Baanplan modulebaan Laubenstein.
Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi forumleden
Ik heb me eerst even voorgesteld
Hierbij mijn baanplan van modulebaan "Laubenstein"
Deze modulebaan bestaat uit 5 modules en kan in theorie gekoppeld worden aan mijn vaste baan "Oberstein"
Het baanplan.
Met de bouw van de modulebaan "Laubenstein" ben ik begonnen. De keerlus module is iets korter geworden.
Mvg Paul Smits.
Ik heb me eerst even voorgesteld
Hierbij mijn baanplan van modulebaan "Laubenstein"
Deze modulebaan bestaat uit 5 modules en kan in theorie gekoppeld worden aan mijn vaste baan "Oberstein"
Het baanplan.
Met de bouw van de modulebaan "Laubenstein" ben ik begonnen. De keerlus module is iets korter geworden.
Mvg Paul Smits.
Laatst gewijzigd door smits66 op 25 jun 2012 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Jij geeft een nieuwe betekenis aan 'less is more'
Als je veel aandacht aan scenerybouw wilt besteden en het rijden daaraan ondergeschikt is, lijkt me dit een goed plan.
Om het dan zo realistisch mogelijk te maken, zou ik wel de boogstralen groter maken en de rails niet parallel aan de rand van de tafel laten lopen.
Als je veel aandacht aan scenerybouw wilt besteden en het rijden daaraan ondergeschikt is, lijkt me dit een goed plan.
Om het dan zo realistisch mogelijk te maken, zou ik wel de boogstralen groter maken en de rails niet parallel aan de rand van de tafel laten lopen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Ben het eens met Edwin - heel goed concept, maar het spoor kan veel speelser lopen. (past zo ook beter in het landschap) En ondanks dat het een beetje tegenstrijdig is met het concept van weinig spoor, zou je bijvoorbeeld de keerlus rechts dubbel of driedubbelsporig kunnen maken om zo opstelruimte te hebben zodat niet altijd dezelfde trein terugrijdt uit de keerlus.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi, evo, tv_man
Bedankt voor de reactie,
Het sporenplan kan ik niet wijzigen, omdat deze module baan op dit moment al in een ver gevorderd stadium is.
Ik heb de stations sporen eerst wat schuin gelegd, er blijft dan te weinig ruimte over voor een klein dorpje, dat vind ik belangrijk op mijn baan anders heeft een spoorverbinding geen zin.
Vandaar dat de sporen recht liggen, het is wel waar dat het er wat speelser er uit ziet als de sporen schuin liggen.
Op dit baantje rijden niet meer dan drie treinen,twee passagiers treinen en één goederen trein vanuit de industrie/goederen module.
Om de keerlus meer sporen te geven heb ik meer ruimte nodig, helaas heb ik dat niet.
De stations/dorp module is 120 cm x 40 cm en de keerlus module is ongeveer 100 cm x 55 cm
Mvg Paul Smits
Bedankt voor de reactie,
Het sporenplan kan ik niet wijzigen, omdat deze module baan op dit moment al in een ver gevorderd stadium is.
Ik heb de stations sporen eerst wat schuin gelegd, er blijft dan te weinig ruimte over voor een klein dorpje, dat vind ik belangrijk op mijn baan anders heeft een spoorverbinding geen zin.
Vandaar dat de sporen recht liggen, het is wel waar dat het er wat speelser er uit ziet als de sporen schuin liggen.
Op dit baantje rijden niet meer dan drie treinen,twee passagiers treinen en één goederen trein vanuit de industrie/goederen module.
Om de keerlus meer sporen te geven heb ik meer ruimte nodig, helaas heb ik dat niet.
De stations/dorp module is 120 cm x 40 cm en de keerlus module is ongeveer 100 cm x 55 cm
Mvg Paul Smits
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi,
Ik ben een tijd niet aanwezig geweest, ik heb modulebaan Laubenstein afgebroken, om een nieuwe baan te gaan maken,ondertussen heb ik een ruimte gekregen om een vaste modelbaan te maken.
Het heeft echter als nadeel dat ik alleen het bergmeubel als basis voor de baan heb, ik moet dus vlakke modules maken met het bergmeubel als basis toch is de baan niet klein te noemen 290 cm x 200 cm x 220 cm met een maximale diepte van 60 cm.
