Rails vastleggen
Rails vastleggen
Hallo allemaal,
Mijn naam is Mike en, ik ben nieuw hier !.
Ik heb de volgende vraag, (deze vraag zal wel al gesteld zijn hier)
Ik ga een tafel maken watervast tri(multi)plex met daarop roofmate of XPS.
Kan ik direct boven op roofmate of XPS rails (Fleischmann profi) vastplakken ?
ik had in gedachten om dat met secondelijm(gel) te doen maar, ik weet niet of
dat kan !!.
Misschien heeft u een beter idee ? of een andere metode ?.
groeten,
Mike.
Mijn naam is Mike en, ik ben nieuw hier !.
Ik heb de volgende vraag, (deze vraag zal wel al gesteld zijn hier)
Ik ga een tafel maken watervast tri(multi)plex met daarop roofmate of XPS.
Kan ik direct boven op roofmate of XPS rails (Fleischmann profi) vastplakken ?
ik had in gedachten om dat met secondelijm(gel) te doen maar, ik weet niet of
dat kan !!.
Misschien heeft u een beter idee ? of een andere metode ?.
groeten,
Mike.
Re: Rails vastleggen
lijmen zou ik niet doen, zowieso alles eerst neer leggen zoals je de rails wilt hebben, als je lijmt kun je het niet meer veranderen. Of de rails kan kapot gaan met los halen.
kleine dunne nagels te krijgen bij een treinenwinkel zijn meestal ok. Ik weet alleen niet of dat voldoende is voor op die isolatie ondergrond, er zijn genoeg mensen hier die dat zelfde spul hebben.
kleine dunne nagels te krijgen bij een treinenwinkel zijn meestal ok. Ik weet alleen niet of dat voldoende is voor op die isolatie ondergrond, er zijn genoeg mensen hier die dat zelfde spul hebben.
Groeten Chris
Ik gebruik die blauwe ondervloerdelen van de Gamma voor de isolatie. Ik lijm mijn rails vast met boekbinderslijm. Die is sowieso flexibel en dus een pré als je geluid wilt dimmen. Loshalen is niet zo'n punt, want met een plantenspuit of een doek bevochtigen en na een tijdje is de rail gewoon weer los.
Als je het geluid niet wilt isoleren of een beetje herrie niet erg vindt, dan zijn er wel speciale spijkertjes te vinden om de rails mee vast te zetten.
Mvg,
Martin
Als je het geluid niet wilt isoleren of een beetje herrie niet erg vindt, dan zijn er wel speciale spijkertjes te vinden om de rails mee vast te zetten.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Oké , bedankt voor jullie antwoord,
en ik ga voor de boekbinderslijm omdat, je dat dan ook weer los kan maken.
Die lijm is gewoon te koop bij een hobbyhuis of zo ??
Groeten,
Mike.
en ik ga voor de boekbinderslijm omdat, je dat dan ook weer los kan maken.
Die lijm is gewoon te koop bij een hobbyhuis of zo ??
Groeten,
Mike.
Bij Pippoos.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Ik weet haast wel zeker dat boekbinderlijm als het droog is niet meer oplost als het nat wordtHookies schreef:Ik gebruik die blauwe ondervloerdelen van de Gamma voor de isolatie. Ik lijm mijn rails vast met boekbinderslijm. Die is sowieso flexibel en dus een pré als je geluid wilt dimmen. Loshalen is niet zo'n punt, want met een plantenspuit of een doek bevochtigen en na een tijdje is de rail gewoon weer los.
Mvg,
Martin
Op alle boekbinderlijm die ik to nu toe gebruikt heb staat
Waterverdunbare, witte lijm die transparant en
watervast opdroogt.
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Hallo henk,
Bedankt voor je antwoord maar, wat zou ik dan beter kunnen gebruiken? gewone houtlijm?
Ik hoor het graag van je.
groeten,
Mike.
Bedankt voor je antwoord maar, wat zou ik dan beter kunnen gebruiken? gewone houtlijm?
Ik hoor het graag van je.
groeten,
Mike.
Tja Henk, ik heb dat probleem niet. Heb echt wel een paar railsjes los moeten halen en een nacht een natte doek neerleggen of wat spuiten werkte erg goed. Kan er verder weinig aan doen. Die tip kreeg ik destijds van een andere gebruiker die het op BNLS wist te vertellen. Maar misschien hebben we andere boekbinderslijm?-Henk- schreef:Ik weet haast wel zeker dat boekbinderlijm als het droog is niet meer oplost als het nat wordt
Op alle boekbinderlijm die ik to nu toe gebruikt heb staat
Waterverdunbare, witte lijm die transparant en
watervast opdroogt.
