Meerlandenpunt
Re: Meerlandenpunt
Aparte baan heb je wel met allemaal andere landschappen. Geinige insteek wel!
Die rotsen die je hier ziet (die grijze) zijn super nicely done! Goed qua vorm en qua kleur. Top!
Die rotsen die je hier ziet (die grijze) zijn super nicely done! Goed qua vorm en qua kleur. Top!
Re: Meerlandenpunt
Heb het stationsemplacement eraf gehaald, de onderste paradebaan geballast en de rails voor het station opnieuw gelegd en ben eens uitgebreid gaan testrijden.
Voor de ballast gebruik ik een mengsel van zeer fijn roestbruin en middelfijn bruine korrels. De ballast (nog niet af):
Blijken er toch wat probleempjes te ontstaan tijdens het rijden. Precies op de punten die vooraf al zovaak aangegeven zijn.
Probleem 1: een standaard brugbochtje met een R2 straal erin, vlak voor een rechte brug. De meeste personenwagons blijken met de onderkant over het hekje van de brug te rijden aan de binnenzijde en stuiteren vervolgens de brug in. Niet handig. Oplossing: verwijderen van het hekje aan de binnenkant.
Probleem 2: ontsporingen op de wissel:
Vanuit de bocht (R2 straal) rijden de treinen soms rechtsaf op de wissel ipv rechtdoor, blijkbaar pakken ze de tong net mee. Bekend probleem, altijd een rechte tussen een bocht en een wissel doen, of slechts één kant op rijden (want van wissel naar bocht gaat prima). Ik ga er een korte recht van 55mm tussen zetten, heb ik nog net plaats voor.
Probleem 3: helling. Ergens achterin gaat de baan van de ene plank naar de andere en helaas heb ik de twee tafels niet geheel gelijk gebouwd. Daar gaat het spoor dus een centimeter omhoog. Nauwelijks de moeite waard. Maar toch heeft een minitrix 6433 met 16 enkelassige ketelwagons daar bijzonder veel moeite mee. We hebben het over een stijgingspercentage van 2%.... Oplossing: stijgingspercentage maximaal omlaag brengen.
Voor de ballast gebruik ik een mengsel van zeer fijn roestbruin en middelfijn bruine korrels. De ballast (nog niet af):
Blijken er toch wat probleempjes te ontstaan tijdens het rijden. Precies op de punten die vooraf al zovaak aangegeven zijn.
Probleem 1: een standaard brugbochtje met een R2 straal erin, vlak voor een rechte brug. De meeste personenwagons blijken met de onderkant over het hekje van de brug te rijden aan de binnenzijde en stuiteren vervolgens de brug in. Niet handig. Oplossing: verwijderen van het hekje aan de binnenkant.
Probleem 2: ontsporingen op de wissel:
Vanuit de bocht (R2 straal) rijden de treinen soms rechtsaf op de wissel ipv rechtdoor, blijkbaar pakken ze de tong net mee. Bekend probleem, altijd een rechte tussen een bocht en een wissel doen, of slechts één kant op rijden (want van wissel naar bocht gaat prima). Ik ga er een korte recht van 55mm tussen zetten, heb ik nog net plaats voor.
Probleem 3: helling. Ergens achterin gaat de baan van de ene plank naar de andere en helaas heb ik de twee tafels niet geheel gelijk gebouwd. Daar gaat het spoor dus een centimeter omhoog. Nauwelijks de moeite waard. Maar toch heeft een minitrix 6433 met 16 enkelassige ketelwagons daar bijzonder veel moeite mee. We hebben het over een stijgingspercentage van 2%.... Oplossing: stijgingspercentage maximaal omlaag brengen.
