Eerste stapjes
Eerste stapjes
Beste mensen op dit forum,
Ik zal me, zoals dit topic al een beetje weggeeft, even voorstellen. Mijn naam is Joost, ik woon in de randstad en ik ben (nu) 38 jaar. Vorig jaar heb ik een heleboel N-spoor spul geërfd. Met name heel veel rails en een paar stoomlocjes (uit de oude startsets) en een paar gebouwtjes.
Blijkbaar was er in mijn onderbewuste altijd al een modelspoorder aanwezig, want zeer korte tijd later heb ik er op een kleine beurs bij mij in de buurt een mooie stoomloc bijgekocht. Nu ben ik een tijdje met de demoversie van win-track aan het stoeien voor een leuk baantje. De bedoeling is om analoog te gaan rijden in tijdperk III in een berglandschap. Van een mede N-spoorforumer zag ik een leuk idee om op niet te veel oppervlak een simpel, doch leuk baantje aan te leggen.
Ik heb gepoogd dit na te maken en ben nu enorm benieuwd naar jullie commentaar. Dus bij deze: wat is niet goed aan deze baan / wat kan er beter?
[/URL]
[/URL]
Ik zie nu dat ik bergen, tunnels en de brug nog iets beter moet aangeven. Maar eerst jullie commentaar, dan kan ik eventuele verbeteringen meteen doorvoeren.
Groetjes, Joost
Ik zal me, zoals dit topic al een beetje weggeeft, even voorstellen. Mijn naam is Joost, ik woon in de randstad en ik ben (nu) 38 jaar. Vorig jaar heb ik een heleboel N-spoor spul geërfd. Met name heel veel rails en een paar stoomlocjes (uit de oude startsets) en een paar gebouwtjes.
Blijkbaar was er in mijn onderbewuste altijd al een modelspoorder aanwezig, want zeer korte tijd later heb ik er op een kleine beurs bij mij in de buurt een mooie stoomloc bijgekocht. Nu ben ik een tijdje met de demoversie van win-track aan het stoeien voor een leuk baantje. De bedoeling is om analoog te gaan rijden in tijdperk III in een berglandschap. Van een mede N-spoorforumer zag ik een leuk idee om op niet te veel oppervlak een simpel, doch leuk baantje aan te leggen.
Ik heb gepoogd dit na te maken en ben nu enorm benieuwd naar jullie commentaar. Dus bij deze: wat is niet goed aan deze baan / wat kan er beter?
[/URL]
[/URL]
Ik zie nu dat ik bergen, tunnels en de brug nog iets beter moet aangeven. Maar eerst jullie commentaar, dan kan ik eventuele verbeteringen meteen doorvoeren.
Groetjes, Joost
Re: Eerste stapjes
Mooi rustig begin Joost.
Wat is de afmeting van de baan?
Weet je hoe groot de hellingshoeken worden? <2,5%?
De bovenste (binnen)baan lijkt een apart lijntje?
Is dat bewust?
Wat is de afmeting van de baan?
Weet je hoe groot de hellingshoeken worden? <2,5%?
De bovenste (binnen)baan lijkt een apart lijntje?
Is dat bewust?
Re: Eerste stapjes
Welkom op het forum Joost
Mooie binnenkomst, en succes met het uitwerken van je baan
Mvg,
Ad
Mooie binnenkomst, en succes met het uitwerken van je baan
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Eerste stapjes
Welkom hier Joost!
Gr. Gerhard
Gr. Gerhard
Gr. Gerhard
Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Re: Eerste stapjes
Welkom joost.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Eerste stapjes
Hoi Joost.
Als je in het station direct na ieder wissel een - wat ik noem - tegenboog hebt liggen, heb je onvoldoende afstand voor perrons. Ik geef je voorts in overweging het aparte zijlijntje in het grote station ook met wissels aan te sluiten op de dubbelsporige baan, al is het maar vanwege het visuele aspect.
Eventueel zou je kunnen volstaan met 2 buitenliggende perrons, waarvan 1 exemplaar ook dient als perron voor de enkelsporige lijn.
Als je in het station direct na ieder wissel een - wat ik noem - tegenboog hebt liggen, heb je onvoldoende afstand voor perrons. Ik geef je voorts in overweging het aparte zijlijntje in het grote station ook met wissels aan te sluiten op de dubbelsporige baan, al is het maar vanwege het visuele aspect.
