Re: Altwied im Westerwald
Geplaatst: 26 mar 2017 16:18
Onderbouw segment 4
Inmiddels heb ik ook de onderbouw voor het spoor op segment 4 gemaakt. Dit is het laatste zichtbare segment. Ook hier heb ik multiplex gebruikt. Slechts 8 mm dik, want de volgende beschikbare maat was 12 mm en dat vond ik toch iets te veel. Het is in ieder geval behoorlijk stevig. De russische bouwmarkten hadden trouwens helemaal niet veel keus, dus zijn we naar een kleine houthandel buiten Moskou geweest, waar ik een plaat van 1.5 bij 1.5 m in twee stukken heb laten zagen. Ze vonden het wel jammer dat ik slechts 1 plaat nodig had, maar aan de andere kant was het wel heel interessant dat ik een buitenlander ben. Dat is - zeker buiten de stad - toch behoorlijk ongebruikelijk. In de binnenstad zijn er genoeg toeristen, maar daar buiten houdt het al snel op.
Sowieso heb ik die belangstelling al vaker meegemaakt. Een half jaar geleden was ik in een electronicazaak voor LED verlichting, soldeer en meer van dat soort zaken. Niemand die er engels spreekt, maar al het personeel was enthousiast om eens een buitenlander te helpen. Gelukkig had ik mijn vrouw meegenomen, zodat ik toch duidelijk kon maken wat ik zocht. Ik spreek wel een beetje russisch, maar met al die technische termen wordt het al snel te lastig.
Genoeg tekst, foto's zijn interessanter! Hieronder het eerste stuk multiplex:
SAM_6908s by Wim Hesselink, on Flickr
Dit stuk plaat sluit aan de linkerkant aan op segment 3 (waar ik de vorige keer gestopt was). Op dit deel van segment 4 komt het wissel waar de Laubachtalbahn aftakt van de Wiedtalbahn. Het spoor van de Laubachtalbahn zal naar de voorkant van de baan lopen en aan de rand eindigen. Dit is een uitbreidingsmogelijkheid, maar die ga ik voorlopig nog niet bouwen. Eerst de huidige 4 segmenten maar eens rijdend krijgen en voorzien van landschap.
Het doorgaande spoor (de Wiedtalbahn) gaat verder via segment 4 en steekt de Wied voor de 3e keer over:
SAM_6911s by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb nog een brug van Kibri liggen en die wil ik hier gebruiken. Ik moet hem nog wel wat aanpassen/verbeteren. Zoals te zien is, moet ik de pijlers nog ietsje hoger maken. Ik had hem al een keer een wash met donkere verf gegeven, maar dat is nog te vlekkerig. Ook moet de onderkant van de bogen nog van een steentjesmotief worden voorzien. Momenteel is dat gewoon glad plastic.
Voor het bepalen van de juiste plaats van de brug heb ik een stuk flexrail al enigzins in vorm gebogen en los op de plaat gelegd:
SAM_6916s by Wim Hesselink, on Flickr
Doordat de brug net iets breder is dan de dwarsliggers van Peco kan het spoor in een doorgaande (ruime) boog worden gelegd. Op de brug hoeft het dus niet recht te lopen en dat geeft een rustiger treinenloop. Ook kan ik de verkanting dan gewoon door laten lopen.
Toen ik uiteindelijk alles netjes had afgetekend, kon ook het plaatje multiplex beter op maat worden gezaagd:
SAM_6921s by Wim Hesselink, on Flickr
Het stuk spoor naar de brug loopt over een korte spoordijk en daar moet de onderplaat dus smal worden. Het spoor ligt hier hoger dan het land direct naast het riviertje. Ook heb ik het seinhuis al even bij de aftakking geplaatst, zodat ik een idee krijg van de afmetingen. Dit seinhuis is trouwens alleen in ruwbouw klaar. Het is een model van Vollmer dat ik in iets andere kleuren heb geschilderd.
Tenslotte heb ik het inrijsein van Altwied nog even naast het spoor gezet:
SAM_6925s by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals is te zien, steekt de aandrijving nog te ver uit. Hiervoor moet ik nog een gat in de bodemplaat van de onderbouw boren. Uiteindelijk komt het sein net iets dichter bij de brug te staan. Ik heb de houten onderbouw daar iets breder gelaten zodat hier een sokkel voor het sein kan worden gemaakt.
Dat was het voorlopig weer. De volgende keer ga ik verder met kurk en de rails.