Re: Meerlandenpunt
mooi weer.
en hele bekende problemen, ik heb duizenden kilometers test gereden en dan nog loop je af en toe tegen iets aan dat je denkt ?????
anyway, gelukkig kan je er nog bij,
en hele bekende problemen, ik heb duizenden kilometers test gereden en dan nog loop je af en toe tegen iets aan dat je denkt ?????
anyway, gelukkig kan je er nog bij,
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Meerlandenpunt
Flink aan het werk geweest met finetunen en dergelijke. Vooralsnog de meeste problemen op kunnen lossen. Er rijden nu drie treinen tegelijk zonder haperingen, zo nu en dan wordt er nog wel eens een wagon achtergelaten, maar dat ligt aan de koppelingen en niet aan de baan. En de ene na de andere locomotief begint ermee op te houden - achterstallig onderhoud waar prorail nog een puntje aan kan zuigen.
Op de linker plaat komt het schaduwstation, dat dus niet onder de baan maar ernaast ligt. De eerste helft van de rails is klaar, de andere helft volgt binnenkort:
Ondertussen heb ik een begin gemaakt met het ballasten van het station. Ik gebruik hiervoor grijs ballast, omdat ik niet de stukjes tussen de balken wil ballasten, omdat ik dit niet aandurf bij de wissels. En ik dacht dat het er vreemd uit zou zien als de rechte rails wel en de wissels niet geballast zouden zijn. Dus heb ik voor dezelfde kleur gekozen als de bedding van Flm. Ik ballast 'lui': ik smeer boekbinderslijm langs de rail en strooi er ballast overheen. Later werk ik het met een kwastje bij en een dag later ga ik er met de kruimelzuiger overheen. Werkt prima.
En tenslotte nog een probleempje waar ik wel wat tips voor kan gebruiken. Ik heb de stationsplaat nu vastliggen, de wissels aangesloten en alles werkt naar tevredenheid. Nu moet ik de ruimte tussen de paradebaan onder en het station boven gaan dichtmaken. Ik heb hiervoor weinig ruimte (zie ook de helicopterview met de ballast). Ik heb twee stroken rotsen gemaakt en wil de rest opvullen met muurstroken. Echter, ik weet nog niet hoe ik de spleet die overblijft tussen rots en stationsplaat ga opvullen. Misschien met overhangend groen of zo? Wie weet iets moois hiervoor?
Op de linker plaat komt het schaduwstation, dat dus niet onder de baan maar ernaast ligt. De eerste helft van de rails is klaar, de andere helft volgt binnenkort:
Ondertussen heb ik een begin gemaakt met het ballasten van het station. Ik gebruik hiervoor grijs ballast, omdat ik niet de stukjes tussen de balken wil ballasten, omdat ik dit niet aandurf bij de wissels. En ik dacht dat het er vreemd uit zou zien als de rechte rails wel en de wissels niet geballast zouden zijn. Dus heb ik voor dezelfde kleur gekozen als de bedding van Flm. Ik ballast 'lui': ik smeer boekbinderslijm langs de rail en strooi er ballast overheen. Later werk ik het met een kwastje bij en een dag later ga ik er met de kruimelzuiger overheen. Werkt prima.
En tenslotte nog een probleempje waar ik wel wat tips voor kan gebruiken. Ik heb de stationsplaat nu vastliggen, de wissels aangesloten en alles werkt naar tevredenheid. Nu moet ik de ruimte tussen de paradebaan onder en het station boven gaan dichtmaken. Ik heb hiervoor weinig ruimte (zie ook de helicopterview met de ballast). Ik heb twee stroken rotsen gemaakt en wil de rest opvullen met muurstroken. Echter, ik weet nog niet hoe ik de spleet die overblijft tussen rots en stationsplaat ga opvullen. Misschien met overhangend groen of zo? Wie weet iets moois hiervoor?
Re: Meerlandenpunt
je kunt de rotspartij om de bodemplaat heen maken, dus naar boven verlengen..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Meerlandenpunt
Naar boven verlengen wordt lastig, ik krijg de rotsen er niet tussen geschoven als ze hoger worden en ik heb geen ruimte om er iets op te bouwen, ze steken nauwelijks uit. Er zal in elk geval een hek oid moeten komen, veiligheiddwege
Re: Meerlandenpunt
Opvullen met das als het een geheel moet worden.
Als het een los deel is opvolgen met schuimrubber en het motief van de rotsen door laten lopen dat sluit mooi aan en gaat niet stuk.
Als het een los deel is opvolgen met schuimrubber en het motief van de rotsen door laten lopen dat sluit mooi aan en gaat niet stuk.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Meerlandenpunt
schuimrubber, da's n interessant idee. is dat een beetje te verven? ik kan me voorstellen dat je toch kleurverschil gaat zien.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Meerlandenpunt
Hoi Paul
Voor de veiligheid eerst een hek vastzetten en dan het geheel voorzien van lekker dik in de lengte uiteen getrokken IJslands mos. Lekker laten overhangen, breekt de rechte lijnen.
Maar waarom zou je er een hek neer zetten? Als je dat mos aanbrengt, zie je het hek toch niet meer.
In geval van calamiteiten moet ik er onder de helling bij kunnen. De piepschuim opvulstukken staan er los onder, de harde rechte lijnen worden door dit mos gecamoufleerd.
Voor de veiligheid eerst een hek vastzetten en dan het geheel voorzien van lekker dik in de lengte uiteen getrokken IJslands mos. Lekker laten overhangen, breekt de rechte lijnen.
Maar waarom zou je er een hek neer zetten? Als je dat mos aanbrengt, zie je het hek toch niet meer.
In geval van calamiteiten moet ik er onder de helling bij kunnen. De piepschuim opvulstukken staan er los onder, de harde rechte lijnen worden door dit mos gecamoufleerd.
- Bijlagen
-
- 103 104-12.2.JPG (75.84 KiB) 3185 keer bekeken
Re: Meerlandenpunt
Ja da's zeker ook een optie, dat mos. Alleen gaat het om een lengte van anderhalve meter en ik denk dat ik sowieso wat variatie erin ga aanbrengen. Stukje mos, stukje tegellijmrots, stukje muurtje. Elke dertig centimeter iets anders om te proberen, het is tenslotte m'n eerste baan .
Is trouwens de eerste keer dat ik een creme/groene BR103 zie. Fraai!
Is trouwens de eerste keer dat ik een creme/groene BR103 zie. Fraai!
Re: Meerlandenpunt
Misschien een tip: werk je met Ijslandsch Mos, even bewerken die handel. Gewoon FF inspuiten met verdunde houtlijm, of pak de lijmspray en daarna diverse turfjes erover. Doet veel schöner aan dan kaal ijslandsch mos.
'T is een ideetje...
'T is een ideetje...
Re: Meerlandenpunt
Ga ik doen, bedankt voor de tip.
Ik vind dat ijslands mos sowieso eigenlijk een beetje out-of-scale voor n-spoor
Ik vind dat ijslands mos sowieso eigenlijk een beetje out-of-scale voor n-spoor
Re: Meerlandenpunt
Wat Jeroen zegt, en dan wat grover turf nemen (bv woodland scenics coarse turf), met fijne turf wordt het (vind ik) minder mooi.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Meerlandenpunt
Zolderspoor schreef:Hoi Paul
Voor de veiligheid eerst een hek vastzetten en dan het geheel voorzien van lekker dik in de lengte uiteen getrokken IJslands mos. Lekker laten overhangen, breekt de rechte lijnen.
Maar waarom zou je er een hek neer zetten? Als je dat mos aanbrengt, zie je het hek toch niet meer.
In geval van calamiteiten moet ik er onder de helling bij kunnen. De piepschuim opvulstukken staan er los onder, de harde rechte lijnen worden door dit mos gecamoufleerd.
He He, wat zie ik daar nu. De Aprilscherz BR 103 van FLM?
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Meerlandenpunt
Shuimrubber eerst in model maken daarna insmeren met hout lijm.Paul B schreef:schuimrubber, da's n interessant idee. is dat een beetje te verven? ik kan me voorstellen dat je toch kleurverschil gaat zien.
Daarna alles in de zelfde kleur schilderen en
Afwerken met wat groen.
Ik gebruik altijd grijs schuimrubber met een fijne stevige struktuur.
