Kato Unitrack tips
-
- Elektronica/Commercieel
Re: Kato Unitrack tips
Zal hem van de week wel even op youtube gooien. Dacht dat je hem wel kan bekijken zonder inlog
Klopt je kan hem zonder inloggen bekijken, het inlogvenster wegklikken en naar beneden scrollen.
Wilco
inderdaad een prachtig systeem Kato gebruik het zelf ook he goed plug and play
denk ook dit jaar de echte baan ga leggen nu ligt er van 2013 een proef rail en nog steeds rijden ze er op
verder heb ik bruggen van kato en seinen en kruis wissel maar moet nog veel kopen voor wat ik wil
dus zal baan in etappes moeten bouwen, anders wordt het te duur in 1x , met scram de baan al gemaakt
kan ik helaas hier niet zetten. maar kato mooi spul hoop Hans er ook meer van in voorraad krijgt,
vindt geweldig dat je aandacht aan Kato geeft . ga het zeker volgen hier .
Mack
inderdaad een prachtig systeem Kato gebruik het zelf ook he goed plug and play
denk ook dit jaar de echte baan ga leggen nu ligt er van 2013 een proef rail en nog steeds rijden ze er op
verder heb ik bruggen van kato en seinen en kruis wissel maar moet nog veel kopen voor wat ik wil
dus zal baan in etappes moeten bouwen, anders wordt het te duur in 1x , met scram de baan al gemaakt
kan ik helaas hier niet zetten. maar kato mooi spul hoop Hans er ook meer van in voorraad krijgt,
vindt geweldig dat je aandacht aan Kato geeft . ga het zeker volgen hier .
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Dank je Mack. Zelf ben ik gewoon gaan bouwen. Ik heb gekozen voor een gefaseerde opzet die ik op termijn zonder al te veel problemen kan gaan uitbreiden. Op dit moment ben ik zelf met de eerste opbouwfase bezig. Zonder enig uitgetekend plan, gewoon trail and error. Ik heb alleen een globaal idee van wat ik uiteindelijk wil hebben.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
hi Wilco,
een vraag.
heb op de kato powerunit , inplaats van een kleine kato voeding ,
een grote Motorola voeding van een zender , dus zeer goed gestabiliseerd,
hoef ik toch niet een gelijkrichter van kato te kopen voor wissel is toch al gelijkgericht en gestabiliseerd dan ,
wissels werken er goed op, weet jij dat ?
Mack
een vraag.
heb op de kato powerunit , inplaats van een kleine kato voeding ,
een grote Motorola voeding van een zender , dus zeer goed gestabiliseerd,
hoef ik toch niet een gelijkrichter van kato te kopen voor wissel is toch al gelijkgericht en gestabiliseerd dan ,
wissels werken er goed op, weet jij dat ?
Mack
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
De gelijkrichter heb je alleen nodig als je een ander merk transformator gebruikt met een wisselstroomuitgang voor de wisselbediening.
Ikzelf gebruik gewoon een gelijkstroom ledlampen transformator voor voeding van de wisselbediening.
Je kan de spanning voor de wisselbediening gewoon rechtstreeks van de daarvoor bestemde aansluiting aan de Kato powerunit aansluiten zonder de gelijkrichter.
Hier zie je een Kato wisselkastje aangesloten op de aansluitpunten aan de power unit
Ikzelf gebruik gewoon een gelijkstroom ledlampen transformator voor voeding van de wisselbediening.
Je kan de spanning voor de wisselbediening gewoon rechtstreeks van de daarvoor bestemde aansluiting aan de Kato powerunit aansluiten zonder de gelijkrichter.
