Pagina 5 van 6

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 24 jun 2016 04:42
door Nthusiast
Met de spoordijk naar Laude bekleed werd het tijd voor het dorpje Laude zelf. De eerste stap hierbij was de aanleg van de perrons voor de twee kopsporen. Daarna is hier ook de ballast aangelegd. Om op het relatieve kleine oppervlak dat daarna nog over was toch alle elementen van een dorpje te krijgen heb ik eerst op papier een ontwerp gemaakt zodat ik zeker wist dat er genoeg ruimte was voor een stationsgebouw met parkeerruimte, een lokale Albert Heyn, een aantal huizen en de wegen die er tussendoor lopen. Nadat het ontwerp klaar was, heb ik als eerste de wegen op de tafel geschilderd en waar mogelijk ook direkt de stoepranden aangebracht. Ook heb ik langs de weg een aantal straatlantarens geplaatst en dat was voor mij de eerste keer dat ik lampjes op 1 van mijn treinbanen had staan. Zodat de inwoners het perrons konden bereiken vanaf de stoep zijn er een aantal treden geplaats en de ruimte tussen perron en stoep is opgevuld met struiken.

Afbeelding94 by G K, on Flickr

Ik had wat huizen van Kestrel op de kop getikt voor in de Laude. De huizen zijn officieel gebaseerd op engelse huizen maar kwamen ook redelijk overeen met wat er in Nederland gebouwd is ergens tussen de wereld oorlogen in. In dit hoekje staan twee 2-onder-1 kap woningen. De opritten, wandelpaden, buitendekken en schuttingen zijn gemaakt van gekleurd paper. Ook de vijver is gemaakt van gekleurd papier met daaroverheen OHP sheet.

Afbeelding95 by G K, on Flickr

Langs de straat langs de muur zijn ook wat huisjes geplaatst. Het bleek dat ik er niet genoeg had, dus de achterkant van de twee bouwsets zijn gebruikt om twee keer 2 extra huizen te bouwen. Mensen zijn al in hun nieuwe woning komen wonen, maar hebben nog geen tijd gehad om ook maar iets in de voortuin te plaatsen. Aan het begin van de weg is ook de afslag naar de kinderboerderij....

Afbeelding96 by G K, on Flickr

Afbeelding97 by G K, on Flickr

... en aan het einde van de weg is de parkeerplaats voor het station. Langs de twee korte opstelsporen is nog wat plaats voor het stallen van voertuigen nodig voor het bouwen van het dorpje.

Afbeelding98 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 24 jun 2016 13:34
door Krab
Was wel een mooie baan zie dat de Unifil transporten druk gaande waren ;)
Ben je al bezig met nieuwe plannen ??


m.v.g. Sjaak

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 26 jun 2016 06:38
door Nthusiast
Hallo Sjaak,

Mijn nieuwe plannen zitten nog allemaal in mijn hoofd. Voordat ik met papier (of computer) ga beginnen wil ik toch graag weten hoeveel ruimte ik heb en dat weet ik pas als we een nieuw huis hebben...

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 27 jul 2016 05:49
door Nthusiast
Als uitbreiding voor het dorpje Laude heb ik geprobeerd voor het eerste een eigen woning te bouwen van karton en papier. Qua ontwerp is het gebaseerd op huizen zoals die hier in Nieuw Zeeland gebruikelijk zijn, dus geen tweede verdieping en een dubbele interne garage. Daarna wat hekwerk, paadjes en planten toegevoegd aan de huizen en toen begon het er wat meer op te lijken dat er daadwerkelijke mensen zouden wonen in het dorpje.

