Analoog maar toch digitaal bestuurd

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Frank_N »

Vraagje (mogelijk academisch, maar toch):
Weet iemand een manier/mogelijkheid om mijn analoge baan digitaal te besturen :?:
Ik bedoel dat de wissels (via een diodematrix, rijweg instellen), ontkoppelaars en seinen bestuurd worden, dus te schakelen zijn met (bijvoorbeeld) TTL electronica. De schakelversterkers zijn aan te sturen met slechts een paar mA, dus ook relais.
Dus met behulp van een computer mijn modelbaan te besturen (sporenplan op beeldscherm en klikken op een rijweg, spooraansluitingen op de draaischijf en de ontkoppelaars).
De rijregelaar blijft analoog (Weistra) en handmatig, bezetmelding is niet zo moeilijk te maken.
Feitelijk maak ik liever geen synoptiesch bord, zou daar graag een pc voor gebruiken.
Wat knutselen met electronica is voor mij niet zo'n probleem.
Al heb ik er geen idee hoe het zaakje te koppelen aan een computer :roll:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door shoven »

Dit klinkt alsof je decoders wilt bouwen met eenvoudige componenten...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door matthijskuiper »

dit klinkt als een labview stroming project.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door shoven »

matthijskuiper schreef:dit klinkt als een labview stroming project.
Een WAT??? :|
Effe mijn woordenboek zoeken hoor...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Tinus
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jan 2013 08:05
Locatie: Utrecht

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Tinus »

He Frank_N,

Ik ben zelf bezig met een analoge baan. Daarbij maak ik ook gebruik van een Weistra regelaar voor de aansturing van mijn trein(en).
Om toch het een en ander te automatiseren met de computer, heb ik een Velleman K8055 printplaat gekocht bij Conrad (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1910 ... bouwpakket).
Dit is een interface kaart die je via USB kan koppelen aan je PC. Met deze kaart kun je verschillende signalen versturen (bijvoorbeeld wissels schakelen) en signalen ontvangen (bijvoorbeeld bezetmelders.)
Voor zover ik weet is er geen standaard programma (zoals Koploper) waarmee je de kaart verder kan aansturen, maar ik kan zelf programmeren dus ik ben zelf wat software aan het schrijven om mijn baan aan te sturen.

Misschien dat je hier wat aan hebt.

Groet,
Martijn


Smaller is beter!
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door evo »

Volgens mij kun je de Velleman K8055 aansturen met Rocrail.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door matthijskuiper »

shoven schreef:
matthijskuiper schreef:dit klinkt als een labview stroming project.
Een WAT??? :|
Effe mijn woordenboek zoeken hoor...
Labview wordt gebruikt voor monitoren van stroming processen, bijv. een bierbrouwerij.
daar leek het voorbeeld nogal op, vandaar dat ik het opperde.

Feitelijk wat je doet is metingen aan, in dit geval je baan, en daar voer je een berekening op uit, welke weer ee terug koppeling geeft aan je baan.
Juist omdat een Grafische interface werd genoemd is dit programma geschikt. (alleen zijn de kosten waarschijnlijk niet zo handig.
Maar als je dit vergelijkt met andere decoders valt het weer mee.

Ik vermoed trouwens dat je met een dynamo en een goed rail programma ook een eind kan komen.



Nijboer
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Nijboer »

LabView is een grafische programmeeromgeving.
In de oudere versies kon je nog wat doen met de toen nog
standaard parallelpoort van je PC. Volgens mij is dat er nu uit.
Als je daar met een schuifregister aan de gang gaat kun je tig
dingen schakelen en ook wel DAC's aansturen voor de spannings
regeling.

Maar LAbView kost geld, veel geld.
Het wordt in de industrie gebruikt voor van alles en nog wat, kost
dus geld....

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Frank_N »

Naar aanleiding van de reacties van Martijn en Edwin even wat speur en denkwerk verricht.

@Martijn:

Klinkt interessant! Als die kaart 8 uitgangen heeft, en je kunt die in een matrix zetten komt dat neer op 256 mogelijkheden.
>>Dan zal op de uitgang toch extra electronica moeten worden toegevoegd om de schakelopdracht naar het gekozen punt te routen, als ik het goed begrijp?
>>Hoe werkt dat dan bij de bezetmelding, met 5 inputs?
Dan is er ook nog de verschillende lengte van de pulsduur, ik bedoel voor de wissels en (mechanische) seinen is een pulsje van een halve seconde genoeg. Voor de ontkoppelaars bv. 2 seconden, terwijl er ook relais zijn welke langer bekrachtigd worden.
Maar ik neem aan dat dat ook op te lossen is?

@Edwin:

De combinatie Rocrail / Velleman K8055 heb ik naar gezocht, maar niet gevonden?


