Misschien een hele domme vraag, maar voor de voeding van verlichting en wissels aandrijving, wat wordt daar meestal voor gebruikt?
Ik lees vanalles over led verlichting en dat je alles moet optellen en de voltage in de gaten moet houden.Is het dan zo dat je een batterij aan voedingen onder de tafel hebt liggen?
Let wel, ik ben een echte starter.
Werk nu met één trafo voor rijden en wisselbediening, en rij analoog.
voeding verlichting
Re: voeding verlichting
Hi,
Hangt natuurlijk een beetje af van hoe groot je baan is en gaat worden.
Ik zelf gebruik 8 trafo's.
1 voor m'n intellibox; 4 voor de 4 boosters voor de 4 gescheiden baandelen; 1 voor de wissels en 2 voor al m'n verlichting.
Misschien een beetje overkill, maar in het begin beter gelijk goed en voldoende aangelegd dan later (met alle gevolgen van dien) weer moeten wijzigen.
Voor de verlichting gebruik ik de Titan 108 trafo's; goedkoop, krachtig en te schakelen op meerdere voltages.
Kijk maar eens op Ebay.
Op de foto de 4 trafo's voor de boosters.
Groet
Jos
Hangt natuurlijk een beetje af van hoe groot je baan is en gaat worden.
Ik zelf gebruik 8 trafo's.
1 voor m'n intellibox; 4 voor de 4 boosters voor de 4 gescheiden baandelen; 1 voor de wissels en 2 voor al m'n verlichting.
Misschien een beetje overkill, maar in het begin beter gelijk goed en voldoende aangelegd dan later (met alle gevolgen van dien) weer moeten wijzigen.
Voor de verlichting gebruik ik de Titan 108 trafo's; goedkoop, krachtig en te schakelen op meerdere voltages.
Kijk maar eens op Ebay.
Op de foto de 4 trafo's voor de boosters.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Re: voeding verlichting
Wij rijden digitaal en de railvoeding is dus voeding met daarin de digitale signalen. Dat heeft zoals alle voedingen een beperking aan wat het aankan qua verbruik en die willen we zoveel mogelijk gebruiken voor de decoders en treinen. Het is als het ware ' dure' stroom, alle andere gebruikers zou je dan van ' goedkopere' stroom willen voorzien. In jouw analoge geval zou je wellicht zoveel mogelijk rijstroom willen gebruiken voor het rijden en evt rijtuigverlichting en al het andere door een andere trafo willen voeden.
Voor scenery zoals licht, geluid en beweging gebruiken we simpele oude trafo's (die je zou gebruiken voor analoog verkeer). Een reden is dat we onze hobby (her)start hebben met de aankoop van een hele berg materiaal, waaronder een aantal trafo's. Maar dit kan ook prima met standaard trafo's zoals Jos hierboven heeft gebruikt.
Ik zie geen verband tussen led verlichting & een heleboel trafo's. Het gaat er om dat de trafo het totale verbruik aankan, als je meer gaat verbruiken is een grotere of een extra trafo nodig.
Elk van de drie dorpen/steden en omliggende gebieden heeft bij ons een eigen trafo. Bijkomend voordeel bleek dat je daarmee ook de lichtsterkte van zo'n heel segment iets kunt aanpassen.
Naast het feit dat de stroom uit de railbox (we rijden met mobilestations) dus relatief ' duur' is, bleek het ook net te weinig om onze Fleischmann wissels om te gooien. Daarom fungeert 1 van de extra trafos ook als wisselbooster. De decoders hebben daarvoor een aparte ingang, hier het bovenste rode draadje (blauw en rood aan de onderzijde is de 'dure' digitale stroom, gevoed door de ringleiding) in kast 7 bijvoorbeeld.
En ja, die trafo's hangen daar aan plastic buisklemmetjes, zo hoefde ik ze niet open te maken om ze tegen het bord te schroeven.
Bart
Voor scenery zoals licht, geluid en beweging gebruiken we simpele oude trafo's (die je zou gebruiken voor analoog verkeer). Een reden is dat we onze hobby (her)start hebben met de aankoop van een hele berg materiaal, waaronder een aantal trafo's. Maar dit kan ook prima met standaard trafo's zoals Jos hierboven heeft gebruikt.
Ik zie geen verband tussen led verlichting & een heleboel trafo's. Het gaat er om dat de trafo het totale verbruik aankan, als je meer gaat verbruiken is een grotere of een extra trafo nodig.
Elk van de drie dorpen/steden en omliggende gebieden heeft bij ons een eigen trafo. Bijkomend voordeel bleek dat je daarmee ook de lichtsterkte van zo'n heel segment iets kunt aanpassen.
