een spoordijkje anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Michiel

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Michiel »

Freddy, bedaznkt voor die lovende woorden. Ik wordt er haast verlegen van. Maar langs de andere kant, ik heb wel een visie van wat ik zou wullen, maar of ik het ooit zal kunnen, dat zal de toekomst uitwijzen. Zolang we er maar plezier in hebben...

Ondertussen heb ik een goede vernevelaar gevonden (de plantenspuit van de vrouw :oops: ), maar daarmee ging het ook niet goed. Na 5 minuten spuiten lag de hele omgeving onder een laag natte lijm, maar de ballast was bij lange nog niet doordrengd. (resultaat zie foto hieronder)

Ik ga een andere techniek proberen, maar dan in 2 fases (om het inklinken van de leem tijdens het drogen te vermijden). Eerst met grof grind egaliseren, en dan met fijn stof afwerken. Jullie horen wel hoe het vergaan is... ;)

Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Ron

Bericht door Ron »

Michiel,

Ik heb weleens schoolverf/hobbyverf gebruikt, merk dactacolor, gebruikt.
dit vermengd met fijn zand en wat hydrocel tot je een goede dik mengesel krijgt.
Het spul laat zich goed verwerken en als alles is aangebracht kan je het nog een met fijn zand bestrooien en laten drogen.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Matheus

Bericht door Matheus »

Waarom niet eens met Hydrofibre van ER- decor proberen, en tijdens het droogproces met zand bestrooien.
Het meeste materiaal dat gebruikt werd was van koolmijnen afkomstig, gemengd met metaalslakken van gieterijen.
In 1920 deed men ook al aan recyklage.
Tenminste dit was de samenstelling die gebruikt was van wat wij vroeger de diepe roet noemden in Kontich.
De nu opgedoekte lijn van Brussel naar Duffel, Waarloos, Kontich, Wilrijk met aansluiting naar Antwerpen zuid en de ring rond zuid Antwerpen, Wilrijk, Mortsel,Deurne en Antwerpen oost.
Nu het stukje spoor naar Kontich dorp was nog van het oud kaliber.
Vandaar dat ik de samenstelling ken, wat ondergrond betreft.
Mvg.
Matheus, of noem mij gewoon Johan.

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Michiel ik zei ook niet dat je de de spuit gebruiken moest om het gruis te verlijmen, maar slechts om het voor te bevochtigen. De kraters komen namelijk door de natte druppels op het droge gruis. Als het gruis eenmaal vochtig is kun je met een pipetje rustig aan druppelen zonder de genoemde kraters te vormen ;)

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, kinderen zijn gesteld en ik heb dus weer wat tijd om te knutselen. Ik heb alle tips met aandacht doorgenomen.

Stap 1: ik heb een eerste laag ballast van scherp zand aangebracht, dit tegen het inklinken van het fijne ballast tijdens het drogen.
Afbeelding

Stap 2: erover heb ik fijne leem gestrooid, zodat alle bielzen bedekt zijn.
Afbeelding

Stap 3: als accent heb ik poeder van slakken en assen erover gestrooid. Zo, droog geeft dit best een goed resultaat.
Afbeelding

Stap 4: Eerst met een plantenspuit water met afwasmiddel erover verneveld, en dan met een druppelteller een oplossing van water met boekbinderslijm (1/3) rijkelijk aangebracht.
Afbeelding

Stap 5: Laten drogen, en omdat ik niet kon wachten zat ik er met een haardroger op.Maar helemaal droog is ie nog niet, en de foto is nu met kunstlicht genomen, vandaar de gele verkleuring.
Afbeelding

Zo op het eerste zicht is het resultaat is erg interessant. De kleur zal nog lichter worden met het verder drogen, maar de textuur bevalt me, de kleur en het aspect ook. Het is kwestie van de verhoudingen zand/leem/slakken nog wat aan te passen naar smaak, maar dit lijkt me een prima proefstukje. Ik ben tevreden.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

henry

Bericht door henry »

michiel dit ziet er echt prachtig uit, je laat me elke keer weer versteld staan van de resultaten die je verwezenlijkt.
knap hoor

groetjes henry

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Het ziet er goed uit,het ademt meteen al sfeer uit!!
Er is eigenlijk maar een stelregel,het zijn de details die het hem doen. ;)

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Het gaat erom wat je er zelf van vindt. Nobody is perfect :).