Eventueel zou je kunnen volstaan met 2 buitenliggende perrons, waarvan 1 exemplaar ook dient als perron voor de enkelsporige lijn.
Re: Eerste stapjes
In het grote station in het midden heb je de rijrichtingen vrij rigoreus gescheiden. Je kunt overwegen om voor en na het station wisselstraten te leggen zodat binnenkomende treinen alle sporen kunnen gebruiken. Zo creëer je meer rijmogelijkheden.
Als ik goed naar de artikelnrs kijk zie ik veel R1 en R2 bogen. Daar krijg je spijt van. Als het kan zou ik ruimere bogen gebruiken, mbv flexrail.
Als ik goed naar de artikelnrs kijk zie ik veel R1 en R2 bogen. Daar krijg je spijt van. Als het kan zou ik ruimere bogen gebruiken, mbv flexrail.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Eerste stapjes
Alweer hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor de vele reacties op mijn eerste post op dit forum. Naar aanleiding van de vragen / opmerkingen zal ik hier nog e.e.a. toelichten:
omdat ik technisch nog niet zo heel erg onderlegd ben heb ik drie gescheiden baantjes gekozen. De binnenste is een soort bergbaantje met een extra klein stationnetje aan de bovenkant van de tekening. De andere twee lopen parallel in twee rondjes over elkaar heen. Vraagje van mij: hoe ingewikkeld is het elektrisch gezien om de twee parallele baantjes (en eventueel het bergbaantje) middels wissels voor het hoofdstation aan elkaar te koppelen?
Ik geloof dat de maximale helling die ik voor dit traject heb toegestaan 2,4 of 2,5 % was. De afmetingen zijn iets meer dan 1 meter bij iets meer dan 2 meter (1,20 x 2,20 of zoiets)
De krappe bogen is een beetje het gevolg van wat er in de doos zat die ik kreeg: allemaal R1 en R2 bogen en ook een beetje flexrails. Maar wat is eigenlijk het nadeel van die krappe bogen? Als ik weet wat het probleem is, kan ik een afgewogen beslissing maken.
Als laatste voor zolderspoor: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je laatste zin: "Eventueel zou je kunnen volstaan met 2 buitenliggende perrons, waarvan 1 exemplaar ook dient als perron voor de enkelsporige lijn". Kan je me daar een voorbeeldje van geven?
Ik ga intussen weer een beetje verder stoeien met mijn railplan. Als ik weer iets heb, post ik het wel weer.
Groetjes, Joost.
Allereerst bedankt voor de vele reacties op mijn eerste post op dit forum. Naar aanleiding van de vragen / opmerkingen zal ik hier nog e.e.a. toelichten:
omdat ik technisch nog niet zo heel erg onderlegd ben heb ik drie gescheiden baantjes gekozen. De binnenste is een soort bergbaantje met een extra klein stationnetje aan de bovenkant van de tekening. De andere twee lopen parallel in twee rondjes over elkaar heen. Vraagje van mij: hoe ingewikkeld is het elektrisch gezien om de twee parallele baantjes (en eventueel het bergbaantje) middels wissels voor het hoofdstation aan elkaar te koppelen?
Ik geloof dat de maximale helling die ik voor dit traject heb toegestaan 2,4 of 2,5 % was. De afmetingen zijn iets meer dan 1 meter bij iets meer dan 2 meter (1,20 x 2,20 of zoiets)
De krappe bogen is een beetje het gevolg van wat er in de doos zat die ik kreeg: allemaal R1 en R2 bogen en ook een beetje flexrails. Maar wat is eigenlijk het nadeel van die krappe bogen? Als ik weet wat het probleem is, kan ik een afgewogen beslissing maken.
Als laatste voor zolderspoor: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je laatste zin: "Eventueel zou je kunnen volstaan met 2 buitenliggende perrons, waarvan 1 exemplaar ook dient als perron voor de enkelsporige lijn". Kan je me daar een voorbeeldje van geven?
Ik ga intussen weer een beetje verder stoeien met mijn railplan. Als ik weer iets heb, post ik het wel weer.
Groetjes, Joost.
