Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor 495x310
Re: Euregiobaan: Een grensoverscheidende baan in N-spoor.
Hallo Ron.
Ik zit naar de helix te kijken.
Toen viel mijn oog op dit waar een rood cirkeltje omheen staat.
Daar zag ik een railaansluiting er niet goed inzitten.
Mischien had je dit zelf ook al geconstateert.
Martin de Deugd
Ik zit naar de helix te kijken.
Toen viel mijn oog op dit waar een rood cirkeltje omheen staat.
Daar zag ik een railaansluiting er niet goed inzitten.
Mischien had je dit zelf ook al geconstateert.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Berichten: 1423
Nou moest ik zelf toch even naar zolder lopen om te kijken wat dat was, aangezien alles zonder problemen erover heen reed. Het blijkt de weerspiegeling te zijn van het nietje in het midden, waarmee de rails is vastgeniet met het nietpistool
Laatst gewijzigd door Overdijk op 21 okt 2012 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Jaja, en een nietpistool niet, en een naaimachine niet.
Groetjes,
PeterBl.
Groetjes,
PeterBl.
-
En weer een stapje verder. Met restantjes van de bedposten die ik nog had, heb ik brughoofden gemaakt voor de Hack brug.
Photo not found
Photo not found
Laatst gewijzigd door Overdijk op 24 dec 2016 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
-
Oef, Oktober das lang geleden.
Aan de baan zelf is niet veel veranderd, gewoon weg geen tijd voor gehad.
Voor op de baan zijn er wel een paar nieuwe aanwinsten geweest. Een paar locs en rijtuigen, maar vooral in de vorm van decoders. Ik heb de laatste periode een hoeveelheid FLM decoders gekocht á +/- €17,50. Wellicht niet de beste of de meest uitgebreide decoder, maar als ik als newbie er nu een opblaas doet het minder zeer in de buidel. Verder kan ik nu meer locs in een keer digitaliseren en als er dan een sneuvelt in de toekomst, dan kan er altijd nog een kwalitatief betere decoder ingezet worden. Alles met een NEM-stekker heeft inmiddels een decoder, op 2 ICM3 na (rottige s(c)h(n)itstelle ook van MTX).
Er is uitgedund, gereorganiseerd en aangevuld in het rollend materiaal, daarnaast ook nog een aantal kleine klusjes uitgevoerd.
Ik had bij een eBay-veiling op een aantal rijtuigen, ook voor niet veel geboden op de onderstaande DR RRym wagens van BRAWA (nee Martin, deze blijven bij mij ). Deze waren ieder beladen met een ketel van een Arnold ketelwagon, een Wascosa en een Ermewa.
Ik heb van twee VTG gasketelwagens van ARN de onderstellen afgehaald en deze geplaatst onder de Wascosa en de Ermewa ketels. De twee VTG ketels op de RRym`s geladen. Verder miste de wagens nog de buffers, deze heb ik nabesteld bij BRA en inmiddels gemonteerd. Er miste ook nog de middelste as, onder alle zes-assige draaistellen. Ik had nog asjes liggen van Roco, die paste er perfect onder.
Ik moet nog met elastisch garen de spanbanden aanbrengen en wellicht een dekzeiltje er gedeeltelijk over. Zie ook: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... maken.html
Het volgende klusje was de puntjes op de i zetten bij een van mijn blauw/crème rijtuigstammen.
Ik heb een rijtuigstammetje met o.a. 4 Roco rijtuigen in blauw/crème van de laatste productieserie (24493/94/95). Deze rijtuigen passen perfect qua kleur bij de FLM rijtuigen met KKK (zonder KKK zijn Turquoise).
Ze liggen iets dieper dan de FLM wagens, dus ik heb de gesellschafstwagen en het postrijtuig van FLM verlaagd. De 2 Aim`s & de Dms waren van hun eigen al wat lager. Aangezien het lastig was om sluitverlichting in te bouwen in de Roco rijtuigen, heb ik in de Dms van FLM gaatjes geboord en sluitverlichting ingebouwd (helaas geen foto`s van de ombouw bij de FLM rijtuigen).
Als laatste moest ik nog het interieur omdraaien in de Roco rijtuigen, door een fabrieksfoutje zitten de interieurs verkeerd om. Daardoor liggen de geblindeerde toiletramen op de gang en anders om. Dit is simpel te verhelpen, door de bodemplaat los te maken van de zijwanden. Interieur los klikken, omdraaien, vastklikken en de bodemplaat weer erop klikken.
Twee rijtuigen waren zo gedaan, twee rijtuigen waren door de vorige eigenaar voorzien van binnenverlichting van Digirails, waarbij bij een rijtuig het interieur al was gecorrigeerd.
