Slaper..
Slaper..
Goedendag,
Ik beschouw me zelf als een "slapende hobbyist" . De doos met Märklin en Minitrix staan al zo'n 35 jr op zolder.
Als kind werd de Märklin op de vloer uitgelegd, wegen van luciferhoutjes en de Matchboxjes als vervoer..
Later kwam Minitrix, omdat het kleiner is, daar heb ik als kind een uitgebreid diorama bij gebouwd, dit dan wel op platen hout tegen de muur..
Alleen de Minitrix BR 85 uit 1980 staat als bijna nieuw in z'n doosje tussen de automodellen in de vitrinekast..
Als ik zover kom lijkt het me leuk om een beperkt baantje te maken om eea te laten rijden. Eea want het is een bij elkaar geraapt z**itje zeg maar..
Nu ben ik al even op Marktplaats aan het snuffelen naar enkele wagons welke periode correct of anno nu achter een BR 85 gehangen kunnen worden, anno nu als een "gerestaureerde" stoomloc met gangbaar materieel dat af en toe wordt uitgelaten..
maar ik heb eigenlijk geen idee.. te lang geleden..
Dus dat..
Ik beschouw me zelf als een "slapende hobbyist" . De doos met Märklin en Minitrix staan al zo'n 35 jr op zolder.
Als kind werd de Märklin op de vloer uitgelegd, wegen van luciferhoutjes en de Matchboxjes als vervoer..
Later kwam Minitrix, omdat het kleiner is, daar heb ik als kind een uitgebreid diorama bij gebouwd, dit dan wel op platen hout tegen de muur..
Alleen de Minitrix BR 85 uit 1980 staat als bijna nieuw in z'n doosje tussen de automodellen in de vitrinekast..
Als ik zover kom lijkt het me leuk om een beperkt baantje te maken om eea te laten rijden. Eea want het is een bij elkaar geraapt z**itje zeg maar..
Nu ben ik al even op Marktplaats aan het snuffelen naar enkele wagons welke periode correct of anno nu achter een BR 85 gehangen kunnen worden, anno nu als een "gerestaureerde" stoomloc met gangbaar materieel dat af en toe wordt uitgelaten..
maar ik heb eigenlijk geen idee.. te lang geleden..
Dus dat..
- Bijlagen
-
- Minitrix 51 2053 00 BR 85
- DSC_0005.JPG (107.52 KiB) 4827 keer bekeken
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Slaper..
Raymond welkom hier op het forum!
Groeten Richard
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Slaper..
Hoi Raymond, welkom op het forum.
Mooie stomer
Mvg,
Ad
Mooie stomer
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Slaper..
Welkom Raymond op het N- forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Slaper..
Thanks all..!
Ben inmiddels al een paar dagen tevergeefs naar de rest aan het zoeken.. oh well..
Ben inmiddels al een paar dagen tevergeefs naar de rest aan het zoeken.. oh well..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
Welkom!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Re: Slaper..
Hoi Raymond,
als je een treinbaan zoekt,
ik heb een baan van 2x1 mtr in de aanbieding waar je in principe zo mee kan rijden.
als je een treinbaan zoekt,
ik heb een baan van 2x1 mtr in de aanbieding waar je in principe zo mee kan rijden.
Re: Slaper..
@Marcod, dank je, maar liefst ga ik zelf aan de slag, voorlopig ff koffiedik want het budget is miniem.. en teveel hobbies..
om even op m'n vraag terug te komen, ben er dus achter gekomen dat ik Epoche/tijdperk III rijtuigen moet zoeken (en die zullen er zat zijn..) Wat werd in die tijd als normaal aantal gezien? Was de BR85 sowieso een "personentrekker"?
om even op m'n vraag terug te komen, ben er dus achter gekomen dat ik Epoche/tijdperk III rijtuigen moet zoeken (en die zullen er zat zijn..) Wat werd in die tijd als normaal aantal gezien? Was de BR85 sowieso een "personentrekker"?
