Pagina 5 van 15

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 nov 2022 19:08
door bpieters
Dinamo heb ik bekeken en omdat ik perse geen pc wil gebruiken bij mijn baan.
De analoge z-schakeling voldoet volledig voor zo’n kleine baan.
Wissels met de hand omzetten is ook wel te overzien.
De keerlussen maken het wat complexer maar ook daar is na gewenning prima mee te werken.
De aan te houden schakelprocedure van de lussen hangt naast het bedieningspaneel.
Vooral als je een tijdje niet gereden hebt is dat wel handig.
Door de volledig gescheiden blokken is per blok ook digitaal rijden mogelijk en misschien ga ik dat wel uitproberen in met name het kopstation.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 nov 2022 19:11
door bpieters
jeemka schreef: 26 nov 2022 19:04 Tussen handgeschakeld en automatisch zit nog een tussenstap. Ik rijd in iTrain alleen met zelf bepaalde routes. Puur automatisch, oftewel laat iTrain het uitzoeken (binnen de ingestelde beperkingen), vind ik niks.
Ik zal me eens in ITrain verdiepen.
Kijken of het wat is voor mijn baan.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 27 nov 2022 19:53
door bpieters
Bij ITrain is er dus ook een PC nodig en ofschoon ik wel handig met de computer ben wil ik dat niet.
Als ik al het aantal schakelmomenten wil verminderen wordt het een analoge oplossing.
Tijdens het testrijden is het meer een kwestie van gewenning merk ik.
Meer dan hooguit 2 treinen tegelijk wordt het toch nooit.
Voor meer is dit concept ook niet geschikt.
Het idee is om het alleen met wat schakelaars en af en toe een diode aan te sturen.
Zelfs zonder bijv. ook maar 1 relais te gebruiken.
En dat is tot nu toe goed gelukt.
Het is met wat aanpassingen volgens deze site:
http://k.f.geering.info/modellbahn/tech ... altung.htm
Ook de rest van die site is het lezen waard voor geïnteresseerden.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 28 nov 2022 17:51
door bpieters
de testrit in de nieuwe lus
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de oude lus
Afbeelding

Afbeelding

Het gaat allemaal prima nu de kortsluiting in de oude lus is verholpen.
Duidelijk te zien is ook dat straal R2 wel zo'n beetje het minimum is en niet echt een fraai gezicht.
Rijtuigen zijn onderling gekoppeld met de (helaas niet meer te krijgen) Roco-kortkoppelingen en aan de lok met de standaard koppeling.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 11 dec 2022 21:31
door Krab
En Bert is je testrit goed verlopen ?
Trouwens een handige oplossing om de keerlus onder de baan op te bergen ;)

mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 11 dec 2022 22:29
door bpieters
Krab schreef: 11 dec 2022 21:31 En Bert is je testrit goed verlopen ?
Trouwens een handige oplossing om de keerlus onder de baan op te bergen ;)

mvg Sjaak
De test is goed verlopen op een slechte aansluiting en wat reinigingswerk na.
Spoortechnisch is het prima allemaal.
Ik ben wel blij dat ik overgestapt ben op de Peco-wissels.
Ik heb bij de testrit de grootste stoomloc met de langste rijtuigen gebruikt,dus maatgevend denk ik.
Nu ben ik af en toe aan het rijden op het vaste deel ,maar ben daarnaast ook weer bezig met de scenery.
Bouwpakketten van gebouwen enzo in elkaar zetten en nadenken over het landschap.
Dat is wel het leuke afwisselende van de hobby.
Langzaamaan moet ik ook na gaan denken of en hoe te ballasten want ik heb daar totaal geen handigheid in.
Vooral tegen het ballasten van de wissels zie ik wel een beetje op.
Op het losse testbaantje (een simpel ovaaltje) het ballasten en de landschapsbouw maar eens uitproberen komende tijd.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 04 jan 2023 23:19
door Krab
Ben je al begonnen met het ballasten Bert ?
Ben namelijk benieuwd hoe het bij jou gaat ?

mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 05 jan 2023 09:05
door HTteG
Tip met ballast wissels. Voorzichtig droge ballast instrooien. Daarna wissel van boven af alles goed schoon kwasten dat er niets onder de wisseltongen zit. Dan wat bevochtigen en daarna met pipet wat verdunde houtlijm vanaf de buitenkant bielzen naar binnen laten trekken. Zeker niet overtollig daarmee voorkom je dat er vuil met lijm onder de wisseltong komt.
Tussentijds met drogen wissel schakelen zie je of alles goed blijft werken.
Succes Henk

Re: BertemmeN

Geplaatst: 05 jan 2023 11:09
door bpieters
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de perrons en wat scenery er om heen.
Omdat ik dat eerst zelf teken en afdruk op fotopapier is dat nogal tijdrovend.
Op de foto van het reeds gemaakt hoofdstation kun je het resultaat zien.
Dus Ik ben helaas nog niet begonnen met ballasten.
Ik moet ook nog uitvogelen welke ballast ik eigenlijk wil.(er is zoveel keus)
Ik wil sowieso voor ik op de baan aan de gang ga een proefstuk maken met een wissel erin ,zodat als het misgaat de baan niet vernield wordt.
Aan de hand van het resultaat daarvan kijk ik of de hele baan geballast wordt.
Aangezien er toch nog 21 wissels op mijn kleine baan in het zichtbare deel zijn is dat toch wel een cruciaal iets.
Bedankt Henk voor de tips.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 05 jan 2023 11:21
door shoven
Wat ik je kan aanraden is een proefstukje te maken om te kijken of de ballast je bevalt v.w.b. kleur en korrel.

