Modulebaan Bunnich

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Ola,

Zoals de titel van het onderwerp al aangeeft, een modulebaan genaamd Bunnich. Weet niet helemaal hoe ik op de naam ben gekomen 8-) maar vindt hem aardig klinken. De modulebaan zal tijdperk V-VI worden met af en toe een verdwaalde stommer (omdat deze treinen super leip zijn!) :D verder gaat het hele tafereel zich afspelen in een Duits-achtig wereldje met veel goederen treinen en af en toe een personentrein.

De modulebaan zal bestaan uit een module met één snelweg, eentje met het station/ goederendepots en één met iets van water, zat na te denken over een stuwdam of iets dergelijks. Qua baanplan heb ik het een en ander uitgeprobeerd en getekend, maar dit zal voornamelijk tijdens het bouwen zijn definitief vorm gaan krijgen.

Heb de onderbouw al bijna af, zal binnenkort wat fotootjes posten zodat mijn verhaaltje ietsje duidelijker wordt. ;)

Groet,

Thomas


Gebruikersavatar

michel
Berichten: 379
Lid geworden op: 27 sep 2012 20:45

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door michel »

Ben benieuwd Thomas.
Het verhaal klinkt al goed. ;)
Wacht op de foto's. ;)


gr michel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Hierbij de foto's van de onderbouw van de modules, op de foto staan 2 modules aan elkaar gemaakt. Deze kunnen afzonderlijk van elkaar opgezet worden en verbouwd. Dit leek mij handiger aangezien de ruimte waar ze gebouwd gaan worden maar 3 x 2 is en er al een hele hoop rotzooi in staat. :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In totaal bestaat de baan uit 3 modules van 55 x 80 cm, deze zijn aan elkaar verbonden met 4x M10 bout zodat er geen spelling onderling ontstaat. :)

hoop dat het zo iets duidelijker wordt met foto's erbij wat de bedoeling is. Mijn excuses voor de slechte kwaliteit foto's :roll:

Groetjes

Thomas



brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door brizbo »

De onderbouw ziet er in ieder geval al zeer stevig uit!
Netjes gemaakt :)


Fabrice
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Beste modelspoorders,

Effe een kleine update, heb niet heel veel tijd gehad vandaar klein :?
Heb toch wel het een en ander kunnen doen zoals het zagen van het gat t.b.v. de tunnel onder het spoor, begonnen met de aanleg van de ringleiding en het postioneren van rails. 8-)

Hoop volgende week te beginnen met het vastleggen van de rails en het soldeerwerk.

En natuurlijk nog wat fotootjes.
Gat :D
Afbeelding
Uiteindelijke postitie van de rails bepaald.
Afbeelding
Inkepingen gemaakt in het frame van de baan zodat de kroonsteentjes en de ringleiding zonder moeite rond gelegd kunnen worden.
Afbeelding
Foto van de ringleiding onder de baan:
Afbeelding

Hopelijk snel mijn overige wisselaandrijvingen binnen krijgen, kunnen we eindelijk eerste werkzaamheden afronden. 8-)

Groet,

Thomas



brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door brizbo »

De aanzet van de ringleiding is proper gedaan!


Fabrice
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Marcel »

Ringleiding is wel strak zo,maar aangezien deze kleurloos zijn is de kans wel groter dat je per ongeluk de voedingsdraden aan de verkeerde soldeert,gebruik dan in ieder geval wel kleur-voedingsdraden,bijv.rood of zwart voor - en blauw voor +.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door shoven »

Mooi, het begin is er. Ga je de wisselaandrijvingen nog wegwerken, bijvoorbeeld door ze ondersteboven te monteren? Het zijn anders van die rare bulten in het landschap.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Ga denk ik de wissels inderdaad ondersteboven monteren, heb het even getest en dat ziet inderdaar beter uit! Met de ringleiding is geen probeem, gebruik voor elke baan 2 aparte kleuren. Hierdoor wordt de kans dat ik ze verkeerd vast soldeer kleiner. :D (heb ik in het verleden al een keer fout gedaan :oops:)

Groet Thomas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Hallo beste luitjes,

Na lange periode weer een update, na een week skivakantie en 2 dagen carnaval weer tijd om de voortgang te tonen. Heb sinds mijn vakantie, een deel elektriciteit aangelegd. Railsen gelijmd en module 2 uitgelijnd.

Hier nog een vakantie foto 8-)
Afbeelding

Overzicht foto treinbaan:
Afbeelding

Weggewerkte wissels:
Afbeelding

De volgende werkzaamheden zijn het aanleggen van de bochten en het aanleggen van alle electro draden voor module 1. Heb met het programma AutoCad een aantal bovenaanzichten en doorsnede gemaakt zodat ik een idee heb hoe ik mijn schaduwstationnetje (mini lijntjes) weg te werken.