Hier zie je een Kato wisselkastje aangesloten op de aansluitpunten aan de power unit
Wilco
Dank je , dan heb ik het goed (Motorolavoeding gelijkgericht - Kato stroomregelaar - wisselkastje)
dan kan dat geen kwaad , dat wou ik even weten, wissel werk in ieder geval perfect er op.
dank je voor bevesteging.weet je ook of ze deze kastjes zonder voeding verkopen ,
want Motorola voeding sterk genoeg om meerdere regellaars van Kato op te zetten.
scheelt denk hoop in kosten.
Mack
Dank je , dan heb ik het goed (Motorolavoeding gelijkgericht - Kato stroomregelaar - wisselkastje)
dan kan dat geen kwaad , dat wou ik even weten, wissel werk in ieder geval perfect er op.
dank je voor bevesteging.weet je ook of ze deze kastjes zonder voeding verkopen ,
want Motorola voeding sterk genoeg om meerdere regellaars van Kato op te zetten.
scheelt denk hoop in kosten.
Mack
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Geluiddemping
Na het lezen van deze enthousiaste verhalen overweeg ik kato te gebruiken voor het schaduwstation; vanwege de betrouwbaarheid en robuustheid.
Hebben jullie ervaring met de geluiddemping? Of is die er niet ondanks het ballastbed?
Hebben jullie ervaring met de geluiddemping? Of is die er niet ondanks het ballastbed?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
op moment gebruik ik geen geluidsdemping
als ik eventueel gebruik denk kurk
Mack
als ik eventueel gebruik denk kurk
Mack
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
De wisselbedieningskastjes zijn gewoon los te koop en met penverbindingen aan te sluiten. Bijna bij ieder modelzaak zijn die pennetjes te koop.
Ik gebruik geen extra demping anders dan bij andere rails gebruikt zou worden. De Kato bedding is hard kunststof en zal dus uit zichzelf niet dempen.
Ik gebruik geen extra demping anders dan bij andere rails gebruikt zou worden. De Kato bedding is hard kunststof en zal dus uit zichzelf niet dempen.
Wilco
ik bedoel de stroom regelaar zonder voeding , van de power unit
Mack
ik bedoel de stroom regelaar zonder voeding , van de power unit
Mack
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Volgens mij is die vanaf de fabriek altijd inclusief de trafo.
Wilco
dat dan weer das jammer omdat ik er hoop nodig
dacht misschien zijn ze wel los te krijgen , maar helaas niet
dit me eerste baan dus moet nog hoop leren zeker van elektra
zeker van een baan dus zal nog wat worden.
totaal geen verstand van, dus hoop dat er hier veel kom er over elektra van baan,
dat dan weer das jammer omdat ik er hoop nodig
dacht misschien zijn ze wel los te krijgen , maar helaas niet
dit me eerste baan dus moet nog hoop leren zeker van elektra
zeker van een baan dus zal nog wat worden.
totaal geen verstand van, dus hoop dat er hier veel kom er over elektra van baan,
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Daarom rij ik ook digitaal, heb ik de rijcontroller helemaal niet nodig.
Maar waarom heb je er een hoop nodig? Dan zal je toch je baan in allerlei secties moeten gaan verdelen die elk hun eigen rijcontroller krijgen? is dat niet omslachtig?
Dan kan je beter met een vaste baanspanning gaan werken en secties die je met schakelaars kan afschakelen.
Maar waarom heb je er een hoop nodig? Dan zal je toch je baan in allerlei secties moeten gaan verdelen die elk hun eigen rijcontroller krijgen? is dat niet omslachtig?
Dan kan je beter met een vaste baanspanning gaan werken en secties die je met schakelaars kan afschakelen.