Bij het laatste rijtuig echter moesten eerst twee draadjes los gesoldeerd worden, alvorens ik de boel kon draaien.
Dak los
Draadjes los en wagenbak van onderplaat los.
Interieur gedraaid en rijtuig klaar om weer in elkaar gezet te worden.
Aan de baan zelf is niet veel veranderd, gewoon weg geen tijd voor gehad.
Voor op de baan zijn er wel een paar nieuwe aanwinsten geweest. Een paar locs en rijtuigen, maar vooral in de vorm van decoders. Ik heb de laatste periode een hoeveelheid FLM decoders gekocht á +/- €17,50. Wellicht niet de beste of de meest uitgebreide decoder, maar als ik als newbie er nu een opblaas doet het minder zeer in de buidel. Verder kan ik nu meer locs in een keer digitaliseren en als er dan een sneuvelt in de toekomst, dan kan er altijd nog een kwalitatief betere decoder ingezet worden. Alles met een NEM-stekker heeft inmiddels een decoder, op 2 ICM3 na (rottige s(c)h(n)itstelle ook van MTX).
Er is uitgedund, gereorganiseerd en aangevuld in het rollend materiaal, daarnaast ook nog een aantal kleine klusjes uitgevoerd.
Ik had bij een eBay-veiling op een aantal rijtuigen, ook voor niet veel geboden op de onderstaande DR RRym wagens van BRAWA (nee Martin, deze blijven bij mij ). Deze waren ieder beladen met een ketel van een Arnold ketelwagon, een Wascosa en een Ermewa.
Ik heb van twee VTG gasketelwagens van ARN de onderstellen afgehaald en deze geplaatst onder de Wascosa en de Ermewa ketels. De twee VTG ketels op de RRym`s geladen. Verder miste de wagens nog de buffers, deze heb ik nabesteld bij BRA en inmiddels gemonteerd. Er miste ook nog de middelste as, onder alle zes-assige draaistellen. Ik had nog asjes liggen van Roco, die paste er perfect onder.
Ik moet nog met elastisch garen de spanbanden aanbrengen en wellicht een dekzeiltje er gedeeltelijk over. Zie ook: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... maken.html
Het volgende klusje was de puntjes op de i zetten bij een van mijn blauw/crème rijtuigstammen.
Ik heb een rijtuigstammetje met o.a. 4 Roco rijtuigen in blauw/crème van de laatste productieserie (24493/94/95). Deze rijtuigen passen perfect qua kleur bij de FLM rijtuigen met KKK (zonder KKK zijn Turquoise).
Ze liggen iets dieper dan de FLM wagens, dus ik heb de gesellschafstwagen en het postrijtuig van FLM verlaagd. De 2 Aim`s & de Dms waren van hun eigen al wat lager. Aangezien het lastig was om sluitverlichting in te bouwen in de Roco rijtuigen, heb ik in de Dms van FLM gaatjes geboord en sluitverlichting ingebouwd (helaas geen foto`s van de ombouw bij de FLM rijtuigen).
Als laatste moest ik nog het interieur omdraaien in de Roco rijtuigen, door een fabrieksfoutje zitten de interieurs verkeerd om. Daardoor liggen de geblindeerde toiletramen op de gang en anders om. Dit is simpel te verhelpen, door de bodemplaat los te maken van de zijwanden. Interieur los klikken, omdraaien, vastklikken en de bodemplaat weer erop klikken.
Twee rijtuigen waren zo gedaan, twee rijtuigen waren door de vorige eigenaar voorzien van binnenverlichting van Digirails, waarbij bij een rijtuig het interieur al was gecorrigeerd.
Bij het laatste rijtuig echter moesten eerst twee draadjes los gesoldeerd worden, alvorens ik de boel kon draaien.
Dak los
Draadjes los en wagenbak van onderplaat los.
Interieur gedraaid en rijtuig klaar om weer in elkaar gezet te worden.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
-
- Moderator
- Contacteer:
Hoi Ron,
boeiend draadje! Beloofd een mooie baan te worden. Succes met de opleiding, waar ga je naar de HBO - V? Ikzelf heb hem in Eindhoven gedaan 5 jaar geleden... Beviel goed, maar inderdaad tijd voor de modelbaan was er helaas niet meer al te veel
Succes in elk geval!!!
Groet,
Hoontje
boeiend draadje! Beloofd een mooie baan te worden. Succes met de opleiding, waar ga je naar de HBO - V? Ikzelf heb hem in Eindhoven gedaan 5 jaar geleden... Beviel goed, maar inderdaad tijd voor de modelbaan was er helaas niet meer al te veel
Succes in elk geval!!!
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
Hoi Ron,
Ook jij bent lekker bezig.... but!:
Ik zat even naar je binnenverlichting te kijken in je passagierswagon en bemerkte ietwat "overkill" aan onderdelen?