Zeker met N-spoor moet het mogelijk zijn om een gevarieerd baanplan te maken
Het eerste ontwerp is afgekeken van modulebaan Laubenstein.
Ik wil dit sporenplan uitbreiden naar dubbelsporig sporenplan, zonder keerlussen met een wissel.
Ondertussen heb ik al veel ontwerpen gemaakt maar het lukt mij niet om een goed sporenplan te ontwerpen.
Als basis voor het ontwerp gebruik ik dit ontwerp, dit heeft te maken met het bloksysteem dat ik gebruik.
Een ontwerp met het basisontwerp als voorbeeld.
Maar ik mis in dit ontwerp verschillende rij mogelijkheden, goederen vervoer enz.
Het volgende ontwerp is een afgeleide van het basisontwerp.
Ook dit is het weer net niet
Het volgende baanplan is in grove lijnen afgeleid van het basisontwerp, alleen zijn nu de keerlussen anders van vorm.
Dit ontwerp is wat beter, allen zijn de stations sporen te massief (teveel station sporen.)
Ik kom er niet echt meer uit
Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, om een goed baanplan te kunnen ontwerpen.
Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het wel.
grt Paul
Ik ben een tijd niet aanwezig geweest, ik heb modulebaan Laubenstein afgebroken, om een nieuwe baan te gaan maken,ondertussen heb ik een ruimte gekregen om een vaste modelbaan te maken.
Het heeft echter als nadeel dat ik alleen het bergmeubel als basis voor de baan heb, ik moet dus vlakke modules maken met het bergmeubel als basis toch is de baan niet klein te noemen 290 cm x 200 cm x 220 cm met een maximale diepte van 60 cm.
Zeker met N-spoor moet het mogelijk zijn om een gevarieerd baanplan te maken
Het eerste ontwerp is afgekeken van modulebaan Laubenstein.
Ik wil dit sporenplan uitbreiden naar dubbelsporig sporenplan, zonder keerlussen met een wissel.
Ondertussen heb ik al veel ontwerpen gemaakt maar het lukt mij niet om een goed sporenplan te ontwerpen.
Als basis voor het ontwerp gebruik ik dit ontwerp, dit heeft te maken met het bloksysteem dat ik gebruik.
Een ontwerp met het basisontwerp als voorbeeld.
Maar ik mis in dit ontwerp verschillende rij mogelijkheden, goederen vervoer enz.
Het volgende ontwerp is een afgeleide van het basisontwerp.
Ook dit is het weer net niet
Het volgende baanplan is in grove lijnen afgeleid van het basisontwerp, alleen zijn nu de keerlussen anders van vorm.
Dit ontwerp is wat beter, allen zijn de stations sporen te massief (teveel station sporen.)
Ik kom er niet echt meer uit
Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, om een goed baanplan te kunnen ontwerpen.
Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het wel.
grt Paul
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi Paul,
Misschien zoiets:
Je hoeft bij deze versie niet meteen vanuit het station opnieuw het station in. Het station wordt wat minder "zwaar". Van links het station uit naar de ondergrondse keerlus kan een paradebaan worden, maar voor de rust in het plaatje kun je dit ook onder de scenery verstoppen. De wissels die je in je station overhoudt, kun je nu in het nieuwe schaduwstation kwijt. Dit geeft meer mogelijkheden. En waar ik bij nr 2 een onderdoorgang heb getekend, zou die hele bocht naar eigen inzicht kunnen worden gelegd. Je keerpunt met dubbel passeerspoor ligt toch onder maaiveld dus de bocht daar naartoe met de tunnelingang kan overal.....
Verder vind ik het een mooi plan.
Groet,
Eric
Misschien zoiets:
Je hoeft bij deze versie niet meteen vanuit het station opnieuw het station in. Het station wordt wat minder "zwaar". Van links het station uit naar de ondergrondse keerlus kan een paradebaan worden, maar voor de rust in het plaatje kun je dit ook onder de scenery verstoppen. De wissels die je in je station overhoudt, kun je nu in het nieuwe schaduwstation kwijt. Dit geeft meer mogelijkheden. En waar ik bij nr 2 een onderdoorgang heb getekend, zou die hele bocht naar eigen inzicht kunnen worden gelegd. Je keerpunt met dubbel passeerspoor ligt toch onder maaiveld dus de bocht daar naartoe met de tunnelingang kan overal.....
