De Dijk Fase 2
Re: De Dijk Fase 2
super goed man
ziet er echt gaaf uit
oke je bent even bezig
maar super
gr rien
ziet er echt gaaf uit
oke je bent even bezig
maar super
gr rien
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Re: De Dijk Fase 2
Mooie muurtjes heb je daar. Nu nog enkel wat kleur aanbrengen en ze zullen niet van het echt te onderscheiden zijn.
Groeten
Johan
Groeten
Johan
Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Hier kan je mijn baanplan vinden
Re: De Dijk Fase 2
Goeie tp Henk bedankt
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Beste spoor vrienden,
De Beslissing is genomen.
Nu het nog kan wordt de bestaande baan aangepast.
Ik heb al even zitten broeden op een nieuw ontwerp.
Insteek nu is het nog mogelijk om het bestaande ontwerp aan te passen voordat ik ga starten met de scenery.
Opzet:
- knelpunt aan / afvoer treinen station naar de linker helix.
- Uitbouw paradebaan met brug gedeelte.
- Aanpassing industriegebied met kopstation (positie nog nader in te vullen) en opstel sporen.
- Aanpassing kopstation zijde loc depot
Aangezien het ontwerpen van een baan de nodige tijd vereist (incl. de opgedane kennis het afgelopen jaar) is het toch weer gelukt.
Blok lengte minimaal 1.15m en maximale stijging 3%.
1 nadeel van het ontwerp (was ook al een probleem in het bestaande ontwerp) 4 wissels liggen op een lastige bereikbare plaatsen (1x loc depot en 3x industriegebied). Dit los ik op door luiken in de bovenbaan te maken zodat ik hier nog bij kan indien noodzakelijk.
Huidige situatie station de Dijk 2011:

Nieuw ontwerp van het station:

Station met de aanvoerroutes vanuit beide helixen:

Station met aanvoerroute vanuit de helix en de paradebaan:

Station met aanvoerroute vanuit de helix, paradebaan, loc depot:

Station met aanvoerroute vanuit de helix, paradebaan, loc depot, havenspoorlijn:

Station met aanvoerroute vanuit de helix, paradebaan, loc depot, havenspoorlijn, industrie gebied:

Het station is in principe niet gewijzigd, de 5 hoofd sporen zijn intact gebleven, alleen het omloop spoor is gewijzigd. Het loc depot is is nagenoeg niet veranderd, hij is er zelfs op vooruit gegaan, door het creëren van langere sporen.
De paradebaan is flink aangepakt door te werken met bruggen en viaduct bouw aan de linker en rechter zijde.
De linker helix heeft meer route voor het af en aanvoeren van treinen gekregen, zodat er meer doorstroming is van de treinen.
Het industriegebied is flink gewijzigd. Hier komt een kopstation met flink wat opstel sporen zodat er na hartenlust gerangeerd kan worden vanuit het loc depot en station. Of de opzet van de rangeersporen zo blijft weet ik nog niet zeker. Ik wil graag hier een omloop systeem maken i.c.m. het loc depot. Het is een dus een tijdelijke opzet.........
Het kopstation op het loc depot is verdubbeld met een extra spoor.
Hopende jullie een helder beeld te hebben gegeven van het aangepaste ontwerp.
De uitdaging is om in blokken het bestaande ontwerp te gaan ombouwen naar het nieuwe ontwerp. Wel is het de bedoeling om de baan rijdende te houden.
Ik zal jullie uitgebreid verslag doen van de voortgang.
Gr. Wim
De Beslissing is genomen.
Nu het nog kan wordt de bestaande baan aangepast.
Ik heb al even zitten broeden op een nieuw ontwerp.
Insteek nu is het nog mogelijk om het bestaande ontwerp aan te passen voordat ik ga starten met de scenery.
Opzet:
- knelpunt aan / afvoer treinen station naar de linker helix.
- Uitbouw paradebaan met brug gedeelte.
- Aanpassing industriegebied met kopstation (positie nog nader in te vullen) en opstel sporen.
- Aanpassing kopstation zijde loc depot
Aangezien het ontwerpen van een baan de nodige tijd vereist (incl. de opgedane kennis het afgelopen jaar) is het toch weer gelukt.
Blok lengte minimaal 1.15m en maximale stijging 3%.
1 nadeel van het ontwerp (was ook al een probleem in het bestaande ontwerp) 4 wissels liggen op een lastige bereikbare plaatsen (1x loc depot en 3x industriegebied). Dit los ik op door luiken in de bovenbaan te maken zodat ik hier nog bij kan indien noodzakelijk.
Huidige situatie station de Dijk 2011:

Nieuw ontwerp van het station:

Station met de aanvoerroutes vanuit beide helixen:

Station met aanvoerroute vanuit de helix en de paradebaan:

Station met aanvoerroute vanuit de helix, paradebaan, loc depot:

Station met aanvoerroute vanuit de helix, paradebaan, loc depot, havenspoorlijn:

Station met aanvoerroute vanuit de helix, paradebaan, loc depot, havenspoorlijn, industrie gebied:

Het station is in principe niet gewijzigd, de 5 hoofd sporen zijn intact gebleven, alleen het omloop spoor is gewijzigd. Het loc depot is is nagenoeg niet veranderd, hij is er zelfs op vooruit gegaan, door het creëren van langere sporen.
De paradebaan is flink aangepakt door te werken met bruggen en viaduct bouw aan de linker en rechter zijde.
De linker helix heeft meer route voor het af en aanvoeren van treinen gekregen, zodat er meer doorstroming is van de treinen.
Het industriegebied is flink gewijzigd. Hier komt een kopstation met flink wat opstel sporen zodat er na hartenlust gerangeerd kan worden vanuit het loc depot en station. Of de opzet van de rangeersporen zo blijft weet ik nog niet zeker. Ik wil graag hier een omloop systeem maken i.c.m. het loc depot. Het is een dus een tijdelijke opzet.........
Het kopstation op het loc depot is verdubbeld met een extra spoor.
Hopende jullie een helder beeld te hebben gegeven van het aangepaste ontwerp.
De uitdaging is om in blokken het bestaande ontwerp te gaan ombouwen naar het nieuwe ontwerp. Wel is het de bedoeling om de baan rijdende te houden.
Ik zal jullie uitgebreid verslag doen van de voortgang.
Gr. Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
jeepney schreef:Die gipsmuurtjes kan je gewoon met een Dremel op maat maken?
Henk
HOHOHO....voor ik op mijn geweten heb dat je al je muurtjes sloopt.....dit was een vraag van mij en geen tip !!!Wimpie schreef:Goeie tp Henk bedankt
Henk
Re: De Dijk Fase 2
mooi plan
waar teken jij in ??
gr rien
waar teken jij in ??
gr rien
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Re: De Dijk Fase 2
Ik maak het ontwerp in Wintrack.
Het is wel een programma waar je ff aan moet wennen.
Met Kato rails klopt alles exact.
C-rail van Marklin klopt niet met de maatvoering in de praktijk.
Gr.
Wim
Het is wel een programma waar je ff aan moet wennen.
Met Kato rails klopt alles exact.
C-rail van Marklin klopt niet met de maatvoering in de praktijk.
Gr.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Hallo spoorvirenden,
Hierbij mijn eerste filmpje van rijdende treinen op mijn modelspoorbaan.
Veel kijkplezier toegewenst.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JbnxxNQbaY
Groet,
Wim
Hierbij mijn eerste filmpje van rijdende treinen op mijn modelspoorbaan.
Veel kijkplezier toegewenst.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JbnxxNQbaY
Groet,
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Rijdt mooi en gelijkmatig allemaal en die lange slepen blijven altiijd leuk om te zien.
Henk
Henk
Re: De Dijk Fase 2
Beste n spoorders:
Zoals geschreven ben ik bezig om mijn modelspoorbaan, te optimaliseren.
Hiervoor heb ik mijn bestaande baan (in proefstadium) moeten her-ontwerpen.
Dit ontwerp heb ik op mijn draadje getoond, en een klein tal reactie hierop gekregen. Gelukkig waren dit reacties waar ik iets mee kon en mij aan het denken heeft gezet.
Aller eerst heb een probleem verholpen op mijn baan m.b.t. tot de verlichting.
Bij het kruidvat was de LED verlichting in de aanbieding. Hiervan heb ik 2x2m en 1x 1 m in lengte aangeschaft en op mijn baan aangebracht. Nu noodzakelijk om te kunnen werken en te testen. Na deze fase een deel van de dag en nacht voorziening welke wordt aangestuurd via de OC.
Zie de onderstaande foto's (wel een beetje overbelicht).
Na het toonbaar maken van mijn ontwerp in mijn draadje, kreeg ik de opmerking over de ruimte tussen de sporen voor mijn perrons. Deze opmerking heb ik ter harte genomen. Aangezien ik veel met KATO materiaal werk heb ik mijn oog laten vallen op de perron delen van KATO i.c.m. de loopbrug van KATO.
Na het verkrijgen van documentatie en tips van KATO.NL heb ik de sporen configuratie van mijn station kunnen vaststellen en kunnen meenemen ik mijn ontwerp voor het station gedeelte.
Zie onderstaande foto's:
Aangezien ik ook nog steeds problemen heb met het aansturen van de dubbele kruiswissels van KATO met de Lenz LS150 decoder hoop ik dit probleem te kunnen tackelen door het aanbrengen van een andere type diode. Inmiddels ben ik bij type 3 van de diodes aangekomen.
Zie onderstaande foto's van de diverse diodes die ik inmiddels heb geprobeert.:


Huidige situatie:

Na wat test rijden bleek er toch nog een wissel te weigeren, dit blijkt te gebeuren als koploper 2 dubbele kruiswissels achter een volgend moet schakelen. Dit betekend 2x 1,7A schakelen. Waarschijnlijk is dit het probleem waarbij de LENZ wisseldecoders op zijn kont gaat.
Het aansturen van de schakel opdrachten in koploper aangepast van 50ms naar 100ms, en tevens allen uitgangen van de lenz wisseldecoder voorzien van 3A diodes. Ik hoop nu eindelijk van dit probleem te zijn verlost (op voorhand bij KATO.NL 2 wisseldecoders aangeschaft voor het schakelen van de KATO dubbele kruiswissels).
Afgelopen zaterdag in Houten een setje perron delen van KATO aangeschaft.
Afgelopen maandag het bovengedeelte (spoor 39 en 40) van het station omgebouwd naar het nieuwe ontwerp.
Morgen hoop ik de loopbrug met de wisseldecoders binnen te krijgen, zodat ik voor de sloop eerst kan passen en meten of mijn ontwerp overeenkomt met de daadwerkelijke maatvoering van de loopbrug.
Nu naar de foto's van de perron delen tussen spoor 40 en 41, dubbel perron deel tussen de ICE / IC spoor 41 en het lokale spoor 40.






Veel leesplezier en tot de volgende update.
Wim
Zoals geschreven ben ik bezig om mijn modelspoorbaan, te optimaliseren.
Hiervoor heb ik mijn bestaande baan (in proefstadium) moeten her-ontwerpen.
Dit ontwerp heb ik op mijn draadje getoond, en een klein tal reactie hierop gekregen. Gelukkig waren dit reacties waar ik iets mee kon en mij aan het denken heeft gezet.
Aller eerst heb een probleem verholpen op mijn baan m.b.t. tot de verlichting.
Bij het kruidvat was de LED verlichting in de aanbieding. Hiervan heb ik 2x2m en 1x 1 m in lengte aangeschaft en op mijn baan aangebracht. Nu noodzakelijk om te kunnen werken en te testen. Na deze fase een deel van de dag en nacht voorziening welke wordt aangestuurd via de OC.
Zie de onderstaande foto's (wel een beetje overbelicht).
Na het toonbaar maken van mijn ontwerp in mijn draadje, kreeg ik de opmerking over de ruimte tussen de sporen voor mijn perrons. Deze opmerking heb ik ter harte genomen. Aangezien ik veel met KATO materiaal werk heb ik mijn oog laten vallen op de perron delen van KATO i.c.m. de loopbrug van KATO.
Na het verkrijgen van documentatie en tips van KATO.NL heb ik de sporen configuratie van mijn station kunnen vaststellen en kunnen meenemen ik mijn ontwerp voor het station gedeelte.
Zie onderstaande foto's:
Aangezien ik ook nog steeds problemen heb met het aansturen van de dubbele kruiswissels van KATO met de Lenz LS150 decoder hoop ik dit probleem te kunnen tackelen door het aanbrengen van een andere type diode. Inmiddels ben ik bij type 3 van de diodes aangekomen.
Zie onderstaande foto's van de diverse diodes die ik inmiddels heb geprobeert.:


Huidige situatie:

Na wat test rijden bleek er toch nog een wissel te weigeren, dit blijkt te gebeuren als koploper 2 dubbele kruiswissels achter een volgend moet schakelen. Dit betekend 2x 1,7A schakelen. Waarschijnlijk is dit het probleem waarbij de LENZ wisseldecoders op zijn kont gaat.
Het aansturen van de schakel opdrachten in koploper aangepast van 50ms naar 100ms, en tevens allen uitgangen van de lenz wisseldecoder voorzien van 3A diodes. Ik hoop nu eindelijk van dit probleem te zijn verlost (op voorhand bij KATO.NL 2 wisseldecoders aangeschaft voor het schakelen van de KATO dubbele kruiswissels).
Afgelopen zaterdag in Houten een setje perron delen van KATO aangeschaft.
Afgelopen maandag het bovengedeelte (spoor 39 en 40) van het station omgebouwd naar het nieuwe ontwerp.
Morgen hoop ik de loopbrug met de wisseldecoders binnen te krijgen, zodat ik voor de sloop eerst kan passen en meten of mijn ontwerp overeenkomt met de daadwerkelijke maatvoering van de loopbrug.
Nu naar de foto's van de perron delen tussen spoor 40 en 41, dubbel perron deel tussen de ICE / IC spoor 41 en het lokale spoor 40.






Veel leesplezier en tot de volgende update.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Beste n spoorders:
Zoals geschreven ben ik bezig om mijn modelspoorbaan, te optimaliseren.
Hiervoor heb ik mijn bestaande baan (in proefstadium) moeten her-ontwerpen.
Dit ontwerp heb ik op mijn draadje getoond, en een klein tal reactie hierop gekregen. Gelukkig waren dit reacties waar ik iets mee kon en mij aan het denken heeft gezet.
Aller eerst heb een probleem verholpen op mijn baan m.b.t. tot de verlichting.
Bij het kruidvat was de LED verlichting in de aanbieding. Hiervan heb ik 2x2m en 1x 1 m in lengte aangeschaft en op mijn baan aangebracht. Nu noodzakelijk om te kunnen werken en te testen. Na deze fase een deel van de dag en nacht voorziening welke wordt aangestuurd via de OC.
Zie de onderstaande foto's (wel een beetje overbelicht).
Na het toonbaar maken van mijn ontwerp in mijn draadje, kreeg ik de opmerking over de ruimte tussen de sporen voor mijn perrons. Deze opmerking heb ik ter harte genomen. Aangezien ik veel met KATO materiaal werk heb ik mijn oog laten vallen op de perron delen van KATO i.c.m. de loopbrug van KATO.
Na het verkrijgen van documentatie en tips van KATO.NL heb ik de sporen configuratie van mijn station kunnen vaststellen en kunnen meenemen ik mijn ontwerp voor het station gedeelte.
Zie onderstaande foto's:
Aangezien ik ook nog steeds problemen heb met het aansturen van de dubbele kruiswissels van KATO met de Lenz LS150 decoder hoop ik dit probleem te kunnen tackelen door het aanbrengen van een andere type diode. Inmiddels ben ik bij type 3 van de diodes aangekomen.
Zie onderstaande foto's van de diverse diodes die ik inmiddels heb geprobeert.:


Huidige situatie:

Na wat test rijden bleek er toch nog een wissel te weigeren, dit blijkt te gebeuren als koploper 2 dubbele kruiswissels achter een volgend moet schakelen. Dit betekend 2x 1,7A schakelen. Waarschijnlijk is dit het probleem waarbij de LENZ wisseldecoders op zijn kont gaat.
Het aansturen van de schakel opdrachten in koploper aangepast van 50ms naar 100ms, en tevens allen uitgangen van de lenz wisseldecoder voorzien van 3A diodes. Ik hoop nu eindelijk van dit probleem te zijn verlost (op voorhand bij KATO.NL 2 wisseldecoders aangeschaft voor het schakelen van de KATO dubbele kruiswissels).
Afgelopen zaterdag in Houten een setje perron delen van KATO aangeschaft.
Afgelopen maandag het bovengedeelte (spoor 39 en 40) van het station omgebouwd naar het nieuwe ontwerp.
Morgen hoop ik de loopbrug met de wisseldecoders binnen te krijgen, zodat ik voor de sloop eerst kan passen en meten of mijn ontwerp overeenkomt met de daadwerkelijke maatvoering van de loopbrug.
Nu naar de foto's van de perron delen tussen spoor 40 en 41, dubbel perron deel tussen de ICE / IC spoor 41 en het lokale spoor 40.






Veel leesplezier en tot de volgende update.
Wim
Zoals geschreven ben ik bezig om mijn modelspoorbaan, te optimaliseren.
Hiervoor heb ik mijn bestaande baan (in proefstadium) moeten her-ontwerpen.
Dit ontwerp heb ik op mijn draadje getoond, en een klein tal reactie hierop gekregen. Gelukkig waren dit reacties waar ik iets mee kon en mij aan het denken heeft gezet.
Aller eerst heb een probleem verholpen op mijn baan m.b.t. tot de verlichting.
Bij het kruidvat was de LED verlichting in de aanbieding. Hiervan heb ik 2x2m en 1x 1 m in lengte aangeschaft en op mijn baan aangebracht. Nu noodzakelijk om te kunnen werken en te testen. Na deze fase een deel van de dag en nacht voorziening welke wordt aangestuurd via de OC.
Zie de onderstaande foto's (wel een beetje overbelicht).
Na het toonbaar maken van mijn ontwerp in mijn draadje, kreeg ik de opmerking over de ruimte tussen de sporen voor mijn perrons. Deze opmerking heb ik ter harte genomen. Aangezien ik veel met KATO materiaal werk heb ik mijn oog laten vallen op de perron delen van KATO i.c.m. de loopbrug van KATO.
Na het verkrijgen van documentatie en tips van KATO.NL heb ik de sporen configuratie van mijn station kunnen vaststellen en kunnen meenemen ik mijn ontwerp voor het station gedeelte.
Zie onderstaande foto's:
Aangezien ik ook nog steeds problemen heb met het aansturen van de dubbele kruiswissels van KATO met de Lenz LS150 decoder hoop ik dit probleem te kunnen tackelen door het aanbrengen van een andere type diode. Inmiddels ben ik bij type 3 van de diodes aangekomen.
Zie onderstaande foto's van de diverse diodes die ik inmiddels heb geprobeert.:


Huidige situatie:

Na wat test rijden bleek er toch nog een wissel te weigeren, dit blijkt te gebeuren als koploper 2 dubbele kruiswissels achter een volgend moet schakelen. Dit betekend 2x 1,7A schakelen. Waarschijnlijk is dit het probleem waarbij de LENZ wisseldecoders op zijn kont gaat.
Het aansturen van de schakel opdrachten in koploper aangepast van 50ms naar 100ms, en tevens allen uitgangen van de lenz wisseldecoder voorzien van 3A diodes. Ik hoop nu eindelijk van dit probleem te zijn verlost (op voorhand bij KATO.NL 2 wisseldecoders aangeschaft voor het schakelen van de KATO dubbele kruiswissels).
Afgelopen zaterdag in Houten een setje perron delen van KATO aangeschaft.
Afgelopen maandag het bovengedeelte (spoor 39 en 40) van het station omgebouwd naar het nieuwe ontwerp.
Morgen hoop ik de loopbrug met de wisseldecoders binnen te krijgen, zodat ik voor de sloop eerst kan passen en meten of mijn ontwerp overeenkomt met de daadwerkelijke maatvoering van de loopbrug.
Nu naar de foto's van de perron delen tussen spoor 40 en 41, dubbel perron deel tussen de ICE / IC spoor 41 en het lokale spoor 40.