Groet van Frank
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door RonaldB »

Oh man...ik dacht even dat ik op een andere website zat...
Ik haak af
sorry..
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Rikkie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2009 21:25

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Rikkie »

TER analoog bloksysteem misschien? En combineren met diodematrix's?
Grt
Rikkie


N - analoog - TER bloksysteem
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door evo »

Frank_N schreef:De combinatie Rocrail / Velleman K8055 heb ik naar gezocht, maar niet gevonden?
https://forum.rocrail.net/viewtopic.php ... f4cb1699b8
Ik weet niet wat hiervan de status is, misschien even vragen op het Rocrail Forum?
Als dit (nog) niet werkt, zou het evt. een idee zijn voor Martijn (die zijn eigen software aan het schrijven is) om zich wat werk te besparen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

anne w
Berichten: 304
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door anne w »

Volgens mij bestaat het systeem, heet Dinamo en kan in combinatie met Koploper.

Ook Raptor heeft ooit zo'n demobaan gehad, rijden gewoon analoog, wissels, seinen en afremmodules aansturen met digitale decoders, S88 terugmeldsysteem met reedcontacten/magneten.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Tinus
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jan 2013 08:05
Locatie: Utrecht

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Tinus »

Frank_N schreef:Naar aanleiding van de reacties van Martijn en Edwin even wat speur en denkwerk verricht.

@Martijn:

Klinkt interessant! Als die kaart 8 uitgangen heeft, en je kunt die in een matrix zetten komt dat neer op 256 mogelijkheden.
>>Dan zal op de uitgang toch extra electronica moeten worden toegevoegd om de schakelopdracht naar het gekozen punt te routen, als ik het goed begrijp?
>>Hoe werkt dat dan bij de bezetmelding, met 5 inputs?
Dan is er ook nog de verschillende lengte van de pulsduur, ik bedoel voor de wissels en (mechanische) seinen is een pulsje van een halve seconde genoeg. Voor de ontkoppelaars bv. 2 seconden, terwijl er ook relais zijn welke langer bekrachtigd worden.
Maar ik neem aan dat dat ook op te lossen is?

@Edwin:

De combinatie Rocrail / Velleman K8055 heb ik naar gezocht, maar niet gevonden?
Er zijn twee manieren om om te gaan met de pulse lengte:
Als eerste kun je het de computer laten regelen. In dat geval zal de software een bepaalde poort maar voor een bepaalde periode 'hoog' maken. Hiermee regel je dan de pulse.
De andere manier is om wat additionele elektronica te plaatsen, bijvoorbeeld een schakeling met een capacitor discharge unit. Als de poort dan 'hoog' wordt, zorgt de CDU ervoor dat de wissel schakelt maar niet onder spanning blijft staan.

Wat betreft in ingangen. Als een baanvak bezet is, dan zal de bezetmelder een 'hoog' signaal afgeven. Als je deze aansluit op een ingang van de K8055, dan weet je dus als die ingang hoog is, dat het bijbehorende baanvak bezet is.


Smaller is beter!
Gebruikersavatar

Tinus
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jan 2013 08:05
Locatie: Utrecht

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Tinus »

evo schreef:
Frank_N schreef:De combinatie Rocrail / Velleman K8055 heb ik naar gezocht, maar niet gevonden?
https://forum.rocrail.net/viewtopic.php ... f4cb1699b8
Ik weet niet wat hiervan de status is, misschien even vragen op het Rocrail Forum?
Als dit (nog) niet werkt, zou het evt. een idee zijn voor Martijn (die zijn eigen software aan het schrijven is) om zich wat werk te besparen.
Rocrail, daar ga ik eens na kijken.
Dat zou inderdaad zomaar wat programeer werk kunnen schelen.
( En dat is weer tijd die ik kan gebruiken voor het bouwen van mijn baan. ;) )


Smaller is beter!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Analoog maar toch digitaal bestuurd

Bericht door Frank_N »

Dat draadje op het Rocrail forum werd niet vervolgt. (replay @10-03-20008)
Mijn (Mtrx) wissels worden individueel aangestuurd met cdu's, gekoppeld aan een diode matrix.
Voor de Flm seinen heb ik ook cdu,s gemaakt, waarbij de gloeilampjes branden op 12 V wisselspanning.
De Minitrix ontkoppelaars werken (via relais) op een ( 1 cdu, want er werkt er steeds 1 ) gelijkspanning van ook weer 17 V =, dus de maximale pulsduur dient binnen de perken te blijven.
Kortom: de wissels, seinen en ontkoppelaars zijn te besturen door slechts enkele mA. Met verschillende pulsduur.
De gebruikte electronica vond ik op Track Tronics (http://home.roadrunner.com/~jimngage/TR ... witchWitch ) en Paisly (http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html ) Van de laatste komt ook het uitgewerkte idee van een lichtsluis (4 stuks uitgevoerd) voor het schaduwstation.
Die Velleman kit lijkt me wel interessant, maar het programmeren (en een digitale matrix maken) zal me wss. niet zomaar lukken.
Uit de gebruiksaanwijzing van die kaart is op te maken dat je zelf iets kan programmeren. Er staat niet bij hoe :(

Edit: iets aanvullends gevonden: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=471084


Groet van Frank
Plaats reactie