Wilco
ik rijd analoog 4 sporen ben ik van plan plus stations en nog een rangeerterrein
kijken of ik foto kan sturen zoek dus aardig wat controlers ,
had dus erg blij geweest deze los te koop waren , dit plan tot nu toe
nog kaal en open hier op foto, en moet alles van elektra nog uitzoeken hoe of wat.
je fouten ziet hoor ik dit ook graag.( sorry , foto van tekening ging niet)
Mack
ik rijd analoog 4 sporen ben ik van plan plus stations en nog een rangeerterrein
kijken of ik foto kan sturen zoek dus aardig wat controlers ,
had dus erg blij geweest deze los te koop waren , dit plan tot nu toe
nog kaal en open hier op foto, en moet alles van elektra nog uitzoeken hoe of wat.
je fouten ziet hoor ik dit ook graag.( sorry , foto van tekening ging niet)
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 31 jan 2017 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Wat ik niet geheel snap is waarom je meerdere rijregelaars wil gebruiken en dan vooral je opmerking dat je er heel veel nodig hebt. Je kan dan weliswaar met meerdere treinen rijden, maar alleen op bepaalde stukken. Iedere regelaar zal dus alleen maar een onderdeel van je modelbaan van spanning voorzien. Ook snap ik niet zo waarom je dan een heleboel regelaars nodig zou hebben. Ik ben analoog geen grote techneut, maar volgens mij zijn er met een paar regelaars hele andere mogelijkheden. Digitaal maakt het nog mooier, kan je zelfs meerdere treinen op dezelfde locaties van je modelbaan laten rijden.
Hou er wel rekening mee dat je een keerlus voor in je baan heb zitten, hier moet je ook rekening mee houden ivm kortsluiting.
Hou er wel rekening mee dat je een keerlus voor in je baan heb zitten, hier moet je ook rekening mee houden ivm kortsluiting.
Hoi,
Geen keerlus te bekennen. Buitenste spoor ligt los van de opstelsporen.
Geen keerlus te bekennen. Buitenste spoor ligt los van de opstelsporen.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Onderste lus met opstelsporen komt bijeen op een wissel voordat deze bij de overige sporen (links midden boven in de tekening) samenkomt, daar zit je keerlus. Het hele onderste gedeelte is een keerlus.
Hoi,
Helegaar gelijk. Zat meer te kijken bij de opstelsporen. Als je het daar ook dubbel spoor maakt, zou het probleem opgelost zijn. Als ik het goed beredeneer.
Helegaar gelijk. Zat meer te kijken bij de opstelsporen. Als je het daar ook dubbel spoor maakt, zou het probleem opgelost zijn. Als ik het goed beredeneer.
Met groet Rob
Wilco
inderdaad wil meerdere treinen laten rijden
en dank je voor de keerlus opmerking had ik nog niet aan gedacht ,
isoleren een optie ? zal even kijken ook 2 sporen kan maken ook,
daar plaats voor heb anders maal ik dood lopend
Mack
inderdaad wil meerdere treinen laten rijden
en dank je voor de keerlus opmerking had ik nog niet aan gedacht ,
isoleren een optie ? zal even kijken ook 2 sporen kan maken ook,
daar plaats voor heb anders maal ik dood lopend
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 29 jan 2017 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Wilco
heb het al opgelost niet meer zo strak maar hoefde niet veel te veranderen
Mack
heb het al opgelost niet meer zo strak maar hoefde niet veel te veranderen
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 31 jan 2017 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Blijft volgens mij een keerlus?
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Sterker nog, het is er nog steeds een, dus je hebt helemaal gelijkDebvd schreef:Blijft volgens mij een keerlus?
(onderste deel bij de wissel rechts, extra wissel maak niet uit, het blijft een lus op hetzelfde spoor)
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
ok , ja stom maar moet alles nog leren
hoop dit een betere is, hoop nu keerlus verleden tijd is
Mack
hoop dit een betere is, hoop nu keerlus verleden tijd is
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 29 jan 2017 01:55, 4 keer totaal gewijzigd.
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
jongens ,ok denk ik het heb, gelijk de ringloodsen verplaatst en andere variant gemaakt,
wat denk beter is meer opstelsporen.
wat denk beter is meer opstelsporen.
Laatst gewijzigd door Mack op 01 feb 2017 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0