Mvg
Henk
Mvg,
Martin
Bedankt voor de tip Martin
Gaan we proberen
Mvg
Henk
Gaan we proberen
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
-
Als je rails definitief wilt vastleggen kun je ook BisonTex gebruiken. Trekt geen draden, druipt niet en droogt mooi op.
Ik heb goedkope dubbelzijdige tape van de zeeman gebruikt. Kun je gelijk de balast instrooien en het is zo los... Vooral omdat het goedkope kwaliteit is beschdigt het niet mijn rails..
-
Ik werk met dun touw om de rails recht aan te leggen. Als alles op maat is en past verlijm ik het geheel met een laagje Bisonkit en met een aantal spijkertjes, die zodanig worden aangebracht dat ze later er weer uitgetrokken kunnen worden, zorg ik dat de rails niet meer kan verschuiven. Tijdens het drogen met een dun boortje gaatjes boren tbv. de stroomdraden en die vast solderen vervolgens strooi ik de ballast en met de verdunde houtlijm-methode wordt alles definitief vast gelegd. Als dat is opgedroogd haal ik de spijkertjes eruit en verwijder ik het gespannen touw.
Hopende dat je uit mijn uitleg de nodige inspiratie kunt halen.
Groet,
Marcel
Hopende dat je uit mijn uitleg de nodige inspiratie kunt halen.
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Wat is er mis met spijkeren?
Ik gebruik populieren multiplex (zacht) en kurk als onderlaag.
Werkt / boort makkelijk en ook weer snel los als t moet.
Vr Gr
Jos
Ik gebruik populieren multiplex (zacht) en kurk als onderlaag.
Werkt / boort makkelijk en ook weer snel los als t moet.
Vr Gr
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Jos,
Opzich niks mis met spijkeren, alleen velen van ons proberen ook het geluidsnivo zo laag mogelijk te houden, jij hebt bv kurk op jouw multiplex liggen, en daarop jouw rails, zachte kurk is een prima manier om het geluid wat te dempen, alleen, en daar komt het puntje van de spijker, door er nu toch spijkers in te slaan, maak je doormiddel van deze spijkers weer kontkant tussen de rails en het multiplex, geluid krijg je nu juist door dit kontakt (kontaktgeluiden voorkomen is dus geluidsvermindering) indien je dus jouw spijkertjes zou vervangen door een flexibel blijvende lijm (bv boekbinderslijm welke niet knetter hard word) heb je de beste manier van geluidsvermindering.
mvg
Freddy
Opzich niks mis met spijkeren, alleen velen van ons proberen ook het geluidsnivo zo laag mogelijk te houden, jij hebt bv kurk op jouw multiplex liggen, en daarop jouw rails, zachte kurk is een prima manier om het geluid wat te dempen, alleen, en daar komt het puntje van de spijker, door er nu toch spijkers in te slaan, maak je doormiddel van deze spijkers weer kontkant tussen de rails en het multiplex, geluid krijg je nu juist door dit kontakt (kontaktgeluiden voorkomen is dus geluidsvermindering) indien je dus jouw spijkertjes zou vervangen door een flexibel blijvende lijm (bv boekbinderslijm welke niet knetter hard word) heb je de beste manier van geluidsvermindering.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Elektronica/Commercieel
Ik zit er zelf aan te denken om te lijmen. Heb het bij henry gezien dat met een beetje verdunde houtlijm de rails goed vast komt te liggen. Een drupje om de zoveel cm en het werkt.
-
Wat is een beetje verdunnen?martindomburg schreef:Ik zit er zelf aan te denken om te lijmen. Heb het bij henry gezien dat met een beetje verdunde houtlijm de rails goed vast komt te liggen. Een drupje om de zoveel cm en het werkt.
Groeten,
Gerard van der Sel
Selectrix (RMX)
-d.z. tape: pas op met goedkope, op een warme dag gaan de rails schuiven
-pas op met secondenlijm op geschuimd materiaal, sommige kunnen er niet tegen (bv. polystyreen)-
-als je met secondenlijm wilt werken, gebruik niet de gel, maar de dunne. Dit gaat veel gemakkelijker, want je legt eerst de rails op z'n plaats en dan een klein druppeltje dunne secondenlijm elke 5-10cm en door de cappilaire werking zit het direct vast. Ik zou dit niet als permanente oplossing gebruiken, maar in combinatie met boekbinderslijm voor ballast werkt het perfect (op hout, ik heb het nooit op roofmate geprobeerd).
