Hollentalbahn...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

De hamvraag is eigenlijk, eenmaal bovengekomen, op het hoogste niveau, hoe keer je terug de helix in, om terug te dalen richting schaduwstation? Ik zie het nog niet! :roll:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

eigenlijk niet. Als je boven komt en door het hoofdstation rijdt, hoe keer je terug naar de helix? Probeer het eens te volgen met een ingebeelde trein. Ik vrees dat eenmaal boven, je niet meer naar beneden kan rijden (behalve achteruit over hetzelfde spoor als waarlangs je naar boven kwam).


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hollentalbahn...

Bericht door FidOo »

Bert het is heel simpel.

Je baan is eigenlijk een hondebot idee. schaduwstation is de ene keerlus (beetje veredelt met opstelsporen)

Dan volgt je dubbelsporig traject door je spiraal en je paradebaan enc totdat je boven komt. daar moet een andere lus komen. en die is er niet....


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Hollentalbahn...

Bericht door marco »

Weer de doorsteek aanleggen zoals je eerst ook had.
De doorsteek is wel een keerlus dus moet je daar een keerlusmodule aan koppelen.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

SjoerdK
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2010 23:15

Re: Hollentalbahn...

Bericht door SjoerdK »

Hoi Bert,

Misschien een tipje probeer alle lagen aan elkaar door te tekenen. Je kan binnen wintrack aangeven op welke laag(layer) een stuk rails zich bevind. Onder in het scherm heb je nummers staan hiermee kan je lagen aan en uit zetten om het overzichtelijk te houden. Als je dan nog wat verder gaat laat ook je spiraal van hoogte veranderd dan kan je in de 3d view een idee krijgen hoe het eruit gaat zien.
Bij jou ontwerp krijg ik het idee dat je geen rekening hebt gehouden dat de twee banen aan één kant je spiraal uitkomen en dus daar ook weer terug naar beneden moeten. Er weer overheen kan niet. Ik zal kijken of ik het in 3d kan tekenen.

Gr. Sjoerd


Gebruikersavatar

SjoerdK
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2010 23:15

Re: Hollentalbahn...

Bericht door SjoerdK »

Bert,

Het loopt nu ongeveer zo.. dan heb je een beetje een idee waar het fout gaat...

Afbeelding


Gebruikersavatar

SjoerdK
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2010 23:15

Re: Hollentalbahn...

Bericht door SjoerdK »

Hoi Bert,

Het is niet zo moeilijk meer een kwestie van weten waar het zit. Je legt een aantal stukken rails neer. Je selecteerd de eerst rail klik op je rechtermuisknop en kies voor "Display". Selecteer de tabblad "3D - Profile" Hierin kan je de hoogte of stijgingspercentage opgeven van alle stukken. Onderin het schermpje zie je allle railsstukken, standaard zijn alle stukken geslecteerd d.m.v. klikken en slepen kan je ook een deel selecteren.
Probeer het met een klein stukje en dan moet het vast gaan lukken.
Mocht het niet lukken laat het mij weten.

groeten


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Dat ziet er goed uit hoor Bert!


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

SjoerdK
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2010 23:15

Re: Hollentalbahn...

Bericht door SjoerdK »

Dat ziet er goed uit bert, Nu zal de rest tekenen ook duidelijker gaan worden. Ben zelf ook weer gaan tekenen in mijn ontwerp omdat ik toch aan de andere kant van de zolder ga zitten en weer 95 cm meer ruimte heb.

Ben benieuwt naar het eind resultaat.
gr.



rene_k
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:08

Re: Hollentalbahn...

Bericht door rene_k »

Als je wintrack installeert op je computer kun je het zonder CD draaien. Alleen heb je dan wel wat geheugen voor het programma nodig, maar mag met die netbooks geen probleem zijn.
Ik gebruik de cd alleen voor een nieuwe installatie als iets fout gegaan is.

René


Groet,

René

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Vincent »

zo wil die controleren of je echt de cd-rom heb. voor spellen heb je zoiets als no cd crack. maar zoiets verwacht ik niet dat ze voor wintrack hebben. maar durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken.

hoe veel kost eigelijk een orinele cd van wintrack?

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl

rene_k
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:08

Re: Hollentalbahn...

Bericht door rene_k »

Cracks zijn er. Van wintrack 6 t/m 9 ;)
Als je iemand hebt die echt handig met programmeren is, kan hij de crack van de cd halen. Heeft een collega van me gedaan. Ik zelf ben BLOND op dat gebied :(


Groet,

René
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hollentalbahn...

Bericht door maarten »

Kun je niet gewoon een losse USB cd-speler lenen van iemand? Geen idee wat die software kost, maar zo'n drive heb je voor 5 tientjes. Als je hem legaal hebt zou ik gewoon de makers contacteren en je probleem voorleggen. Misschien hebben ze er zelf een patch voor.

Normaal gesproken zou Deamon Tools het ook op moeten kunnen lossen. Verbaasd mij dat dat niet werkt.

En cracks zijn niet legaal, denk een beetje aan onze reputatie jongens. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hollentalbahn...

Bericht door FidOo »

Nou als ik dat zou moeten doen dan staat er werkelijkheid niets meer op de pc.

Maar idd vreemd dat deamon niet werkt. Dat zou toch de truck moeten zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

verhoeks schreef:hey vincent,


en wat de cd kost weet ik niet precies heb hem al een tijd,en gekregen van iemand.


groeten,
bert
Schoot mij te binnen bij het lezen van.....
Kan het zo wezen :?:
Als die iemand online dat product al heeft geregistreert, met persoons gegevens, online suport dus.
En zo voor dat product ook tevens een activerings code heeft opgehaalt, en zo dus registratie ervan ook online heeft.
Kan het dan zo wezen.
Dat het dan mischien alleen maar werken op de computer bij hem.
copy beveiliging, kan dat ook het geval zijn, bij de betreffende cdrom die jij nu hebt, Bert.
Dat is toch mogelijk ;)dat gebeurt vaak.
Bij instalatie wordt daar verder nog meer gevraagt, als alleen om die cdrom.?


Martin de Deugd



nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Hallo Bert,

We dachten al wat is Bert toch allemaal aan het doen en ik kan je helaas niet helpen zulke dingen kom ik ook niet uit maar er zal vandaag vast wel een antwoord komen.

Wel een mooi gezocht zo je tekening in 3d. ;)


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

Het doet plezier om te zien dat het plannen van de baan concrete vormen aanneemt. Betreffende je vraag hoe het nu verder moet, zal het geen verrassing zijn als ik je zeg: met een lus. Want al het verkeer dat naar boven komt gereden, moet weet terug de helix in.

Je kan die lus enkelsporig houden, met een station erin verwerkt, een beetje zoals je schaduwstation. Of je kan de lus dubbelsporig uitvoeren. Ook in deze dubbelsporig lus leg je dan een station aan. Als je graag naar rijdende treintjes kijkt zonder al te veel te moeten ingrijpen (rangeren), dan zou je kunnen kiezen voor een doorgaand station in een lus (enkel- of dubbelsporig).

Een laatste oplossing is natuurlijk de aanleg van een kopstation. Het dubbelspoor uit de helix loopt recht het kopstation binnen, met natuurlijk voldoende aantal perronsporen en opstelsporen. Als rangeren je ding is, zou ik je dat zeker aanraden. Maar dan heb je natuurlijk geen doorrijdend verkeer meer.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Je hebt werk zat ook nog eens een trein voor je zoon je hoeft je niet te vervelen :lol: :lol:

Ik heb nog eens na zitten denken ben ook nog maar een beginner je trekt nu de sporen helemaal bovenin naast elkaar door als je de binnenste die uit de helix komt afbuigt naar rechts dus een rondje maakt en dan weer op elkaar aansluit dan ben je er toch :?:

Misschien heb ik het helemaal verkeerd maar dan kan ik er ook weer wat van leren zit me wel te bedenken dat er tussen bovendste gedeelte en het schaduwstation nog een laag zit met je paradebaan :oops:


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Dat is eigenlijk hetzelfde als Michiel zegt. Ik zou daar ook voor kiezen en dan station of op het rechte stuk of op het diagonale stuk plaatsen. Vraag is wel of je 2-richtingverkeer in je station wilt hebben en of je binnenspiraal dan nog voldoende stijgingspercentage voor je locs heeft, zodat deze kunnen klimmen. Om te lange wachttijden in de spiraal te vermijden laat je de locs na anderhalve wending dan even op een zijspoor parkeren, zodat er weer een ander via de binnenbaan naar boven kan.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

verhoeks schreef:geen te hoge stijgingen netjes onder de 3%
en onder door rijhoogte ook allemaal netjes 49mm
Kun je dan met panto's omhoog rijden, met 49mm?
En kun je een loc/wagon er met goed fatsoen uitpakken bij calamiteiten?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

dit is inderdaad een van de mogelijke oplossingen. Je kan de lus als enkelspoor of ook als dubbelspoor uitvoeren. Het onnatuurlijke bij deze constructie is wel dat treinen die het station verlaten hebben meteen ook weer terug het station induiken. Je zou dan kunnen overwegen om een extra schaduwstation in de lus onder te brengen, maar kwa beschikbare plaats op het niveau van het hoofdstation wordt dat echt wringen.

Een alternatief is om vanuit je hoofdstation dubbelsporig weer aansluiting te zoeken met het spoor dat uit de helix komt, en dan zodanig dat je weer de helix in gaat. Je hoofdstation komt dan als het ware in de dubbelsporig lus te liggen. Deze oplossing zou mijn voorkeur wegdragen, maar jij bent natuurlijk baas.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

"...station dwars en terug naar spiraal..." lijkt me inderdaad de best oplossing. Go for it! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert, je bent er bijna! Na de rode wissel moet je nog een overloop plaatsen zodat de treinen die vanuit de helix naar boven komen gereden ook de afslag over de rode wissel kunnen nemen (ik veronderstel dat je rechts rijdt). Voorzie wel plaats voor je perrons in je hoofdstation, en zorg ervoor dat je perrons van redelijke lengte zijn (minstens een rijtuig of 4-5 plus loklengte lijkt me). Maar voor de rest, prima hoor! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Geen probleem. Beeld je in dat een trein, rechts rijdend, de helix boven komt. Deze trein heeft niet de mogelijkheid om de afslag links bij de rode wissel te nemen, want de trein rijdt rechts. Tussen de helix en de rode wissel zou je dus twee wissels moeten toevoegen om van het rechter naar het linker spoor te gaan. Van het linker spoor kan de trein dan wel de afslag over de rode wissel nemen. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen. :? ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Als je het buitenste spoor echt alleen als dalend gebruikt, kan er geen een trein aan de bovenkant van je station komen. In dit plan zijn je bovenste drie sporen van het station nutteloos of je moet van spoor 4 weer achteruit draaien via de wissel naar spoor 3. Een overloopwissel moet je zeker voor het station maken om de bvenste drie sporen te kunnen gebruiken.

Er komt immers nooit vanaf de rode wissel een trein die rechtsaf slaat naar het station. Het is immers een wissel in een dalend traject.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie