De meest betrouwbare koppeling in N?

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Hallo mede-N-spoorders,

ik ben een beetje teleurgsteld in de standaard N-koppelingen. Een lange sleep van een 8 tal rijtuigen in een bochtig bergop traject loopt bijna steeds fout. Alsof de koppeling de kracht niet heeft om de sleep aan de haak te houden. Vooral als een kortkoppelmechaniek aanwezig blijkt in de wagon, schijnt de standaard koppeling vrij onbetrouwbaar.

Mijn vraag, wat is de meest betrouwbare koppeling? Met welke koppelsysteem krijg je het minste spontane ontkoppelingen tijdens het rijden?

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Jos »

Hoi Michiel,

Ik vind nu juist de standaard koppelingen met een kortkoppelmechaniek het betrouwbaarst. En ik rijd met slepen van tot 34 wagens.
De FLM profi-koppelingen zijn mooi, maar gevoeliger en ontkoppelen sneller.
Daar waar ik regelmatig spontane ontkoppelingen had, lag het toch aan de baan. FLM wissels die bol staan, net te grote openingen tussen 2 aansluitende railstaven, flexrailkoppelingen die niet perfect overvloeiden in bochten, hellingen die met een knik beginnen of eindigen, geen veertje meer in de koppeling.
Ook kunnen niet alle wagens boogstraal R1 hebben, waardoor de koppeling onder spanning komt te staan en loswipt.
Misschien heb je hier iets aan.

Succes,
Jos


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2162
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Robert_N-Nm »

Als je in vaste rijtuigsamenstellingen rijdt kan je ook kiezen voor vaste verbindingen zoals bij treinstellen wordt toegepast. Nummers heb ik zo even niet maar gewoon die dingen die bijv tussen de rijtuigen van de ICE's van fleischmann zitten. Ontkoppelen tijdens de rit wordt dan een zeldzaamheid (hooguit lok-wagenstam als je de loks makkelijk wil kunnen wisselen).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Ja wat Robert al zei, ik heb hier op de meeste stammen waar de beroemde insteek koppeling op kan deze van Tilliggeplaatst. Treinen mooi kortgekoppeld en kunnen wel handmatig ontkoppeld worden. Nooit geen problemen meer met afkoppelde wagons.

Tillig Art.-Nr. 08827, 20 stuk € 9,90 Tillig TT gebruikt dezelfde schacht als N dus je kan ze er zo insteken


Grtzz Rob
Bijlagen
08827.jpg
08827.jpg (38 KiB) 3557 keer bekeken


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door marco »

Michiel ik vind ook net als jos dat de fleischmann kortkoppelingen veel eerder ontkoppelen dan de standaardkoppelingen.
Ik heb zelf weinig last van ontkoppelingen, ligt je rails overal goed?
Rob word de afstand tussen de wagons dan niet groter?
Omdat het een grotere schaal is TT.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Rob Fongers »

Marco,

Nee heeft dezelfde afstand als bij gebruik van de Flm kortkoppelingen. Ziet er oo strak uit. ik heb er ca 100 ingebruik

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Tja, wat is goed? Ik heb wel hellingen, maar geen waarneembare knikken bij de overgang. Ik heb natuurlijk wissels (Fleischmann), maar die hebben velen onder jullie ook. Alle raillassen zijn volledig, dicht geschoven, met de rails mooi in lijn, en vastgesoldeerd. Ligt mijn rails overal goed? Ik heb er aandacht aan besteed dat het zo goed mogelijk ligt, ja.

Ik merk dat met oudere rijtuigen en wagons zonder kortkoppelmechaniek ik amper problemen heb. Maar rijtuigen, en zelfs korte 2-assers, mét kortkoppelmechaniek ontkoppelen om de haverklap! En dit met de standaard koppelingen. Meestal gebeurt dit wel in een scherpe R1 bocht, maar niet uitsluitend.

Mijn baan is nog in volle opbouw, en het rollend materieel wordt zeer dikwijls (wekelijks, soms dagelijks) volledig van de baan verwijderd. Vaste koppelingen lijken me dan erg onpraktisch.

Maar gezien jullie blijkbaar goede ervaring hebben met de standaard koppelingen, zal ik hier verder testen uitvoeren om te zoeken naar een oplossing voor mijn probleem.