Verder vind ik het een mooi plan.
Groet,
Eric
Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi, Eric
Bedank voor de aanpassing, ik ga kijken of ik er een mooi spoor verloop van kan maken met jou aanpassingen.
Alleen een vraagje, hoe deel ik het stationsspoor in dat is mij nog niet helemaal duidelijk, er een schaduwstation van maken kan niet ik kan maar max 7 cm zakken liefst minder omdat de baan dan te hoog word (130cm).
grt Paul
Bedank voor de aanpassing, ik ga kijken of ik er een mooi spoor verloop van kan maken met jou aanpassingen.
Alleen een vraagje, hoe deel ik het stationsspoor in dat is mij nog niet helemaal duidelijk, er een schaduwstation van maken kan niet ik kan maar max 7 cm zakken liefst minder omdat de baan dan te hoog word (130cm).
grt Paul
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi Paul,
Ik bedoelde in het station vier sporen in totaal, je haalt er dus twee sporen weg. Dan hou je er twee naar links en twee naar rechts. Hetgeen aan de rechterkant uit je station komt kan mooi vloeiend voorlangs naar rechts, waar het aansluit op de keerlus. Tussen dit zichtbare gedeelte en de keerlus is genoeg ruimte om twee passeersporen te maken. Je kan namelijk al vanaf punt 1 gaan dalen naar punt 2 en dan heb je genoeg hoogte gewonnen (4 meter lengte* 1,75 cm p/m= 7cm) om de passeersporen en de keerlus onder de grond te krijgen. Wel er om denken dat je dan een luikje boven dit stuk spoor hebt of een open constructie aan de onderzijde, dan kun je erbij mocht er wat misgaan.
Hoop dat het zo wat duidelijker is?
Succes en groet,
Eric
Ik bedoelde in het station vier sporen in totaal, je haalt er dus twee sporen weg. Dan hou je er twee naar links en twee naar rechts. Hetgeen aan de rechterkant uit je station komt kan mooi vloeiend voorlangs naar rechts, waar het aansluit op de keerlus. Tussen dit zichtbare gedeelte en de keerlus is genoeg ruimte om twee passeersporen te maken. Je kan namelijk al vanaf punt 1 gaan dalen naar punt 2 en dan heb je genoeg hoogte gewonnen (4 meter lengte* 1,75 cm p/m= 7cm) om de passeersporen en de keerlus onder de grond te krijgen. Wel er om denken dat je dan een luikje boven dit stuk spoor hebt of een open constructie aan de onderzijde, dan kun je erbij mocht er wat misgaan.
Hoop dat het zo wat duidelijker is?
Succes en groet,
Eric
Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi, eric
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het baanplan aangepast zoals ik dacht dat jij het bedoelde,
Ik zie nu jou bericht dat je het anders bedoelde als ik dacht.
Wat vind je van dit ontwerp?
Ik ga kijken of ik het kan aanpassen volgens jou advies.
mvg Paul
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het baanplan aangepast zoals ik dacht dat jij het bedoelde,
Ik zie nu jou bericht dat je het anders bedoelde als ik dacht.
Wat vind je van dit ontwerp?
Ik ga kijken of ik het kan aanpassen volgens jou advies.
mvg Paul
Re: Baanplan modulebaan Laubenstein.
Hoi Paul,
Je mist in deze opzet de mogelijkheid het station van twee zijden te benaderen.... verder zijn er geen inhaalsporen of passeersporen dus je bent veroordeeld tot één rijrichting als ik het zo zie....
Ben benieuwd naar de volgende versie...
Groet,
Eric
Je mist in deze opzet de mogelijkheid het station van twee zijden te benaderen.... verder zijn er geen inhaalsporen of passeersporen dus je bent veroordeeld tot één rijrichting als ik het zo zie....
Ben benieuwd naar de volgende versie...
Groet,
Eric
Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!