Binnenkort hopelijk iets rijdend krijgen! ;)

Groetjes Thomas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Goeiedag n-rijders,

Na een dag op de spoorbeurs rail in Houten rond te hebben gelopen met ontzettend veel gekriebel aan mijn handjes en na het zien van alle banen. Kon ik niet wachten om weer een beetje te werken aan mijn eigen baantje. (piep klein beetje :? )
Heb de railsen gekoppeld met de bedrading onder de baan, alle wisselaandrijvingen getest (hiervan moet er nog eentje vervangen worden :cry: ). En de railsen op verschillende plekjes al geverfd.

Afbeelding

Kan niet wachten tot alle railsen gelegd en aangesloten zijn. Ben wel iemand van de scenery! 8-)

groet,

Thomas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Beste modelbouwers, een update na erg lange tijd afwezig te zijn geweest. (inmiddels baard van 1 m :lol: ) Inmiddels is mijn werk veranderd, zijn de drukke en koude tijden bijna achter mij en heeft de baanbouw lange tijd stil gelegen :cry:

Maar een update is om nieuwe dingen te vertellen en te laten zien, dus bij deze hou ik op met jammeren :D en schrijf mijn verhaal:

Aldus de update, Omdat ik de afgelopen tijden wel een aantal keren naar beurzen ben geweest en daar veel ideeën heb opgedaan, is er het een en ander veranderd aan baanplan, spoor lay-out en uiteindelijk scenery. Omdat er redelijk wat veranderd is zal ik even kort een nieuwe introductie van mijn modulebaan gegeven zodat het misschien wat duidelijker is wat er allemaal veranderd is/ bijgekomen.

Introductie:
“Bunnich” zal een modelspoorbaan worden die “fictief” in Duitsland zal liggen en zal afspelen in tijdperk 4/5/6. Het dorpje zal een oud uiterlijk krijgen (tijdperk 3/4) en ook het bedrijventerrein bestaat al een eeuwigheid. Om toch mee te kunnen in de moderne industrie wordt het dorp nu volop gemoderniseerd om zo de industrie aantrekkelijk te houden. Vlak naast het stadje zal een doorgaande lijn liggen (parade spoor) 8-) waar nu en dan goederen treinen overheen denderen naar een groter industriegebied verderop in het land (wellicht volgende project). Het hele landschap zal voorzien worden van omliggende bergen met hier en daar een riviertje/ slootje. Ook zal er naast het dorp op de meest rechtse module elektriciteit gewonnen worden d.m.w. water, een stuwdam dus! Om de meest linkse module is de snelweg gelegen welke ook naar een grotere stad zal leiden. De doorgaande lijn zal voorzien worden van bovenleiding (viessmann) en ook het station wat in het dorp ligt zal voorzien worden van bovenleiding zodat het pendeltreintje voor de arbeiders er kan komen. Op technische vlakken zal de baan voorlopig uit 3 modules bestaan en zal alles analoog aangestuurd worden, dit was geloof ik bij mijn eerste idee ook zo, daarin dus niet veel veranderd.

Hieronder is een afbeelding te zien van het voorlopig spoorplan (kan altijd nog veranderen :twisted: ). Dit heb ik gedeeltelijk opgezet met anyrail en verder met de hand uitgewerkt. Het schaduwstation zal zich grotendeels onder de berg bevinden. Om dit goed toegankelijk te houden moet ik nog hier en daar wat aanpassingen maken aan mijn plannetje.

Voorlopig baanplan:
Afbeelding

M.b.t. het bouwen zijn er niet veel nieuwe dingen bijgekomen, heb de elektronica aangesloten aan de onderkant en een het achterpaneel en zijpaneel voor de toekomstige berg gemaakt. Eerst volgende klusje zal de overgang van de modules worden kwa rail overgangen, maar ook elektronica verbinden d.m.v. stekkerverbinding. Vervolgens bedieningspaneel bouwen (deze komt aan middelste module te hangen) en module 2 met elektronica voorzien.

Bouwwerkzaamheden:
Afbeelding

Groetjes,

Thomas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Voila,

Een nieuwe update, heb de laatste tijd volgens mij meer werkzaamheden verricht dan het afgelopen half jaar 8-). Maar er is weer voortgang in de kiet en daar zijn we blij mee, heb deze keer voornamelijk aan de moduleovergangen, het bedieningspaneel, bovenleiding en mijn berg op de 1e module gewerkt. Hieronder een paar foto's m.b.t. de werkzaamheden en materieel :) .