Afbeelding99 by G K, on Flickr

Afbeelding100 by G K, on Flickr

Afbeelding101 by G K, on Flickr

Afbeelding102 by G K, on Flickr

Afbeelding103 by G K, on Flickr

Afbeelding104 by G K, on Flickr

En met de straatlantarens aangesloten, kunnen de mensen ook ’s nachts zien waar ze naar toe gaan. Dat aansluiten was nog best lastig. Het sporenplan was zo ontworpen dat de wisselmotoren en aansluitdraden voor de sporen in Laude niet in de weg zaten van de sporen die er een niveau onder liggen. Maar tijdens het ontwerpen had ik geen rekening gehouden met eventuele straatlantarens. De ruimte tussen de twee lagen was net iets meer dan 4 cm, net genoeg om er mijn arm tussen te krijgen, maar niet genoeg om er goed te kunnen werken. Dus dat ook maar in mijn achterhoofd houden bij een volgende baan...

Afbeelding105 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 01 aug 2016 06:07
door Nthusiast
Als stationsgebouw voor Laude had ik een sextant in gedachten die bij een redelijk groot aantal kleine stations in Nederland hebben gestaan. Nader onderzoek gaf aan dat niet alle sextanten hetzelfde waren. Mijn versie is qua kleur gebaseerd op het stationsgebouw dat ooit bij Delft Zuid heeft gestaan. In de sextant hangen ook een NS kaart en een vertrekstaat voor Laude. Omdat het met het blote oog toch niet goed te zien is zijn het geen echte kaart en vertrekstaat. Maar nadat het gebouwtje af was, en de parkeerplaats ervoor ook, bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om echte kaarten en vertrekstaten te maken om op te hangen in de treinkamer, maar die kunnen dan in verkleinde vorm ook weer op de modelbaan worden opgehangen. Hierover de volgende keer meer...

Afbeelding106 by G K, on Flickr

Afbeelding107 by G K, on Flickr

Afbeelding108 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 22 aug 2016 03:06
door Nthusiast
Zoals gezegd kwam ik bij het bouwen van de sextant op het idee om daadwerkelijke vertrekstaten te maken. Allereerst voor station Ter Apel zijn hier twee voorbeelden. De eerste is voor de richting naar het zuiden met bestemmingen zoals Zwolle, Schiphol en Den Haag. Voor de stoptreinen en de Intercities zijn de vertreksporen en vertrektijden aangegeven. De tweede is voor de richting naar het Noorden met bestemming Groningen. De tijden zijn zo gekozen dat de stoptreinen vanuit de richting Groningen en met bestemming Deventer en vice versa aankomen voor de Intercities en vertrekken na de Intercities. De stoptreinen van Groningen naar Zwolle en vice versa met een half uurs frequentie en de Intercities van Schiphol naar Berlijn en vice versa met een twee uurs frequentie rijden hier tussendoor.

Afbeelding109 by G K, on Flickr

Afbeelding110 by G K, on Flickr

Met de vertrektijden en vertreksporen bekend was het redelijk makkelijk om ook Centrale Trein Aanwijzers te maken voor op de perrons. Ik moest alleen een tijd kiezen en dat werd 12:58 volgens de stationsklok. Om het realistisch te houden heeft de stoptrein richting Groningen van 12:55 een vertraging van ongeveer 5 minuten.

Afbeelding111 by G K, on Flickr

Afbeelding112 by G K, on Flickr

Afbeelding113 by G K, on Flickr

Afbeelding114 by G K, on Flickr

Tot slot stationsborden gemaakt en daarna de vertrekstaten, de spoorkaart van Nederland (te vinden op de eerste pagina van dit draadje), de CTAs en de stationsborden uitgeprint in spoor N en geplaatst op het station.

Afbeelding115 by G K, on Flickr

Omdat het station in de jaren negentig is moet de bekende groene telefooncel ook op het station staan.

Afbeelding117 by G K, on Flickr

Afbeelding116 by G K, on Flickr

Afbeelding118 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 02 sep 2016 03:24
door Nthusiast
De CTAs ook opgehangen aan de kant van het station dat in een boog ligt. Maar daar vormden de DB dubbeldekkers toch weer een probleem omdat ze de CTAs net raakten (ze raakten de perronsoverkappingen net niet). Dus die moesten een klein beetje aangepast worden.

