Pagina 5 van 9
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 02 mei 2016 19:49
door BenQ
Tim,
Denk dat een natte spons beter zal helpen.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 02 mei 2016 21:34
door Hoontje
Door een sateprikker of pincetpunt door de groef van de railstaaf te halen de lijmresten weg. Ze zitten er wel, maar hechten niet echt aan de railstaaf. Je hoeft dus niet te krassen of iets dergelijks. Gewoon kalm er langs halen...
Groetjes
Hoontje
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 03 mei 2016 06:17
door Timtrein85
Dank voor de tips! Ik ga eens proberen!
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 03 mei 2016 17:04
door Jeroen
Hoi Tim,
Gewoon met het schuurblokje. Neem je meteen alles mee wat er al op zat. Natte spons niet doen, want straks laat je rails weer los...
Verfresten kunnen ook met het schuurblokje, maar vaak ga ik dan eerst met een stukje hout over het loopvlak. Nooit gezeik mee gehad.
Succes,
J.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 10 mei 2016 20:11
door Timtrein85
LEUK NIEUWTJE
Zoals jullie wellicht weten heeft mijn modelbaan de Elzas als thema. De baan is voorzien van 2 stations en ik heb 2 zoontjes (Naud en Jens). Ik vond het daarom wel origineel om de namen van mijn zoontjes op een
'Elzasiaanse' manier in de stationsnamen te verwerken.
Zie hier;
GARE DE NAUDHEIM
GARE DE JENSBOURG
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 10 mei 2016 21:13
door BenQ
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 10 mei 2016 21:16
door Hoontje
Gaaf idee. Leuk gebouw ook.
Groetjes,
Hoontje
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 12 mei 2016 07:17
door traiNiac
leuk gedaan Tim.
Zullen je zoontjes ook wel leuk vinden
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 12 mei 2016 11:28
door CC72000
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 12 mei 2016 19:26
door Timtrein85
Dat is ook origineel, Diederik! Leuk!
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 13 mei 2016 20:02
door Timtrein85
Even een vraag:
Nu ik verder wilde met het verlijmen van de rails, viel het me op dat de rails op heel veel plekken is gaan 'werken'. Fraai gelegde bogen zijn ineens deels rechtgetrokken en op sommige plekken begint de rails behoorlijk los te 'zweven'. De enige verklaring die ik kan bedenken is het warme weer van de afgelopen dagen. Bij mij op zolder is het nu 24 graden. Tijdens koude periodes is het meestal 15/16 graden. Kan die 8 graden verschil al zoveel uitmaken voor de rails? Ik weet dat rails in grootspoor kan uitzetten met hitte. Het is niet dat de volle zon er de hele dag op staat (helemaal niet overigens). Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik vrees dat ik nu veel stukken spoor weer moet herstellen. Zie foto's:
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 13 mei 2016 20:09
door shoven
Bekend verschijnsel, genaamd spoorspatting.
Het komt inderdaad door de warmte. Vooral lange stukken zonder speling hebben er last van.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 13 mei 2016 20:24
door Timtrein85
Bedankt Steven! Ik wist niet dat dit ook met modelspoor kon gebeuren...
Als ik het forum zoek naar de term spoorspatting, dan wordt ik er niet heel vrolijk van..
Wat is aan te raden? Nu toch alles geforceerd vastzetten en vastlijmen?
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 13 mei 2016 20:31
door shoven
Zorgen dat er wat ruimte is om uit te zetten.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 14 mei 2016 07:54
door traiNiac
Of alleen rails leggen bij zeer hoge temperaturen
Ik lees vaak op dit forum dat rails op de bauwe Gammaplaat gelegd wordt en dan met houtlijm of boekbinderslijm vastgezet wordt. Mogelijk vanwege het geluid dat veroorzaakt wordt op grote banen die direct contact maken met de onderbouw. Ik gebruik geen dempingsmateriaal en spijker mijn rails gewoon netjes vast met kleine spijkertjes (die van Peco met een nauwelijks zichtbare kop). Duurt misschien wat langer, maar ik heb nooit problemen. Maar ja, mijn segmenten zijn betrekkelijk klein en mijn nevenlijnlokjes rijden op kruipsnelheid. Doodsaai dus ...
