Pagina 45 van 67

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 24 okt 2012 17:09
door Hookies
Bedankt Wim. Daar kan ik wel wat mee.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 24 okt 2012 20:55
door shoven
In het echt komen hellingen tot zo'n 25% voor (in Engeland een paar keer gehad). Daar mag je dan met je caravan of vrachtwagen niet overheen.
Als wij een weg ontwerpen proberen we de hellingen op max. 2 a 3% te houden. Maar de werkelijkheid is weerbarstig en zeker in heuvelachtige gebieden komt een procentje of 6 tot 12 wel voor. Meer wordt echt te heftig, zeker voor vrachtverkeer e.d. Als het even kan vermijd je dat soort situaties, ook voor de veiligheid.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 24 okt 2012 21:11
door WimC
Mja. De muur van Geraardsbergen is ook maximaal 22% en da's nog op kasseien ook. Da's dan wel bij de kapel, dus daar staan geen huizen langs de straat. In het dorp (bij het marktplein) loopt het ook al redelijk omhoog, maar weet niet hoe steil. Zal iig niet boven de 10% zijn.

In Spanje ben ik wel eens in een dorpje een straatje tegengekomen van ook dik 20%.

Bedenk me nu trouwens dat ik dit jaar in Duitsland ook in een dorpje wel stukken van tegen de 10% ben tegengekomen. Dorpje heette Macken, ligt een kilometer of 6 van de Moezel vandaan.
In Brodenbach (ook aan de Moezel) begint een klim (die weg komt uiteindelijk in het welbekende Boppard aan de Rijn uit) die aardig steil is. In het dorpje begint het meteen lekker met 11% :).
Ook leuk langs de Moezel is de Valwigerberg vanuit Valwig. Toen ik daaraan begon zei een vrouw langs de kant "hier hoch ist ja tödlich". Die doet in het dorpje meteen ook 10%.

Ik fiets nogal eens :), maar zal nu ophouden het draadje te vervuilen met fietsverhalen.

Iig is tot 10% sowieso verdedigbaar in bebouwde kom, daarboven kan wel, maar zijn toch wat specialere gevallen.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 24 okt 2012 22:43
door Hookies
Bedankt voor de input heren. Boven de 10% zal ik niet gaan hoor. Het is geen San Francisco, want daar heb je pas steile wegen. Moet je niet in het midden stil komen te staan, :D

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 25 okt 2012 04:53
door dizkartes
Als je in Praag van het centrum naar het Kasteel wil... dan mag je ook een weggetje van 20% + op.... dus het is niet alleen in Sanfransico....

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 25 okt 2012 14:46
door Hookies
Soms zit ik zo in mijn eigen ideeën dat ik denk dat iedereen het wel snapt. Ooit noemde iemand mijn pogingen tot uitleg Hookiaans. Daarom toch even een beeldende uitleg van wat ik nu wil maken.

Het gaat om de weg door de stad heen, dus van voren van de baan naar de achterkant evenwijdig lopend aan de muur. Het gaat om de straat die links van het uitneembare vierkante stadsblok loopt. Zie voor verduidelijking deze twee foto's.

Afbeelding

Afbeelding


Bij het achterste deel van de straat zal de weg steil omhoog lopen. Ongeveer 10% denk ik. Je ziet de panden dan ook trapsgewijs opgesteld (niet netjes, maar ter illustratie). Je kan over het voetpad lopen dat langs de weg komt, maar ook via trapjes van het ene naar het andere pand klimmen. De stoep op het wegdeel zal dan ook erg smaal zijn. Na ongeveer driekwart van het groene pand moet de weg op gelijke hoogte komen met de rest van de straat. Hier zal dan ook nog een zaagsnede gemaakt worden om dit achterste deel compleet uitneembaar te maken. De zaagsnede wordt dan verborgen door de aansluiting van de weg en onder een klein deel van het groene pand door.
Noot: evenwijdig aan de stijgende weg loopt nog een klein slingerweggetje dat op niveau 0 blijft en aan het eind onder de stijgende weg doorloopt. Hier komt dus een mini viaductje.

