Advies welk merk

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Lou
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2013 07:01

Advies welk merk

Bericht door Lou »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ga waarschijnlijk overstappen van H0 3 rail ( marklin c -rail) naar n spoor.

Ik heb reeds veel gelezen over de mogelijkheden van N. Wat kun je als beginner nu het beste doen.
Geen ervaring n het leggen van flexrail. Welke merk spoor? Merken door elkaar gebruiken? Het ene merk heeft mooiere( betere) wissels dan het andere. Welke wisselaandrijvingen. Ik begrijp nog steeds niets van de ompoling van de puntstukken, moet ik daar ook nog op letten.

De bedoeling is om met Dinamo te gaan rijden.

Ik hoor het graag

Gr.Lou



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Advies welk merk

Bericht door matthijskuiper »

Dat zijn een boel vragen, meeste staan ook beantwoord, maar hier als nog (ik wordt wel verbeterd als het fout is) :

1. Flexrails zijn niet eng, kan je als gewone rails leggen, alleen deze zijn flexible en daarmee dus beter vormbaar

2 welk merk, dat is persoonlijke smaak, kato heeft net als marklin een trapezium vormig beddings bed. Fleishmann profi heeft een voor gevormd bed en minitrix is kaal. Dan heb je nog Peco wat uit Engeland komt(dacht ik) en kan online besteld worden.
Dan mis ik er nog een paar, maar alk heeft een eigen voordeel en nadeel. bekijk alle opties en leg de afbeeldingen naast elkaar van wat jij mooi en handig gaat vinden.

3. Alle 9mm rails kunnen door elkaar gebruikt worden.

4. wissel aandrijving kan met tig verschillende manieren, met geheugendraad, servo's of de magnetische switch van de fabrikant. Kato haaft ingebouwde, fleischmann een minitrix bieden een switch, en Peco is het makkelijkste met een Servo. Al deze opties zijn standaard te koop. behalve geheugendraad wat iets bewerkelijker is.

5. ompoling van het hartstuk wordt gedaan om ook het midden stuk van je wissel berijdbaar te houden, dit is zeker voor kleinere locs intressant. Omdat in dat geval de loc ook op het midden van een wissel nog stroom kan krijgen. Er zijn legio voorbeelden van hoe dit te doen, of kan met de wissel mee worden besteld. (is ietsje duurder)

6. Dinamo is een ander verhaal, maar wel een mooi product.

Tot slot, kijk vooral wat jezelf mooi vindt ogen, en hoeveel werk je aan je baan kwijt wil zijn.
Bovenal, geen van de acties die omschreven worden zijn eng om te doen, en je zal zeer zeker de zaag in je railstukken moeten zetten, en solderen.

N geeft tov H0 de mogelijkheid om langer en grotere baanbeelden te maken. Maar ook de detaillairing van scenery en opties van H0 kunnen in N worden gedaan.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Advies welk merk

Bericht door BenQ »

Lou,
Grappig mijn vader heette ook Lou (van Louis).
Als je met Dinamo gaat rijden heb je een computer met een programma nodig.
Er zijn meerde programma's om de baan te besturen maar voor Dinamo zijn er 2 die er uit springen.
Ten eerste Koploper van Paul Haagsma, is helemaal uitontwikkeld en er is wel ondersteuning via een forum.
Paul heeft de handoek in de ring gegooit, het leuke is dat de grootste baan in Nederland met Dinamo en Koploper rijdt, deze staat in Rotterdam.
Heb zelf eerst met Koploper gereden maar vond dat het een hoge leercurve had. Het is wel gratis en kan een heleboel.
Daarom heb ik na een demo door Xander een licentie iTrain aangeschaft.
Dit heeft een iets lagere leercurve en is nog steeds in onwikkeling.
Ondersteuning gaat ook via een forum.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Advies welk merk

Bericht door matthijskuiper »

naast koploper en Itrain is er ook WinDigiPed.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Advies welk merk

Bericht door evo »

matthijskuiper schreef:3. Alle 9mm rails kunnen door elkaar gebruikt worden.
Dit is niet zonder meer waar. Zeker als je begint, zou ik kiezen voor een systeeem en daarbij blijven.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Advies welk merk

Bericht door rvinke »

Ik ben zelf ruim een jaar geleden begonnen met Minitrix, en ga nu toch de zaak opbreken en in het zichtbare gedeelte over op Peco. Vooral qua wissels is dit echt veel mooier. Ik heb nu rondom een station 24/30-graden wissels liggen, en dat is echt niet fraai als je treinen daaroverheen rijden. Minitrix kent natuurlijk ook 15-graden wissels, die zijn wel netjes.
Zoals anderen al zeiden: het is een persoonlijke keuze, maar van mij dus de tip om goed op geometrie te letten!


Ronald

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Advies welk merk

Bericht door matthijskuiper »

evo schreef:
matthijskuiper schreef:3. Alle 9mm rails kunnen door elkaar gebruikt worden.
Dit is niet zonder meer waar. Zeker als je begint, zou ik kiezen voor een systeeem en daarbij blijven.
Fair enough, daar heb je wel gelijk in.