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Eerste stapjes
Welkom Joost,
Technisch ben ik ook nog niet ver, maar dat komt vanzelf. Dat is het mooie aan deze hobby. Je blijft leren.
Het verbinden van 3 banen d.m.v. wissels is geen technische wiskunde. Als je tussen alle wissels plastic / kunststof railschoentjes steekt (de raillasjes die je gebruikt om de rails met elkaar te verbinden) kun je zelfs 3 apart geschakelde banen aanleggen (zoals je schrijft) Elke baan heeft dan zijn eigen trafo nodig.
Succes en blijf vragen
Groet,
Hoontje
Technisch ben ik ook nog niet ver, maar dat komt vanzelf. Dat is het mooie aan deze hobby. Je blijft leren.
Het verbinden van 3 banen d.m.v. wissels is geen technische wiskunde. Als je tussen alle wissels plastic / kunststof railschoentjes steekt (de raillasjes die je gebruikt om de rails met elkaar te verbinden) kun je zelfs 3 apart geschakelde banen aanleggen (zoals je schrijft) Elke baan heeft dan zijn eigen trafo nodig.
Succes en blijf vragen
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Eerste stapjes
Hoi Joost.
Als ik je sporen van boven naar beneden even nummer als 1, 2, 3, 4 en 5 dan bedoel ik een buitenliggend perron ten zuiden van spoor 5 alsmede een perron tussen de sporen 1 en 2. Voor de doorgaande treinen op de sporen 3 en 4 is geen perron beschikbaar.
Wil je dat wel, dan zou je perrons moeten situeren tussen de sporen 4 en 5, resp 2 en 3. En spoor 1 dan? Dat wordt dan wat onze oosterburen noemen een "Hausbahnsteig", oftewel het perron dat tussen het spoor en het stationsgebouw ligt.
Voorbeelden: een heleboel stations in Nederland. Van Amsterdam CS tot Harlingen.
In ieder geval moet je voor perrons wel ruimte reserveren. In je huidige tekening is die ruimte er niet.
Als ik je sporen van boven naar beneden even nummer als 1, 2, 3, 4 en 5 dan bedoel ik een buitenliggend perron ten zuiden van spoor 5 alsmede een perron tussen de sporen 1 en 2. Voor de doorgaande treinen op de sporen 3 en 4 is geen perron beschikbaar.
Wil je dat wel, dan zou je perrons moeten situeren tussen de sporen 4 en 5, resp 2 en 3. En spoor 1 dan? Dat wordt dan wat onze oosterburen noemen een "Hausbahnsteig", oftewel het perron dat tussen het spoor en het stationsgebouw ligt.
Voorbeelden: een heleboel stations in Nederland. Van Amsterdam CS tot Harlingen.
In ieder geval moet je voor perrons wel ruimte reserveren. In je huidige tekening is die ruimte er niet.
Re: Eerste stapjes
Hallo Joost,de R1 bogen kan je gebruiken voor bijv. een bergspoor of industriespoor waar met korte treinen en/of korte rijtuigen/wagonnen gereden wordt.
Als je met langere treinen gaat rijden is het aan te raden minimaal R2 te gebruiken,maar dit is ook afhankelijk van de ruimte die je hebt,ook moet je met hellingen rekening houden:hoe kleiner de boogstraal des te meer wrijving en des te moeilijker de loc het gaat krijgen en zul je met deze R1 bogen het stijgingspercentage moeten aan passen naar 1,5%-2,0%.
Zelf gebruik ik geen R1 bogen,minimaal R2 voor de lokaal en tandradbaan en R3/R4 voor de hoofdbaan.
Maar nogmaals is het van de ruimte en je wensen afhankelijk.
Als je met langere treinen gaat rijden is het aan te raden minimaal R2 te gebruiken,maar dit is ook afhankelijk van de ruimte die je hebt,ook moet je met hellingen rekening houden:hoe kleiner de boogstraal des te meer wrijving en des te moeilijker de loc het gaat krijgen en zul je met deze R1 bogen het stijgingspercentage moeten aan passen naar 1,5%-2,0%.
Zelf gebruik ik geen R1 bogen,minimaal R2 voor de lokaal en tandradbaan en R3/R4 voor de hoofdbaan.
Maar nogmaals is het van de ruimte en je wensen afhankelijk.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20