Happyface Railz
-
Onderwerp starter - Berichten: 355
- Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Happyface Railz
Al tijdje wat materieel verzameld en nu beginnen de gedachtes over de baan. Wat voor baan? module of vaste? lengte thema's etc.
Nu beginnen met gedachtes te spelen op een module baan van 5m lang en 90 á 95cm breed. Beide kanten een spiraal naar beneden en onder de baan zooi opstel/wachtsporen om voldoende afwisseling te krijgen van treinen.
Tevens komt er op gedeelte waar stad is, ook stuk industrie wat te bereiken is middels een spoor wat in een cirkel loopt.
Nu beginnen met gedachtes te spelen op een module baan van 5m lang en 90 á 95cm breed. Beide kanten een spiraal naar beneden en onder de baan zooi opstel/wachtsporen om voldoende afwisseling te krijgen van treinen.
Tevens komt er op gedeelte waar stad is, ook stuk industrie wat te bereiken is middels een spoor wat in een cirkel loopt.
- Bijlagen
-
- Laag met stad, industrie en meer
- baan_versie_1_toplaag.jpg (52.77 KiB) 3749 keer bekeken
-
- deel van spiraal naar beneden
- baan_versie_1_laag_2_naar_beneden.jpg (25.61 KiB) 3749 keer bekeken
-
- deel van spiraal naar beneden
- baan_versie_1_laag_3_naar_beneden.jpg (25.5 KiB) 3749 keer bekeken
-
- deel met sopstelsporen etc.
- baan_versie_1_laag_4_opstelsporen.jpg (71.52 KiB) 3749 keer bekeken
NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Http://www.happyface.be
Re: Happyface Railz
Hoi,
Ik ben niet zo een ervaren spoor maker
Maar deze lijkt mij nogal erg saai op zo'n lange ruimte,
Of de senery zou dat moeten compenseren
Tevens gaat er 1 main traject over 5 kruisingen (wissels)
de rest zou zelfs nog over nog meer gaan misschien leuk als je van rangeren houdt maar een snelle combinatie rijdt volgens mij niet lekker daarover ,
maar nogmaals ik ben niet zo'n grote kenner hierin.
Ik ben niet zo een ervaren spoor maker
Maar deze lijkt mij nogal erg saai op zo'n lange ruimte,
Of de senery zou dat moeten compenseren
Tevens gaat er 1 main traject over 5 kruisingen (wissels)
de rest zou zelfs nog over nog meer gaan misschien leuk als je van rangeren houdt maar een snelle combinatie rijdt volgens mij niet lekker daarover ,
maar nogmaals ik ben niet zo'n grote kenner hierin.
-
Onderwerp starter - Berichten: 355
- Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Happyface Railz
er komt behoorlijk wat scenery, thans dat is wel de bedoeling. beetje stad en industrie. Wil mooi container terminal maken met DHL als onderdeel van het thema.
Heb de cirkel enkel spoor getekend, maar dat wordt dubbel, binnenring wordt met flexrails aangevuld. Dan loopt het ruimer als R2 van fleischmann.
Wil veel soorten treinen kunnen laten rijden en vind mooi groot station erg mooi om te hebben, maar het is een basis om ergens mee te beginnen en te hebben.
Heb de cirkel enkel spoor getekend, maar dat wordt dubbel, binnenring wordt met flexrails aangevuld. Dan loopt het ruimer als R2 van fleischmann.
Wil veel soorten treinen kunnen laten rijden en vind mooi groot station erg mooi om te hebben, maar het is een basis om ergens mee te beginnen en te hebben.
- Bijlagen
-
- 20130526_180050 kl.jpg (55.89 KiB) 3669 keer bekeken
-
- 20130526_180036 kl.jpg (53.88 KiB) 3669 keer bekeken
NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Http://www.happyface.be
-
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Happyface Railz
Zoals Enter en Hameeteman in de jaren 70 van de vorige eeuw al zeiden "als er meer dan 1 manier is om van A naar B te rijden, dan is er waarschijnlijk iets te veel". Ik vraag me dan ook oprecht af wat de bedoeling is van de uiterst links en rechts aanwezige kruisingen.
In noem als voorbeeld met de klok mee rijdend: buitenboog naar onderste stationsspoor kan op meer dan 1 manier. Waaronder ook nog via zo'n vieze slinger met boog/tegenboog. Ik begrijp de wens om vanuit beide richtingen op alle sporen te kunnen geraken en vandaar ook weer te kunnen vertrekken, maar de getekende oplossing is niet de fraaiste.
Bedenk dat ieder wissel geld kost en dat iedere modelspoorboog in feite veel te krap is. 165mm rijtuigen steken in iedere boog hun kop onnatuurlijk ver naar buiten. Probeer daarom vloeiende lijnen te vinden en overdaad te beperken. "In de beperking toont zich de meester", alhoewel dat voor sommigen op dit forum niet schijnt te moeten gelden.
Als je de ruimte hebt, zou het wellicht een optie zijn om het station niet pal en evenwijdig aan de buitenrand te leggen, maar onder een scherpe hoek.
In noem als voorbeeld met de klok mee rijdend: buitenboog naar onderste stationsspoor kan op meer dan 1 manier. Waaronder ook nog via zo'n vieze slinger met boog/tegenboog. Ik begrijp de wens om vanuit beide richtingen op alle sporen te kunnen geraken en vandaar ook weer te kunnen vertrekken, maar de getekende oplossing is niet de fraaiste.
Bedenk dat ieder wissel geld kost en dat iedere modelspoorboog in feite veel te krap is. 165mm rijtuigen steken in iedere boog hun kop onnatuurlijk ver naar buiten. Probeer daarom vloeiende lijnen te vinden en overdaad te beperken. "In de beperking toont zich de meester", alhoewel dat voor sommigen op dit forum niet schijnt te moeten gelden.
Als je de ruimte hebt, zou het wellicht een optie zijn om het station niet pal en evenwijdig aan de buitenrand te leggen, maar onder een scherpe hoek.
-
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Happyface Railz
Ik heb even het boek "Het sporenplan voor de modelbaan" van Enter erbij gepakt. Hij komt met een vragenlijstje;Zolderspoor schreef:Zoals Enter en Hameeteman in de jaren 70 van de vorige eeuw al zeiden "als er meer dan 1 manier is om van A naar B te rijden, dan is er waarschijnlijk iets te veel".
a. Wat wil ik uitbeelden?
b. Welke tractie kies ik?
c. Hoe ziet mijn elektrische centrale er uit?
d. Welk rollend materieel is nodig voor het vervullen van de gestelde taak?
e. Hoe maak ik een verantwoord baanontwerp?
Bij dat laatste punt maakt Enter de opmerking dat een wissel of een wisselcomplex juist zo en niet anders is gelegd om bepaalde noodzakelijke manoeuvres te kunnen uitvoeren met zo weinig mogelijk treinbewegingen en een minimum aan risico's. Dat is toch naar mijn beleven wel een ander vertrekpunt.
Ook schrijft hij dat veel banen mank gaan aan een overmaat van landschapsstoffering ("scenery") waarbij eea zo opdringerig is geëtaleerd dat er met de harmonie iets heel erg mis is.
Ook deze regel schijnt voor enkele forum leden niet te gelden. Overigens mankeert aan de plannen van Enter ook het nodige.
Ik ben het verder er mee eens dat getekend sporenplan nog eens overgedaan moet worden.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Happyface Railz
Weet je wat ik denk als ik dat zo lees? "rot toch gauw een eind op en laat ieder zijn hobby beleven zoals hij (of zij) dat ZELF wil!!" Maar goed dat is wat ik denk, niet wat ik hardop zeg.Zaunkönigs Bahn schreef:Ook schrijft hij dat veel banen mank gaan aan een overmaat van landschapsstoffering ("scenery") waarbij eea zo opdringerig is geëtaleerd dat er met de harmonie iets heel erg mis is.
Ook deze regel schijnt voor enkele forum leden niet te gelden.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Happyface Railz
Maarten, laat je je niet op naaien door onze zuurtjeskoning, vooropgesteld dat ik nog steeds denk dat er een steekje los zit is hijzelf het toonbeeld van zoveel mogelijk rails op de vierkante centimetre stoppen en behalve dat onuitvoerbare plan van hem heeft hij volgende mij verder nog niets laten zien hier, dus lekker in de negeermodus zetten.
Jou Baan jou plannen en wat een ander er van vindt lijkt me verder niet zo interessant.
Gr. M.
Jou Baan jou plannen en wat een ander er van vindt lijkt me verder niet zo interessant.
Gr. M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Happyface Railz
idem,
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Happyface Railz
Ik denk ook regelmatig: "Bah, weer zo'n baan met veel te veel scenery en te weinig rails" ... welterustenZaunkönigs Bahn schreef:... een overmaat van landschapsstoffering ("scenery") ...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Happyface Railz
Oj, hé, voor ik de bier en chips weer moet pakken:
Joop haalt de woorden van ene Enter aan, nergens staat dat hij het zo bedoelt.
Hij zegt dat dat voor sommige forumleden niet geldt, nou ja, dat is wel waar natuurlijk.
En daar is ook niks mis mee. Het lijstje zelf is verstandig en verder stond er geen woord aan oordeel in.
Daarnaast zegt hij ook duidelijk
groetjes Detlev
Joop haalt de woorden van ene Enter aan, nergens staat dat hij het zo bedoelt.
Hij zegt dat dat voor sommige forumleden niet geldt, nou ja, dat is wel waar natuurlijk.
En daar is ook niks mis mee. Het lijstje zelf is verstandig en verder stond er geen woord aan oordeel in.
Daarnaast zegt hij ook duidelijk
Oftewel, ik weet dat sommigen hier moeite hebben met het taalgebruik/gedrag/eigenwijsheid van anderen, maar blijf alsjeblieft wel alles met een POSTITIEVE bril lezen.Zaunkönigs Bahn schreef: Overigens mankeert aan de plannen van Enter ook het nodig
groetjes Detlev
-
- Moderator
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Happyface Railz
Dienstmededeling: een oproep aan eenieder om het gezellig te houden anders wordt het weer vegen en een hoop gedoe.
Robert (namens het moderatoren-team)
P.s. Daarbij heb ik net m'n bier ingepakt en naar de andere kant van het land verhuisd.
Robert (namens het moderatoren-team)
P.s. Daarbij heb ik net m'n bier ingepakt en naar de andere kant van het land verhuisd.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Happyface Railz
ow, naar welk gedeelte ben je verhuisd
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Moderator
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Happyface Railz
Naar County Durham (Darlington) een gebied waar ze vreemd praten (tenminste dat zeggen alle andere Engelsen hier in Dover).
Fan van Alpenbanen in N(m)