Pagina 6 van 35
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 okt 2011 11:29
door william
Het heeft inderdaad niet veel te houden, maar ben nog een beetje van de 'oude stempel': liever een spijker meer dan enkel een druppel lijm
Maar er zijn weer twee stukken vangrail geplaatst. Als eerste het het middenstuk naar het schaduwstation en als tweede de binnenbocht aan de rechterkant. Nu alleen nog een vangrail plaatsen tussen dit stuk en het eind van de tunnel.
- 79 - En weer één.jpg (94.17 KiB) 3444 keer bekeken
- 80 - En nummer twee..jpg (80.02 KiB) 3444 keer bekeken
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 okt 2011 15:05
door william
En het laatste stukje:
- 81 - En dat is drie..jpg (125.91 KiB) 3420 keer bekeken
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 okt 2011 17:10
door Jos
Knappe trein die daar doorheen komt
Ziet er goed uit hoor.
Groetjes,
Jos
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 10 okt 2011 18:15
door william
Inderdaad een knappe trein die daar doorheen komt.
Nu testen - lees veel rijden - om te kijken of het echt allemaal werkt zoals het moet/ik het wil en dan kan de bovenplaat ook eindelijk vast geschroefd worden en kunnen we eindelijk aan de gang met meer zichtbare dingen.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 10 okt 2011 18:32
door shoven
Ziet er goed uit William. Dat randje keert een trein wel.
Kun je er nog goed bij? En bij je elektronica? Die staat een beetje ingebouwd lijkt het op de foto.
Het ziet er netjes afgewerkt uit hoor. Ik volg je.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 16 okt 2011 13:43
door william
Het heeft even geduurd, maar de vangrail is geplaatst en de treinen zullen er niet meer één, twee, drie vanaf vallen.
De sporen zijn straks/later bereikbaar via de buitenkant(en).
De elektronica is bevestigt op platen welke middels pianoscharnieren naar beneden geklapt worden - hier kan ik dus later ook gewoon bij. En via deze gaten kan ik hier en daar ook nog/weer bij stukken spoor.
Hierbij nog een overzichtsfoto van het geheel.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 30 okt 2011 13:24
door william
Behalve rijden toch nog wat aan 'onzichtbaar' werk gedaan:
Omdat hier en daar wat kieren waren tussen de baan en de vangrail deze kieren dichtgemaakt/-plakt met kurk.
De treinen vallen dus niet meer van de baan en kunnen ook nergens klem komen te zitten.
- 83 - Kieren dichten.jpg (90.58 KiB) 3682 keer bekeken
- 84 - Kurk.jpg (117.31 KiB) 3682 keer bekeken
Daarnaast is het stadhuis van Sankt Georgen ook gereed:
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 nov 2011 21:07
door william
Na weken van lopen 'zeuren' over een vangrail/de onderkant van de baan (en treinen die van de baan kunnen vallen) zijn we eindelijk zo ver dat we met de bovenkant aan de gang kunnen.
Na enig tekenwerk (een lijntje op papier langs het spoor) en wat knippen hebben we uit een zeven centimeter dikke balk een viertal 'muren' gezaagd. Deze muren gaan de basis vormen voor een tweetal tunnels aan de linkerkant van de baan.
- 86 - Tunnel links achter.jpg (85.28 KiB) 3593 keer bekeken
- 87 - Tunnel links voor.jpg (71.98 KiB) 3593 keer bekeken
Als deze de juiste hoogte hebben kunnen we weer aan de gang met klei, maar dat zal wel volgende week worden.
Moet eerst eens nadenken over wat te doen met loc 78 510 van Fleischmann. Een mooie loc - nieuw - maar op mijn analoge baan net een race-wagen. Het ziet er niet uit ...
groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 nov 2011 21:33
door T.Spat
Dat is een euvel wat helaas vaker voorkomt bij FLM-loks
Dan wil een vervangmotor wel helpen, en anders moet het
motortje toch getemd worden met een decoder...
Verder wordt dit wel de meest bomvrije modelbaan die ik ooit
gezien heb
Die locloods. is dat zelfbouw? zier er mooi uit...
Mvg,
Tis
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 nov 2011 21:36
door spoor65
Deze baan kan idd wel een olifantje opvangen, als die er op zou vallen.
mvg
Freddy
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 nov 2011 22:05
door william
Inderdaad bommen, olifanten of wat dan ook (noem het maar op): deze baan kan het hebben ...
Ja het is inderdaad een probleem maar niet alleen met Fleischmann, heb ook een Minitrix-loc die dat doet.
Het is mij wel opgevallen dat het locs betreft van voor 2001/2002. Blijkbaar is deze loc dus van voor 2001/2002, ook al heb ik hem pas net (2011) aangeschaft.
Mijn andere Fleischmann-locs hebben er geen last van.
Nee de locloods is geen zelfbouw, deze is van Faller (222141)
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 20 nov 2011 12:32
door william
En hier weer een korte update:
Niet zo heel veel gedaan. we hebben enkel de wisselspoelen tegen oververhitting beveiligd. Gelezen op een ander forum:
Wisselspoelen (ook eindafgeschakelde) willen nog wel eens doorbranden als er te lang een schakelsignaal naar de spoel gestuurd wordt. Dit is eenvoudig tegen te gaan door een zelfherstellende zekering van 0.7Amp in het circuit van de wisselspoel op te nemen.