Bedieningspaneel, deze zal in de toekomst aan de middelste modulebak gaan hangen.
Afbeelding

Een NS 1657 met een enkele citynightline wagon aan de haak! vind deze wagonnen erg mooi.
Afbeelding

En vervolgens wat in het duitse genre! Een Brr110 met een aantal wagons in de achtervolging.
Afbeelding

Afbeelding

Ben ook aan het uitzoeken of het lucratief is om over te stappen naar digitaal, ben de voor- en nadelen aan het opsommen maar kan alleen veel nadelen bedenken :? . Wil zowiezo elektrische seinen gaan toepassen op Bunnich en volgens mij is het vele male makkelijker om deze digitaal aan te sturen. Misschien dat iemand nog suggesties, deze zijn altijd welkom!!

Mvg,

TC



Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Reinder »

ziet er netjes uit hoor

hoe staat de bouw?



FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door FidOo »

Even om op je vraag terug te komen met overstappen naar digitaal.
Er zit een groot verschil of je simpel digitaal wilt rijden of via de PC. Dat laatste is vooral wat ingrijpender.

Verschil: simpel is puur een kwestie van alleen een decoder in de lok, en je trafo vervang je door een digitale Centrale.
Seinen en wissels kunnen analoog blijven.
Als je deze ook digitaal maar wel met hand wilt schakelen dan komt er een Wissel/seindecoder bij. (bv de digirails DR4018)

De nadelen zijn eigenlijk 2 dingen:
1: het kost wat extra dan analoog
2: het is nieuwe materie wat je jezelf eigen moet maken, dus er zullen wat opstartproblemen zijn.

Voordelen:

Onafhankelijke lokbediening. Dus geen gedoe met afschakelbare secties.
Rijeigenschappen worden mooier (je kunt optrek, remvertraging instellen e.d.) let op, de lok gaat niet beter stroomafname krijgen of een betere motor. En uiteindelijk kun je via PC alles automatiseren.
Maar het onafhankelijk rijden en de rijeigenschappen zou voor mij al het grootste punt zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Jeroen »

Dat kan ik alleen maar onderschrijven! Heb zelf ooit ook op zo'n punt gestaan:teveel gedoe, teveel kosten, teveel blabladie-apeshizzle.

Nou nee dus! Digitaal rijden is eigenlijk een hele chique treinbesturing. Heel fijn, alles instelbaar, en.......de front- en sluitseinen blijven gewoon aanstaan. Voor mij is dat één van de allergrootste voordelen.

En nu rijd ik met de PC en dat is een heel gedoe wat je niet zo 1-2-3 even doet. Maar als je dat voor elkaar hebt (en je ambieert zo'n systeem!) dan is het wel echt nice, hoor!

Up to you, maar ik zie, afgezien van de kosten en 'dit is nieuw' enkel voordelen!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Jeroen »

Oja, en ik zie bovenleiding! Me gusta bovenleiding! :geek:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Bedankt voor de reacties,

Ben nog steeds in de weer met digitaal uitzoeken en info opvragen. Naar mijn mening is een van de grotere voordelen dat ik niet constant geïsoleerde sectoren hoef toe te passen. Op dit moment gaat daar veel tijd en werk inzitten met het leggen van kabel en aansluiten van schakelaars. En het punt dat mijn treinen vanuit een apparaat kunnen worden bestuurd. Dus niet 3 transformatoren met bijbehorende voeding :?
Zal btw binnenkort weer een update van de bouw erop zetten. Heb momenteel module overgangen gemaakt en rails gelegd op de tweede module 8-) .
@ J. inderdaad bovenleiding, gaat wat tijd inzitten maar als het eenmaal staat geeft het wel een mooi en realistische sfeer aan een treinbaan! ;)

Groet,

Thomas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

En voila, daar is de update dan, beetje later dan gepland :roll:
Met het warme weer afgelopen dagen toch vooruitgang in de modelbaan. Ben op de eerste module verder gegaan met het aanbrengen van bovenleiding en 3 nieuwe module overgangen gemaakt en getest. Toch is de vooruitgang voornamelijk onderin de module zichtbaar, hier is er door mij bedrading aan de wisselschakelaars van fleischmann bevestigt. Tevens heb ik met de oh zo bekende binders mijn draden bij elkaar gebonden. Nu moet ik alleen een overgang maken van module 1 naar 2 en heb nog niet een idee met wat voor stekker verbinding ik dit ga maken. Wellicht dat er hier op het form suggesties voor zijn? Wat goed werkt en niet al te moeilijk in elkaar zetten is :oops: (ben nog niet zo'n held met elektra en solderen :? )