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
Welkom raymond.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Slaper..
Welkom Raymond,
Voor informatie over de BR85, kijk eens op: http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_85
Voor informatie over de BR85, kijk eens op: http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_85
groet,
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Re: Slaper..
Raymond,
welkom,
en de BR 85 werd zowel voor personenvervoer als goederenvervoer ingezet, dus je kunt er alle kanten mee op,
Indien duits geen probleem voor je is, lees dan ook dit ff:
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_85
mvg
Freddy
welkom,
en de BR 85 werd zowel voor personenvervoer als goederenvervoer ingezet, dus je kunt er alle kanten mee op,
Indien duits geen probleem voor je is, lees dan ook dit ff:
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_85
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Slaper..
Dank je Spoor, Duits kauwen we wat harder, leve Googel vertalen.. Ik heb ook een site gevonden http://reichsbahn.nl/ met veel periode gegevens.. Maar ik wil liever later in de tijd gaan zitten, ik denk aan een moderne situatie waar toevallig achter het plaatselijke station door een stichting een BR85 met bijbehorend rollend materieel wordt onderhouden, zodoende kan eea in 20-nu rondhobbelen.
Wat ik jammer vindt is het soort voertuigen wat verkrijgbaar is, hoofdzakelijk Duits en veel klassiek. In 35 jr niet enorm veranderd.. Ik mag zelf dan een klassieker voor de deur hebben, maar behalve bij de buren staat de straat er niet vol mee, nog SL's, 911's en Passats..
Hmm uitdaging an sich, een straat met gewone auto's..
Wat ik jammer vindt is het soort voertuigen wat verkrijgbaar is, hoofdzakelijk Duits en veel klassiek. In 35 jr niet enorm veranderd.. Ik mag zelf dan een klassieker voor de deur hebben, maar behalve bij de buren staat de straat er niet vol mee, nog SL's, 911's en Passats..
Hmm uitdaging an sich, een straat met gewone auto's..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Slaper..
Welkom, BR85 is een manusje van alles. Voornamelijk goederenvervoer in het Schwarzwald met stijgingen tot 5,5% aan toe. Werd dus veel gebruikt voor goederenvervoer en ook zware rangeerdiensten. Gezien het specifieke bereik zal er best ook wel een personenwagen sleep aan hebben gehangen.Raymond63 schreef:@Marcod, dank je, maar liefst ga ik zelf aan de slag, voorlopig ff koffiedik want het budget is miniem.. en teveel hobbies..
om even op m'n vraag terug te komen, ben er dus achter gekomen dat ik Epoche/tijdperk III rijtuigen moet zoeken (en die zullen er zat zijn..) Wat werd in die tijd als normaal aantal gezien? Was de BR85 sowieso een "personentrekker"?
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Slaper..
Om iets achter de BR85 te knopen kijk ik rond op o.a. Ebay. In N-spoor kom ik uiteraard ook andere merken tegen. Wat bv te denken van Roco wagons..? De fabrikanten doen uiteraard allemaal hun best om iets goeds te bieden, maar hoe zit het bv met schaal uitvoering en details? Ik let daar nog al op, soms iets té..
Ik had "vwroegâgh" al problemen met het verschil tussen een echte auto en het overeenkomstige speelgoed exemplaar, en helemaal tussen de speelgoed exemplaren van verschillende merken..
dat "risico" lijkt me ook aanwezig bij rollend materieel..
Ik had "vwroegâgh" al problemen met het verschil tussen een echte auto en het overeenkomstige speelgoed exemplaar, en helemaal tussen de speelgoed exemplaren van verschillende merken..
dat "risico" lijkt me ook aanwezig bij rollend materieel..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
Om iets achter de BR85 te knopen kijk ik rond op o.a. Ebay. In N-spoor kom ik uiteraard ook andere merken tegen. Wat bv te denken van Roco wagons..? of Arnold..? De fabrikanten doen uiteraard allemaal hun best om iets goeds te bieden, maar hoe zit het bv met schaal uitvoering en details? Ik let daar nog al op, soms iets té..
Ik had "vwroegâgh" al problemen met het verschil tussen een echte auto en het overeenkomstige speelgoed exemplaar, en helemaal tussen de speelgoed exemplaren van verschillende merken..
dat "risico" lijkt me ook aanwezig bij rollend materieel..
Ik had "vwroegâgh" al problemen met het verschil tussen een echte auto en het overeenkomstige speelgoed exemplaar, en helemaal tussen de speelgoed exemplaren van verschillende merken..
dat "risico" lijkt me ook aanwezig bij rollend materieel..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
Het beste kan je naar een treinenbeurs toegaan om de verschillende merken van dichtbij te bekijken,het blijft toch grotendeels persoonlijke smaak wat je van een bepaalt model/merk vind.
Neem een rijtuig/wagon in gedachte die je aan wil schaffen en vergelijk dan verschillende merken van dat materieel met elkaar.
Het oude assortiment van Roco is nog wel verkrijgbaar,zowel echt gebruikt als in nieuwstaat,maar zoals je misschien wel weet is Roco N-spoor overgenomen door Fleischmann,dus nieuwe modellen zijn niet meer in Roco verkrijgbaar.
Neem een rijtuig/wagon in gedachte die je aan wil schaffen en vergelijk dan verschillende merken van dat materieel met elkaar.
Het oude assortiment van Roco is nog wel verkrijgbaar,zowel echt gebruikt als in nieuwstaat,maar zoals je misschien wel weet is Roco N-spoor overgenomen door Fleischmann,dus nieuwe modellen zijn niet meer in Roco verkrijgbaar.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Slaper..
@Marcel, als er een beurs in de buurt is zal ik ens gaan snuffelen..
Ondertussen heb ik wat van Ebay geplukt, op enkele miniscule gebruikssporen na een prima koop..
..overigens is het nog steeds droog zwemmen..
..1tje (wist ik..) heeft een grijs dak, wat is het verschil..? andere jaartal? Regio?
(volgende keer pak ik m'n statief..)
..hoeveel kan BR zo meesleuren..?
EDIT.. genoeg om mee te sleuren denk ik zo.. voorlopig ff genoeg..
Ondertussen heb ik wat van Ebay geplukt, op enkele miniscule gebruikssporen na een prima koop..
..overigens is het nog steeds droog zwemmen..
..1tje (wist ik..) heeft een grijs dak, wat is het verschil..? andere jaartal? Regio?
(volgende keer pak ik m'n statief..)
..hoeveel kan BR zo meesleuren..?
EDIT.. genoeg om mee te sleuren denk ik zo.. voorlopig ff genoeg..
Laatst gewijzigd door Raymond63 op 07 jun 2013 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
..Schiet me te binnen, ik heb nog een DB 216, gekregen ergens begin "70.. (Fleischman geloof ik..)
Worden die nog gebruikt of inmiddels ook een Classic in het museum..?
Jaartal wagons tussen 1960-1980..?
Worden die nog gebruikt of inmiddels ook een Classic in het museum..?
Jaartal wagons tussen 1960-1980..?
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
Bij toeval de doos met rails en materieel op zolder ontdekt, toch een paar dagen alleen thuis dus de eettafel maar vol gelegd..
Bijna alles werkt nog, maar de rail was na 35 jaar nodig aan een schoonmaakbeurt toe, sommige delen vertonen zelfs putroest..! Daar kan geen kunstmatig verouderen tegenop..!
[center]
..vanmorgen de boel verder wat schoongemaakt, geïnventariseert wat er zoal is, bij elkaar ongeveer 26 meter.
Is er een overzicht met radiussen en onderdeelnrs. voor de diverse bochtdelen..?
Geen idee wat dit is..
[center][/center]
De wissels zijn behalve antiek aan een opknapbeurt toe, voor sommige niet echt meer haalbaar.