In elk geval enorm bedankt voor jullie input.
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wim Ros

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Wim Ros »

Michel, alles staat en valt bij het goed neerleggen van de rails. De beste koppeling is de standaard N-koppeling. Met 65 IC rijtuigen achter een 1657 is dat jaren geleden meer dan bewezen.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Wim Ros schreef:Michel, alles staat en valt bij het goed neerleggen van de rails.
Dan zal ik mijn baan misschien beter heraanleggen? Geen leuk vooruitzicht. :cry:

Maar voordat ik voor deze drastische ingreep kies ga ik toch eens experimenten met andere koppelingen. Of misschien een hulpstukje uitvinden om de sleep bij elkaar te houden. Ik laat wel weten wat ervan geworden is... :(

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4587
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door spoor65 »

Michel,

Gaat het alleen om het stukje bergspoor wat je hebt, of doet het probleem zich ook elders voor.
Ik denk eerder, aangezien je er nu pas melding van maakt, dat het voornamelijk een bergspoor probleem is,
en idd lijkt het ook wel erg bochtig zo op de foto op jouw site. de trein slingert zich van bocht naar bocht, en misschien ligt daar juist jouw probleem. een klein stukje recht spoor tussen de boogovergangen zou wel eens kunnen helpen om het wringen van de koppelingen en het losschieten op te lossen.

Misschien dat je eerst eens een proefstukje kunt gaan maken met een los stukje rail, zonder direct de boel te moeten slopen. als ik je foto zo zie, trek vanaf de brug het spoor naar de grote bocht naar links, wat rechter aan, ipv het extra kleine s bochtje voor de brug.

En bedenk dan, net als de aanpassing aan je station destijds, om de slinger er uit te halen, beter nu ff veranderen en tevreden zijn, dan later er van blijven balen.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Freddy,

bedankt voor je bemoedigende woorden, maar het gaat niet om het bergtraject, maar voor de hoofdbaan. Ik ben nu stelselmatig notities aan het nemen van waar de ontkoppelingen optreden, en begin een patroon te herkennen.

De verdenking gaat naar de combinatie van wagons/rijtuigen met kortkoppelmechaniek en de Fleischmann gebogen wissel. Die gebogen wissel is eigenlijk al een miskleun waar ik al meerdere problemen me heb (ontsporing voorlopers, kortsluiting met amerikaanse wielen, ...) en nu dit.

Ik begin te vermoeden dat de binnenbocht van deze wissel zodanig krap is, dat kortkoppelmechaniek, en doordoor de koppeling, onder spanning komt, en daardoor snel loslaat.

dit is echter nog maar een vermoeden. We zien wel...

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Vaak is het een materiaal probleem in je wagons en zijn het altijd dezelfde die het doen net zoals ontsporen. Dit is ook een van de redenen waarom ik star koppel. Gaat het niet linksom dan maar rechtsom. Vaak moet je ook een beetje stoeien door een wagon te wisselen en zie dan gaat het ineens wel goed. Ik heb geen problemen op mn flm bocht, normalen en kruiswissels. Het probleem wat je schetst heb ik op bovenstaande manier opgelost.

Enn op de PECO st5 en 6 ook helemaal geen problemen toto nu toe( sssstttt!!!)

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Bedankt Rob, voor je suggesties, maar ik heb me al het lazerus gepermuteerd. Met de wagons met klassieke koppelmechanismen heb ik geen enkel probleem. Het zijn die moderne kortkoppeldingen die de miserie geven. Maar ik zoek verder naar een oplossing.

Uit nieuwsgierigheid in verband met de bochtwissels van Fleischmann, rij je ook met stomers, en dan meer bepaald korte tenderloks op je baan?

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Nee stoomtijdperk heb ik 8er me gelaten hahahahaha. Ik rook zelf, is al errug genoeg :D :D .

Maar to the point. Het zou ook wel eens kunnen zijn dat de koppelingetjes gelicht worden als de trein een beetje hort en stoot. Daar zijn deze gevoeliger voor omdat ze ook een voor ontkoppeling hebben. Het is maar een hersenspinsel maar ik heb er eigenlijk geen problemen mee. De afweging voor de vaste koppelingen was voor mij de prijs t.o.v. de kort koppeling (~€1,90/st) Voor de kortkoppeling moet je er wel 40 aanschaffen tegen de 20 stuks van TT. Dan is de keus niet zo moeilijk. :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Jos »

Saraan schreef:Ik begin te vermoeden dat de binnenbocht van deze wissel zodanig krap is, dat kortkoppelmechaniek, en doordoor de koppeling, onder spanning komt, en daardoor snel loslaat.
Michiel,

Dat zou heel goed kunnen, de buitenste boogstraal is R2, de binnenste R1. Echter doordat de boog begint in R2, moet de rest van de boog voor het binnenste spoor kleiner dan R1 zijn om weer totaal op R1 te komen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Rob Fongers »

Jos schreef: Dat zou heel goed kunnen, de buitenste boogstraal is R2, de binnenste R1. Echter doordat de boog begint in R2, moet de rest van de boog voor het binnenste spoor kleiner dan R1 zijn om weer totaal op R1 te komen.
Ik heb het even nagemeten door een R1 bocht omgedraaid op de bochtwissel te leggen en het lijkt dus een R1 straal op de wissel. Ik kan eigenlijk geen afwijkingen ontdekken dat het minder zou zijn.


Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4426
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Jos »

Tja, meten is weten. :mrgreen:
Wat dan nog zou kunnen is dat bij een R1 boogstraal de koppelingen al onder spanning staan, en bij het passeren over het hartstuk de koppelingen losspringen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3450
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

Het zal wel een samenloop van omstandigheden zijn. Ik rij er ook mee, en heb dit probleem wel eens gehad in het verleden maar kan nu niet meer zeggen dat het hier nog gebeurd, tja incidenteel maar daar praat ik maar niet over. Als de wieltjes van de wagons vervuild zijn, en deze dus een beetje hobbelen, de loc een beetje stottert en de wissel niet optimaal ligt en dat heb je al gauw, dan kan het zomaar bingo zijn. Ik heb nu de meeste wagons met vaste koppelingen echter waar afgekoppeld moet worden dus bij loc-wagons of halverwege de container treinen en op alle stuurstands rijtuigen zitten de kortkoppelingen met NEM schacht. dat moeten er meer dan 50 zijn want ik heb er ooit eens 100 voor een redelijke prijs op de kop kunnen tikken.

Is in ieder geval weer een uitdaging om de zaak onder controle te krijgen

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door vantongeren »

Ik gebruik altijd de PROFI-kortkoppeling, met een heel klein beetje kranenvet. Maar dan wel alleen het gedeelte waar de koppelingen in elkaar schuiven en niet op het op en neer gaande gedeelte, dan wordt namelijk koppelen een stuk moeilijker omdat het op en neergaande gedeelde van de koppeling dan na het ontkoppelen vaak omhoog blijft hangen en dat willen we juist niet hebben.
Voor andere merken bestaan er setjes om ook dat merk te kunnen voorzien van een PROFI-koppeling. Zo heb ik dat laatst gedaan bij mijn meer dan 20 jaar oude Minitrix loc 1200.

Of het de meest betrouwbare koppeling is durf ik niet te beweren, maar ik ben er wel het meest over te spreken gezien de kortere afstand tussen de wagons onderling.

Groet,

Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door marco »

Michiel hoe staat het met je ontkoppelprobleem?
Ik ben wel benieuwd eigenlijk :D

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Daar wordt aan gewerkt, maar ik heb geen zin om 2 euro per kortkoppeling te betalen, om dan te constateren dat ze nog sneller loslaten. Ik ben op de uitkijk voor een aanbieding... Ik laat zeker iets weten als ik de test heb uitgevoerd.

Groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

brink
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 aug 2009 20:24

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door brink »

Zie onderstaande link:

http://www.1zu160.net/eigenbau/kupplung.php

Ik heb geen ervaring met deze 'koppelingen' op een baan (ik heb voorlopig zelf alleen nog modellen in de vitrine staan).
Is heel goedkoop en werkt voor de vitrine in ieder geval uitstekend als vaste koppeling. Ik ben benieuwd of het echt werkt, kan ik het misschien ook op de 'ooit te bouwen baan' gaan gebruiken.

Met vriendelijke groet

Garmt Brink



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Dit soort zelfbouw vaste koppelingen zouden prima moeten werken met kortkoppelmechanieken. Met gewone, vast koppelmechaniek werkt dat natuurlijk niet. Maar als je sleep regelmatig van de baan moet gehaald worden zoals bij mijn baan in opbouw, is het niet evident om de hele stam telkens weer los te prutsen. Maar deze vaste zelfbouwkoppelingen hebben wel degelijk zijn toepassingsgebied.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door Saraan »

Ik heb eindelijk een voordelig pakje van 50 Fleischmann kortkoppelingen op de kop kunnen tikken. Ik heb er mijn 2 kortgekoppelde probleemtreinen mee uitgerust. En?...

Wat een verschil! Ik heb deze hele avond de treinen rondjes laten rijden, en geen enkele keer heb ik ontkoppelingen gehad. Het is voor mij (voorlopig) duidelijk dat wagons met kortkoppelmechaniek ook uitgerust moeten worden met kortkoppelingen om betrouwbaar gekoppeld te blijven. Standaard N-koppelingen in kortkoppelmechanieken zijn niet betrouwbaar!

Ik ben weer en gelukkig man, want weer een probleem de wereld uit geholpen (of eerder mijn spoorbaan ;) ).
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De meest betrouwbare koppeling in N?

Bericht door marco »

Mooi toch michiel :mrgreen:
Toch vreemd mijn ervaringen zijn precies andersom :D
Maar goed jouw probleem is opgelost.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Plaats reactie