NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Class08
NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Class08
Ik loop al een tijdje met de gedachte rond om een NS Hippel, alias Bakkie, alias 500/600/700 te maken. Er zijn in het verleden een aantal NS versies verschenen van het oude Graham Farish model, maar het nieuwe GF model is oneindig veel beter gedetailleerd en daar heb ik nog geen NS versie van op de markt gezien?
Zoals jullie wel zullen weten is het Graham Farish model 1:148 in plaats van 1;160, maar daar wil ik mijn modelbouwpret niet door laten bederven
ik heb van over het kanaal een "Class 08 diesel shunter 13365 in BR green with late crest" laten komen en het is inderdaad een heel fraai N-locje! Ik heb voor deze uitvoering gekozen omdat het een erg goede basis is voor de groene uitvoering a la NS 639 (Simpelveld) of 650 (VSM) die ik wil gaan maken.
De opbouw is van zinkspuitgietwerk met kunststof details (o.a. luchtinlaat aan de voorzijde, accukasten) en bv ook opgezette metalen en kunststoffen relingen en zandstrooiers, opgezette ladders, buitenliggend drijfwerk met drijfstang, in de verpakking zitten zelfs apart luchtslangen verpakt! Ziet er erg goed en overtuigend uit.
De NS versie zal ik digitaliseren, een inbouwverslag heb ik op een engelse site gevonden. Verder wil ik hem/haar van een blauw zwaailicht voorzien, details zal ik ver-NS-en: accubakken, verlichting, nummerplaten. Ik heb getwijfeld over seinverlichting, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan lukken ivm de beschikbare ruimte en de plaats waar de verlichting moet komen.
Fred
Zoals jullie wel zullen weten is het Graham Farish model 1:148 in plaats van 1;160, maar daar wil ik mijn modelbouwpret niet door laten bederven
ik heb van over het kanaal een "Class 08 diesel shunter 13365 in BR green with late crest" laten komen en het is inderdaad een heel fraai N-locje! Ik heb voor deze uitvoering gekozen omdat het een erg goede basis is voor de groene uitvoering a la NS 639 (Simpelveld) of 650 (VSM) die ik wil gaan maken.
De opbouw is van zinkspuitgietwerk met kunststof details (o.a. luchtinlaat aan de voorzijde, accukasten) en bv ook opgezette metalen en kunststoffen relingen en zandstrooiers, opgezette ladders, buitenliggend drijfwerk met drijfstang, in de verpakking zitten zelfs apart luchtslangen verpakt! Ziet er erg goed en overtuigend uit.
De NS versie zal ik digitaliseren, een inbouwverslag heb ik op een engelse site gevonden. Verder wil ik hem/haar van een blauw zwaailicht voorzien, details zal ik ver-NS-en: accubakken, verlichting, nummerplaten. Ik heb getwijfeld over seinverlichting, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan lukken ivm de beschikbare ruimte en de plaats waar de verlichting moet komen.
Fred
Laatst gewijzigd door 3dbuildr op 23 feb 2013 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
@Jos, nou hier komt-ie dan...
De kap kun je met 4 (echt hele, hele kleine) schroefjes losmaken van het onderstel, op de onderstaande foto zie je de schroefgaatjes goed zitten. Je ziet nu ook goed de verschillende kunststof onderdelen/bakken (6 in totaal) die aan de zijkant van de huif zijn gemonteerd.: De huif zelf is van metalen zinkspuitgietwerk, de cabine is van kunststof en wordt over de huif heengeschoven: Omdat de vorm van de engelse accubakken compleet anders dan die van de NS verwijder ik de originele bakken met een beitelmesje: Omdat het kunststof opgezette onderdelen zijn kan ik ze gemakkelijk met het beitelmesje verwijderen, geen freeswerk oid nodig. Je ziet de pinnetjes van de originele accubakken nog zitten in de huif. Ik ga in 3D nieuwe NS accubakken + lampen + zwaailicht modelleren die ik in FUD ga laten uitprinten. Tot nu toe gaat het voorspoedig en zie ik de modificatie helemaal zitten
Fred
De kap kun je met 4 (echt hele, hele kleine) schroefjes losmaken van het onderstel, op de onderstaande foto zie je de schroefgaatjes goed zitten. Je ziet nu ook goed de verschillende kunststof onderdelen/bakken (6 in totaal) die aan de zijkant van de huif zijn gemonteerd.: De huif zelf is van metalen zinkspuitgietwerk, de cabine is van kunststof en wordt over de huif heengeschoven: Omdat de vorm van de engelse accubakken compleet anders dan die van de NS verwijder ik de originele bakken met een beitelmesje: Omdat het kunststof opgezette onderdelen zijn kan ik ze gemakkelijk met het beitelmesje verwijderen, geen freeswerk oid nodig. Je ziet de pinnetjes van de originele accubakken nog zitten in de huif. Ik ga in 3D nieuwe NS accubakken + lampen + zwaailicht modelleren die ik in FUD ga laten uitprinten. Tot nu toe gaat het voorspoedig en zie ik de modificatie helemaal zitten
Fred
Alles komt goed!
Hear! hear!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
De nummers 13365 op de zijkanten van de cabine worden eraf gehaald door te wrijven met een wattenstaafje en wat jif...
Fred
De voorzijde van de huif en de achterzijde van de cabine zitten vol met fraaie details die (helaas) niet op het NS model voorkomen. Dus ze worden er (voorzichtig) afgesloopt en de gaatjes worden daarna gevuld met plastic putty van Vallejo.
Nu goed laten drogen en morgen voorzichtig vlakschuren en bijwerken.
Ik houd jullie op de hoogte,Fred
Alles komt goed!
Het Graham Farish model model heeft geen enkele verlichting, dus ik heb bovenseinen en onderseinen in 3D gemaakt (de gele onderdelen). Omdat het zo'n kleine priegelonderdeeltjes zijn (de bovenseinen hebben een diameter van 1,3 mm en een dikte van 0,9mm) heb ik ze in een framepje geplaatst (de grijze onderdelen). Daarvoor heb ik de voorkant en de achterkant van de Hippel eerst met de schuifmaat opgemeten en daarna heb ik ook de voorkant en de achterkant van de Hippel in 3D gemodelleerd (= paarse onderdeel). De bedoeling is om de seinen NIET vooraf los te snijden, maar de seinen inclusief het grijze frame op de kap te lijmen, als het goed is past het frame op de voorkant rond de luchtinlaat (alleen lijm op de 4 hoekpunten natuurlijk ), de lijm goed laten drogen en daarna het frame ertussenuit snijden. Onderdelen raken zo niet kwijt en ze hebben de juiste afstand op de kap!
mvrgr
Fred
Ook heb ik 2 accubakken naar NS voorbeeld gemodelleerd. Wat ik op internet zie is dat er verschillende uitvoeringen bestaan van de bakken. De beide bakken hebben in het echt een verschillende lengte en een verschillende indeling. In totaal heb ik dus een setje van 11 onderdelen: 2x4 seinen, 2 accubakken en een zwaailicht die ik in 3D laat printen. Het geheel heb ik in een framepje geplaatst zodat de onderdelen bij het printen niet kwijtraken en laat ik nu in FUD uitprinten by Shapeways. Ergens begin maart komen de onderdelen binnen, ik houd jullie op de hoogte!mvrgr
Fred
Alles komt goed!
Leuk Fred!
mvg Bouwe
PS niet stiekem het hele kapje in 3D getekend?
mvg Bouwe
PS niet stiekem het hele kapje in 3D getekend?
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Hey Fred,
Wat een leuk projectje! Ik loop ook al een tijdje met het idee dit model om te bouwen/spuiten. Ben vooral ook benieuwd hoe het digitaliseren straks gaat.
Succes!
Wat een leuk projectje! Ik loop ook al een tijdje met het idee dit model om te bouwen/spuiten. Ben vooral ook benieuwd hoe het digitaliseren straks gaat.
Succes!
met vriendelijke groet, Jesse
Hoi Fred,
Je durft wel, supper
Mooie tip van dat wattenstaafje en jif, ga ik zekertoepassen
Hoe rijd zo'n "hippel" nou over de hartstukken van div wissels?
Ik hoorde dat dit soort wielopstellingen een crime zijn om regelmatig te laten lopen?
Wat is jou ervaring hiermee?