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 14 mei 2016 08:15
door Timtrein85
@ Trainiac: ik merk weldegelijk verschil in contactgeluid bij vastschroeven of verlijmen. Ik heb geen decibelmeter maar je kunt goed merken dat als je het gaat verlijmen, dat de treinen minder hoorbaar zijn.
Verder ga ik m'n best doen om de boel weer te herstellen
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 14 mei 2016 08:23
door FidOo
Tim, heel vervelend dat je er last van hebt. Waarschijnlijk heb je te weinig ruimte gelaten. Het beste Is denk ik om op diverse plekken even de drempel met een slijpschijfje door je rails heen te halen waardoor deze ruimte krijgt om uit te zetten.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 14 mei 2016 11:54
door Timtrein85
Nou, ik ga eens kijken wat ik nog kan doen om de boel wat meer ruimte te geven
Dank voor de tipss!
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 14 mei 2016 13:31
door BenQ
De uitzettingscoëfficiënt van de rails is ± 20 dat wil zeggen dat de rails 0,02 mm per graad per meter krimpt of uitzet.
Als je dus de rails bij 20 graden legt en de temperatuur stijgt naar 35 graden dan zal 1 meter rails 0,3 mm uitzetten.
Je kan dus beter geen rails leggen als het koud of heel warm is in de spoorkamer.
Zelf denk ik dat het krimpen of uitzetten van het hout door vocht groter is. Temperatuur doet niet zoveel met hout, de factor is 3 á 5.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 15 mei 2016 20:51
door Timtrein85
Ben, bedankt voor deze technische toelichting
Het zou inderdaad ook door de werking van het hout van de onderbouw kunnen komen. Vochtigheid is overigens altijd wel redelijk stabiel (zo rond de 40 - 45 %).
Inmiddels ben ik allerlei klusjes door elkaar aan het doen. Deze dagen o.a. bezig met:
- het op kleur brengen van de perrons (vuren houten latten die exact dezelfde hoogte hebben als de basisplaat van de stations).
- het aanbrengen van verkanting in de grote boog (dmv draad onder de spoorstaaf die hoog ligt)
- het verlijmen van de rails
- het aanbrengen van de losse bielzen (wat een kaa-uuu-tee klusje is dat ook..., geduld wordt aardig op de proef gesteld)
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 16 mei 2016 12:25
door Paul_DMV
Mag ik een tip geven; werkt alleen bij peco code 55.
die losse dwarliggers van peco zijn niet echt een succes. Wat ik doe is stukjes van 2 of 4 dwarsliggers van de flex rails afschuiven (van een rest stukje bv) en die over de uiteinde van je flex rails schuiven en zo de flex rails verbinden. Snij ze aan de onderkant los of met een klein kniptangetje, en je schuift ze er zo af. Wel even goed kijken als je ze er weer probeerd op te schuiven, dit is een nauwkeurig klusje maar het werkt wel.
werkt ook om wissels aan elkaar te zetten (2 dwarliggers heb je dan nodig en knip de zijkanten dan kort aan de afgebogen kant van de wissel)
Dmv solderen kan je de stroom doorvoeren, heb je ook geen railschoentjes meer nodig.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 16 mei 2016 15:03
door Timtrein85
Dank voor je tip Paul! Een goede tip! Ik heb al mijn rails al liggen, dus dat gaat hem voor mij niet meer worden.
Ik heb nog een leuke plaat waarbij een trein een eerste stuk verkanting test:
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 16 mei 2016 16:40
door traiNiac
Mooi!
Hoe dik is de draad die onder de spoorstaaf ligt?
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 16 mei 2016 20:40
door Timtrein85
Harry,
De draad die ik gebruik is ca. 1 mm. dik. Het is Brawa installatiedraad 0,14 mm2.
Re: Miniatuur Elzas
Geplaatst: 23 mei 2016 21:11
door Timtrein85
Goedenavond,
De verkanting is in de grote boog geheel klaar.
Zie video:
https://youtu.be/xwjx--Fhm_o