Meerlandenpunt

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

brizbo

Re: Meerlandenpunt

Bericht door brizbo »

Mooi gemaakt die rotsen, net kasseien! TOP*

Fabrice

Wim

Bericht door Wim »

Goed gelukt :o

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Aparte baan heb je wel met allemaal andere landschappen. Geinige insteek wel!

Die rotsen die je hier ziet (die grijze) zijn super nicely done! Goed qua vorm en qua kleur. Top!

Afbeelding

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Nog wat aan het groenen geweest onder de grote boom:
Afbeelding

en een begin gemaakt van het bos:
Afbeelding

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Heb het stationsemplacement eraf gehaald, de onderste paradebaan geballast en de rails voor het station opnieuw gelegd en ben eens uitgebreid gaan testrijden.
Voor de ballast gebruik ik een mengsel van zeer fijn roestbruin en middelfijn bruine korrels. De ballast (nog niet af):
Afbeelding

Blijken er toch wat probleempjes te ontstaan tijdens het rijden. Precies op de punten die vooraf al zovaak aangegeven zijn.

Probleem 1: een standaard brugbochtje met een R2 straal erin, vlak voor een rechte brug. De meeste personenwagons blijken met de onderkant over het hekje van de brug te rijden aan de binnenzijde en stuiteren vervolgens de brug in. Niet handig. Oplossing: verwijderen van het hekje aan de binnenkant.

Afbeelding

Probleem 2: ontsporingen op de wissel:
Afbeelding

Vanuit de bocht (R2 straal) rijden de treinen soms rechtsaf op de wissel ipv rechtdoor, blijkbaar pakken ze de tong net mee. Bekend probleem, altijd een rechte tussen een bocht en een wissel doen, of slechts één kant op rijden (want van wissel naar bocht gaat prima). Ik ga er een korte recht van 55mm tussen zetten, heb ik nog net plaats voor.

Probleem 3: helling. Ergens achterin gaat de baan van de ene plank naar de andere en helaas heb ik de twee tafels niet geheel gelijk gebouwd. Daar gaat het spoor dus een centimeter omhoog. Nauwelijks de moeite waard. Maar toch heeft een minitrix 6433 met 16 enkelassige ketelwagons daar bijzonder veel moeite mee. We hebben het over een stijgingspercentage van 2%.... Oplossing: stijgingspercentage maximaal omlaag brengen.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

mooi weer.

en hele bekende problemen, ik heb duizenden kilometers test gereden en dan nog loop je af en toe tegen iets aan dat je denkt ?????

anyway, gelukkig kan je er nog bij, :D

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Flink aan het werk geweest met finetunen en dergelijke. Vooralsnog de meeste problemen op kunnen lossen. Er rijden nu drie treinen tegelijk zonder haperingen, zo nu en dan wordt er nog wel eens een wagon achtergelaten, maar dat ligt aan de koppelingen en niet aan de baan. En de ene na de andere locomotief begint ermee op te houden - achterstallig onderhoud waar prorail nog een puntje aan kan zuigen.

Op de linker plaat komt het schaduwstation, dat dus niet onder de baan maar ernaast ligt. De eerste helft van de rails is klaar, de andere helft volgt binnenkort:
Afbeelding

Ondertussen heb ik een begin gemaakt met het ballasten van het station. Ik gebruik hiervoor grijs ballast, omdat ik niet de stukjes tussen de balken wil ballasten, omdat ik dit niet aandurf bij de wissels. En ik dacht dat het er vreemd uit zou zien als de rechte rails wel en de wissels niet geballast zouden zijn. Dus heb ik voor dezelfde kleur gekozen als de bedding van Flm. Ik ballast 'lui': ik smeer boekbinderslijm langs de rail en strooi er ballast overheen. Later werk ik het met een kwastje bij en een dag later ga ik er met de kruimelzuiger overheen. Werkt prima.
Afbeelding

En tenslotte nog een probleempje waar ik wel wat tips voor kan gebruiken. Ik heb de stationsplaat nu vastliggen, de wissels aangesloten en alles werkt naar tevredenheid. Nu moet ik de ruimte tussen de paradebaan onder en het station boven gaan dichtmaken. Ik heb hiervoor weinig ruimte (zie ook de helicopterview met de ballast). Ik heb twee stroken rotsen gemaakt en wil de rest opvullen met muurstroken. Echter, ik weet nog niet hoe ik de spleet die overblijft tussen rots en stationsplaat ga opvullen. Misschien met overhangend groen of zo? Wie weet iets moois hiervoor?
Afbeelding

Raymond63

Bericht door Raymond63 »

je kunt de rotspartij om de bodemplaat heen maken, dus naar boven verlengen..

voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

EEn hek of bomenrij maakt het beeld iets completer.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Naar boven verlengen wordt lastig, ik krijg de rotsen er niet tussen geschoven als ze hoger worden en ik heb geen ruimte om er iets op te bouwen, ze steken nauwelijks uit. Er zal in elk geval een hek oid moeten komen, veiligheiddwege :)

erik

Bericht door erik »

Opvullen met das als het een geheel moet worden.
Als het een los deel is opvolgen met schuimrubber en het motief van de rotsen door laten lopen dat sluit mooi aan en gaat niet stuk.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

schuimrubber, da's n interessant idee. is dat een beetje te verven? ik kan me voorstellen dat je toch kleurverschil gaat zien.

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Paul

Voor de veiligheid eerst een hek vastzetten en dan het geheel voorzien van lekker dik in de lengte uiteen getrokken IJslands mos. Lekker laten overhangen, breekt de rechte lijnen.
Maar waarom zou je er een hek neer zetten? Als je dat mos aanbrengt, zie je het hek toch niet meer.

In geval van calamiteiten moet ik er onder de helling bij kunnen. De piepschuim opvulstukken staan er los onder, de harde rechte lijnen worden door dit mos gecamoufleerd.
Bijlagen
103 104-12.2.JPG
103 104-12.2.JPG (75.84 KiB) 3193 keer bekeken

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ja da's zeker ook een optie, dat mos. Alleen gaat het om een lengte van anderhalve meter en ik denk dat ik sowieso wat variatie erin ga aanbrengen. Stukje mos, stukje tegellijmrots, stukje muurtje. Elke dertig centimeter iets anders om te proberen, het is tenslotte m'n eerste baan :).

Is trouwens de eerste keer dat ik een creme/groene BR103 zie. Fraai!

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Misschien een tip: werk je met Ijslandsch Mos, even bewerken die handel. Gewoon FF inspuiten met verdunde houtlijm, of pak de lijmspray en daarna diverse turfjes erover. Doet veel schöner aan dan kaal ijslandsch mos.

'T is een ideetje...

Afbeelding

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ga ik doen, bedankt voor de tip.
Ik vind dat ijslands mos sowieso eigenlijk een beetje out-of-scale voor n-spoor

evo

Bericht door evo »

Wat Jeroen zegt, en dan wat grover turf nemen (bv woodland scenics coarse turf), met fijne turf wordt het (vind ik) minder mooi.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Zolderspoor schreef:Hoi Paul

Voor de veiligheid eerst een hek vastzetten en dan het geheel voorzien van lekker dik in de lengte uiteen getrokken IJslands mos. Lekker laten overhangen, breekt de rechte lijnen.
Maar waarom zou je er een hek neer zetten? Als je dat mos aanbrengt, zie je het hek toch niet meer.

In geval van calamiteiten moet ik er onder de helling bij kunnen. De piepschuim opvulstukken staan er los onder, de harde rechte lijnen worden door dit mos gecamoufleerd.

He He, wat zie ik daar nu. De Aprilscherz BR 103 van FLM?

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

erik

Bericht door erik »

Paul B schreef:schuimrubber, da's n interessant idee. is dat een beetje te verven? ik kan me voorstellen dat je toch kleurverschil gaat zien.
Shuimrubber eerst in model maken daarna insmeren met hout lijm.
Daarna alles in de zelfde kleur schilderen en
Afwerken met wat groen.
Ik gebruik altijd grijs schuimrubber met een fijne stevige struktuur.
Op mijn baan heb ik het hele achtergrond bos van schuimrubber gemaakt.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Toch eerst maar weer eens geprobeerd het gat te dichten met mijn vriend de flexibele tegellijm:
Afbeelding

Daarnaast een stukje muur geprepareerd, eens kijken hoe dat eruit ziet. Eerst ingesneden, zodat het past in de rand.
Afbeelding

En geplaatst:
Afbeelding

En toen ik toch bezig was, gelijk ook een begin gemaakt met een extra heuveltje aan de andere kant van het station.
Afbeelding

Toen alles droog was, de tegellijm geverfd volgens het bekende 3 stappen procede. Helaas blijkt dan dat de verf wat donkerder opdroogt op de tegellijm dan op het piepschuim. Links loopt het goed in elkaar over, maar het rechter stuk van de muur vertoont teveel kleurverschil. Daar gaat straks dus ook groen overheen.
Afbeelding

De eindconclusie is dat de afwerking met tegellijm wel werkt en enige voordelen heeft, maar uiteindelijk niet voldoende tot tevredenheid stemt. Ik ga de rotsen rechts van de arcade dus op een andere manier dichtmaken. Mogelijk met een simpele strook muurpapier met daaroverheen groen, of met de eerdere tip van schuimrubber.

Raymond63

Bericht door Raymond63 »

kijk dat ziet er beter uit dan weer een ander materiaal..

voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Kijk nog even naar de overgan van het metsel werk. deze is nu vrij scherp.
Als dit wat speelser loopt valt dit terug in het landschap.

Verder wel een nette overgang gemaakt

brizbo

Bericht door brizbo »

Dat heb je goed opgelost Paul, 8-)

Ik zie ook een zeer sterke verbetering in jouw schildertechnieken met rotsen

Tenopzichte van een half jaar geleden.

Goed bezig!

Fabrice

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Dank je wel. Grijze rotsen zijn ook een stuk makkelijker te verven dan dat rode gesteente :). Ik weet nog steeds niet met welke kleuren in de rode rotsen moet gratineren - zwart voor de diepte en wit voor de randen werkt goed voor grijze rotsen maar niet voor andere kleuren...

Ik heb er nu een muurtje boven geplaatst en er wat struikjes aan gehangen, zodat het kleurverschil minder opvalt:
Afbeelding

Nu moet ik nog iets verzinnen om de onderrand weg te werken, want die sluit ook niet mooi aan. Ik ga het eerst eens proberen met losse steengruis.

Het bosje bij het meertje krijgt ondertussen steeds meer vorm:
Afbeelding

erik

Bericht door erik »

Ziet er goed uit!

Plaats reactie