Naast het feit dat de stroom uit de railbox (we rijden met mobilestations) dus relatief ' duur' is, bleek het ook net te weinig om onze Fleischmann wissels om te gooien. Daarom fungeert 1 van de extra trafos ook als wisselbooster. De decoders hebben daarvoor een aparte ingang, hier het bovenste rode draadje (blauw en rood aan de onderzijde is de 'dure' digitale stroom, gevoed door de ringleiding) in kast 7 bijvoorbeeld.
En ja, die trafo's hangen daar aan plastic buisklemmetjes, zo hoefde ik ze niet open te maken om ze tegen het bord te schroeven.
Bart
Re: voeding verlichting
Ikzelf heb destijds zo'n trafoding van Viessmann gekocht. Kostte me meen ik 50-60 EUR ofzo. Ik zit nog niet tegen de limiet aan, en dat zat ik ook niet bij Boppard. Maar hoeveel vermogen die is.....? Staat vast wel ergens op internet.
Re: voeding verlichting
Ik gebruik 1 zware halogeen trafo 12V / 8A met erachter een zekering print verdeeld in 6 groepen.
1 groep voor de treinvoeding.
1 groep voor de sein en wisselsturing (werkt met schakelversterkers)
2 groepen voor verlichting.
1 groep voor de draaischijf electronica.
1 groep voor de besturingselectronica(relais en flipflop's).
Gaat er ergens iets fout, valt nooit gelijk het hele zaakje stil
1 groep voor de treinvoeding.
1 groep voor de sein en wisselsturing (werkt met schakelversterkers)
2 groepen voor verlichting.
1 groep voor de draaischijf electronica.
1 groep voor de besturingselectronica(relais en flipflop's).
Gaat er ergens iets fout, valt nooit gelijk het hele zaakje stil
Groet van Frank
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: voeding verlichting
het aantal transformators dat je nodig hebt hangt af van het aantal stroom verbruikende objecten.
Simpel gezegd het vragende vermogen moet lager zijn dan het leverende vermogen.
In dit geval moet je voldoende Ampere leveren om alles te laten draaien. Kijk hiervoor even in de handleiding van je trafo.
Wanneer je een klein baantje hebt is inprincipe 1 trafo genoeg, de verlichting vraagt dan zo weinig dat je voldoende vermogen kan leveren om ook je wissels aan te sturen.
Wanneer je groter gaat zoals hierboven, dan is het nodig dat je meer vermogen kan leveren. Dit doe je door meer trafo's ( of andere vermogens leverende bronnen) op het net aan te sluiten. Zodra je meer dan 16 Amp nodig hebt is het aan te raden om een nieuwe stop in je stoppenkast aan te spreken.
Wat hierboven wordt getoont is dat de verschillende onderdelen hun eigen vermogens leverancier hebben, dit is handig omdat je dan delen kan aansturen, makkelijker kan vervangen/ uitbereiden en je mogelijk minder draden nodig hebt.
Simpel gezegd het vragende vermogen moet lager zijn dan het leverende vermogen.
In dit geval moet je voldoende Ampere leveren om alles te laten draaien. Kijk hiervoor even in de handleiding van je trafo.
Wanneer je een klein baantje hebt is inprincipe 1 trafo genoeg, de verlichting vraagt dan zo weinig dat je voldoende vermogen kan leveren om ook je wissels aan te sturen.
Wanneer je groter gaat zoals hierboven, dan is het nodig dat je meer vermogen kan leveren. Dit doe je door meer trafo's ( of andere vermogens leverende bronnen) op het net aan te sluiten. Zodra je meer dan 16 Amp nodig hebt is het aan te raden om een nieuwe stop in je stoppenkast aan te spreken.
Wat hierboven wordt getoont is dat de verschillende onderdelen hun eigen vermogens leverancier hebben, dit is handig omdat je dan delen kan aansturen, makkelijker kan vervangen/ uitbereiden en je mogelijk minder draden nodig hebt.
Re: voeding verlichting
Als ik het goed begrijp gaat het dus niet alleen om de aanta voltage maar vooral om de ampere.
Zo'n "Zekering print", hoe ziet dat eruit?Frank_N schreef:Ik gebruik 1 zware halogeen trafo 12V / 8A met erachter een zekering print verdeeld in 6 groepen.
Een starter...
http://station-dachboden.webnode.nl/
http://station-dachboden.webnode.nl/
Re: voeding verlichting
Zekering print (eigenlijk een soort stoppenkast):
https://lh3.googleusercontent.com/-HDXm ... liging.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-HDXm ... liging.jpg
Groet van Frank