Bouwupdate:
Zo en dan is het opeens bijna anderhalve maand stil hier. Geen vlogs, geen bouwupdates. Dat had alles te maken met een samenloop van omstandigheden. Een week ziek zijn waarin ik niet eens in staat was een nieuwe vlog te maken, laat staan te denken aan de modelbaan en daarna begonnen de examens voor mijn andere 'hobby', namelijk de brandweer. Vorige week ook nog een weekje lekker op vakantie geweest, dus dan schiet het allemaal alweer erg op!
Nu ben ik weer terug, helaas niet alle examens gehaald, dus daarvoor mag ik nog een keer terug, maar de theoriepapieren zijn in elk geval binnen. Dus is er weer meer 'bouwtijd' aan de baan!
Afgelopen weken niet helemaal stil gezeten, ik ben bezig geweest met de achterwand en verlichting rond de baan. Mijn baan heeft geen frieslijst of koof, dus heb ik een alternatieve verlichting bedacht. IKEA-spotjes! Ze waren in de aanbieding. Per module komen er, naargelang verlichtingsbehoefte, 3 of 4. Ze worden gemakkelijk op de achterwandplaat geklemd. De bedrading is in kabelgoten weggewerkt én omdat het LED-spots zijn, werken ze ook prima op een MEANWELL voeding van 7,5V. Ze komen op een aparte voeding, zodat de baan/scenery voedingen niet overbelast worden. In Amperes zou het namelijk allemaal net niet lekker passen en zeker als de baan uitgebreid wordt, dan heb ik hem toch nodig. Dus gelijk ook die aangeschaft en in orde gemaakt.
Onder de baan moet e.e.a. nog aangesloten worden, ik weet nog niet of ik het via een OC32/iTrain wil bedienen of via een drukknop in een van de modules, vandaar.
Goed, het volk wilt foto's neem ik aan?
De spotjes hier in 'proefpassing'. De armpjes zijn zeer buigzaam, waardoor ik ervoor kan kiezen bepaalde delen van een module wat beter uit te lichten dan andere delen. Dat geeft leuke effecten!
Aan de achterzijde komen er wel tal van losse kabels/draden bij. Dat is niet mooi én niet handig, als ik erachter blijf hangen bijvoorbeeld!
Zo is het al een stuk strakker en netter afgewerkt. Gewone goedkope plastic kabelgoot uit de bouwmarkt...
Via de zijkant van een van de poten van de module, loopt de kabelboom naar beneden, richting de voeding...
Netjes afgewerkt, al zeg ik het zelf! Bedenk me wel dat ik geen stekkers heb gemaakt tussen de boven en onder module. Dat is niet handig, dus daar ga ik nog wat op bedenken. Ze moeten wel los kunnen van elkaar namelijk!
Uitrichten van een spotje richting het stationsgebouw...
Goed, verder bij PEARD enkele achtergronden besteld. Tevens ben ik bezig daar een VLOG over te maken, dus ze zitten nog niet vast op de achterwand. Welke vinden jullie mooier? Ik twijfel tussen een woonwijk-achtergrond of gewoon een groen/loofbomen achtergrond. Enkele plaatjes ter vergelijk:
Geen achtergrond...
Woonwijk-achtergrond...
Loofbomen-achtergrond...
Welke is mooier?
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje