Pagina 44 van 45

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 13 jan 2012 23:07
door Dompie
Bedankt Martin, ik ga dus gewoon door en zorg dat de lassen in de 20cm recht terecht komen.

Groetjes
Johan

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 14 jan 2012 08:58
door WimC
Da's flink balen Martin.

Groeten,
Wim

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 14 jan 2012 13:04
door Jeroen
Jammer pik!

Maar je staat er zo te lezen wel positief tegenover. Zonde van je werk, maar goed......je maakt vast wel weer wat moois. Ik heb bij Boppard ook een aardige spiraal gemaakt, allemaal met flexrail (GT) en met raillassen. De rails zijn daar vastgespijkerd met railspijkertjes en ook in bogen zitten raillassen. Juist daar op die zwakke plekken heb ik wat spijkers en schroefjes aan de buitenkant aangebracht zodat 'ie niet wegloopt.

Misschien kun je dat nog toepassen? Ik zie dat Steven dat ook heeft gedaan.....

Grtz,

J.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 14 jan 2012 14:01
door martindomburg
Heb ik geprobeerd maar kom er niet goed bij. Dat is nu juist het probleem :cry:

Maar goed, ik ga vandaag of morgen een nieuw dradje starten van een nieu en vooral groter project :D Stay tuned :)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 14 jan 2012 14:19
door Spoor 9 mm
Alle rail krimpt of zet uit. Dat is een stofeigenschap. Ik zat er aan te denken wanneer ik in de wintermaanden rail ga leggen de rail met een föhn te verwarmen tijdens het leggen. Dat zet'ie tijdens de bouw lekker uit en kan'ie alleen nog maar krimpen wanneer het in de wintermaanden koeler wordt. Wel raar dat in de wintermaanden bij jou de knik is gekomen, Martin...

Ik hou rekening met krimpen en uitzetten door bij de railovergangen een pietsie ruimte tussen de spoorstaven te houden en de boel niet vast te solderen.

Verder vind ik het behoorlijk ....... voor je. :cry:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 14 jan 2012 20:31
door mdedeugd
Hallo Martin.
:shock:

Een geluk heb je meteen mee.
De zin om dan geheel opnieuw te beginnen met iets wat mogelijk beter, nog groter, en nog veel mooier wordt dan dit.
Want ik heb echt genoten van jou belevingen in de modelspoor wereld :D
Dit gaan we uiteraard met jou nieuwe opstart ook helemaal beleven.
Sucses met het nieuwe project Martin.
En we krijgen van de demontage toch wel foto,s te zien. ;)


Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 14 jan 2012 23:28
door martindomburg
He Martin,

Naam hebben we al hoor: Erlebniswelt Domburg

Groetjes

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 15 jan 2012 00:26
door shoven
Dat klinkt als de naam van een attractiepark... :o :mrgreen: :mrgreen:
Hier bij mij in de buurt...

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 15 jan 2012 09:33
door mdedeugd
Hallo Martin.

Ok, dan ga ik eens kijken. ;)
Wat voor moois er komt. :D
De vragen etc... komen dan vanzelf, jou kant uit.

Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 15 jan 2012 12:30
door marco
Das balen martin wat voor radius heeft je spiraal?
In mijn nieuwe baan ga ik ook een spiraal maken van 1,2 meter bij 90 cm.Ook met peco dan krijg ik ook lassen in de bochten denk ik, de bogen zijn te lang om uit 1 stuk flex te kunnen maken.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 15 jan 2012 13:06
door martindomburg
Mijn binnenste radius is 240

Groetjes

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 08:53
door bob vermeulen
marco schreef:Das balen martin wat voor radius heeft je spiraal?
In mijn nieuwe baan ga ik ook een spiraal maken van 1,2 meter bij 90 cm.Ook met peco dan krijg ik ook lassen in de bochten denk ik, de bogen zijn te lang om uit 1 stuk flex te kunnen maken.

Marco, ik zou nooit een spiraal vaan flex maken maar altijd van standaard rails. Je bouwd deze rail ongemerk iets met speling en dat is precies wat z'n spiraal nodig heeft om in en uit te zetten. Ook werkt het veel makkelijker want je hoeft niets te zagen, te passen en meten :o :D

Bob Vermeulen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 10:05
door Michiel
Bij een helix met flex is het best om die helix ovaalvormig te maken, met 2 rechte stukken. De flex rail wordt aan elkaar gesoldeerd om de volledige bocht te kunnen leggen zonder knik. In het rechte stuk worden de isolatielassen aangebracht. Op deze manier lijken alle voordelen samen gebundeld: geen knik, goedkope flexrails, uitzettingssleufjes, 1 tot 2 blokken per omwenteling...

Als de helix echt rond moet zijn (wegens plaatsgebrek of zo) dan lijken me standaard bochten technisch een goede oplossing.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 12:16
door Peter
Als je de flexrails t.o.v. elkaar laat verspringen heb je ook geen last van knikken hoor.

Dus de ene rail van de flexrails circa 3-5 cm langer laten als de andere, vervolgens bij de aansluitende rail het tegenovergestelde.