Maar net als bij vele anderen staat het water in mijn mond hoe jullie dat doen met de mooiste resultaten......

Ga zo door

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Het zand werd verzameld, gefilterd en ontkiemd. Hiermee heb ik dan op het spoordijkje de eerste laag van het ballast aangebracht. Daarna werd het rijkelijk met een 1/1 oplossing van boekbinderslijm ingedruppeld. Ik laat dit nu minstens 24 uur drogen, tijd genoeg om een bakje leempoeder te gaan bereiden. Op de foto ziet het er nog niet uit, in het echt ook niet. Maar dat komt wel goed. Kwestie van vertrouwen en doorgaan. :D
Afbeelding

Hookies

Bericht door Hookies »

Welke railsoort is dit nu Michiel? Nog steeds de Flm Piccolo of gebruik je hier al andere rails?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Martin,

Dit is Peco code 55. Op papier vielen voor mij de voor- en nadelen uit in het voordeel van Peco code 55 tov de Fleischmann sporen. Maar veel praktische ervaring met Peco heb ik nog niet. Maar mijn vertrouwen is groot. :D

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De volgende laag werd aangebracht: leem met slakkenstof. Het is nog nat, maar het aspect zit al goed. Na het drogen moet ik nog retoucheren, en de boel flensvrij maken...
Afbeelding

Matheus

Bericht door Matheus »

Hoi Michiel.

Dit blijkt best in orde te komen.
Het blijft proberen natuurlijk, maar volgens mij ben je op de goede weg.
Mvg.
Matheus.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Een vergelijking met het origineel. De structuur komt naar mijn idee aardig overeen, en de kleur is zelf in te vullen. Naar mijn bescheiden mening is dit toch niet slecht. Maar wie ben ik?! :D
klik hier voor het beeld, want het is meer dan 600 pixels hoog en mag dus niet rechtstreeks op dit forum

Ron

Bericht door Ron »

Michiel,

dat ziet er perfect uit. Ik zie geen verschil met het orgineel.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Nou ik vind het totaal niet op het origineel lijken want dan zou je in zwart/wit moeten werken (grapje op de vroege ochtend), neehoor ziet er toppie uit, vooral doorgaan en dan komt het helemaal goed. Ben trouwens erg benieuwd naar het resultaat als er een trein op staat :P

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Dat ziet er bijzonder goed uit, ga zo door. (dan kunnen wij een hoop van je leren)

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Bedankt voor de complimenten. Hier is een proefje in kleur, achtergrond en voorgrond zijn artificieel ingekleurd.
Afbeelding

FidOo

Bericht door FidOo »

Michiel ik vind dat je een schouderklopje hebt verdient met dit resultaat hoor.

Ik denk dat dit een hele realistische benadering is van de werkelijkheid.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ondertussen heb ik een kleine selectie van de oude foto's van rond Brussel-noord jaren ´20 als illustratie van het thema op mijn website gezet. Het duidt een beetje de stijl en sfeer waar mijn toekomstig project naartoe zou moeten gaan.

Brussel-noord gisteren

irvin

Bericht door irvin »

Hey michiel,

Mooi project joh, de dijk begint al goed vorm te krijgen.
Dat belooft nog wat voor de complete baan...
Knap werk tot nu toe, ik blijf je vorderingen volgen.
Oh en net even de foto's op je site bekeken.
Bij foto 26 zag ik door de sporen het plan niet meer, man wat een brei aan rails en kruisingen heerlijk.

Gr, irvin

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Met fijne snippers hout en bladsel uit het bos, met er overheen namaak-moerasstrooisel en een paar plukjes namaakloof heb ik een onderbos neergezet. Hieroverheen komen normaal gezien struiken en boompjes, maar bomen vlechten stel ik nog even uit; eerst het gras...
Afbeelding

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Ziet er goed uit!!
Je hebt een mooie basis gemaakt voor je bos,zo ziet er dadelijk meteen een stuk natuurlijker er uit.

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

...en mijn eerste kennismaking met statisch begrassen. De kop is er nu af, nu kan ik er eens goed invliegen (als mijn kinders me de tijd gunnen).
Afbeelding

... en vreemde metalen wilg heb ik maar meteen omgehakt, en ben maar wat verder gaan begrassen en bestruiken. Ik heb het nog niet helemaal in de vingers, maar al doende zal het wel beteren, denk ik. [;)]
Afbeelding

Plaats reactie