[Polar Express] kerstcirkelbaan poging 2

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

[Polar Express] kerstcirkelbaan poging 2

Bericht door maarten »

Alvast even een teaser, hier zal de bouw van mijn nieuwe (grote) project genaamd Polar Express te volgen gaan zijn. Onderaan beginnen, de bodem:

Afbeelding

Afbeelding

Cirkeldiameters:
- binnenkant 60 cm
- buitenkant 120 cm

Een cirkelbaan modulair opgezet voor rond/onder de kerstboom.

Tot zover deze teaser, morgen meer. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door maarten op 02 nov 2013 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Krab

Re: Polar Express, kerstcirkelbaan poging 2

Bericht door Krab »

Ben benieuwd Maarten zal het met spanning volgen ;)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Wim

Bericht door Wim »

Oei, deze dingen/dioos zijn altijd zeer interessant...

Gemarkeerd!

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Tijd voor wat meer tekst en uitleg. 8-)

Ik wil graag een treintje rond de kerstboom hebben rijden. Maar met 2 kleine kinderen is N-spoor natuurlijk een hachelijke onderneming. Wat rest is dan zo'n plastieken trut-treintje van de Blokker. Mijn schoonouders hebben er (voor de kinderen?) 2 van rond de kerstboom knarsen en tetteren, verschrikkelijk. Dus dat moet beter kunnen en dan ga je nadenken en kom je aan de volgende vereisten:

1. kind-proof
2. rustiek, mooi, meerwaarde voor de kerstsfeer
3. demontabel

Met de plannen voor de Polar Express loop ik al maanden rond en deze zijn al menig keer gewijzigd en aangepast. Inmiddels heb ik een vrij helder beeld van wat ik wil gaan maken en ook hoe ik denk dat te gaan bereiken. Bovenstaande drie punten denk ik te kunnen gaan invullen als volgt.

1. Vanaf het begin wilde ik iets gaan maken met een achterwand en een fries er boven. Afschermen van de buitenwereld wil ik doen door er een plexiglazen wandje er om heen. De gekozen vorm is hierbij een handicap(je) maar ik denk dat als ik dun plexiglas neem dat het voldoende meebuigt om de buitenzijde te kunnen bedekken.

2. Tja, een mooi diorama wat uitnodigt om er voor op je buik op de grond te gaan liggen en alles eens goed te bekijken. Mooi zonder al te kitscherig te worden. Na mijn eerdere probeersels Rock's End (kerstcirkelbaantje wat nooit kerstig werd ;)) en NV De Vleeshouwer wordt dit mijn volgende project, groter, complexer en uitdagender voor me zelf.

3. Kerst gaat voorbij dus een en ander moet ook weer opgeruimd worden. Daarom heb ik gekozen voor een modulaire opzet, zodoende kan ik de delen makkelijk opslaan op zolder. In eerste instantie had ik gedacht om de donut in 2 te delen. Zo kan hij ook makkelijk rond de stam/voet van de kerstboom gezet worden. Maar 2 delen zag ik niet zo zitten vandaar dat ik koos om hem in 3 (gelijke) delen op te delen. Na een proefmodelletje gemaakt te hebben in Sketchup zag ik meteen een groot probleem. Als je aan 1 kant staat kun je door het ronde karakter eigenlijk bijna het hele diorama overzien, behalve het gedeelte wat verschuild zit achter de 'kern'. Dit los ik op door op elke module-overgang een schot te plaatsen wat het 'doorkijken' voorkomt. Hierdoor krijg je 3 losse 'werelden' die ik apart kan invullen.

Genoeg tekst voor vandaag. Nog een paar korte puntjes, wat heb ik in gedachte?
- hoofdmodule (met de uitstulping) krijgt een dorpje met een haventje en een light house à la Cape Blanco (USA, Oregon). Huisjes worden in de stijl van New England. Hout en sommigen in warm rood, geel, groen of grijs geschilderd.
- een vliegende kerstman met rendieren die zo af en toe door de lucht vliegt (inclusief Rudolf met led-neus).
- invulling 2e en 3e module wordt (stand van nu) respectievelijk een kasteel-omgeving (vooralsnog met vliegende heks) en een stukje golvend platte land met overdekte brug (ook beetje New England-style).
- muziek/geluidseffecten door middel van een mp3 module
- had ik al gemeld dat het een nacht-scène wordt?
- (werkende) wig-wag
- besturing effecten dmv OC32
- etc.
- relatief lichte constructie met schuim als ondergrond

Later meer, dit is voor nu weer even genoeg lijkt me. 8-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Ron

Bericht door Ron »

Weer heel leuk om te volgen, maarrr over 5 weken is het al kerst ;)

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

dizkartes

Bericht door dizkartes »

Ron heeft helaas gelijk, maar mogelijk module 1 af deze kerst en de andere 2 voor volgend jaar?
of een Pasen module? en een voor valentijn?