Succes met de verdere bouw, je zet weer mooi werk neer
Mvg,
Ad
Je durft wel, supper
Mooie tip van dat wattenstaafje en jif, ga ik zekertoepassen
Hoe rijd zo'n "hippel" nou over de hartstukken van div wissels?
Ik hoorde dat dit soort wielopstellingen een crime zijn om regelmatig te laten lopen?
Wat is jou ervaring hiermee?
Succes met de verdere bouw, je zet weer mooi werk neer
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Hoi Fred,
Je model word vandaag verstuurd vanuit Eindhoven
Mvg,
Mitchell
Je model word vandaag verstuurd vanuit Eindhoven
Mvg,
Mitchell
Meer informatie op SpoorObjecten.nl
@allen, thanks voor de +ve feedback!!
Op youtube vind je al wat filmpjes van deze nieuwe versie van deze loc en die rijdt zo te zien prima: http://www.youtube.com/watch?v=aPxqxYRupR0
@Mitchell, de UPS-man vandaag gemist...
Fred
Op youtube vind je al wat filmpjes van deze nieuwe versie van deze loc en die rijdt zo te zien prima: http://www.youtube.com/watch?v=aPxqxYRupR0
@Mitchell, de UPS-man vandaag gemist...
Fred
Alles komt goed!
Bij het 3e bezoek heeft de UPS man het pakje afgeleverd bij de buren...
Fred
"Gemonteerd" zien de onderdelen er zo uit: Het idee om de seinen aan elkaar te printen lijkt goed te kloppen . Nu eerst alles even in de primer zetten...Fred
Alles komt goed!
Goed gedaan Fred
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Verder met het digitaliseren...
Mijn wijsheid heb ik van onze Engelse collega's vandaan gehaald, op: http://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/index ... 4#msg83384
In deze engelse bouwbeschrijving wordt een complete sounddecoder + luidspreker in een Class08 ingebouwd, maar ik wil alleen een Kuhn N45 decoder inbouwen die (gelukkig) een stuk kleiner is, dus ik hoef een stuk minder te boren en te frezen: Proefpassen met een Kuhn N45 decoder die ik eerder eens heb opgeblazen: Ruimte zat in de cabine!
Fred
Mijn wijsheid heb ik van onze Engelse collega's vandaan gehaald, op: http://www.ngaugeforum.co.uk/SMFN/index ... 4#msg83384
In deze engelse bouwbeschrijving wordt een complete sounddecoder + luidspreker in een Class08 ingebouwd, maar ik wil alleen een Kuhn N45 decoder inbouwen die (gelukkig) een stuk kleiner is, dus ik hoef een stuk minder te boren en te frezen: Proefpassen met een Kuhn N45 decoder die ik eerder eens heb opgeblazen: Ruimte zat in de cabine!
Fred
Alles komt goed!
Nu de decoder aansluiten; de motor krijgt zijn spanning van 2 kanten:
Aan de onderkant van een printplaatje op de kopse kant van de motor drukt een koper contactje dat van de stroomafnemers komt tegen een contactvlakje op datzelfde printplaatje. Het koperen contactje buig ik los van het printplaatje naar voren en wat naar het midden. Het oranje draadje van de decoder soldeer ik aan het contactvlakje op de printplaat en het rode draadje van de decoder soldeer ik aan het koperen contactje. Om te voorkomen dat het rode en het oranje draadje kortsluiting maken lijm ik er een klein stukje isolerende kunststof (overheadsheet) tussen Vanaf de cabine loopt een zwart draadje vanaf de stroomafnemers naar de bovenzijde van datzelfde printplaatje op de motor. Ik knip het zwarte draadje door het midden en soldeer de ene helft vast aan de decoder (nadat ik natuurlijk eerst het zwarte aansluitdraadje op de decoder heb losgesoldeerd) De andere helft van het zwarte draadje soldeer ik los op de printplaat en daar soldeer ik het grijze draadje van de decoder aan vast. Ziezo, een kind kan een Class08 digitaliseren!
Fred
Aan de onderkant van een printplaatje op de kopse kant van de motor drukt een koper contactje dat van de stroomafnemers komt tegen een contactvlakje op datzelfde printplaatje. Het koperen contactje buig ik los van het printplaatje naar voren en wat naar het midden. Het oranje draadje van de decoder soldeer ik aan het contactvlakje op de printplaat en het rode draadje van de decoder soldeer ik aan het koperen contactje. Om te voorkomen dat het rode en het oranje draadje kortsluiting maken lijm ik er een klein stukje isolerende kunststof (overheadsheet) tussen Vanaf de cabine loopt een zwart draadje vanaf de stroomafnemers naar de bovenzijde van datzelfde printplaatje op de motor. Ik knip het zwarte draadje door het midden en soldeer de ene helft vast aan de decoder (nadat ik natuurlijk eerst het zwarte aansluitdraadje op de decoder heb losgesoldeerd) De andere helft van het zwarte draadje soldeer ik los op de printplaat en daar soldeer ik het grijze draadje van de decoder aan vast. Ziezo, een kind kan een Class08 digitaliseren!
Fred
Alles komt goed!
Ik geef de Hippel geen verlichting omdat de wanden van de kap te dik zijn: als ik er gaten voor de lichtgeleiders in wil boren zitten de gaten veel te dicht naar het midden om nog overtuigend te zijn. Wat ik wel wil doen is een functionerend blauw zwaailicht monteren. Hiervoor lijm ik een blauwe SMD LED met aansluitsnoertje op een stukje overheadsheet wat ik op zijn beurt weer bovenop de beschermkap van de tandwieloverbrenging lijm.
Fred
De blauwe LED heb ik met een weerstandje op de C-uitgang van de Kuhn N45 decoder aangesloten. In de metalen kap heb ik met een 1mm boortje een gat geboord waar het zwaailicht in moet komen. Terwijl de lijm nog nat is schakel ik de blauwe LED op de rollenbank in om te zien of hij direct onder dat gat zit gelijmd. Omdat de lijm nog niet droog is kan ik de LED dan nog wat uitlijnen. En zo ziet een herpa zwaalicht eruit: En zo ziet het meegeprinte FUD zwaailicht er van onderen aangelicht uit: Het gaat goed!Fred
Alles komt goed!
Duidelijke heldere uitleg Fred!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Nu het digitaliseren klaar is kan ik verder met de 3D geprinte onderdelen voor de NS versie: de seinen aan voor- en achterzijde en de accubakken aan beide zijden van de huif. Met die onderdelen in de primer ziet het er zo uit:
Fred
De verbindingsstukken tussen de seinen moeten er nog tussenuit worden gesneden, maar het principe werkt uitstekend. De seinen zitten op de juiste plaats op de juiste afstand.Fred
Alles komt goed!
-
- Kleinserie/Commercieel
Hoi Fred,
Ziet er goed uit toppie.
Ik heb zelf nog een blauw uitvoering staan voor ombouw....
Dus wanneer komt de set met bakken en lampen op de markt??
Groetjes,
Rob
Ziet er goed uit toppie.
Ik heb zelf nog een blauw uitvoering staan voor ombouw....
Dus wanneer komt de set met bakken en lampen op de markt??
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Mooi hoor,
echter ik zie de blauwe lamp niet meer? Andere loc?
echter ik zie de blauwe lamp niet meer? Andere loc?
Danke, danke...
Ik heb de Hippel afgemaakt:
Suc6!
(ik zal nog een filmpje voor op youtube maken van het digitale rijgedrag + zwaailicht)
Fred
Ik heb de Hippel afgemaakt:
- - geverfd met Humbrol Satin 195 die als 2 druppels water op BR green lijkt,
- de binnenzijde van de seinen met aluminiumkleurige verf geverfd,
- messing schildjes vd 532 op de cabine en afwrijftransfers op de bufferbalken gezet (beide van Phildie),
- bufferhulzen zwart geverfd,
- de luchtinlaat ietwat geblackwashed,
- de verticale fluit vervangen door een horizontale toeter die ik nog had liggen van een van mijn 2400 donoren,
- een blauw zwaailicht van Herpa met crystalclear gemonteerd (alternatief is het geprinte zwaailicht uit het setje)
Suc6!
(ik zal nog een filmpje voor op youtube maken van het digitale rijgedrag + zwaailicht)
Fred
Alles komt goed!
Mooi Fred!
mvg Bouwe
mvg Bouwe