Afbeelding


Op deze foto kijk je nog steeds van de achterkant naar de voorzijde. Je ziet dat de straat ook aan de andere kant stijgt, maar hier heb je het over ca. 5%.

Afbeelding


Schuin zicht op het middenblok dat tegen de muur komt te liggen. Tussen de twee hoekpanden loopt een klein straatje. Ook aan deze kant van het hotel loopt nog een straat. Het hotel bevindt zich wat hoger. De houten lat die in dit deel van de straat ligt, zal niet zover de stad in gaan. De weg komt al eerder op niveau 0 aan, want anders klopt het niet met de geplande kruising en het vierkante stadsblok.

Afbeelding


Twee foto's van de straat vanaf de voorzijde. Het hotel is te bereiken via een afslag op het hoogste punt van de weg aan deze kant. Er loopt nog een klein tunneltje onderdoor dat je via het stadsblok kunt bereiken. Hier gaan zich waarschijnlijk wilde taferelen afspelen. Het wordt in elk geval een guur beeld rond die tunnel.

Afbeelding

Afbeelding


En tot slot een foto vanaf de zijkant waar je de hele straat op ziet. Hier zie je dus duidelijk het golvende beeld waar ik op doelde. Het grappige is dat de stad dus al op hoogte ligt (de poten zijn 7 cm) en dat er in de stad zelf ok nog hoogteverschillen te zien zijn. Dat zie je overigens niet op deze foto, want hier noem ik het middendeel nog gewoon niveau 0.

Afbeelding


Voor je nu denkt wat een dikke onderplaat (8 mdf) voor de weg, dat is dus niet het geval. Hier komt 2,5 mm dik grijsboard, wat je goed kunt buigen, waardoor aan beide kanten het hoge deel een paar centimeter vlak ligt.

Morgen houtblkokjes en plintjes zagen en dan kan er begonnen worden. Wel nog even die ene zaagsnede aanbrengen en de zaagkanten in de grondverf zetten.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 27 okt 2012 10:18
door Hookies
Nog een paar kleine aanpassingen gemaakt. Achterste huizenblok en het hotel aan de andere kant zijn iets meer in een ronding en schuiner geplaatst. Daarnaast heb ik even één kant van het stadsblok geplaatst en twee daarachter gelegen panden. Dat geeft meteen een heel ander beeld en voor mij een mooie indicatie waar ik de laatste zaagsnede kan plaatsen om het deel met de steiler stijgende weg en de trapsgewijs opgestelde huizenrij afneembaar/uitneembaar te maken.

Twee zichtfoto's vanaf de kant van het hotel, wat straks de voorkant van de baan is.

Afbeelding

Afbeelding


Vanaf de andere kant, straks dus de achterkant van de baan.

Afbeelding


Links lijkt het nu heel kaal, maar daar zie je natuurlijk de achterkant van de huizen in de Hauptstrasse, een grote boom, parkeerplaats, markt en wellicht hier ook bierfeest!

Tot slot picje vanuit de lucht. By the way, de dalende en stijgende weg lijken nu kaarsrecht. Dat klopt nog, want dit waren nog mdf-stukjes die ik had liggen. Straks als ik het ga bouwen, zullen beide wegen ook in een flauwe boog komen te liggen.

Afbeelding


Al met al blijf je toch nog behoorlijk schuiven, passen en meten voor je verder kan. Heb nog geen houtjes kunnen zagen, maar dat komt volgende week wel ergens.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 27 okt 2012 11:14
door bob vermeulen
Martin,

En zo blijf je aan de gang met je stad :D
Elke keer als je er naar kijk dan wil je weer wat veranderen om te verbeteren.
Maar " Duck stad" word mooi en veel huizen dan geeft het een mooi diepte beeld.

mvrg Bob

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 okt 2012 00:11
door Krab
Hij houd wel een oogje in het zeil he Bob :mrgreen:
Verder gaat het er steeds beter uit zien Martin :o


mvg Sjaak

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 okt 2012 08:21
door spoor65
Mooie plannen Martin,

Maar heb je al een idee hoe je het gaat aanpakken voor wat betreft de stoep her en der voor de huisjes,
nu lijkt het vooral bij de rij stadshuizen wel een erg hoge trap te worden voor de preisertjes.