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Geen paniek, volgend jaar is het weer kerst en het jaar erna ook weer. ;) Het is ook niet de bedoeling dat het dit jaar al klaar zou zijn. Zie dit maar als mijn 'grote treinbaan'. 8-)

Tijd voor een update(je). Basis is een 4cm dikke xps plaat, door middel van verlijming aan wat houtdelen worden hier een achterzijde en de moduleovergangen aan vast gemaakt. De lat is net zo hoog als het schuim, handig om de rails op vast te maken. Tegen de kopse kant komt een wandje wat de ene module van de volgende scheidt.
Afbeelding

Zo uitgelegd op de grond is het nog een behoorlijk gevaarte. :oops:
Afbeelding

Zo wordt de onderzijde. Door met een schuimsnijder de onderzijde uit te hollen kan ik servo's, printen, etc. kwijt.
Afbeelding

Niet al mijn ideeën zijn goed. Ik had gedacht om met mijn zelfbouw schuimsnijder (stationaire mega-figuurzaag) langs de houten platen het schuim af te snijden. Dit is dus niet het gewenste resultaat. :twisted:
Afbeelding

Detailopname, totaal onbruikbaar dus:
Afbeelding

Na deze bittere teleurstelling een andere oplossing gezocht. Dit werd de Dremel tegelfrees waarbij Dremel in de boorkolom werd gezet. De boorkolom met 2 schroeven vast gezet aan de werkbank in de garage en gaan met die banaan. Totdat je je realiseert dat dat freesje veel te kort is. :oops: Dus daarom maar in 2 keer gedaan (2 dieptes). Dit is veel meer het resultaat wat ik voor ogen had. Nog een klein beetje opschuren en het is okee zo.
Afbeelding

Detail, veel beter zo.
Afbeelding

Nu moet ik nog 1 segment uitfrezen. Daarna de module overgangs-latten op maat maken en vastzetten. Dan aan de binnenzijde de extra (rongezaagde) latjes vast-schroeven (benodigd om de achterwand goed vast te kunnen zetten), vervolgens deze nog uitsnijden uit de xps-plaat en dan de plaat op het frame lijmen. Daarna tussenschotten op maat maken, vastzetten en de bovenkant (fries) uit gaan zagen (4mm triplex). Ook daarvoor extra balkjes rond zagen, vastzetten en daarna moet ik de achterwand rond zien te krijgen (letterlijk!). Genoeg te doen dus.

Groeten,
Maarten

Krab

Bericht door Krab »

Mooi gedaan Maarten wacht met spanning het vervolg af :mrgreen:

mvg Sjaak

Detlev

Bericht door Detlev »

Het is toch een schuimsoort? Als je nou die zelfbouw figuurzaag zo aanpast dat je het snijvlak kunt vervangen door een metalen weerstandsdraad die je kunt opwarmen (héét), kun je snijden met hitte. Dat werkt ook heel goed bij piepschuim.

edit: Vraag me ff geen details, ik heb de bouwbeschrijving ooit eens ergens gezien maar ik weet echt niet meer waar. Aan de andere kant, nproject is de grootste bron van inlichtingen dus wellicht was het daar wel Martin?)

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Maarten.

Super goed bezig ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Eindelijk weer een (heel) klein beetje actie. Beetje last gekregen van kromgetrokken hout maar we gaan toch maar door, geen zin om helemaal opnieuw te beginnen met (duur) dikker hout als basis. Nog geprobeerd met nat laten worden en weer laten drogen de boel recht te krijgen en dat scheelt wel iets, maar helemaal goed krijg ik het niet. Nah ja, door de schuimplaten hoop ik het toch weer enigzins okee te krijgen.

Afbeelding
Zo worden de segmenten aan elkaar gecentreerd, met 2 deuvels die elk aan één kant vastgelijmd zitten. Dat zou denk ik voldoende moeten zijn de spoorovergangen steeds netjes op elkaar aan te laten sluiten. Dit is de eerste overgang, de andere 2 moet ik nog doen.

