Newbie

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bacchus63

Newbie

Bericht door Bacchus63 »

Hallo all,

Ik ben nieuw hier en wilde me even voorstellen en heb gelijk ook een paar vragen....

Mijn naam is Edwin, 49 jaar, en veel met h0 trix gespeeld. Ik ga deze hobby weer oppakken. Ik ben behoorlijk handig met computers, maar digitaal spoor is een ander verhaal. Voor ik mijn baanplan ga plaatsen op het forum hoop ik dat iemand mij de volgende vragen kan beantwoorden.

Ik ben op het internet al wezen rondzoeken en begrijp dat er verschillende systemen bestaan (DCC e.d.). Wat is het meest flexibele systeem? Ik heb begrepen dat er commandboxen die verschillende decoders aan kunnen, maar daar loop ik in eerste instantie niet echt warm voor. Is er één systeem wat qua flexibiliteit en betrouwbaarheid eruit springt? Daarbij is het belangrijk dat ik de commandbox wil aansturen vanaf een PC.

Ook over de beschikbare programma's, al dan niet gratis, wil ik graag zoveel mogelijk flexibel zijn. Wat ik het leukste zou vinden is zelf dit programma te schrijven. Wie heeft daar ervaring mee. Zijn er systemen waarbij drivers beschikbaar zijn voor de aansturing van de baan vanuit een VB.net applicatie?

Op het internet kan ik geen duidelijk antwoord op deze vragen vinden.

Alvast bedankt,

Bacchus

shoven

Re: Newbie

Bericht door shoven »

Edwin,

welkom hier.
Er zijn meerdere systemen in omloop, elk met hun eigen protocol etc. Velen zijn dus fabrikant-gebonden. Uitzondering is DCC, wat een open standaard is. Je ziet dit dan ook het meest worden aangeboden.
Programma's om de baan aan te sturen zijn er genoeg. Koploper is het bekendst en ook gratis, helaas geen open source. Ik heb zelf ook al eens gezocht naar libraries om zelf e.e.a. te programmeren (ik ben een informaticus die het vak niet meer uitoefent), maar dat is lastig te vinden. Er zijn wat sites over Open DCC en JMRI en RocRail zijn open source initiatieven, en er zijn er nog meer, vooral in de VS, UK en Duitsland. Het speelveld is wat dit betreft niet echt overzichtelijk en toegankelijk, en de tijd/puf ontbreekt bij me om er heel actief naar te speuren, de baan en rijden heeft prioriteit. (Maar als je e.e.a. vindt hou ik me aanbevolen :mrgreen: )

Commerciële programma's zijn er ook aardig wat, met zeer verschillende prijzen en mogelijkheden. iTrain is in NL in opkomst (maar m.i. nog onvolgroeid), maar in Duitsland is veel meer verkrijgbaar.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marcel

Bericht door Marcel »

Welkom Edwin,in het vervolg is het handiger om de vragen in de desbetreffende draadjes te zetten,dus bijv.digitaal onder digitale vraagbaak,daar staat ook heel veel informatie wat betreft digitale systemen.
In ieder geval alvast veel plezier met de voorbereidingen en plannen voor jouw baan.

de nspoorder

Bericht door de nspoorder »

Hallo ,Edwin

Allereerst welkom op het forum ,ik ben ook maar pas enkele dagen op her forum.
Ik en mijn zoon gaan een grote baan bouwen daarom gaan we digital rijden, omdat dit de beste oplossing is.
We hebben al veel opzoekwerk gedaan wat digital rijden betreft via pc. Er zijn veel programma's voor pc besturing, onze keuze is gevallen op het besturing systeem van koploper vinden wij een degelijk programma. Ik heb daarom bij iemand die met dat systeem werkt inlichting daarover gevraagd.
Natuurlijk moet gij zelf een keuze maken is niet gemakkelijk, we hebben ook zelf moeten kiezen , met welk programma wij zouden willen werken ,want er zijn er zoveel.

groeten, de n spoorder

Jos

Bericht door Jos »

Welkom Edwin.

Groetjes,
Jos

michel

Bericht door michel »

Ook namens mij welkom Edwin op het forum.

gr michel

richard7877

Bericht door richard7877 »

Edwin, welkom hier op het forum!

Groeten Richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

Welkom Edwin.

Gr Andy

Wim

Bericht door Wim »

Welkom Edwin,

veel lees- en knutselplezier hier op het forum.

Krab

Bericht door Krab »

Welkom Edwin op het N - forum .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Bouwe
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Bouwe »

Welkom

mvg Bouwe

Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

willemderuijter

Bericht door willemderuijter »

Welkom op het forum. Ik ben ook net nieuw hier en wens je veel plzier en succes met de bouw van je baan

Willem

Groetjes Caroline

erik

Bericht door erik »

Welkom edwin
Groeten erik

jeepney

Bericht door jeepney »

Welkom Edwin!

Henk

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Welkom Edwin

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie