Gisteren in een verloren uurtje een decoder ingebouwd in een VT62 dieseltreinstel van minitrix.
Ik heb het simpel gehouden en grotendeels het voorbeeld gevolgd van 1zu160: http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/mtx-vt62.php
De decoder die ik gebruikt heb is de Khuen N045
We halen eerst de kap eraf. En solderen de rode draad los die van de print onder de lok komt. De zwarte lampekappen schuif je er naar voren af.
De print schroef je los. De diodes, spoel en de geel/groene condensator gaat er ook uit. De zwarte blokken zijn extra gewicht in de lok. Die til je ook uit het chassis.
Het enige punt op de print waar je een onderbreking moet maken met een slijpschijf.
Dan de motor. Je haalt hem er uit door de vier klemmetjes voorzichtig uit het chassis te drukken.
Aan een kant, hier de bovenkant zat op de koolborstelhouder een extra contactpunt. Die wrik je eraf door even heen en weer te buigen.
Op de koolborstelhouder solderen we een grijze draad.
Het chassis ontdoe je verder van de lampen en wielstellen. Je pakt de slijpschijf en zaagt een stuk van de 'brug' over de motor af. Dit om ruimte te maken voor de decoder. Zaag dit stuk zover af zo dat dit gedeelte niet boven de printplaat meer uit komt. Hier moeten we nog een stukje verder.
We kunnen de motor weer terugplaatsen. Om kortsluiting te voorkomen plaats ik een stukje plastic tussen koolborstelhouder en chassis.
Schroef de print weer in de lok. Plak een stuk dubbelzijdige tape op de print, over het chassisdeel wat je net hebt afgevijld. Hier kun je decoder bevestigen.
Zorg er voor dat de rode en grijze draad van onder door de print naar boven komen.
De grijze draad vanaf de koolborstelhouder komt samen met de grijze draad van de decoder op de print. Evenals de rode draden.
De rest spreekt voor zich op de foto. De zwarte draad loopt iets verder naar voren en soldeer je op het voorste soldeerpunt waar eerst de geel/groene condensator zat.
Dan kijken of we het goed gedaan hebben. Ik doe dat zelf met de decprog. Je kunt het natuurlijk ook met je centrale doen als deze maar in de programmeermodus staat !!!
Groeten,
Patrick
Decoder inbouwen minitrix VT 62
Re: Decoder inbouwen minitrix VT 62
Hey Patrick,
Das alweer ff geleden of lijkt dat maar zo, hoe ist in Zwolle?
O, ja zou bijna vergeten, mooi verslag
Das alweer ff geleden of lijkt dat maar zo, hoe ist in Zwolle?
O, ja zou bijna vergeten, mooi verslag
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Hoi,
Klopt al een tijdje weinig tot niks aan de hobby gedaan. Langzaamaan de boel weer een beetje aan het oppakken.
We zitten lekker in Zwolle maar ben nog hard bezig een hobbyruimte te creeeren. De kamer is er, nu nog opruimen en eens aan een plan gaan denken.
Groeten,
Patrick
Klopt al een tijdje weinig tot niks aan de hobby gedaan. Langzaamaan de boel weer een beetje aan het oppakken.
We zitten lekker in Zwolle maar ben nog hard bezig een hobbyruimte te creeeren. De kamer is er, nu nog opruimen en eens aan een plan gaan denken.
Groeten,
Patrick
-
Hoi Patrick,
Bedankt voor de duidelijke ombouwbeschrijving. Ik heb zelf ook zo'n treinstel staan en ik denk dat ik deze binnenkort maar eens digitaal ga maken. Is dan mijn eerste trein die ik zelf digitaal ga maken .
Groeten,
Rob.
Bedankt voor de duidelijke ombouwbeschrijving. Ik heb zelf ook zo'n treinstel staan en ik denk dat ik deze binnenkort maar eens digitaal ga maken. Is dan mijn eerste trein die ik zelf digitaal ga maken .
Groeten,
Rob.
Graag gedaan Rob.
Succes, dit is echt geen moeilijke.
Groeten,
Patrick
Succes, dit is echt geen moeilijke.
Groeten,
Patrick
-
Het treinstel heb ik vanmorgen van een Kuehn N025 decoder voorzien. Ombouw was prima te doen maar de decoder is iets hoger dan een Kuehn N045.
Dit heb ik opgelost door een klein stukje van het dak uit te frezen.
Als eerste ombouwproject was het goed te doen.
Groeten,
Rob.
Dit heb ik opgelost door een klein stukje van het dak uit te frezen.
Als eerste ombouwproject was het goed te doen.
Groeten,
Rob.
Laatst gewijzigd door Rob_Lochem op 26 mei 2013 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.