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Advies welk merk

Bericht door Marcel »

Dan is er ook nog rail van Arnold,deze is alleen nog gebruikt te koop.
Echter moeten het einde van de railstaven worden aangepast als je deze wil koppelen aan andere merken rails,en zijn de wisselspoelen (van elktrische wissels) vrij hoog waardoor de drijfstangen van een aantal stoomloks hiertegenaan komen met schade als gevolg.



Zolderspoor
Berichten: 811
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Advies welk merk

Bericht door Zolderspoor »

...en als je digitaal wilt gaan rijden is Arnold-n niet echt aan te bevelen, aangezien de wissels de neiging hebben met de niet-aanliggende tong de wielen te raken. Levert minimale kortsluitingen op. Voor de loks geen probleem, maar voor de elektronica - volgens zeggen - wel.
Ik sluit mij als ervaringsdekundige aan bij Marcels opmerking over stoomloks, met name van Minitrix, en deze wissels. Ook de hobbelige ontkoppelrails scoren niet echt hoog.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Advies welk merk

Bericht door Bjor »

Marcel, Rob,

Arnold rails is nog gewoon te koop, o.a. bij Conrad. Arnold levert zijn programma weer volop, nadat het jaren geleden na het faillissement door Hornby was overgenomen. Het is toen enige tijd van de markt geweest, maar het is al weer jaren volop te krijgen. Die kortsluiting bij wissels herken ik niet Rob. Ik heb al meer dan twintig jaar twee banen met in totaal > 25 Arnold wissels en heb nog nooit kortsluiting gehad doordat de wielen de niet aangelegde wisseltong raakten. En ik heb zowel de oude als de nieuwe wisselmodellen op mijn baan. Aan de locs kan het in mijn geval ook niet liggen, want ik rijd met Fleischmann, Minitrix, Roco, Arnold en Kato (zowel stoom als diesel) door elkaar. Komt het bij jou structureel voor, of is het één bepaalde wissel?
Dat van die aandrijvingen klopt zeker, maar ik heb mijn aandrijvingen 'ondergronds'. Die aandrijvingen met spoeltjes vind ik sowieso veel te lelijk en storingsgevoelig, ongeacht het merk.

Overigens adviseer ik geen Arnold te nemen als het je gaat om een natuurgetrouw beeld. De Arnoldrails hebben een profiel met een ronde kop. Daardoor worden ze bijna niet vuil (ik hoef de rails maar 1x per jaar schoon te maken), maar het zijn hoge, profielloze rails. Peco met een laag profiel is dan veel mooier. Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik zeker Peco nemen, maar met Arnold ben ik zeker een 'blije rijder'.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Zolderspoor
Berichten: 811
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Advies welk merk

Bericht door Zolderspoor »

Ben,

De verkrijgbaarheid heb ik niet genoemd. Voor de korte kortsluitingen zeg ik uitdrukkelijk "volgens zeggen". Ik had trouwens gehoopt dat een onzer digitale collegae hier op zou aanhaken.
Overigens hebben Arnold rails wel degelijk een profiel, het bolle kop-profiel wat ze zo prima geschikt maakt voor "smerige" omgevingen.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Advies welk merk

Bericht door Bjor »

Zolderspoor schreef:Ben,

De verkrijgbaarheid heb ik niet genoemd. (...)
... Dat klopt, dat schreef Marcel.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Advies welk merk

Bericht door Bjor »

Zolderspoor schreef:Ben,

Overigens hebben Arnold rails wel degelijk een profiel, het bolle kop-profiel wat ze zo prima geschikt maakt voor "smerige" omgevingen.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde dat het typische 'spoorrailsprofiel' ontbreekt. En dat Arnoldrails weinig last hebben van contactproblemen door vuil kan ik uit jarenlange ervaring bevestigen. De rails worden wel vuil, maar het wordt grotendeels van de bolle kop van de rail af gereden. Daardoor blijft het contactvlak tussen rail en wiel lang schoon.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Advies welk merk

Bericht door dentheo »

Zolderspoor schreef:Voor de korte kortsluitingen zeg ik uitdrukkelijk "volgens zeggen". Ik had trouwens gehoopt dat een onzer digitale collegae hier op zou aanhaken.
Ik wil dat wel bevestigen, er zijn in totaal vijf of zes verschillende types wissels geweest van Arnold (wel goed kijken)
Bepaalde types zijn veel gevoeliger voor een exacte wieltussenafstand dan andere. De norm is groter dan 7,4mm. NEM...
Wissels van een bepaald bouwjaar hebben dat ook echt nodig.
Sommige locs en wagens worden nu geleverd met wieltussenafstanden van slechts 7,3mm, dan krijg je soms vonkjes.
Gelukkig heb ik een centrale die direct weer probeert na een microsluiting.

Vroeger bij analoog had ik daar veel minder last van, spanning lag natuurlijk nogal wat lager .... :( :(



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Advies welk merk

Bericht door Frank_N »

Zelf gebruik ik een paar Minitrix bochten met verschillende radius (want het lukte me niet zonder die bochten met flexen vloeiend bogen te maken) en wissels.
De flexen zijn Ibertren, want: dat sluit goed aan op Minitrix rails en wissels. (zeer weinig hoogte verschil)
Mocht ik nog ooit opnieuw beginnen word het zeker Peco ;)


Groet van Frank
Plaats reactie