Je hebt in één wagon twee condensatoren met aangebakken weerstand zitten, welke vrij veel ruimte innemen.
Als je stroom afneemt van beide draaistellen, is het dan niet handiger deze onderling te verbinden en daaraan één set met condensator en weerstand te zetten?
Als het zo wordt voorgeschreven is het niet anders, maar het lijkt mij een beetje te veel van het goede..... En voor de kosten, ja de hobby is duur, maar alles is meegenomen, zeker als je nog twee of drie van die stammetjes moet in de toekomst.
Groet,
Eric
Ik zat even naar je binnenverlichting te kijken in je passagierswagon en bemerkte ietwat "overkill" aan onderdelen?
Je hebt in één wagon twee condensatoren met aangebakken weerstand zitten, welke vrij veel ruimte innemen.
Als je stroom afneemt van beide draaistellen, is het dan niet handiger deze onderling te verbinden en daaraan één set met condensator en weerstand te zetten?
Als het zo wordt voorgeschreven is het niet anders, maar het lijkt mij een beetje te veel van het goede..... En voor de kosten, ja de hobby is duur, maar alles is meegenomen, zeker als je nog twee of drie van die stammetjes moet in de toekomst.
Groet,
Eric
Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
-
Tja, zoals ik al aangaf heb ik het rijtuig zo overgenomen. Ik zou het zelf ook niet zo doen, maar het werkt dus laat ik het lekker zitten zoals het zit.eercb schreef:Hoi Ron,
Groet,
Eric
Ik wil zelf met een flexibele ledstrip gaan experimenteren zie ook: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... rip#p85537
Groetjes Ron
-
Zo en weer verder...
Ik begin een beetje vertrouwen te krijgen in het solderen, dus als volgende projectje een reperatie.
Zoals bekend zijn de schnitstelle van MTX o.a. in de NS 6400/6500 locs waardeloos.
Bij 3 van de 4 locs, dit opgelost door het bruggetje los te maken, klein stukje schilderstape over de gaatjes en dan de bruggetjes weer vastklikken. Door de tape klemt het bruggetje zich beter vast aan de printplaat en wipt niet omhoog als je de decoder er indrukt. Beter contact en iedereen tevreden. Mocht het nog niet werken, klein stukje van een lucifer tussen de kap en de bovenkant brug inklemmen. Dan wordt de brug naar beneden gedrukt en voila contact.
Nu was bij het verwijderen van de brug bij de NS 6503 het pinnetje van de brug afgebroken, dus kaput schnitstelle. Het idee opgevat de pootjes rechtstreeks dan maar op de printplaat te solderen, braken me ook nog 2 draadjes los van de printplaat Dan maar alles los, en rechtstreeks aan de decoder solderen.
Het slagveld...
... van boven gezien
En zo hoort het eruit te zien.
Nu ja, het solderen van draadjes aan de pinnetjes van een decoder is niet mijn sterkste punt. Dus een dezelfde decoder genomen van FLM met draadjes, draadjes op de juiste lengte geknipt en de draadjes aan elkaar gesoldeerd. Wellicht niet de mooiste of handigste oplossing, maar het werk...te. Bij het testen of alles het deed, zei opeens de decoder "poef". Draadjes niet goed geïsoleerd geweest en dus een kortsluiting, einde decoder. Zonde, maar ja het zijn niet de duurste decoders dus uithuilen en opnieuw. Na het inbakken van de tweede decoder, kwam ik er achter dat een van de stroomtoevoeren op de draaistellen ook los was. Daar ook een nieuw draadje tussen gesoldeerd en alles loopt nu perfect Helaas geen foto getrokken van het eindresultaat.
Ik begin een beetje vertrouwen te krijgen in het solderen, dus als volgende projectje een reperatie.
Zoals bekend zijn de schnitstelle van MTX o.a. in de NS 6400/6500 locs waardeloos.
Bij 3 van de 4 locs, dit opgelost door het bruggetje los te maken, klein stukje schilderstape over de gaatjes en dan de bruggetjes weer vastklikken. Door de tape klemt het bruggetje zich beter vast aan de printplaat en wipt niet omhoog als je de decoder er indrukt. Beter contact en iedereen tevreden. Mocht het nog niet werken, klein stukje van een lucifer tussen de kap en de bovenkant brug inklemmen. Dan wordt de brug naar beneden gedrukt en voila contact.
Nu was bij het verwijderen van de brug bij de NS 6503 het pinnetje van de brug afgebroken, dus kaput schnitstelle. Het idee opgevat de pootjes rechtstreeks dan maar op de printplaat te solderen, braken me ook nog 2 draadjes los van de printplaat Dan maar alles los, en rechtstreeks aan de decoder solderen.