Verder een tweetal nieuwe aanwinsten sinds de vorige update. Heb de fotografie een upgrade gegeven, ben overgestapt van het foto's maken met een mobiele telefoon naar foto's maken met een spiegelreflex camera (zo verschil zie je wel :shock: ) en een nieuw treinstel, past niet helemaal in het geplande tijdperk en land. Maar vind het een erg mooi treinstel! 8-)

Zie hieronder foto's (verbeterde foto's :lol: )

Afbeelding

Schaduwstation, momenteel het enige gedeelte op module 1 waar nog rails gelegd dient te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overzicht van module 1, module 2 (middelste) zal binnenkort verder gebouwd worden. Hierop zal het stationnetje en een goederenplaats komen.

Afbeelding

De onderkant van de baan, met al die draadjes. Vind het een ideaal systeem om met binders het geheel bij elkaar te houden. Weet niet wie het bedacht heeft maar kudos!! :D

Afbeelding

En mijn nieuwe aanwinst van Piko :)

Afbeelding

Afbeelding

Greetz

Thomas


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4094
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Ad_M »

Mooie aanwinst en progressie Thomas

Ik heb echter ook wel een vraagje
Op de foto's zie ik verschrikkelijk veel draden aan je rails gesoldeerd
Wat is jou redenatie / motivatie daarvoor?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Sweex »

Ad_M schreef:Ik heb echter ook wel een vraagje
Op de foto's zie ik verschrikkelijk veel draden aan je rails gesoldeerd
Wat is jou redenatie / motivatie daarvoor?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar! Als je van draden aan de baan solderen houdt dan is de stap naar (volledig) digitaal alweer een stukje kleiner, en zelfs dan heb je er minder nodig dan je er nu aan gesoldeerd hebt! :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

Sweex schreef:
Ad_M schreef:Ik heb echter ook wel een vraagje
Op de foto's zie ik verschrikkelijk veel draden aan je rails gesoldeerd
Wat is jou redenatie / motivatie daarvoor?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar! Als je van draden aan de baan solderen houdt dan is de stap naar (volledig) digitaal alweer een stukje kleiner, en zelfs dan heb je er minder nodig dan je er nu aan gesoldeerd hebt! :D
Ik heb voornamelijk in het begin en rondom wissels en tussen wissels in zoveel draden aan de ringleiding gesoldeerd. Dit mede omdat er een aantal hele oude railsen tussen zitten en ik er zeker van wilde zijn dat mijn trein hierdoor niet ging haperen :oops: (waren er achteraf misschien toch een beetje te veel :roll: ) nu het werk vordert ben ik ook minder draden gaan solderen ;) doe nu om de 5 à 10 cm één draad.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4094
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Ad_M »

Mag ik je een welgemeend advies geven Thomas?

Als je de rail lasjes niet vertrouw, hoef je max een draad te doen per rail staaf te solderen
De rest is echt overkill, tenzij je modellen 10A per loc trekken :lol:
Neem aan dat je daar geen last van heb met N ;)
Je kan gerust een langere sectie nemen van een meter of zo, als je rail lasjes goed aansluiten

Als je je rails en wielen goed schoon houd, behoor je weinig / geen last te hebben
Scheelt jouw weer soldeer werk
Tenzij je dit leuk vind en dan houd ik mijn mond :mrgreen:
Ieder zijn hobby beleving ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1080
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik zie dat je Flm rail materiaal gebruikt. Slechte railverbinders kun je ook vervangen, artikel 9404 20 stuks € 4,00, lijkt duur, maar dat is het niet als je eens wat andere goedkopere merken hebt geprobeerd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Speedtesthenk
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Modulebaan Bunnich

Bericht door Speedtesthenk »

@ Ad, dank voor het advies, zal het proberen op te volgen :D scheelt in ieder geval een hoop werk! En soldeertin :lol:

Heb nu de rails op module 1 grotendeels gelegd en aangesloten dus aan deze module zitten iets meer aansluitingen dan nodig :oops: en de meeste raillasjes die zich bevinden zijn geïsoleerd in mijn baan, dit omdat ik de afstand tussen de rail staven in mooier vind en beter vindt functioneren. 8-)
Tevens ben ik aan het bedenken/ rond snuffelen wat voor stekkerverbinding ik ga gebruiken om de draden te verbinden tussen de modulen in. Heb hier op het forum al constructies met D-sub connectoren gezien die er degelijk en functioneel uitzien. Wellicht dat iemand een voorbeeld/ suggestie(s) heeft, deze zijn zeer welkom. :mrgreen:


Plaats reactie