Ik hoop dat het zonder plaatje duidelijk is :)

Grtz.
Peter

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 13:09
door shoven
Peter schreef:Als je de flexrails t.o.v. elkaar laat verspringen heb je ook geen last van knikken hoor.

Dus de ene rail van de flexrails circa 3-5 cm langer laten als de andere, vervolgens bij de aansluitende rail het tegenovergestelde.

Ik hoop dat het zonder plaatje duidelijk is :)

Grtz.
Peter
Dat gaat ook knikken in de bogen. Er komt gewoon mechanische druk op je soldeerverbinding te staan. Daar moet je iets op vinden.
Verbinden op de rechte stukken is de meeste zekere methode, of idd standaard stukken gebruiken.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 13:44
door martindomburg
Het gebruik van Flexrails is geen probleem in een Helix. Maar waarom ging het bij mij fout?

Voornamelijk omdat ik een roned helix heb. De helix heeft 8 lagen wat betekend dat er 14-16 meter rails aan elkaar is gesoldeerd. Dat genereerd meer kracht bij uitzetten als normaal. Dat zal altijd de zwakke punten opzoeken. Omdat de baan computergestuur is heb ik scheidingen aan moeten brengen voor de detecties. Dat zijn dus de zwakke punten. De rails zal nooit gaan knikken op een punt waar geen onderbreking is, daarvoor is de bielsbed te sterk.

Kortom flexgebruik is geen probleem mits:

- de helix ovaal is
- je de scheidingen plaatst op de rechte delen
- Als je verbindingen moet maken in de bocht soldeer deze dan goed aan elkaar.

kan je alleen een ronde helix maken, gebruik dan vaste bochten en geen flex :lol:

Groetjes

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 13:57
door pp4trains
Ik denk dat het ook heel wat scheelt hoe groot de radius is die je gebruikt.
Een radius van 240 mm is net iets meer dan R2 (fleischmann, minitrix). Er komt dan ook een behoorlijke spanning op de rail te staan. Hoe groter de radius hoe makkelijker je de flex in vorm legt en houd.

Ik heb hier een ronde spiraal van minimaal R3 en ik kan nog geen knikken ontdekken.

Groeten,
Patrick

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 14:29
door Peter
shoven schreef:
Peter schreef:Als je de flexrails t.o.v. elkaar laat verspringen heb je ook geen last van knikken hoor.

Dus de ene rail van de flexrails circa 3-5 cm langer laten als de andere, vervolgens bij de aansluitende rail het tegenovergestelde.

Ik hoop dat het zonder plaatje duidelijk is :)

Grtz.
Peter
Dat gaat ook knikken in de bogen. Er komt gewoon mechanische druk op je soldeerverbinding te staan. Daar moet je iets op vinden.
Verbinden op de rechte stukken is de meeste zekere methode, of idd standaard stukken gebruiken.
Ik heb deze methode al vaker toegepast, niet alleen in een helix maar ook in gewone bochten op de baan.
Als je het geheel met beleidt legt dan is van knikken geen sprake. Althans, dat is mijn ervaring.

Grtz.
Peter

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 jan 2012 15:18
door martindomburg
Zit wel wat in.....

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 01 feb 2012 20:37
door martindomburg
Hoog tijd voor een update, vanaf vandaag is de baan officieel geschiedenis geworden. De sloop werkzaamheden zijn gestart en eerlijk gezegt geeft slopen toch een lekker voldaan gevoel, zo heb je ook aan het einde nog plezier van je modelbaan. Veel verdriet heb ik niet meer, het vooruitzicht motiveert me enorm om door te gaan. Nadat de ruimte leeg is start hier de bouw van Marelburg en vanaf komende winter in een hele nieuwe ruimte: Erlebniswelt.

Na ongeveer 2 seconde afscheid is de hamer te werk gegaan en het resultaat is al duidelijk:

Afbeelding

Zo, enig bezwaar?? Ben je mooi te laat haha.

Ik verwacht nog een weekje nodig te hebben voor alles weg is en dan kan ik de ruimte opknappen. De wanden moeten geschilderd worden en de kozijnen ook.

Groetjes

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 01 feb 2012 23:18
door pp4trains
Slik

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 02 feb 2012 08:01
door mark
Zo hee martin, dat ziet er best heftig uit!
Nog wat rails kunnen redden?
Je nieuwe ontwerp is super dus met die gedachte zal dit werkbaar zijn :)

Groet,
Mark

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 02 feb 2012 16:04
door martindomburg
Ja probeer alle rails te redden. Ik trek ze vrij makkelijk los en leg ze straks in een badje van water zodat alle ballast en lijm los kan weken. Hopelijk werkt dat en heb ik straks weer schoon rails :mrgreen:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 04 feb 2012 18:58
door martindomburg
Nou het was een beste klus maar de kamer is helemaal leeg nu, de baan is volledig verwijderd.

Groetjes

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 04 feb 2012 19:27
door Schachbrett
Dat heb je redelijk snel voor elkaar!!

Gr Chris