Het slagveld...
... van boven gezien
En zo hoort het eruit te zien.
Nu ja, het solderen van draadjes aan de pinnetjes van een decoder is niet mijn sterkste punt. Dus een dezelfde decoder genomen van FLM met draadjes, draadjes op de juiste lengte geknipt en de draadjes aan elkaar gesoldeerd. Wellicht niet de mooiste of handigste oplossing, maar het werk...te. Bij het testen of alles het deed, zei opeens de decoder "poef". Draadjes niet goed geïsoleerd geweest en dus een kortsluiting, einde decoder. Zonde, maar ja het zijn niet de duurste decoders dus uithuilen en opnieuw. Na het inbakken van de tweede decoder, kwam ik er achter dat een van de stroomtoevoeren op de draaistellen ook los was. Daar ook een nieuw draadje tussen gesoldeerd en alles loopt nu perfect Helaas geen foto getrokken van het eindresultaat.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
-
Ik maak in September de overstap van het NCOI naar de Hogeschool Zuyd. Die bieden sinds dit jaar een nieuwe leervorm aan i.s.m. het AZM, HBO-V Duaal VIP. Dat is speciaal bedoeld voor mensen, die net als ik uit een werkende omgeving komen ipv net uit de schoolbanken.Hoontje schreef:Hoi Ron,
Succes in elk geval!!!
Groet,
Hoontje
Groetjes Ron
-
Na de problemen met de NS 6400/6500 even een makkelijker projectje.
Nadat ik het interieur had gedraaid van de Bcm een pagina terug, is deze rijtuigstam klaar voor de inzet in de nachttrein.
Dus de volgende stap is het digitaliseren van de trekkracht(en). De stam krijgt 2 Roco BR 220 van de laatste bouwserie (23430/23431) in dubbeltractie ervoor.
De Roco BR 220 023-6 zonder zijn kap, klaar voor werkzaamheden.
Wegens de beperkte ruimte, het gemak en aangezien ik niet gewicht wou verliezen door frezen, heb ik besloten bij AMW 2 tauschplatines te bestellen. Zie ook: http://spur-n-datenbank.de/cb_tipps.php#Tipp%2025 & http://amw.huebsch.at/Produkte/Decoder_Platine_V200.htm
De nieuwe platine met FLM decoder en de oude.
Het verwisselen is relatief simpel, de 4 stroomdraadjes los solderen. Vervolgens de schroefjes los en de oude printplaat verwijderen. Daarna de nieuwe erop schroeven...
Nieuwe printplaat erop
... en de draadjes weer vastsolderen.
Draadjes erop gesoldeerd
LET OP! dat je een stukje isoleertape plakt tussen de motor en de decoder!!
Ook de Roco BR 220 012-9 heeft zijn nieuwe printplaat
En het resultaat...
De 2 locs klaar voor dubbeltractie
Ik heb gelijk ook de koppelingen vervangen. Tussen de 2 locs in zitten nu Roco kortkoppelingen, aan de andere uiteinden heeft de 220 012-9 een FLM kortkoppeling en de 220 023-6 nog de standaardkoppeling.
Als laatste een foto samen met hun FLM BR 221 broertje (7251).
Het V200 trio: BR 220 012-9, BR 220 023-6 & BR 221 137-3
Deze tauschplatines zijn ook te gebruiken voor de Roco V320 modellen.
Nadat ik het interieur had gedraaid van de Bcm een pagina terug, is deze rijtuigstam klaar voor de inzet in de nachttrein.
Dus de volgende stap is het digitaliseren van de trekkracht(en). De stam krijgt 2 Roco BR 220 van de laatste bouwserie (23430/23431) in dubbeltractie ervoor.
De Roco BR 220 023-6 zonder zijn kap, klaar voor werkzaamheden.
Wegens de beperkte ruimte, het gemak en aangezien ik niet gewicht wou verliezen door frezen, heb ik besloten bij AMW 2 tauschplatines te bestellen. Zie ook: http://spur-n-datenbank.de/cb_tipps.php#Tipp%2025 & http://amw.huebsch.at/Produkte/Decoder_Platine_V200.htm
De nieuwe platine met FLM decoder en de oude.
Het verwisselen is relatief simpel, de 4 stroomdraadjes los solderen. Vervolgens de schroefjes los en de oude printplaat verwijderen. Daarna de nieuwe erop schroeven...
Nieuwe printplaat erop
... en de draadjes weer vastsolderen.
Draadjes erop gesoldeerd
LET OP! dat je een stukje isoleertape plakt tussen de motor en de decoder!!
Ook de Roco BR 220 012-9 heeft zijn nieuwe printplaat
En het resultaat...
De 2 locs klaar voor dubbeltractie
Ik heb gelijk ook de koppelingen vervangen. Tussen de 2 locs in zitten nu Roco kortkoppelingen, aan de andere uiteinden heeft de 220 012-9 een FLM kortkoppeling en de 220 023-6 nog de standaardkoppeling.
Als laatste een foto samen met hun FLM BR 221 broertje (7251).
Het V200 trio: BR 220 012-9, BR 220 023-6 & BR 221 137-3
Deze tauschplatines zijn ook te gebruiken voor de Roco V320 modellen.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
Ho Ron,
Dat is supper, die tauschplatine!
Wist niet eens dat het bestond, rete handig om zo je decoder in te kunnen bouwen
Neem aan dat je ergens iets moet instellen voor dual tractie?
Mvg,
Ad
Dat is supper, die tauschplatine!
Wist niet eens dat het bestond, rete handig om zo je decoder in te kunnen bouwen
Neem aan dat je ergens iets moet instellen voor dual tractie?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Je kunt eventueel de beide locs hetzelfde adres geven, dat lukt alleen als de locs praktisch identiek lopen. In dit geval deden ze dat analoog idd. Echter met het oog op de toekomst en het rijden met Koploper/PC heb ik ze toch ieder een eigen adres gegeven. (2201 & 2202).
Soms kan je ook via de fabrikant zelf aan een 'tauschplatine' komen. Echter alleen als ze hetzelfde model later met nieuwe printplaat hebben uitgebracht, zonder ingrijpende veranderingen aan het verdere binnenwerk. Ligt ook wel aan de fabrikant, van niet elke fabrikant is het gemakkelijk of voor een redelijke prijs vervangende onderdelen te krijgen.
AMW levert voor diverse Roco modellen deze vervangende printplaatjes en vooral voor modellen met erg weinig ruimte onder de kap, kan het zeer handig zijn. Vooral als er tegenop ziet om uitgebreid met de Dremel aan de slag te gaan en het halve blok dan moet wegfrezen.
Zo ook de beslissing om bij deze twee machines voor deze weg te kiezen.
Soms kan je ook via de fabrikant zelf aan een 'tauschplatine' komen. Echter alleen als ze hetzelfde model later met nieuwe printplaat hebben uitgebracht, zonder ingrijpende veranderingen aan het verdere binnenwerk. Ligt ook wel aan de fabrikant, van niet elke fabrikant is het gemakkelijk of voor een redelijke prijs vervangende onderdelen te krijgen.
AMW levert voor diverse Roco modellen deze vervangende printplaatjes en vooral voor modellen met erg weinig ruimte onder de kap, kan het zeer handig zijn. Vooral als er tegenop ziet om uitgebreid met de Dremel aan de slag te gaan en het halve blok dan moet wegfrezen.
Zo ook de beslissing om bij deze twee machines voor deze weg te kiezen.
Groetjes Ron
-
- Moderator
- Contacteer:
Overdijk schreef:Ik maak in September de overstap van het NCOI naar de Hogeschool Zuyd. Die bieden sinds dit jaar een nieuwe leervorm aan i.s.m. het AZM, HBO-V Duaal VIP. Dat is speciaal bedoeld voor mensen, die net als ik uit een werkende omgeving komen ipv net uit de schoolbanken.Hoontje schreef:Hoi Ron,
Succes in elk geval!!!
Groet,
Hoontje
Hoi Ron,
Dat klinkt pittig!!! Succes!!!
Webshop Hoontje.nl
-
Ik heb nog een serie foto`s van het digitaliseren van de BR 430, echter is het verslag toen verdwenen nadat de accu van de laptop leeg bleek te zijn.
Niettemin hier volgen de foto`s:
Niettemin hier volgen de foto`s:
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
-
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
-
En terug naar de orde van de dag...
De volgende loc stond klaar om zijn decoder te krijgen en sluitverlichting. De BR 144 gaat in een vaste stam rijden met "mitteleinstieg"rijtuigen.
BR 144 021-3 met de kap al los.
Als eerste moest er een klein opstaand randje weg gefreesd worden en dan glad gemaakt worden voor de decoder. Verder alles van de printplaat af gesoldeerd,
Het richeltje weg en de bestaande ruimte bijgewerkt en een lege printplaat.
De printplaat een stukje ingekort en draadbruggen gemaakt. De decoder op isolatietape ingeplakt. Een baan op de printplaat is voor de verlichting, maar die word nu op dit moment niet meer gebruikt.
De draadbruggen
Vervolgens de decoder ingebakken en een proefopstelling uit puzzelen met de (duo)leds.
De decoder aangesloten, leds in proefopstelling
Daarna een stukje lichtgeleider ertussen uit gesneden en de uiteindes zwart gemaakt met een stift.
Lichtgeleider gesplitst. Boven voor de gele led, onder voor de duo-led.