Op mijn baan heb ik het hele achtergrond bos van schuimrubber gemaakt.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Meerlandenpunt
Toch eerst maar weer eens geprobeerd het gat te dichten met mijn vriend de flexibele tegellijm:
Daarnaast een stukje muur geprepareerd, eens kijken hoe dat eruit ziet. Eerst ingesneden, zodat het past in de rand.
En geplaatst:
En toen ik toch bezig was, gelijk ook een begin gemaakt met een extra heuveltje aan de andere kant van het station.
Toen alles droog was, de tegellijm geverfd volgens het bekende 3 stappen procede. Helaas blijkt dan dat de verf wat donkerder opdroogt op de tegellijm dan op het piepschuim. Links loopt het goed in elkaar over, maar het rechter stuk van de muur vertoont teveel kleurverschil. Daar gaat straks dus ook groen overheen.
De eindconclusie is dat de afwerking met tegellijm wel werkt en enige voordelen heeft, maar uiteindelijk niet voldoende tot tevredenheid stemt. Ik ga de rotsen rechts van de arcade dus op een andere manier dichtmaken. Mogelijk met een simpele strook muurpapier met daaroverheen groen, of met de eerdere tip van schuimrubber.
Daarnaast een stukje muur geprepareerd, eens kijken hoe dat eruit ziet. Eerst ingesneden, zodat het past in de rand.
En geplaatst:
En toen ik toch bezig was, gelijk ook een begin gemaakt met een extra heuveltje aan de andere kant van het station.
Toen alles droog was, de tegellijm geverfd volgens het bekende 3 stappen procede. Helaas blijkt dan dat de verf wat donkerder opdroogt op de tegellijm dan op het piepschuim. Links loopt het goed in elkaar over, maar het rechter stuk van de muur vertoont teveel kleurverschil. Daar gaat straks dus ook groen overheen.
De eindconclusie is dat de afwerking met tegellijm wel werkt en enige voordelen heeft, maar uiteindelijk niet voldoende tot tevredenheid stemt. Ik ga de rotsen rechts van de arcade dus op een andere manier dichtmaken. Mogelijk met een simpele strook muurpapier met daaroverheen groen, of met de eerdere tip van schuimrubber.
Re: Meerlandenpunt
kijk dat ziet er beter uit dan weer een ander materiaal..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Meerlandenpunt
Kijk nog even naar de overgan van het metsel werk. deze is nu vrij scherp.
Als dit wat speelser loopt valt dit terug in het landschap.
Verder wel een nette overgang gemaakt
Als dit wat speelser loopt valt dit terug in het landschap.
Verder wel een nette overgang gemaakt
Re: Meerlandenpunt
Dat heb je goed opgelost Paul,
Ik zie ook een zeer sterke verbetering in jouw schildertechnieken met rotsen
Tenopzichte van een half jaar geleden.
Goed bezig!
Ik zie ook een zeer sterke verbetering in jouw schildertechnieken met rotsen
Tenopzichte van een half jaar geleden.
Goed bezig!
Fabrice
Re: Meerlandenpunt
Dank je wel. Grijze rotsen zijn ook een stuk makkelijker te verven dan dat rode gesteente . Ik weet nog steeds niet met welke kleuren in de rode rotsen moet gratineren - zwart voor de diepte en wit voor de randen werkt goed voor grijze rotsen maar niet voor andere kleuren...
Ik heb er nu een muurtje boven geplaatst en er wat struikjes aan gehangen, zodat het kleurverschil minder opvalt:
Nu moet ik nog iets verzinnen om de onderrand weg te werken, want die sluit ook niet mooi aan. Ik ga het eerst eens proberen met losse steengruis.
Het bosje bij het meertje krijgt ondertussen steeds meer vorm:
Ik heb er nu een muurtje boven geplaatst en er wat struikjes aan gehangen, zodat het kleurverschil minder opvalt:
Nu moet ik nog iets verzinnen om de onderrand weg te werken, want die sluit ook niet mooi aan. Ik ga het eerst eens proberen met losse steengruis.
Het bosje bij het meertje krijgt ondertussen steeds meer vorm:
Re: Meerlandenpunt
Ziet er goed uit!
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696