Afbeelding119 by G K, on Flickr

Ook eindelijk de loopbrug voor de passagiers afgemaakt zodat ze daadwerkelijk bij het stationsgebouw konden komen vanaf de perrons zonder illegaal de sporen te moeten oversteken. Er is ook weer een liftschaft en ja de liften voor de eilandperrons zijn er inderdaad nog niet. Aan de straatkant een koffiewinkeltje gebouwd met een zonnenpaneel op het dak.

Afbeelding120 by G K, on Flickr

Aan de voorkant van het station zijn de bushaltes aangebracht en de taxis hebben er ook tijdelijke standplaatsen. Aan de andere kant van het stationsgebouw is een hotel gebouwd zodat de reizigers na hun internationale reis niet al te ver naar hun overnachtingsplaats hoeven te lopen. Op het dak van het hotel kunnen de gasten genieten van het zwembad wat ook een mooi overzicht zou geven over het station. Aan de andere kant van de straat van het hotel is een begin gemaakt met de brandweerkazerne. De garage met de brandweerauto’s is inmiddels klaar.

Afbeelding121 by G K, on Flickr

En een overzicht van het Station Ter Apel van de andere kant.

Afbeelding122 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 02 sep 2016 17:32
door BenQ
Gustaaf,
ziet er goed uit. :)

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 02 sep 2016 22:35
door rien
super leuke baan blijf hem zeker volgen
ik krijg ook gelijk weer zin om verder te gaan er mee

gr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 03 sep 2016 13:48
door bob vermeulen
Wat is dit allemaal super netjes gebouwd, alles is strak, recht en glad.

De moderne station perrons zijn sjiek hoor :o :o

mvrgr Bob

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 03 sep 2016 15:49
door Adriaan
Mooi werk!
Alleen, misschien zie ik het verkeerd, maar zijn de trottoirs en de perrons niet ietwat aan de hoge kant?

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 07 sep 2016 05:34
door Nthusiast
Bedankt allemaal voor de reacties!

@ Rien: Bij het uitzoeken van de foto's komen er ook bij mij veel goede herinneringen boven van het werken aan de baan en ook het genieten van de treinen die door het landschap reden. Ik moet nog even wachten voordat ik weer aan het bouwen kan gaan met mijn nieuwe baan, maar ik ben al aan het ontwerpen geslagen: viewtopic.php?f=20&t=10189

@ Adriaan: Het was de bedoeling dat de hoogtes van de perrons en trottoirs redelijk overeen kwamen met de werkelijkheid. De hoogtes van de perrons heb ik bepaald aan de hand van een ICR rijtuig. Op een foto stond dat rijtuig naast het perron het de onderkant van de deur was precies op gelijke hoogte als het perron. Dus dat was op de baan ook zo. Voor de trottoirs heb ik karton gebruikt met een dikte van 1mm. Dat is in werkelijkheid 16cm en dat leek mij niet verkeerd. Maar wat de daadwerkelijke standaard hoogte van een trottoir is in Nederland, dat weet ik eigenlijk niet.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 07 sep 2016 09:17
door Paul_DMV
de hoogte van perrons verschilt nogal per station. Ook de instap verschilt nogal per wagon. Zo lig je in Barendrecht zo op je smoel als je vanuit een lage sprinter instap het hoge perron op moet. Daar ligt het perron hoger dan de instap. Bij Delft, toen het nog bovengronds was, moest je aan het begin, waar het perron nog in de bocht lag, op perron 2 een aardige sprong maken vanuit het balkon.

ik vind dat je een leuk kop stationnetje hebt gemaakt en leuk dat een deel van het station in de bocht ligt. Mooi die rode accenten, echt NS station stijl. Met karton is het makkelijk bouwen, maar het gevaar is dat het meer op een maquette gaat lijken dan een modeltreinbaan, misschien wat verweren? Rails roestig schilderen helpt misschien. Zelf maak ik stoep van 0,3mm styreen uit de snijplotter, die ik dan in de grondverf zet, daarna ga ik er met een mix van zwart en bruin verfpigment overheen met een grove kwast om het realistisch te maken. Dat kun je ook doen met daken en wegen etc.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 22 sep 2016 02:45
door Nthusiast
@ Paul: Dus qua perronhoogte kun je het eigenlijk niet verkeerd doen, dat is goed om te weten. En ik snap wat je bedoelt dat bouwen met karton niet altijd even realistisch over kan komen. Mijn eerste probleem ermee was dat oppervlakken geen relief hebben. Dus ik heb geexperimenteerd met verschillende laagjes papier over het karton (bijvoorbeeld 1 voor het raam dan 1 voor het kozijn en dan de laatste voor de muur), maar ook het gebruik van papier dat vantevoren al gedimpeld is. En een gebouw met veel verschillende muren ziet er veel beter uit dan eentje die bestaat uit maar vier muren. Ook dat geeft meer een 3D gezicht. Probleem nummer twee was dat ramen natuurlijk moeten reflecteren. Daar eerst weer OHP sheets voor gebruikt, maar daar viel niet heel makkelijk mee te werken. Dus daarna hoog glans zwarte verf gebruikt om het effect van het reflecterende licht na te bootsen. Verweren van de gebouwen, daar heb ik nog niet over nagedacht. Hoe zou je dat het beste kunnen aanpakken voor kartonnen/papieren gebouwen?


En om door te gaan met de fotos van de treinbaan, in het midden van de jaren 90 was het moment dat er 150 jaar spoorwegen waren in Ter Apel en dit werd gevierd dmv een tentoonstelling en een kleine materiaal show op het opstelterrein. Aangezien het maar een klein terrein was werd er verschillend materiaal tentoongesteld op verschillende dagen. Eerst was het de beurt aan de NS:

Afbeelding123 by G K, on Flickr

Afbeelding124 by G K, on Flickr

En daarna de beurt aan de DB:

Afbeelding125 by G K, on Flickr

Ook werd rondom deze tijd de brandweerkazerne voltooid en konden de brandweerlieden beginnen met hun oefeningen.

Afbeelding126 by G K, on Flickr

Afbeelding127 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 22 sep 2016 10:49
door Paul_DMV
Hoe zou je dat het beste kunnen aanpakken voor kartonnen/papieren gebouwen?
Er zijn meerdere mogelijkheden, de goedkoopste is krijt van de action, met een mesje schraap je de krijt tot poeder die je dan droog of nat kunt aan brengen, met een kwast kan je het te veel aangebrachte krijt weer wegpoetsen. Je kunt ook artitec pigment poeders proberen. Airbrushen kan natuurlijk ook. Of dry brushen (met een droge kwast bijna opgedroogde verf oppakken en dan ligt aanzetten op het object). Welke voor karton het beste werkt weet ik niet, bij mij is alles van plastic.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 22 sep 2016 13:20
door Hoontje
Hoi allemaal,

Mijn ervaringen met karton verweren is om poeders te gebruiken (Krijt of Artitec maakt niet uit) en dan met een matte blanke lak erover te fixeren.
(verdunde) Verf trekt erin, beschadigd het karton soms gewoon, maakt het week, vervormd etc.

Groetjes,

Hoontje

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 05 okt 2016 00:47
door Nthusiast
@ Paul en Hoontje:

Dat klinkt interessant. Zeker iets dat ik wil gaan proberen. Kan alleen niet zomaar even langs de action en de lokale modelwinkel lijkt ook geen poeders voor verweren te verkopen, dus dat wordt moeten geimporteerd.

Gebruiken jullie afbeeldingen van echte gebouwen om het verweren zo realistisch mogelijk te maken?

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 05 okt 2016 09:48
door Hoontje
Ja. Ik gebruik foto's en kijk om me heen.

Groetjes

Hoontje

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 27 okt 2016 05:17
door Nthusiast
@ Hoontje: Logisch natuurlijk dat je om je heen kijkt ter inspiratie :D. Ik vroeg me nog wel af of het vuil aan de buitenkant van gebouwen per tijdperk verschilde? Hoe erger de luchtvervuiling, hoe meer zwart ik zou verwachten op een gebouw. En ik dacht dat de lucht tegenwoordig weer wat schoner was dan in de jaren 60/70...