En de hele santenkraam erin gepropt. Na een paar keer passen, paste het geheel erin.
Klaar om de kap erop te plaatsen.
Het eindresultaat!!
Frontverlichting....
.... en de sluitverlichting.
En nog een paar foto`s samen met zijn vaste rijtuigstam.
De Fleischmann "mitteleinstieg, häsenkast" BDylsf 456 stuurstand.
De 144er op de staart.
Op het stijgende spoor weer boven gekomen.
De volgende loc stond klaar om zijn decoder te krijgen en sluitverlichting. De BR 144 gaat in een vaste stam rijden met "mitteleinstieg"rijtuigen.
BR 144 021-3 met de kap al los.
Als eerste moest er een klein opstaand randje weg gefreesd worden en dan glad gemaakt worden voor de decoder. Verder alles van de printplaat af gesoldeerd,
Het richeltje weg en de bestaande ruimte bijgewerkt en een lege printplaat.
De printplaat een stukje ingekort en draadbruggen gemaakt. De decoder op isolatietape ingeplakt. Een baan op de printplaat is voor de verlichting, maar die word nu op dit moment niet meer gebruikt.
De draadbruggen
Vervolgens de decoder ingebakken en een proefopstelling uit puzzelen met de (duo)leds.
De decoder aangesloten, leds in proefopstelling
Daarna een stukje lichtgeleider ertussen uit gesneden en de uiteindes zwart gemaakt met een stift.
Lichtgeleider gesplitst. Boven voor de gele led, onder voor de duo-led.
En de hele santenkraam erin gepropt. Na een paar keer passen, paste het geheel erin.
Klaar om de kap erop te plaatsen.
Het eindresultaat!!
Frontverlichting....
.... en de sluitverlichting.
En nog een paar foto`s samen met zijn vaste rijtuigstam.
De Fleischmann "mitteleinstieg, häsenkast" BDylsf 456 stuurstand.
De 144er op de staart.
Op het stijgende spoor weer boven gekomen.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 22:42, 7 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
-
Ron,
Dat is een interesant stukje om te bekijken.
Ben wel jalours op je stuurstand rijtuig en natuurlijk de mooi werkende verlichting
mvrg Bob
Dat is een interesant stukje om te bekijken.
Ben wel jalours op je stuurstand rijtuig en natuurlijk de mooi werkende verlichting
mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
En zo gezegd zo gedaan...Overdijk schreef: Ik wil zelf met een flexibele ledstrip gaan experimenteren zie ook: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... rip#p85537
Het "slachtoffer" is een FLM 8189K DB Postmrz.
FLM 8189K
Eerst met koperdraad een proef opstelling gemaakt en getest.
De proefopstelling
In de proefopstelling vond ik de leds nog erg fel, dus de leds met draadbruggen in serie gezet. Linksonder komt de +, rechtsboven de - vanaf de condensator. Let op dat de stukjes ledstrip goed om liggen ivm de weerstandjes.
Ledstrips in serie.
Vervolgens de + van de condensator met de + van de brugcel verbonden. Voor de - idem.
Draadbrug & Condensator
En dan de + van de condensator naar de + van de ledstrip, voor de - wederom idem. De ledstrips daarna in het dak plakken.
In het dak geplakt.
Tijdens het testen kwam naar voren dat de drie ledstrips niet wilden branden (teveel weerstand?), echter met 2 ledstripjes werkt het prima. Vervolgens de overgebleven voetjes van de brugcel aangesloten op de stroompunten. Bij FLM gemakkelijk te doen op de metalen steuntjes waar normaliter het lichtstripje van FLM zelf op wordt geschroeft.
Alles aangesloten en nog maar 2 ledstripjes in het dak.
En dan het resultaat en 2 ledstripjes is prima. Het lijkt op de foto feller als dat het in werkelijkheid is!
Het resultaat
Zou ik dingen anders doen bij het volgende rijtuig?
JA
Ik zou de brugcel aan het dak vastplakken, wellicht zelfs de condensator. Ook de draden onder een andere hoek vastsolderen op de brugcel en de draden ook meer in het dak vastplakken parallel aan de ledstrips.
Als volgende komt denk ik een FLM 8191K DB Aim aan de beurt, verslag volgt.
Qua digitaliseren staat mijn FLM 7160 DB BR 038 al te wachten op zijn decoder samen met een MTX DRG BR 03. Ook hier geldt, verslag volgt.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
-
Zo, ik ben aan de slag geweest met zowel de BR 38 als de BR 03.
Als eerste de FLM BR 38 (7160).
Nog in zijn glorietijd, met verkorte tenderafstand
Ik had al eerder de tenderafstand verkleind, zie ook de foto hierboven. Dit is gedaan door het koppelstangetje af te knippen, dan het uiteinde ombuigen en met een spiraalveertje (van een koppeling) weer verbinden met de loc.
Het veertje ertussen.
Dan het digitaliseren zelf, eerst gaat de koperbaan tussen de verlichting voor en wielstroomafname ertussen uit.
De koperbaan weggesneden tussen de bovenste stroomafname en verlichting voor.
Vervolgens een gootje gefreesd en de decoder staat erin met hulp van wat isoleertape.
Wit aan de verlichting, Rood & Zwart aan de stroomafnemers. Geel wordt weggeknipt.
Dan de draden solderen.
Ander zijaanzicht.
In de tender gaat alles van het stripje af. De Grijze en de Oranje draad aan de stroompunten op het stripje. De draden in het gezichtsveld ff zwart gemaakt met een stift. Tender heeft gelijk ook FLM kortkoppeling gekregen.
De tender is klaar, nu alleen nog een sleuf frezen in de ketel, zodat de decoder erin verdwijnt.
Alleen de kap nog.
En toen sloeg het noodlot toe. Ik weet dat het loeiheet wordt en toch vergeten om het gewicht uit de ketel te halen en dan pas te frezen.
Gevolg: Een vervormde kap.
De schade.
Alles werkt wel en de decoder is al geprogrammeerd, een nieuwe kap zit er als het goed is ook al aan te komen.
Als eerste de FLM BR 38 (7160).
Nog in zijn glorietijd, met verkorte tenderafstand
Ik had al eerder de tenderafstand verkleind, zie ook de foto hierboven. Dit is gedaan door het koppelstangetje af te knippen, dan het uiteinde ombuigen en met een spiraalveertje (van een koppeling) weer verbinden met de loc.
Het veertje ertussen.
Dan het digitaliseren zelf, eerst gaat de koperbaan tussen de verlichting voor en wielstroomafname ertussen uit.
De koperbaan weggesneden tussen de bovenste stroomafname en verlichting voor.
Vervolgens een gootje gefreesd en de decoder staat erin met hulp van wat isoleertape.
Wit aan de verlichting, Rood & Zwart aan de stroomafnemers. Geel wordt weggeknipt.
Dan de draden solderen.
Ander zijaanzicht.
In de tender gaat alles van het stripje af. De Grijze en de Oranje draad aan de stroompunten op het stripje. De draden in het gezichtsveld ff zwart gemaakt met een stift. Tender heeft gelijk ook FLM kortkoppeling gekregen.
De tender is klaar, nu alleen nog een sleuf frezen in de ketel, zodat de decoder erin verdwijnt.
Alleen de kap nog.
En toen sloeg het noodlot toe. Ik weet dat het loeiheet wordt en toch vergeten om het gewicht uit de ketel te halen en dan pas te frezen.
Gevolg: Een vervormde kap.
De schade.
Alles werkt wel en de decoder is al geprogrammeerd, een nieuwe kap zit er als het goed is ook al aan te komen.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
oei, die doet het leuk in een ongevallen hoekje
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Ja, hij ziet er uit alsof hij frontaal op iets is geklapt. Te laat geremd voor een stootjuk wellicht
Deel 2 met de MTX BR 03 volgt nog.
Deel 2 met de MTX BR 03 volgt nog.
Groetjes Ron
-
Zo, ik heb de laatste tijd nog wat kleine dingetjes kunnen doen, waarvan updates. Echter eerst nog de beloofde deel 2, het digitaliseren van de BR 03.
Ik heb er voor gekozen om ook bij deze loc de decoder in de ketel te plaatsen. Hierdoor blijft al het gewicht behouden in de tender voor de aandrijving. Verder hoef ik geen derde draad te laten lopen tussen loc en tender voor de verlichting, dan heb ik wel geen verlichting meer op tender. Aangezien deze loc toch in principe niet met de tender vooruit rijd is dat geen probleem.
Als eerste de loc gedemonteerd.
In losse onderdelen
Vervolgens bij de tender alle onderdelen, incl. verlichting, van de printplaat gesoldeerd. Ook de verbinding op de motor moet los. Op de soldeervlakken op de printplaat kunnen straks de decoderdraadjes gesoldeerd worden.
Alles los gesoldeerd, stroomdraadjes op soldeervlakken.
Gelijk een kortkoppeling ingebouwd. Bij een FLM 9545 Profikoppeling word de steekkoppeling afgesneden net achter het plaatje. Je kunt deze dan gebruiken bij veel wagons waar een standaard koppeling met spiraalveertje zat.
Kortkoppeling aangepast
In het gewicht van de loc wordt een sleuf gedremeld voor de decoder.
Daar dus
De snede wordt geïsoleerd met schilderstape en de decoder, een N045, past erin.
