalsnelheid van mijn ICE te zien, maar wil wel het gevoel hebben dat-ie voorbij “scheurt”. Oftewel, het gaat niet om de absolute maar om de relatieve waarde. En dan mag je – zonder rekening te houden met de 1:160-sneheid - best vinden dat een ICE niet de snelheid uitstraalt die er van wordt verwacht.
Zelfs de MOROP-normen vinden een bepaalde overschijding van de schaalsnelheid alleszins acceptabel.
Maar op de modelbaan geldt niet dat alles 1:160 is. Dan zouden we immers geen boog en geen station kunnen nabootsen. Een beetje wissel is zo’n 11cm, dat is ongeveer 2/3 van een rijtuig. Die maat zou ik in het 1:1-bedrijf liever niet willen meemaken. Er zou trouwens geen harmonica heel blijven. Oftewel: onze nabootsing deugt niet.
Vandaar dat naar mijn mening niet de absolute maar de belevingssnelheid moet gelden. Ik hoef geen schaalsnelheid van mijn ICE te zien, maar wil wel het gevoel hebben dat-ie voorbij “scheurt”. Oftewel, het gaat niet om de absolute maar om de relatieve waarde. En dan mag je – zonder rekening te houden met de 1:160-sneheid - best vinden dat een ICE niet de snelheid uitstraalt die er van wordt verwacht.
Zelfs de MOROP-normen vinden een bepaalde overschijding van de schaalsnelheid alleszins acceptabel.
-
Ik begrijp dat wel, aan alle kanten doen we met ons baantje de werkelijkheid geweld aan. Ik wil er ook niet mee zeggen dat je de snelheid zoals gepresenteerd via deze link moet aanhouden. Het geeft echter wel een idee hoe hard je eigenlijk op je modelbaan rond tuft. En laten we eerlijk zijn, de reizigers in jouw ICE worden ook niet graag van links naar rechts gesmeten omdat je met jouw ICE door een wisselstraat ging met een naar verhouding iets te hoge snelheid.
Gebruik makend van de site is het me vandaag gelukt om analoog met pcm een BR96 met 680m/uur (geen tik fout!) over de baan te sturen. Een as omwenteling deed er bijna 30 seconden over. De testbaan meet 215 cm en de BR96 heeft er 1823 seconden over gedaan. De testbaan is opgebouwd uit R2, met twee rechte stukken, 2 meegebogen wissels R1/R2 en een standaard wissel. Alles bereden in de "rechtuit" stand. Ik had nooit verwacht zo'n tijd te kunnen klokken en heb er een stopwatch bij moeten halen. Ben benieuwd of na de digitalisering dit ook nog haalbaar is. Dit is dus het andere gebruik van deze site. Een ICE rijdt uiteraard veel harder, de maximum snelheid van een BR96 was in het echt ook slechts 50km/uur. Die 680m/uur duurt dus ook een eeuwigheid, af en toe had ik het idee dat de loc stilstond, zo langzaam als dat ging.
Gebruik makend van de site is het me vandaag gelukt om analoog met pcm een BR96 met 680m/uur (geen tik fout!) over de baan te sturen. Een as omwenteling deed er bijna 30 seconden over. De testbaan meet 215 cm en de BR96 heeft er 1823 seconden over gedaan. De testbaan is opgebouwd uit R2, met twee rechte stukken, 2 meegebogen wissels R1/R2 en een standaard wissel. Alles bereden in de "rechtuit" stand. Ik had nooit verwacht zo'n tijd te kunnen klokken en heb er een stopwatch bij moeten halen. Ben benieuwd of na de digitalisering dit ook nog haalbaar is. Dit is dus het andere gebruik van deze site. Een ICE rijdt uiteraard veel harder, de maximum snelheid van een BR96 was in het echt ook slechts 50km/uur. Die 680m/uur duurt dus ook een eeuwigheid, af en toe had ik het idee dat de loc stilstond, zo langzaam als dat ging.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Verkeerd uitgangspunt. Alleen in de beide wacht(kop)stations, waar veel langzamer wordt gereden, ontmoet mijn ICE (in een complete cyclus) 9 aftakkend liggende wissels. Dat zijn er dus meestal slechts 2 per wachtstation per rit.Zaunkönigs Bahn schreef: En laten we eerlijk zijn, de reizigers in jouw ICE worden ook niet graag van links naar rechts gesmeten omdat je met jouw ICE door een wisselstraat ging met een naar verhouding iets te hoge snelheid.
.
Daar waar de set wel met hoge c.q. toepasselijke snelheid rijdt liggen alle wissels rechtuit: mijn Peiseriaantjes worden heel comfortabel verplaatst.
-
Mooi, maar rijd je over een afbuigend spoor dan 50km/u? Mijn inschatting is dat het harder zal zijn.
-
Het gaat mij ook niet zo zeer of de trein exact volgens schaal de juiste snelheid rijd. Mij gaat het om de relatieve snelheid tegenover andere locs/treinen en het feit dat deze kruipt tegenover bv een BR218.
Maar nu ik weet dat dit een minitrix kwaaltje weet ik dat het in ieder geval niet aan mijn trein ligt.
Maar nu ik weet dat dit een minitrix kwaaltje weet ik dat het in ieder geval niet aan mijn trein ligt.