De volgende foto’s van de treinbaan zijn van het seinhuis van Ter Apel. De NS heeft ook een kleine werkplaats in het gebouw. Vanuit de controlle kamer is er een mooi uitzicht over het station zoals op de volgende video te zien is:

https://youtu.be/hnJ37VIrFfU

Afbeelding129 by G K, on Flickr

Afbeelding128 by G K, on Flickr

Na weer een bezoekje aan Nederland waren er ook weer een aantal treinen mee terug gegaan naar Hong Kong. Als eerste hier een tweede motorpost in de laatste kleurstelling. Ergens tijdens mijn laatste jaren van de basisschool was er een verkeerstentoonstelling die we met de klas bezochten. Geen idee meer waar het om ging bij die tentoonstelling, maar er was ook een kleine treinbaan waarop oa zo’n motorpost rond reed (en ook een Wadloper geloof ik) en sindsdien altijd deze trein mooi gevonden. En in N blijft het het enige model met de zo bekende ‘apekop’ die zo’n lange tijd representatief is geweest voor de treinen van de NS. Een Plan V/T/U staat dan ook het hoogst op mijn verlanglijstje.

Afbeelding130 by G K, on Flickr

Afbeelding131 by G K, on Flickr

Afbeelding132 by G K, on Flickr


En er was ook een tweede gele Hondekop meegekomen. Dus die kon samen met zijn/haar broertje/zusje (is een trein mannelijk of vrouwelijk?) rondjes gaan maken over de baan.

Afbeelding133 by G K, on Flickr

Afbeelding134 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 27 okt 2016 10:18
door Zolderspoor
Hallo Gustaaf.

Volgens het woordenboek zijn zowel locomotief als trein mannelijk. Echter, vanuit de historie wordt een (stoom)locomotief als vrouwelijk beschouwd. En dientengevolge de trein eveneens. Er is een interessante discussie terzake op het zusterforum (is taalkundig onzijdig!!!) geweest.
Wat mij betreft is alleen de trein mannelijk. Zie ook het Duits met die Lokomotive und der Zug und der Triebwagen/Triebzug/Triebwagenzug. Echter, zoals een oud-lerares MO Nederlands eens tegen mij zei: Taal is communicatie, als we maar begrijpen wat wordt bedoeld.
En als uitsmijter: In het Duits is alles dat gevaarlijk is…….vrouwelijk. :lol:

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 27 okt 2016 10:25
door BenQ
Gustaaf,
De video staat privé. :?
Onder het spoorwegviaduct zou ik nog balken maken van ongeveer 8 á 10 mm. Dit kan een strook karton zijn, je kan er toch niet onder kijken.
Verder ziet het er goed uit, voor ons hangt alles wel op de kop. :roll:

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 28 okt 2016 00:06
door Nthusiast
@ Rob: Bedankt voor de info. Zo leer ik weer eens wat...

@ Ben: Je hebt gelijk, de video stond prive. Dat is nu aangepast. Maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het 'op zijn kop hangen'. Het zijn toch niet de foto's die verkeerd om zijn geplaatst?

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 28 okt 2016 09:14
door Wim H
Nee, je woonplaats ;)
Groet, Wim
PS Leuke baan met een leuk thema!

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 28 okt 2016 09:39
door Hans
Hallo Gustaaf,

Leuk filmpje, lekker rustig vanuit een vast punt. Met een duidelijk uitzicht (zoals het hoort vanuit een seinhuis).


m.vr.gr.

Hans

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 28 okt 2016 09:48
door Nthusiast
@ Wim: Juist, zo wakker was ik dus blijkbaar niet :oops: . En dat terwijl ik net een week geleden de plaats precies aan de andere kant van de wereld van ons huis had gevonden....

https://www.freemaptools.com/tunnel-to- ... -earth.htm

@ Hans: Bedankt. Ik heb ook nog wat filmpjes opgenomen met een mini-camera zodat je kunt zien wat de machinist ziet. Die zal ik ook eens uploaden.