Bij deze loc is zeer weinig ruimte tussen ketel en raamwerk voor de lichtdraad. Bij de originele draad gaat deze vooraan vanaf de stroomafnemers, echter kan dat nu niet meer. Dus besloten een sleufje te frezen in het gewicht en de draad door de ketel te trekken.
Sleufje voor witte draad.
En dan de ketel weer samengebouwd.
N045 op zijn plek
In het onderstel moet een heel klein stukje gefreesd worden.
Photo not found
Aan de rechterzijde foto het gefreesde stukje, aansluiting voor zwart en rood zijn goed te zien hier
Vervolgens de witte draad op de bajonetsluiting van het lampje solderen en de rode/zwarte draden op de stroomafnemers. De grijze/oranje draden gaan naar de tender op de plek van de originele draadjes. De koppeling naar de tender heeft aan de kant van de tender een veertje gekregen, op dezelfde methode als de BR 38 voor een kortere tender/loc koppeling.
Vlak voor het solderen van de draden
En klaar is de loc, ook de DRG BR 03 156 kan zijn (museum)trein gedigitaliseerd trekken.
Het resultaat
Meer updates binnenkort.
Ik heb er voor gekozen om ook bij deze loc de decoder in de ketel te plaatsen. Hierdoor blijft al het gewicht behouden in de tender voor de aandrijving. Verder hoef ik geen derde draad te laten lopen tussen loc en tender voor de verlichting, dan heb ik wel geen verlichting meer op tender. Aangezien deze loc toch in principe niet met de tender vooruit rijd is dat geen probleem.
Als eerste de loc gedemonteerd.
In losse onderdelen
Vervolgens bij de tender alle onderdelen, incl. verlichting, van de printplaat gesoldeerd. Ook de verbinding op de motor moet los. Op de soldeervlakken op de printplaat kunnen straks de decoderdraadjes gesoldeerd worden.
Alles los gesoldeerd, stroomdraadjes op soldeervlakken.
Gelijk een kortkoppeling ingebouwd. Bij een FLM 9545 Profikoppeling word de steekkoppeling afgesneden net achter het plaatje. Je kunt deze dan gebruiken bij veel wagons waar een standaard koppeling met spiraalveertje zat.
Kortkoppeling aangepast
In het gewicht van de loc wordt een sleuf gedremeld voor de decoder.
Daar dus
De snede wordt geïsoleerd met schilderstape en de decoder, een N045, past erin.
Bij deze loc is zeer weinig ruimte tussen ketel en raamwerk voor de lichtdraad. Bij de originele draad gaat deze vooraan vanaf de stroomafnemers, echter kan dat nu niet meer. Dus besloten een sleufje te frezen in het gewicht en de draad door de ketel te trekken.
Sleufje voor witte draad.
En dan de ketel weer samengebouwd.
N045 op zijn plek
In het onderstel moet een heel klein stukje gefreesd worden.
Photo not found
Aan de rechterzijde foto het gefreesde stukje, aansluiting voor zwart en rood zijn goed te zien hier
Vervolgens de witte draad op de bajonetsluiting van het lampje solderen en de rode/zwarte draden op de stroomafnemers. De grijze/oranje draden gaan naar de tender op de plek van de originele draadjes. De koppeling naar de tender heeft aan de kant van de tender een veertje gekregen, op dezelfde methode als de BR 38 voor een kortere tender/loc koppeling.
Vlak voor het solderen van de draden
En klaar is de loc, ook de DRG BR 03 156 kan zijn (museum)trein gedigitaliseerd trekken.
Het resultaat
Meer updates binnenkort.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 22 jan 2019 21:59, 8 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ron
Ron,
Mooi verslag, je moest aardig wat aanpassen.
Aan het eind heb je het over kleur van de verschillende draden.
Volgens mij gaan rood/zwart naar de stroomafnemers van de wielen.
Oranje/grijs naar de motor.
Dit is ook een Kuehn decoder.
-
Klopt helemaal, ik had het verkeerd opgeschreven. In de loc zitten de draadjes goed om. Zwart/rood op de stroomafnemers, grijs/oranje naar de tender/motor. Ik zal de tekst aanpassen.BenQ schreef:Ron,
Wat betreft het inbouwen, tja het kost wat werk en gepriegel. Maar bij een stomer kost het altijd wel werk. De meeste beschrijvingen werken met de decoder in de tender, vaak moet er dan ook ingrijpend worden verbouwd wegens gebrek aan plaats. De beschrijving voor de decoder in de ketel vond ik wel wat hebben (BR 38), vandaar dat ik deze techniek ook heb toegepast in de BR 03. Het is mij goed bevallen, dus ik denk dat deze methode de voorkeur krijgt voor toekomstige stomers.
Groetjes Ron