1e baan ontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

1e baan ontwerp

Bericht door Fladder »

Ik ben nog bezig om wintrack onder de knie te krijgen, dus let vooral niet op alle zooi.

Voor wat betreft het baan ontwerp, dit is zo'n beetje het maximale oppervlak wat tot mijn beschikking is. Het is de bedoeling dat het mijn droombaan wordt, die me de rest van mijn leven zal boeien, etc.
Mijn voorkeur is altijd uit gegaan naar een ontwerp waarbij je op geen enkele manier het idee kan krijgen dat de treintjes rondjes rijden, al zou je nog zo hard je best doen. Oftewel, ik ben van plan het dusdanig te ontwerpen dat geen enkele trein die in een tunnel verdwijnt 5 minuten later aan de andere kant van de tafel weer uit een tunnel op duikt.
Verder heb ik altijd een zwak gehad voor Utrecht centraal, wat betreft stations aan de ene kant, en het bergachtige landschap van onze oosterburen aan de andere kant.
Mijn plan is om e.a. met elkaar te combineren. Oftewel: een groot station door utrecht cs geinspireerd, wat het merendeel van de baan zal domineren (met misschien ook een stukje industrie erbij), een parade baanvak aan de achterkant. En als het kan nog 2 kleinere zij lijnen met elk een kopstation. Waarbij de ene aan industrie gewijd is en de andere vooral uit nostalgie open gehouden wordt. Beetje zoals de VSM dat nog heeft bij apeldoorn.
Zit er eventueel aan te denken om naast een schaduw station nog een 3e laag bij te maken die wel zichtbaar is en waar de nodige industrie terug zou zijn te vinden, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde, heb zo al een uitdaging voor me liggen die momenteel groot genoeg is ;)

Hier maar ff een paar plaatjes, en natuulijk is kritiek altijd van harte welkom. Vooral voor wat betreft de detail opname zou ik graag suggesties hebben. (Rails wat ik gebruik is peco code 55 bij de weg)
Lengte is 705, maximale breedte is 325 bij 200 (rechter kant) en 320 bij 140 aan de andere kant. Het lengte stuk is 120 breed ongeveer.
[img]
Bijlagen
screenshot detail(800x600).jpg
screenshot detail(800x600).jpg (54.9 KiB) 4217 keer bekeken
screenshot1(800x600).jpg
screenshot1(800x600).jpg (31.05 KiB) 4218 keer bekeken


Jan-Willem
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Jos »

Dat belooft veel Jan-Willem, Utrecht CS heeft een fantastisch sporencomplex.

Groetjes,
Jos



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Saraan »

Dat ziet er al machtig mooi uit, indrukwekkend. Maar wat je wisselcomplex betreft, ik ken Utrecht helemaal niet, maar als je van het dubbelspoor rechtboven het station binnenrijd, kan je nooit via het dubbelsppor rechtsonder weer wegrijden. Logischerwijze zou dat wel moeten kunnen. Maar hoe zit dat in Utrecht?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Fladder »

Saraan schreef:Dat ziet er al machtig mooi uit, indrukwekkend. Maar wat je wisselcomplex betreft, ik ken Utrecht helemaal niet, maar als je van het dubbelspoor rechtboven het station binnenrijd, kan je nooit via het dubbelsppor rechtsonder weer wegrijden. Logischerwijze zou dat wel moeten kunnen. Maar hoe zit dat in Utrecht?

groetjes,
Als je goed naar het detail shot kijkt zie je dat dat wel degelijk kan ;)
Edit: Heb ff bij sporenplan van utrecht cs zitten kijken, maar ook daar is niet alles vanaf een bepaalde kant bereikbaar, maar als iemand een suggestie heeft hoe het wisselcomplex beter zou kunnen sta ik daar natuurlijk altijd voor open :)


Jan-Willem

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Saraan »

Als je goed naar het detail shot kijkt zie je dat dat wel degelijk kan
Als je goed kijkt, dan kan je enkel op tegenspoor het station verlaten. ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Fladder »

Saraan schreef:
Als je goed naar het detail shot kijkt zie je dat dat wel degelijk kan
Als je goed kijkt, dan kan je enkel op tegenspoor het station verlaten. ;)
Je hebt gelijk, die wissel had ik over het hoofd gezien :oops:
Maar gezien de hoeveelheid ruimte die ik heb, en dat ik hier en daar op dit forum de opmerking dat 2 meter perron lengte meer dan zat is voor een buitenlands station. Denk ik dat ik binnenkort de wisselcomplexen maar eens wat beter ga bekijken.


