Pagina 47 van 54

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 30 jul 2021 16:36
door Michiel
Het vierde perron is in aanleg. De ruimte links van de 2 korte goederenwagens wordt een laag perron, meer een goederenkoer dan voor reizigersgebruik. Dit omdat de oorspronkelijk goederenkoer werd opgeofferd voor de nieuwe perrons van het elektrisch treintje naar Tervuren, links op de foto.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 01 aug 2021 16:19
door Michiel
... en bezig met het ballasten van wat sporen...
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 08 aug 2021 09:30
door Michiel
Ik ben bezig geweest met het voorbereiden van de keerlus langs de linker kant van het station. Het keren moet buiten het baanmeubel gebeuren (erfenis van de baan vóór de verhuizing), en heb daarom afneembare segmenten gebouwd. Afneembaar, opdat het alleen plaats neemt wanneer ik rij, en ik rij niet dikwijls.
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 08 aug 2021 14:06
door Michiel
Hieronder is het concept van het sporenplan met de twee lussen waar ik naartoe werk.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 08 aug 2021 14:12
door laserpiente
Gaaf Michiel! Ik ben wel jaloers op de ruimte die je tot je beschikking hebt, zelfs al zijn afneembare segmenten vereist en staat het in de woonkamer (mijn vrouw ziet me aankomen 😋)

Ik geniet van dit bouwtopic en wacht alweer gespannen af op de updates die nog gaan komen!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 26 aug 2021 22:05
door Michiel
De rails van de linker keerlus zijn gelegd. Volgende stap is de elektrische aansluiting, en de keerlussituatie opvangen met een keerlusmodule. Daarna kan ik testrijden, en zien of de bochten niet TE krap zijn voor bepaalde locs of wagons.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 27 aug 2021 08:24
door Folkert van Wijk
Dat van die bochten is dan wel weer spannend lijkt mij.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 28 aug 2021 09:43
door Michiel
Mij ook, want ik zit zo'n beetje op de limiet met een straal rond de 200mm en met flex is die straal niet exact, soms wat minder.

Deze ochtend heb ik de segmentovergangen van de schaduwbakken gemaakt. Kan ik nu de bakken los halen, op de rug leggen, en bedraden.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 28 aug 2021 10:50
door Hube
Het is mijn nooit gelukt om kleinere radi goed te leggen met flex rail, in mijn geval Peco.
De rails gaat schuiven onder de schroeven en nietjes en daardoor gaat de radius door de bocht variëren. Deze wordt kleiner bij de overgang naar het rechte spoor en groter middenin de bocht.
Met als extra ook een “knik” bij de overgang. Ik heb het eraf gesloopt en vervangen door standaard bochten. Bijv. Peco settrack.
Als je het niet ziet dan zou ik dat zeker overwegen.
En eerst testen voordat je het definitief maakt.
Groetjes,
Gerard

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 28 aug 2021 10:53
door traiNiac
Hoi Michiel,

Waarom gebruik je een overgangsstukje i.p.v. koud op elkaar. Ter bescherming van de spoorstaafeinden of om wat verschuiving op te vangen?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 28 aug 2021 11:45
door Michiel
Hallo Gerard, de truuk met de standaard bochtstukjes heb ik al toegepast voor het eerste kleine schaduwstation, waar de bochten nog krapper zijn. Werkt pima. Ik hoop dat met deze flexen de bochten ruim genoeg zijn, maar goed dat je het alternatief aanhaalt. Geen paniek als het nu fout loopt, dus. ;)

Inderdaad, Harry, om wat speling te hebben. Ik zal de modules van de hoofdbaan nooit exact op dezelfde manier, op de millimeter, kunnen assembleren. Een beetje speling zal nodig zijn om de schaduwbakken aan de hoofdbaanmodules kunnen koppelen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 05 sep 2021 17:33
door Michiel
Ik heb deze namiddag sinds lang de baan weer opgestart. Het was al vele maanden geleden dat de treinen nog hadden gereden. De opstart ging met vele horten en stoten, maar na een uur of twee prutsen en wroeten, begint het weer te beteren.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 11 sep 2021 17:12
door Michiel
Ben weer aan het bedraden om de schaduwsegmenten aan te sluiten, en de linker keerlus te kunnen gaan testrijden. De segmenten van de hoofbaan kunnen snel op de kant gezet worden om er makkelijker te kunnen aan werken.

Afbeelding

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 12 sep 2021 17:58
door maarten
Dat is wel een praktische oplossing waar je in dit stadium veel profijt van hebt. ;-)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 18 sep 2021 10:42
door Michiel
De bedrading wordt iets chaotischer dan geanticipeerd en strikt nodig. Maar veel recuperatiespul van vorige banen, en hergebruik van in schuiven liggend prullaria maakt het allemaal wat wilder. Maar in principe zou het nu moeten werken, althans het deel dat nu is aangesloten, en dat is 3/4 van de sporen en wissels op dit segment. De draden worden later wel wat strakker gebundeld. Ik ga dit alvast uittesten en zien of er overal rijspanning staat zonder kortsluiting, en dat het mechanisch ook in orde is zonder ontsporingen. Laat het testrijden beginnen!

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 19 sep 2021 16:24
door Michiel
Voor de amateurs is hier weer een kort filmpje met de huidige stand van zaken, en vooral met de twee nieuwe schaduwsegmenten. Treinen rijden nog aarzelend omdat ik de wilde steentjes nog niet heb verwijderd van het eerder gelegde ballast.

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 19 sep 2021 18:24
door maarten
Het ziet er bemoedigend uit Michiel. Die ene diagonale bakovergang vind ik best spannend, hopelijk blijft dat in de toekomst ook goed werken.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 19 sep 2021 18:56
door bpieters
Hube schreef: 28 aug 2021 10:50 Het is mijn nooit gelukt om kleinere radi goed te leggen met flex rail, in mijn geval Peco.
De rails gaat schuiven onder de schroeven en nietjes en daardoor gaat de radius door de bocht variëren. Deze wordt kleiner bij de overgang naar het rechte spoor en groter middenin de bocht.
Met als extra ook een “knik” bij de overgang. Ik heb het eraf gesloopt en vervangen door standaard bochten. Bijv. Peco settrack.
Als je het niet ziet dan zou ik dat zeker overwegen.
En eerst testen voordat je het definitief maakt.
Groetjes,
Gerard
Ik gebruik vaak een stevige kartonnen mal waar ik de biels tegen aan leg.Kan zelfs met overgangsboog.Kan zowel aan de binnen als de buitenkant en evt. gecombineerd met dubbelspoor.Fixeren met wat prikkers en vastlijmen oid.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 19 sep 2021 20:18
door Hugo
Michiel, het verdiepte gedeelte van de keerlus, verdwijnt dat op termijn onder de scenery?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 19 sep 2021 20:52
door Michiel
Inderdaad, boven op de lus komt een deel van de stad met een tramlijn door de straten. Maar dat is voor heel veel later.

Ik was ook een beetje huiverachtig betreffende de diagonale bakovergangen. Op het ogenblik lijkt het prima te gaan. We zien wel na verloop van tijd hoe het houdt.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 20 sep 2021 02:49
door Sibbesuisje
Ziet er goed uit! Dit blijft een mooi project om te volgen. Success met het ruimen van de ballast 😀

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 20 sep 2021 06:31
door FidOo
Ik heb pas ook zo'n overgang moeten aanleggen. Dat was echt een lastig klusje. Ik weet wel dat het zonder solderen op een printplaat en een dun zaagje het geen doen is.

Maar het ziet er bij jouw allemaal prima en goed doordacht uit. Dus mijn complimenten Michiel.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 20 sep 2021 08:12
door Michiel
Joost en Sander, bedankt voor de reacties. De meeste hinderlijke ballaststeentjes zijn ondertussen verwijderd. Het rijdt bijna goed. En zo'n overgang is best wel een avontuur. Ik hoop dat het bijft werken zoals het nu is.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 24 sep 2021 12:13
door Michiel
Vandaag heb ik de front- en sluitseinen aangebracht en aangesloten. Serieus gepriegel, en een breekbare handel met de fijne losliggende draadjes. Het opzetten en afnamen van de kap moet heel sekuur gebeuren. Maar het werkt, de lichtjes branden en wisselen met de rijrichting! Hopelijk hoef ik niet al te snel herstelling uitvoeren (aan motor of overbrenging), want dan ben ik gezien. Maar hier zijn de plaatjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Geplaatst: 24 sep 2021 13:48
door Bjor
Dat ziet er fantastisch uit. Mooi werk en een uniek model.

Ben