Veel leesplezier en tot de volgende update.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Beste spoor vrienden,
De afgelopen weken niet stil gezeten m.b.t. het aanpassen van de bestaande baan de Dijk.
Allereerst zoals omschreven de perron's aangepast van enkele naar dubbele uitvoering.
Om de passagiers van perron 1 naar 2 en 3 te kunnen laten lopen heb ik besloten om dit te gaan uitvoeren met 2 overdekte loopbruggen van KATO. Inmiddels is de eerste binnen en hierbij de foto's. Ook kun je zo goed zien dan deze precies in het midden van de perron's uitkomen.

Op onderstaande foto's kun je goed zien hoe de loopbruggen op de perron's komt te staan.
De aankleding komt in een latere fase.

Zoals ik al eerder heb aangegeven was ik nog niet helemaal tevreden over het ontwerp m.b.t het industrie gebied.
Inmiddels is hier de laatste hand aangelegd. Dit wordt 1 dubbel spoor met een omloop constructie, een kopie van de omloop op het loc depot.
Ook is hier een kopstation gekomen om de passagiers te kunnen vervoeren tussen het loc depot en het station de Dijk.
In middels ook gestart met de demontage van de linker zijde van van mijn oude baan, hier komen ook de meeste wijzigingen.
Het havenspoorlijntje blijft behouden. In het nieuwe ontwerp wordt de paradebaan uitgebreid met bruggen en viaducten, dit om het station de Dijk te ontlasten van de treinen die uit de helixen naar boven komen. De naar boven komende treinen kunnen nu vanuit elke helix kiezen uit 2 rijwegen, namelijk het station de Dijk of de paradebaan. Het ontwerpen van de bruggen en viaducten hebben nogal wat kopzorgen opgeleverd omdat ik te maken heb met de 3% regeling op een lengte van rond de 3 meter. tevens moet het treinverkeer wel onder de bruggen en viaducten door kunnen. Dit is gelukt maar dan wel met de pantografen naar beneden.
In ieder geval de start van de demontage van de bestaande baan de Dijk is begonnen.


Ik hou jullie de komende weken op de hoogte van de voortgang.
Groetjes Wim
De afgelopen weken niet stil gezeten m.b.t. het aanpassen van de bestaande baan de Dijk.
Allereerst zoals omschreven de perron's aangepast van enkele naar dubbele uitvoering.
Om de passagiers van perron 1 naar 2 en 3 te kunnen laten lopen heb ik besloten om dit te gaan uitvoeren met 2 overdekte loopbruggen van KATO. Inmiddels is de eerste binnen en hierbij de foto's. Ook kun je zo goed zien dan deze precies in het midden van de perron's uitkomen.

Op onderstaande foto's kun je goed zien hoe de loopbruggen op de perron's komt te staan.
De aankleding komt in een latere fase.

Zoals ik al eerder heb aangegeven was ik nog niet helemaal tevreden over het ontwerp m.b.t het industrie gebied.
Inmiddels is hier de laatste hand aangelegd. Dit wordt 1 dubbel spoor met een omloop constructie, een kopie van de omloop op het loc depot.
Ook is hier een kopstation gekomen om de passagiers te kunnen vervoeren tussen het loc depot en het station de Dijk.
In middels ook gestart met de demontage van de linker zijde van van mijn oude baan, hier komen ook de meeste wijzigingen.
Het havenspoorlijntje blijft behouden. In het nieuwe ontwerp wordt de paradebaan uitgebreid met bruggen en viaducten, dit om het station de Dijk te ontlasten van de treinen die uit de helixen naar boven komen. De naar boven komende treinen kunnen nu vanuit elke helix kiezen uit 2 rijwegen, namelijk het station de Dijk of de paradebaan. Het ontwerpen van de bruggen en viaducten hebben nogal wat kopzorgen opgeleverd omdat ik te maken heb met de 3% regeling op een lengte van rond de 3 meter. tevens moet het treinverkeer wel onder de bruggen en viaducten door kunnen. Dit is gelukt maar dan wel met de pantografen naar beneden.
In ieder geval de start van de demontage van de bestaande baan de Dijk is begonnen.