Jan-Willem

Onderwerp starter
Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Fladder »

Sow, ff een update.
Mijn laptop besloot eind november dat hij me niet meer lief vondt :cry:
En natuurlijk zit ik nu met het gezeik over wel of geen garantie. :evil:
Andere computer heb ik niet, zit nu ff op een leen computer. Maar dat is ook verre van ideaal.
Heb wel vanwege gebrek aan computer mogelijkheden nog ff rustig alles kunnen overdenken.
Want ik zat al die tijd wel met het probleem dat de zaak aan 3 kanten onder schuin dakbeschot zit (op de tekening zou dat boven, links en rechts zijn). En dat daar nog weer schotten zitten waar iemand misschien nog eens een keer wat achter wil leggen of achter vandaan wil halen.
Dat was probleem 1. Een ander puntje was dat het hele concept wat ik in me hoofd had, me toch ergens niet lekker zat.
Heb me dus de afgelopen weken heerlijk flink zitten in lezen bij alles en iedereen en toen ook nog eens de conclusie getrokken dat ik me ook enigzins heb laten misleiden door de werkelijke grote van schaal N en dat wat ik dacht. (in mijn hoofd was het groter dan dat het eigenlijk is.) Ik ben nogal visueel ingesteld, dus detail foto's en een ontwerpje op een computer geven me eigenlijk een heel slecht beeld van het hoe en wat.
Afijn, first things first. Heb besloten het tafel formaat her en der een beetje aan te passen.
De 7 meter maat blijft gehandhaafd. De poten heb ik echter 50 cm ingekort Zodat de hele lengte 50 cm van het dakbeschot af komt en ik daar iig nog bij de schotten kan
En de breedtes van de poten heb ik ook aangepast. Zoals jullie kunnen zien.
Het onderwerp is ook aangepast en wel op de volgende wijze.
Ik heb een boel inspiratie opgedaan met het doorwerken van de diverse topics, maar vooral de Boppard baan. Mede omdat ik daar zelf ook ben geweest en het een fantastisch gebied vind. Het concept zoals het nu ligt is dan ook als volgt.
Riviervallei, met een klein durpje a la boppard. Ergens hoger gelegen op een ander deel van de baan een middel groot station (of een kop station, of doorgaand).
Ik zit nog te twijfelen over eventuele industrie. Plek zat, maar hoe pakken we dat aan op een verantwoorde manier? En eventueel nog een klein zij lijntje. Ik vindt het namelijk prachtig om lange treinen te zien rijden, maar hou enorm van een beetje afwisseling voor wat trein bewegingen.
Een paar schaduw stations. En om het geheel te verbinden 2 of 3 parade baanvakken.
En waar nodig natuurlijk de bekende spiraal omhoog/omlaag.
Sow, lekkere lap tekst :shock:
Plaatje erbij van de aangepaste tafelvorm
Bijlagen
Dit zou de definitieve vorm moeten zijn. Met hooguit her en der een kleine wijziging.
Dit zou de definitieve vorm moeten zijn. Met hooguit her en der een kleine wijziging.
herziening.jpg (22.5 KiB) 3431 keer bekeken


Jan-Willem
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Jos »

Blijft een mooie lap tafel :D
Ben benieuwd naar het baanplan.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: 1e baan ontwerp

Bericht door Fladder »

Ja zeker, een stevige lap. Vooral als je bedenkt dat ik ooit maar 3 vierkante meter tot mijn beschikking had, voor een H0 trein :lol: En hoewel het sowieso een meerjaren plan is (zit momenteel zonder fatsoenlijk inkomen helaas) zie ik nu al op tegen het detail werk :roll:
Ben namelijk een vreselijke mieren... uh liefhebber :mrgreen:

Ben zelf ook benieuwd naar het baanplan, Heb voor het gemak besloten de zaak eerst maar eens uit te printen en met een potlood domweg wat lijntjes te gaan trekken. Tot er iets uitrolt wat me een beetje aan staat. Ga ik het daarna wel verder uitwerken op de computer :idea:


Jan-Willem
Plaats reactie