De schotten zijn de begrenzing van de segmenten, uiteraard komen hier nog doorgangen in.

Wat nog een struikelblok is waar ik nog geen definitieve oplossing voor heb is de achterwand die rond moet lopen. Een radius van 30 cm is te klein om een houten plaat netjes rond te zetten.

Afbeelding

Groeten,
Maarten

BenQ

Bericht door BenQ »

Maarten,
Je ziet wel eens dat een plaat multiplex is rond gezet en dan wordt er om de cm een zaagsnede in de binnen- of buitenkant gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ben, daar heb ik ook al aan zitten denken. Afgezien van het feit dat het behoorlijk arbeidsintensief is vraag ik ik me af of je niet de verschillende strookjes gaat zien?

Groeten,
Maarten

HTteG

Bericht door HTteG »

Ben in de bouwmarkt zijn daar platen voor. deze zijn al voorzien van de inkeping. Worden ook veel gebruikt voor ronde pilaren. Denk dat je zowel de gladde kant als de ribbelkant kunt gebruiken. En anders even googlen.

Succes Henk

BenQ

Bericht door BenQ »

Maarten,
Dat spul dat Andy liet zien is zeer geschikt lijkt mij.
Weet alleen niet wat voor materiaal dat het is.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

triplex :D

Gr Andy

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Bij de Gamma heb ik 'triplex' van Albizzia hout gekocht, ze noemen het timmerpaneel. Anders dan gewone triplex heeft dit hout geen gekruiste lagen waardoor het in 1 richting lekker flexibel is.

Inmiddels is de dremel trio binnen, nu nog uitproberen. 8-) Nu afgeprijsd bij Conrad, anders had ik hem niet gekocht.

Ook een andere (echte) panto gekregen van Michiel (Neudalhausenstadbahn), staat een stuk mooier!
Afbeelding
(Panto staat hier nog los.)

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Afbeelding
Tussenschotten zitten er op gelijmd, verbindingslatjes zitten er ook op gelijmd. Als je het zo ziet liggen wordt het eigenlijk toch nog best een behoorlijk groot ding, veel groter dan ik oorspronkelijk in gedachten had. :oops: De 'bodem' bestaat straks uit 4cm xps.

Volgende stap: boogjes zagen om de achterwandjes tegenaan te schroeven.
Afbeelding

Tja, hier had dan een triomfantelijke post moeten staan met de vorderingen van vandaag met betrekking tot de boogjes. Helaas, Murphy had andere dingen voor mij in petto. :twisted:

De hoogtepunten:
- De Dremel trio doet het en maakt mooie zaagsneden.
- Het aanzetten van de zaagsnede gaat heel makkelijk, het freesje is ook een boortje.
- Mijn zelfgemaakt cirkelhulpstuk voor de decoupeerzaag past ook in de Dremel trio!

De dieptepunten:
- Hoogoplopende ruzie met de decoupeerzaag. Zaagje gaat op het geleiderolletje staan in plaats van in zijn gleufje te blijven. Gevolg: schuine zaagsneden; onbruikbare latjes en mega frustratie.
- Zagen met de Dremel trio gaat traaag....
- Het meegeleverde freesje van de Dremel Trio is breekbaar... :evil:
- Er past maar 1 soort freesje (asdiameter) in de Dremel trio en die zaag-freesjes zijn duur (€ 20,- per stuk!). :cry:
- Eén bruikbare zaagsnede bijna af, nog 11 te gaan. :oops:

Groeten,
Maarten

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Dat hout dat je zo mooi rond kan zetten is van mdf gemaakt, met heel veel freessneden aan de achterzijde. Mooi, maar vreselijk duur. Ik wilde eens een kwart plaat kopen, maar dat ging niet door. het rondzetten ging dan niet omdat de freessneden de verkeerde richting op liepen en de man van de bouwmarkt had überhaupt ook niet zoveel zin om zo'n dure plaat in stukken te zagen.

Vraagje. Krijg je het geheel wel makkelijk in elkaar met die deuvels, omdat het een cirkel is en je dus volgens mij alle zijden gelijktijdig in elkaar moet schuiven. Althans dat zou ik verwachten.

Dat je zaag van de geleider van de decoupeerzaag schiet komt doordat er teveel kracht op komt te staan. Je hebt zaagjes in verschillende maten, langere zaagbladen, maar ook zaagbladen waarvan het blad minder "breed" en "diep" is. Hierdoor kun je makkelijker rondzagen. En tevens dus niet te snel. Laat de zaag het werk doen, je mag er nooit kracht op zetten.