Dus deze voorzien van een zekering in de middendraad van de wisselspoel.
En we hebben nog wat muren gezaagd voor tunnels:
En we hebben nog wat nagedacht over de weg aan de rechterkant. Deze loopt nu mooi recht. Straks kijken we dus bijna 'recht' de tunnel in.
Heb daar nog niet zo'n fijn gevoel over, door de weg af te buigen kijken we daar straks niet meer in.
Groeten,
william
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 21 nov 2011 16:44
door FidOo
Je zou idd een decoder er in kunnen zetten. Dit zorgt ook in analoog bedrijf voor een mooier rijgedrag. Anders 2 diodes anti-parallel over de motor zetten...
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 26 nov 2011 20:48
door william
Klopt, maar zo heel veel ruimte had ik niet in de loc. en het gaat nu helemaal niet meer lukken. Heb de loc namelijk omgeruild voor de DB V80 van Minitrix (foto's volgen nog).
Deze rijdt een stuk beter/netter.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 27 nov 2011 12:25
door william
En hier zoals beloofd de foto's van de nieuwe loc:
Deze hebben we omgeruild voor de BR 78 510
En verder wordt Sankt Georgen uitgebreid met een Faller goederenloods en seinhuis "Mittelstadt" en de Vollmer 'Silent Night Memorial Chapel'.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 27 nov 2011 18:22
door bob vermeulen
William,
Ik denk dat het een goede ruil is geweest
Ook je baan gaat lekker al vraag ik me wel af of het zo handig is om al die mooie elektronica zo onder de baan te bouwen. Ik neem aan dat je weet wat je doe als er ook nog scenery boven gebouwd gaat worden.
Mvrg Bob
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 27 nov 2011 22:48
door Doolemeister
Beste William,
Mooie deal, het is een prachtige lok!
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 29 nov 2011 13:05
door william
Het was inderdaad een goeie ruil.
Loc rijdt erg mooi en beter op snelheid dan de BR78.
De electronica blijft bereikbaar. Deze zit namelijk op panelen die naar beneden geklapt kunnen worden.
groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 04 dec 2011 12:20
door william
En er komt nog meer electronica onder baan.
Op dit moment moet ik de uitrijwissels handmatig omzetten in het schaduwstation. Dit was bekend, maar zolang je de sporen kan zien is het geen probleem. En een kwestie van aanleren wanneer welke wissel omgezet moet worden. Helaas is de praktijk toch anders: Nu het eindelijk rijdt blijkt het toch minder makkelijk. Even niet opletten en het gaat mis.
Dit gaan we dus ook automatiseren. Tevens gaan we nog enkele prints vervangen waardoor het iets spannender gaat worden op de baan. Momenteel is het FiFo - First In, First Out - in het schaduwstation. Straks is het een beetje een verrassing, wie wanneer komt.
Dus binnenkort spullen bestellen en weer solderen, bedrading aansluiten en omleggen en testen.
Het bouwen verdwijnt dus een klein beetje naar de achtergrond. Eerst de basis goed hebben, voordat we verder gaan.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 11 dec 2011 17:39
door william
De electronica voor het automatiseren van de uitrijwissels in het schaduwstation is besteld.
Als dit binnen is kunnen we hier weer mee aan de gang.
Gelukkig is er nog genoeg te doen en dus een eerst begin gemaakt met een nieuwe muur. Deze moet er voor zorgen dat het achterste spoor op de bovenste plaat niet meer zichtbaar is.
Uit 6mm triplex een strook van +/- 1.75m. gezaagd. En een stukje van zo'n 90cm. In dit laatste stuk een twaalftal bogen gemaakt om niet één en dezelfde muur te hebben. En deze op de eerste geplakt. Als dit straks droog is kunnen we dus 1.75m. kleien
Omdat een plaatje meer zegt dan woorden, hier een tweetal foto's:
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 11 dec 2011 20:25
door maarten
Dat wordt een aardige klei-klus!
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 18 dec 2011 12:39
door william
Dat wordt het zeker.
Mocht het gaan vervelen dan kan ik gaan solderen want de printjes - om de uitrijwissels te automatiseren - zijn ook binnen:
- 93 - Automatiseren.jpg (53.5 KiB) 3361 keer bekeken
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 18 dec 2011 13:51
door Nijboer
Hey William (of Adam?),
Die V80 heb ik laatst ook geregeld, erg mooie loc met ook
goede LED verlichting, die super fijn regelt en loopt.
Ik heb er een decoder ingepropt. En daar zit meteen het enige
minpuntje: de beruchte minitrix steekvoet zit ook in deze loc.
Een van de beste aankopen.
Groet,
Collin
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 20 dec 2011 21:50
door Spoor 9 mm
Van Meekeren heeft weer goede zaken met je gedaan...
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 26 dec 2011 13:26
door william
Ben niet de bassist van de beste rockband, ben gewoon William.
En inderdaad Van Meekeren heeft weer goede zaken gedaan.
Hier even een korte update: niet zo heel veel gedaan afgelopen week, enkel even in de weer geweest met de muur.
Deze voorzien van een dak en wat 'steuntjes' geplaatst aan de achterkant waar deze straks op wordt bevestigd.
Schuren, spijkertjes een likje verf, drogen en dan kleien maar. Verder moeten we nog e.e.a. solderen en aansluiten .... één week kerstvakantie is echt te weinig
Groeten,
William