Hotel zou je kunnen oplossen door een soort van muur schuin mee te laten lopen onder de stoeprand, en
dan hekjes langs de bestaande stoep plaatsen.
De stadshuizen misschien de grondplaten afslijpen/verwijderen, en dan een soort van kelders er onder bouwen, die mee lopen met de stijging van het de weg.

maar al met al, geeft jouw proefopstelling al een leuk sfeertje.

mvg

Freddy

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 01 nov 2012 15:04
door Hookies
De eerste bouwstappen voor de stad zijn dan eindelijk gezet. Ik ben begonnen met het deel waar de stadshuizen trapsgewijs omhoog gaan. Van grijsboard maak ik de ondergrond voor de stijgende weg, die aan het begin en het einde horizontaal ligt. Dan komt de stijging - laten we maar even van niveau 0 uitgaan - naar 4 cm. Op dit moment is het horizontale deel op hoogte vastgezet. De lijm is nu aan het drogen en dan gaan we straks niveau 0 vastzetten. De tussenliggende steunblokjes worden er later ondergeschoven. Wordt vervolgd, maar wel nog eerst even twee foto's.

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 01 nov 2012 18:19
door Hookies
Dat is inderdaad de bedoeling Pierre. Alle schotten zitten nu en het grijsboard is ook aangebracht. Morgen nog eens goed bekijken met daglicht, want het was al aan het schemeren en werklicht heb ik niet. Was niet helemaal zo glooiend als ik gehoopt had, maar dat pakken we nog wel aan en anders camoufleren we het wel.

Op de andere camera zitten nog wat foto's waarbij de kleuren beter uitkomen, maar daar was de batterij leeg. Die laadt nu op, dus doen we het maar even met deze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 01 nov 2012 19:59
door shoven
Geen werklicht, maar wel een koffie-machientje? :shock: :mrgreen:
Hellinkje ziet er niet slecht uit hoor.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 10:49
door Hookies
Thanks Steven. Ja, de koffiemachine staat in de keuken. Daar is beter licht, maar echt mooier wordt de foto er nu ook weer niet van.

Dus dan maar met daglicht. Meteen even wat panden neergezet. Maar wat zie ik daar? Er rijdt al verkeer over de weg, terwijl de asfalteringswerkzaamheden en de aanleg van voetpaden (komen dus aan de zijkanten van de stijgende weg) nog plaats moeten vinden. Voor het beeld is het natuurlijk wel leuker, want zo krijg je een idee van hoe het er straks uit kan gaan zien. Derhalve een serie van vijf foto's, uit verschillende hoeken geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 12:09
door Detlev
Het is eigenlijk jammer dat de toegangspoorten van die gebouwen allemaal rechts (aan de hoge kant) zitten. Als het andersom was dan zou je, zoals vaak in het echt ook gebeurt, een deel van het pand onder grondniveau kunnen zetten met eventueel daglichtsleuven voor de ramen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop café cheers (uit de serie) zijn daglicht krijgt...

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 12:22
door Paul B
Ziet er mooi uit, maar zoals Freddy al zei, worden het wel erg steile stoeptrappetjes, zo op het oog. Zou je misschien de hele stoep kunnen verwijderen en daar een hele lange trap van kunnen maken, met alleen bij de deuren een plateautje?

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 12:25
door Hookies
Hoi Detlev en Paul,

Het is mijn bedoeling om het hoekpand en het tweede pand (naast het hoekpand) op dezelfde lage hoogte te zetten. Je moet dus een afstapje nemen van het voetpad dat langs de weg loopt om bij de stoep van pand 2 te komen. Pand 3 en 4 zullen ofwel gelijk komen te liggen of 4 net een tikkie hoger dan 3, zodat je met een trapje van 3 naar 4 kunt komen. Linkerkant van pand 3 ligt op gelijke hoogte met voetpad langs de weg, de rest van pand 3 en heel pand 4 liggen lager dan het voetpadniveau. Die opstelling heb ik nog niet in beeld gebracht.

Met toegangspoorten bedoel je die doorgaande poorten bij pand 2 en 3? Overigens zijn dit maar voorbeeldpanden. Kan best dat hier straks andere panden komen. Ik heb immers een pand met doorgaande poort nodig bij mijn rechthoekige/vierkante stadsblok, want anders kom je nooit op het binnenplein daar uit.

Overigens gaan de stoepen die aan de bodemplaat van de panden vastzitten, er wel af. Ik heb nog wel een paar stoeploze panden.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 12:36
door WimC
Detlev schreef:Het is eigenlijk jammer dat de toegangspoorten van die gebouwen allemaal rechts (aan de hoge kant) zitten. Als het andersom was dan zou je, zoals vaak in het echt ook gebeurt, een deel van het pand onder grondniveau kunnen zetten met eventueel daglichtsleuven voor de ramen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop café cheers (uit de serie) zijn daglicht krijgt...
Dit is een goed idee idd. Ik zou kijken of dat (met andere panden) te realiseren is.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 12:43
door Jeroen
Hooters, de pandjesbaes! 8-)

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 13:29
door Hookies
Ben nog wel bezig met een paar andere ideeën. Heb nu Club Manhatten naast het hoekpand geplaatst. Dit voetpad loopt dood. Het kan zijn dat er aan het begin van dit pand een trappetje komt naar het voetpad dat langs de weg loopt en dus de stijging volgt. Nu is de bodemplaat van het hoekpand net zo hoog als de weg. In werkelijkheid ligt het pand iets hoget. Verschil tussen weg en voetpad langs de weg is 1 mm. Omdat het grijsboard 2,5 mm is, ligt het hoekpand en aansluitend Club Manhatten, een wat gure club, op 3,5 mm hoogte gemeten vanaf bovenkant hout.

Verderop liggen er nog twee panden vrijwel naast elkaar, maar allebei wel lager dan het voetpad langs de weg. Hier komen dus ook weer trapjes. Tevens is er een trap om van het derde naar het vierde pand te gaan. Zal een trap van - omgerekend naar werkelijkheid - 70 cm zijn.

Beelden zeggen meer dan woorden, en bedenk dat de uit-stekende bodemplaten van de hogere panden wel gaan verdwijnen en vervangen worden door stoepen van 1 mm styreen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 14:30
door Paul B
Ik heb hier op het forum al meermaals Preisertjes gezien die uitstekend op hun plek zouden zijn in het doodlopende steegje bij club Manhatten 8-)

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 nov 2012 14:34
door Hookies
Jaja, we krijgen twee van dat soort plekjes. Eentje in het doodlopende steegje bij Club Manhattan en eentje bij het tunneltje aan de andere kant waar de weg omhoog gaat, maar dan iets minder steil.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 03 nov 2012 08:24
door mdedeugd
Hookies schreef:Jaja, we krijgen twee van dat soort plekjes. Eentje in het doodlopende steegje bij Club Manhattan en eentje bij het tunneltje aan de andere kant waar de weg omhoog gaat, maar dan iets minder steil.
Tof ;)
Klinkt spannend.
Nou ik ga het zeker weten allemaal volgen. ;)
Sucses Martin.

Mvg

Martin de Deugd.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 03 nov 2012 20:07
door spoor65
Martin,

Dit idee vind ik mooier dan het eerste, waar je na elk huis een trappetje kreeg naar het volgende.
zulke doodlopende stukjes, met een trapje naar het met de straat meelopend voetpad vind je vaker.

En voor wat betreft de preisertjes, die al werden besproken, voor dit punt, ik had er bijna hier een naam aan gegeven,
een variant op het in een ander topic genoemde plaatsje in het bos, maar helaas, voor mijn woord, zal ik niet zo snel een
franse naam weten. dus we wachten wel ff af tot de bedoelde preisertjes er ook staan, dan spreekt het wel van zelf. ;)

mvg

Freddy

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 04 nov 2012 00:58
door Hookies
Ja Freddy, dit laatste idee is ook het uitgangspunt voor de bouw. Je kan wel blijven veranderen en schuiven, maar dan ben je 80 voor er iets gebouwd is. Vandaar dat ik hier nu mee verder ga. Alleen komen er geen panden met poortjes in dit deel, maar die waren bij het opzetten snel bij de hand. Die horen elders thuis.