Ik ken trouwens iemand die zijn A-technische vrouw naar de bouwmarkt stuurde voor een nieuwe decoupeerzaag. Zij kwam later zonder zaag thuis. De man van de bouwmarkt had haar raar aangekeken en medegedeeld dat zij geen dikkepeer-zagen verkochten. Categorie: bougievonkjes etc. :mrgreen: :mrgreen:

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Hannes: dat MDF heb ik gezien bij de Gamma, inderdaad erg duur en ik heb mijn twijfels of het mooi rond wordt of dat je de segmentjes gaat zien. Daar voor in de plaats heb ik een soort triplex gekocht van Albizzia hout, de Gamma noemt het timmerplaat. Dat is het triplex wat het meest krom staat in het schap hahaha! Dat zal prima voldoen en kost een fractie van dat MDF.

Het in elkaar zetten van de segmenten gaat eigenlijk best goed, de deuvels zitten er lekker strak in, maar hij kan ver genoeg op een kier om de segmenten in elkaar te schuiven. Hopelijk blijft dat zo als de segmenten verder af en dus zwaarder worden.

Ik zal inderdaad eens kijken naar zo'n smaller zaagblad, misschien dat ik er nog wel een heb. Overigens denk ik niet dat dat het probleem is. De grondplaat heb ik op dezelfde manier gedaan en dat ging wel goed. De diameter van de cirkel is 60 cm dus het is ook helemaal geen strakke bocht of zo.

Ondertussen wel een nieuw freesje gekocht vandaag maar nog niets mee gedaan.

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Wijsheid komt in stappen;
Stap 1: door middel van 2 radi (binnenbocht en buitenbocht) een mooi rond latje gedremeld (midden op de foto). Nice and easy. Rechts daarvan het decoupeerfiasco.
Stap 2: waarom niet de binnenbocht van de een gebruiken als buitenbocht van de ander? (helemaal links) Scheelt bijna de helft van de benodigde zaagsneden!
Stap 3: meten, meten en nog eens nameten. Mijn benodigde (gefreesde) binnenbochtjes blijken een radius van 30,5 cm te hebben ipv de benodigde 30 cm. :oops: Maximaal balen, dat gaat dus niet passen, hiermee kan ik niet de achterwand correct monteren. Oorzaak: de gaatjes in mijn cirkelhulpstuk zijn gerelateerd aan de positie van het zaagje in de decoupeerzaag. Het midden van de decoupeerzaag is niet gelijk aan het midden van de Trio, duhhh.. Oplossing: uithuilen en opnieuw beginnen. Morgen, niet vandaag.

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Inmiddels ruim voldoende ervaring met bochtjes frezen:
Afbeelding

Achterwand in wording:
Afbeelding

En hier was het allemaal om te doen:
Afbeelding

Bovenaanzicht:
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Krab

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit Maarten ,je hebt leuke ouderwetse sloffen :mrgreen:
Ben benieuwd naar het vervolg ;)

mvg Sjaak

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Ziet er goed uit en alles staat mooi rond. En decoupeerzagen (is dat een woord :mrgreen: ) is een hele kunst. net als auto rijden ver vooruit kijken want als je je ogen op het punt vlak voor de zaag concentreert dan krijg je nooit een mooie vloeiende zaaglijn. Bij mij heeft dat ook al meer dan eens gevloek opgeleverd.

En met zo'n wagonnetje erop is het formaat ook goed te zien. Daar kun je aardig wat van maken zonder dat het echt een klein rondje wordt.

Ik heb er alle vertrouwen in dat dit project helemaal goed gaat komen.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Dank je jongens, ben er ook best wel mee in mijn nopjes. 8-)

@Sjaak: met die Nederlandse zomers komen ze nog altijd van pas, heerlijk warm en comfortabel. Overigens heeft moeder de vrouw er wel een straat-verbod voor uitgevaardigd! :mrgreen:

@Hannes: Oorspronkelijk plan was een simpel rondje, maar het is wat groter uitgevallen dan gedacht. Dit vraagt eigenlijk wel om een wat uitgebreider 'baanplan'. Alleen heb ik nog geen idee hoe of wat, het rondlopende aspect is toch best een uitdaging. :oops: Ik zal binnenkort eens een draadje openen, kan wel wat input gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Plaats reactie