In het verleden heb ik met H0-ballast gewerkt omdat ik de N-ballast te fijn vond, het was net zand. Maar dat verschilt ook nogal per merk.
Ik heb goede ervaringen met Polak, maar dat is lastig verkrijgbaar. Tegenwoordig grijp ik naar Woodland Scenics, een prima alternatief.
Maar dit is allemaal nogal smaak- en dus persoonsgebonden, het is maar net wat je mooi vindt.

De tip van Henk is prima, zo doe ik het ook. Ik weet niet of je een ballast-hulpje hebt (ik heb deze), maar die zijn echt superhandig en schelen je heel veel gepriegel met een kwastje. Voor de lijm verdunde boekbinderslijm met een drupje afwasmiddel erin, dan vloeit het mooi je ballast in. Ik breng het aan met een pipet of heel klein flesje.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 05 jan 2023 11:33
door FidOo
Ik heb zelf ooit heki en Anita decor (dacht ik) gebruikt op mijn baan, helaas beide niet meer verkrijgbaar. Heb voor iemand anders van spurenwelten ballast gebruikt en dat beviel mij erg goed.

Ik vind fijn ballast mooier en dus kleine korrel beter.
Overigens moet ik zeggen dat het mij nog niet gelukt is om een peco wissel vast te lijmen met ballasten. Als ik gelijmd hebt doe ik altijd goed de wissel vrij maken van korrels en de wisseltong met de hand even goed bewegen voordat de lijm uit gehard is.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 18 mei 2023 18:55
door bpieters
https://youtu.be/3DYqM1HbRT4


Even een filmpje na een lange testfase.
Was tijd voor een kleine update.
Nog wat schakeltechnische probleempjes verholpen,seinen werkend gemaakt en wat scenery aangebracht.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 18 mei 2023 20:44
door erik-n-fan
Mooi. Hoe bevalt peco?

Re: BertemmeN

Geplaatst: 18 mei 2023 20:59
door bpieters
erik-n-fan schreef: 18 mei 2023 20:44 Mooi. Hoe bevalt peco?
De wissels zijn prima.Omdat ik ze gedeeltelijk als stopwissel gebruik is de stroomvoering via de wisseltongen van essentieel belang. En die aansluiting moet je af en toe (heel voorzichtig) reinigen met een mespuntje oid. Het schoonmaken van rails en loks is vooral na een tijdje niet rijden toch wel nodig.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 18 mei 2023 21:04
door erik-n-fan
Fijn. Ja onze schaal heeft het snel zwaar met stof en vuiltjes.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 18 mei 2023 21:07
door bpieters
erik-n-fan schreef: 18 mei 2023 21:04 Fijn. Ja onze schaal heeft het snel zwaar met stof en vuiltjes.
Ja dat is wel een groot nadeel van schaal N.
Soms langer bezig met reinigen dan rijden.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 18 mei 2023 22:45
door Krab
Hoi Bert ,
het schoonmaken van de wisseltongen deed Ron met pijpen reinigers misschien is dat iets voor je. ;)

mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 19 mei 2023 07:31
door HST
Ha Bert,

Wisseltongen maak ik altijd met een glasvezelpen schoon. Gaat supersnel en ze blijven lang schoon.

Groets, Erwin

Re: BertemmeN

Geplaatst: 19 mei 2023 08:21
door bpieters
Bedankt voor de tips.
Pijpenragers heb ik nog wel ergens liggen uit de periode lang geleden dat ik nog pijp rookte.
Die glasvezelpen lijkt me ook wel wat.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 19 mei 2023 11:32
door HST
Overigens, een zachte glasvezelpen werkt beter dan een harde pen.

Groets, Erwin

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 mei 2023 21:46
door Krab
En is het gelukt Bert om de liggers van je wissels zuiver te maken ,
zodat je treinen goed erover heen rijden ?
Hoor het wel van je ,niets zo vervelend als stilstaande treinen .

mvg Sjaak

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 mei 2023 22:31
door bpieters
Het is gelukt met de pijpenragers en een beetje wasbenzine.
Alles rijdt er storingsvrij over.
Alleen de nieuwe Arnold BR265 rijdt moeizaam door de wissels.
Lijkt tegen het puntstuk te lopen en ontspoort ook af dn toe.
url=https://postimages.org/]Afbeelding[/url]
Wielafstznd misschien niet helemaal correct maar ik heb geen idee hoe ik dat moet oplossen.
De stoomloks rijden prima door de wissels.
De testfase duurt zo wel iets langer dan gehoopt.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 25 mei 2023 22:38
door Schachbrett
Hallo Bert,

Waarschijnlijk heeft deze lok niet op alle assen voeding en dan hapert het nog wel eens.

Gr Chris

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 mei 2023 09:24
door bpieters
De lok op een los stukje rails gezet en met de loupe bekeken maar geen onregelmatigheid kunnen ontdekken.
De wielafstand lijkt dus in orde te zijn.
De lok met de hand over een aantal wissels achter elkaar in de gebogen stand geschoven maar voelde geen enkele weerstand.
Puntstukken van de wissels nog maar eens extra behandeld met een mesje met tissue.
En ook de ruimte tussen de geleidingsrails.
Vandaag maar eens testen of het geholpen heeft.

Re: BertemmeN

Geplaatst: 26 mei 2023 09:46
door bpieters
Ook nog van wat Hans toegestuurd gekregen
Afbeelding

Afbeelding

Dit type lok de Minitrix V160 (Lollo) past exact bij het tijdperk waarin ik rijd.