Groet, Wim
Inmiddels heb ik ook de onderbouw voor het spoor op segment 4 gemaakt. Dit is het laatste zichtbare segment. Ook hier heb ik multiplex gebruikt. Slechts 8 mm dik, want de volgende beschikbare maat was 12 mm en dat vond ik toch iets te veel. Het is in ieder geval behoorlijk stevig. De russische bouwmarkten hadden trouwens helemaal niet veel keus, dus zijn we naar een kleine houthandel buiten Moskou geweest, waar ik een plaat van 1.5 bij 1.5 m in twee stukken heb laten zagen. Ze vonden het wel jammer dat ik slechts 1 plaat nodig had, maar aan de andere kant was het wel heel interessant dat ik een buitenlander ben. Dat is - zeker buiten de stad - toch behoorlijk ongebruikelijk. In de binnenstad zijn er genoeg toeristen, maar daar buiten houdt het al snel op.
Sowieso heb ik die belangstelling al vaker meegemaakt. Een half jaar geleden was ik in een electronicazaak voor LED verlichting, soldeer en meer van dat soort zaken. Niemand die er engels spreekt, maar al het personeel was enthousiast om eens een buitenlander te helpen. Gelukkig had ik mijn vrouw meegenomen, zodat ik toch duidelijk kon maken wat ik zocht. Ik spreek wel een beetje russisch, maar met al die technische termen wordt het al snel te lastig.
Genoeg tekst, foto's zijn interessanter! Hieronder het eerste stuk multiplex:
SAM_6908s by Wim Hesselink, on Flickr
Dit stuk plaat sluit aan de linkerkant aan op segment 3 (waar ik de vorige keer gestopt was). Op dit deel van segment 4 komt het wissel waar de Laubachtalbahn aftakt van de Wiedtalbahn. Het spoor van de Laubachtalbahn zal naar de voorkant van de baan lopen en aan de rand eindigen. Dit is een uitbreidingsmogelijkheid, maar die ga ik voorlopig nog niet bouwen. Eerst de huidige 4 segmenten maar eens rijdend krijgen en voorzien van landschap.
Het doorgaande spoor (de Wiedtalbahn) gaat verder via segment 4 en steekt de Wied voor de 3e keer over:
SAM_6911s by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb nog een brug van Kibri liggen en die wil ik hier gebruiken. Ik moet hem nog wel wat aanpassen/verbeteren. Zoals te zien is, moet ik de pijlers nog ietsje hoger maken. Ik had hem al een keer een wash met donkere verf gegeven, maar dat is nog te vlekkerig. Ook moet de onderkant van de bogen nog van een steentjesmotief worden voorzien. Momenteel is dat gewoon glad plastic.
Voor het bepalen van de juiste plaats van de brug heb ik een stuk flexrail al enigzins in vorm gebogen en los op de plaat gelegd:
SAM_6916s by Wim Hesselink, on Flickr
Doordat de brug net iets breder is dan de dwarsliggers van Peco kan het spoor in een doorgaande (ruime) boog worden gelegd. Op de brug hoeft het dus niet recht te lopen en dat geeft een rustiger treinenloop. Ook kan ik de verkanting dan gewoon door laten lopen.
Toen ik uiteindelijk alles netjes had afgetekend, kon ook het plaatje multiplex beter op maat worden gezaagd:
SAM_6921s by Wim Hesselink, on Flickr
Het stuk spoor naar de brug loopt over een korte spoordijk en daar moet de onderplaat dus smal worden. Het spoor ligt hier hoger dan het land direct naast het riviertje. Ook heb ik het seinhuis al even bij de aftakking geplaatst, zodat ik een idee krijg van de afmetingen. Dit seinhuis is trouwens alleen in ruwbouw klaar. Het is een model van Vollmer dat ik in iets andere kleuren heb geschilderd.
Tenslotte heb ik het inrijsein van Altwied nog even naast het spoor gezet:
SAM_6925s by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals is te zien, steekt de aandrijving nog te ver uit. Hiervoor moet ik nog een gat in de bodemplaat van de onderbouw boren. Uiteindelijk komt het sein net iets dichter bij de brug te staan. Ik heb de houten onderbouw daar iets breder gelaten zodat hier een sokkel voor het sein kan worden gemaakt.
Dat was het voorlopig weer. De volgende keer ga ik verder met kurk en de rails.
Groet, Wim