-pas op met secondenlijm op geschuimd materiaal, sommige kunnen er niet tegen (bv. polystyreen)-
-als je met secondenlijm wilt werken, gebruik niet de gel, maar de dunne. Dit gaat veel gemakkelijker, want je legt eerst de rails op z'n plaats en dan een klein druppeltje dunne secondenlijm elke 5-10cm en door de cappilaire werking zit het direct vast. Ik zou dit niet als permanente oplossing gebruiken, maar in combinatie met boekbinderslijm voor ballast werkt het perfect (op hout, ik heb het nooit op roofmate geprobeerd).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Ik gebruik acrylaatkit (bruin) uit de bouwmarkt. Deze koop je in de spuitverpakking net zoals siliconenkit. Is gemakkelijk te verwerken en ook weer eenvoudig los te maken en niet duur.
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Houtlijm droogt hard en zal geluid doorgeven. Vooral verdunde houtlijm gaat ook in eventuele kurk zitten waardoor de geluidsisolatie teniet wordt gedaan. (heb zelf dus een baan met klankkast..)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Hoi Mike,
Zal ik ook nog een duit in het zakje doen... Zelf heb ik al mijn Piccolo rails vast gelegd met deze schroefjes van Minitrix:
Soms moest ik voorboren, soms niet. Het is niet definitief, los schroeven en klaar! Enige nadeel is dat ze geluid geleiden, maar dat is niet super storend.
Zelfs mijn flexibele (bochten) met verkanting heb ik zo geraliseerd, zou niets anders meer willen. Gespijkerd heb ik vroeger al genoeg, als je dan nog wil veranderen heb je een speciaal tangetje nodig en hopen dat de rails heel blijven
Hopelijk kan je er iets mee.
Groet,
Hans.
Zal ik ook nog een duit in het zakje doen... Zelf heb ik al mijn Piccolo rails vast gelegd met deze schroefjes van Minitrix:
Soms moest ik voorboren, soms niet. Het is niet definitief, los schroeven en klaar! Enige nadeel is dat ze geluid geleiden, maar dat is niet super storend.
Zelfs mijn flexibele (bochten) met verkanting heb ik zo geraliseerd, zou niets anders meer willen. Gespijkerd heb ik vroeger al genoeg, als je dan nog wil veranderen heb je een speciaal tangetje nodig en hopen dat de rails heel blijven
Hopelijk kan je er iets mee.
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Ja, zo doe ik het ook met mijn peco55,gvandersel schreef:Wat is een beetje verdunnen?martindomburg schreef:Ik zit er zelf aan te denken om te lijmen. Heb het bij henry gezien dat met een beetje verdunde houtlijm de rails goed vast komt te liggen. Een drupje om de zoveel cm en het werkt.
Groeten,
Gerard van der Sel
Straks met het ballasten komt het helemaal vast te liggen.
Verdunnen 1:1 en 1/2 drupje afwasmiddel erin om de oppervlaktespanning te verminderen.
Wel zorgen dat de rails goed aansluit op de ondergrond.
Suc6
Ton
-
Dus 100 ml lijm, 100ml water en dan wat afwasmiddel?
Groeten,
Gerard van der Sel
Groeten,
Gerard van der Sel
Hoi Gerard,gvandersel schreef:Dus 100 ml lijm, 100ml water en dan wat afwasmiddel?
Groeten,
Gerard van der Sel
da's wel erg veel hoor.
Als je eens met en kwart van beide begint en een 1/2 drupje afwasmiddel.
Ik doe het zelf met een klein injectiespuitje (5 ml) met een naaldje (behangafdeling Hornb*ch)
(Wel even voor de veiligheid het scherpe puntje eraf slijpen)
De bijbehorende spuit is veel te groot.
Ik laat wat lijmmengsel tussen drie of vier bielsen lopen.
Omdat het zo dun is, loopt het vanzelf uit, dan het overtollige mengsel weer opzuigen, dat is (voor mij) voldoende.
Dan een cm of vijf verderop de exersitie herhalen.
Loshalen lukt prima met een plamuurmes, zonder dat je rails beschadigt.
(Mijn ervaring)
Als je rails eenmaal ligt, kan het geen kant meer op.
Ik zeg niet dat dit de ultime methode is (er zijn er meerdere besproken bij nproject.org), maar dit is de methode die voor mij perfect werkt.
Groet
Ton
-
1 op 1 is mijn inziens ook erg veel. Zelf verdun ik 2 (water) op 1 (houtlijm) en dan 1-2 druppels afwasmiddel afhankelijk van de voorraad die gemaakt wordt.
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Bedankt voor het "recept". Ga dit als mijn nieuwe peco rails binnen zijn uitproberen. Blauwe XPS is al in huis.
Groeten,
Gerard van der Sel
Groeten,
Gerard van der Sel
Selectrix (RMX)