Valt me niet tegen na al die jaren, op 1tje na rijden alle locs, ze hebben tot 04.00 rondjes gedraaid en gaande weg werd alles wat soepeler. Wagons piepen en kraken wel.. Ik heb zelfs enkele binnenverlichting, al lang vergeten..
De V160 of hoe heet dat ding, is van Arnold (geweest, nu van mij..) Maakt een bak herrie en vreet energie. Als dat ding op de rails staat kost dat de rest behoorlijk vermogen. BR85 stopt zelfs af en toe, ondanks dat ik op 6 punten de baan heb gevoed..
En nu zit het voorlopig weer in de doos..
Bijna alles werkt nog, maar de rail was na 35 jaar nodig aan een schoonmaakbeurt toe, sommige delen vertonen zelfs putroest..! Daar kan geen kunstmatig verouderen tegenop..!
[center]
..vanmorgen de boel verder wat schoongemaakt, geïnventariseert wat er zoal is, bij elkaar ongeveer 26 meter.
Is er een overzicht met radiussen en onderdeelnrs. voor de diverse bochtdelen..?
Geen idee wat dit is..
[center][/center]
De wissels zijn behalve antiek aan een opknapbeurt toe, voor sommige niet echt meer haalbaar.
Valt me niet tegen na al die jaren, op 1tje na rijden alle locs, ze hebben tot 04.00 rondjes gedraaid en gaande weg werd alles wat soepeler. Wagons piepen en kraken wel.. Ik heb zelfs enkele binnenverlichting, al lang vergeten..
De V160 of hoe heet dat ding, is van Arnold (geweest, nu van mij..) Maakt een bak herrie en vreet energie. Als dat ding op de rails staat kost dat de rest behoorlijk vermogen. BR85 stopt zelfs af en toe, ondanks dat ik op 6 punten de baan heb gevoed..
En nu zit het voorlopig weer in de doos..
Laatst gewijzigd door Raymond63 op 22 jun 2013 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
tja, da's zo lang geleden.. Ik heb ook enkele onderbroken rails ertussen zitten (pre-Dremel-tijdperk..), om baanvakken te creëren, waarschijnlijk dacht ik dat dit er een onderdeel voor zou zijn, maar dat zou nooit werken. Het EMS systeem was toen net op de markt..
Uiteindelijk ben ik meer met landschap bezig geweest dan materieel, scheelde een hoop zakgeld..
Het is trouwens onderdeel nr. 4979 van Minitrix.
Edit:
waarom zoek ik niet meteen op goochel en kom vanzelf weer hier terecht..
Uiteindelijk ben ik meer met landschap bezig geweest dan materieel, scheelde een hoop zakgeld..
Het is trouwens onderdeel nr. 4979 van Minitrix.
Edit:
waarom zoek ik niet meteen op goochel en kom vanzelf weer hier terecht..
Laatst gewijzigd door Raymond63 op 22 jun 2013 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Slaper..
Hallo
Volgens mij schakelrails, als er een trein over heen rijdt, schakelt het bijvoorbeeld een wissel of
een relais van een bloksysteem etc.
Groet, Marc
Volgens mij schakelrails, als er een trein over heen rijdt, schakelt het bijvoorbeeld een wissel of
een relais van een bloksysteem etc.
Groet, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Slaper..
bedankt weer voor de reacties.. ziet er naar uit dat ik maar de helft van "een systeem" heb gekocht.. ze zien er trouwens wel uit als iets waar lichte wagentjes op kunnen ontsporen.
Ik moet nog een ontkoppelrailtje hebben ook, zat niet in de doos..
Op de Duitsche site kom ik deze omschrijving tegen, de "analoge versie" die ik heb zal hierdoor vervangen zijn..
Ik moet nog een ontkoppelrailtje hebben ook, zat niet in de doos..
Op de Duitsche site kom ik deze omschrijving tegen, de "analoge versie" die ik heb zal hierdoor vervangen zijn..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..