Ik hou jullie de komende weken op de hoogte van de voortgang.
Groetjes Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Beste spoor vrienden,
Afgelopen weekend druk geweest met de ruwbouw van mijn aangepaste spoorbaan.
Zie het verslag per foto














Bij de volgende update gaan we de geluidsisolatie aan brengen op de houten platen.
Tot volgende week,
Wim
Afgelopen weekend druk geweest met de ruwbouw van mijn aangepaste spoorbaan.
Zie het verslag per foto














Bij de volgende update gaan we de geluidsisolatie aan brengen op de houten platen.
Tot volgende week,
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Je bent erg druk bezig wim.
Hoe bevalt de keuze voor kato rails? Kwa bouwen zal het wel gemakkelijk zijn denk ik.
Verder blijven we gewoon lekker mee lezen met de bouw!
Hoe bevalt de keuze voor kato rails? Kwa bouwen zal het wel gemakkelijk zijn denk ik.
Verder blijven we gewoon lekker mee lezen met de bouw!
Re: De Dijk Fase 2
Hoi Joost,
Over de KATO Rails ben ik goed te spreken.
ik heb wel 2 punten van kritiek:
De raillasjes zijn niet stabiel, dat wil zeggen bij het in elkaar klikken van de rails liggen de spoorstaven niet altijd recht tegen over elkaar in hoogte. Het kerekedeng effect krijg je dan.
De kleine elektrische wissels willen de tongen wel eens niet goed tegen de spoorstaven vallen waardoor de treinen ontsporen op de wissel. Dit kan je vaak oplossen door de veer spanning in het wissel te verhogen. Ruilen of terug geven aan de leverancier is lastig. Ik heb nog 2 van die "krengen liggen die ik niet goed krijg", van de 30.
Veder makkelijk te leggen, secties te maken en makkelijk in wintrack 9 een ontwerp te maken wat altijd 100% waterdicht past.
Gr.
Wim
Over de KATO Rails ben ik goed te spreken.
ik heb wel 2 punten van kritiek:
De raillasjes zijn niet stabiel, dat wil zeggen bij het in elkaar klikken van de rails liggen de spoorstaven niet altijd recht tegen over elkaar in hoogte. Het kerekedeng effect krijg je dan.
De kleine elektrische wissels willen de tongen wel eens niet goed tegen de spoorstaven vallen waardoor de treinen ontsporen op de wissel. Dit kan je vaak oplossen door de veer spanning in het wissel te verhogen. Ruilen of terug geven aan de leverancier is lastig. Ik heb nog 2 van die "krengen liggen die ik niet goed krijg", van de 30.
Veder makkelijk te leggen, secties te maken en makkelijk in wintrack 9 een ontwerp te maken wat altijd 100% waterdicht past.
Gr.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Hoi spoor lief hebbers,
Na het aanbrengen van de ruwbouw tijd om de geluidsisolatie aan te brengen op het hout werk.
Ik weet niet of het veel effect heeft, maar ik heb de indruk dat het goed helpt.
De platen worden vastgelijmd met boekbinders lijm van pipoos.
Deze lijm is flexibel en is oplosbaar door middel van het toevoegen van water.
Al met al een lijm soort die ik veel gebruik.
Zie onderstaande foto's:




Zo dat was het weer voor deze week
Volgende week een paar daagjes vrij, dus wie weet wat meer tijd voor de baan.
Veel leesplezier,
Wim van Dijk
Na het aanbrengen van de ruwbouw tijd om de geluidsisolatie aan te brengen op het hout werk.
Ik weet niet of het veel effect heeft, maar ik heb de indruk dat het goed helpt.
De platen worden vastgelijmd met boekbinders lijm van pipoos.
Deze lijm is flexibel en is oplosbaar door middel van het toevoegen van water.
Al met al een lijm soort die ik veel gebruik.
Zie onderstaande foto's:




Zo dat was het weer voor deze week
Volgende week een paar daagjes vrij, dus wie weet wat meer tijd voor de baan.
Veel leesplezier,
Wim van Dijk
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Wim,
dat ziet er goed uit
dat ziet er goed uit

Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Re: De Dijk Fase 2
Hoi Spoor vrienden,
Afgelopen dagen de nieuwe baan in de grondverf gezet.
De grondverf heeft de kleur van de bedding van de KATO Rail.
Dit heeft als voordeel dat je tijdens het ballasten niet zo nauwkeurig hoeft te werken. Stel dat je tijdens het ballasten per ongeluk een stukje vergeet valt dit weg door de kleur van de grondverf (met dank aan de vrouw, ik ben n.l. kleuren "doof").
Verder geeft het natuurlijk een strakke uitstraling.
Hierbij de foto's van het resultaat



Zoals je op de foto's kunt zien heb ik ook al de aansluiting voor het industriegebied voorbereid. De houten platen worden gekoppeld middels lamellen (met dank aan de Krokodil). Op dit industrie gebied komen 2 industrie sporen, een aanvoer route met ontkoppelaar voor de wagons en een omloop voor de loc. Op deze wijze kan ik de wagons met loc A aanvoeren en met loc B afvoeren. Tevens is op de baan een koppeling gemaakt tussen het industriegebied en het loc depot. Hier is een kopie van bovenstaand gemaakt en kan er tussen het industriegebied en het loc depot goederen worden getransporteerd (bijv. kolen, zand en brandstof).
Tevens is er een kopstation met 2 sporen op het industriegebied gevestigd voor het vervoeren van personeel tussen station de dijk en het loc depot (hier is ook een kopstation met 2 sporen gesitueerd).
Over het industriegebied lopen ook nog 2 doorgaande sporen voor het doorgaande treinverkeer (koppeling tussen het station de Dijk, loc depot, industriegebied en de paradebaan.
Met het bouwen van het loc depot wordt nog ff gewacht, omdat eerst de overige sporen naar mijn zin moeten rijden.
Inmiddels ben ik al gestart met het aanbrengen van rails, wissels, elektronica en bedrading.
Hiervan volgende week het resultaat.
Groetjes,
Wim
Afgelopen dagen de nieuwe baan in de grondverf gezet.
De grondverf heeft de kleur van de bedding van de KATO Rail.
Dit heeft als voordeel dat je tijdens het ballasten niet zo nauwkeurig hoeft te werken. Stel dat je tijdens het ballasten per ongeluk een stukje vergeet valt dit weg door de kleur van de grondverf (met dank aan de vrouw, ik ben n.l. kleuren "doof").
Verder geeft het natuurlijk een strakke uitstraling.
Hierbij de foto's van het resultaat



Zoals je op de foto's kunt zien heb ik ook al de aansluiting voor het industriegebied voorbereid. De houten platen worden gekoppeld middels lamellen (met dank aan de Krokodil). Op dit industrie gebied komen 2 industrie sporen, een aanvoer route met ontkoppelaar voor de wagons en een omloop voor de loc. Op deze wijze kan ik de wagons met loc A aanvoeren en met loc B afvoeren. Tevens is op de baan een koppeling gemaakt tussen het industriegebied en het loc depot. Hier is een kopie van bovenstaand gemaakt en kan er tussen het industriegebied en het loc depot goederen worden getransporteerd (bijv. kolen, zand en brandstof).
Tevens is er een kopstation met 2 sporen op het industriegebied gevestigd voor het vervoeren van personeel tussen station de dijk en het loc depot (hier is ook een kopstation met 2 sporen gesitueerd).
Over het industriegebied lopen ook nog 2 doorgaande sporen voor het doorgaande treinverkeer (koppeling tussen het station de Dijk, loc depot, industriegebied en de paradebaan.
Met het bouwen van het loc depot wordt nog ff gewacht, omdat eerst de overige sporen naar mijn zin moeten rijden.
Inmiddels ben ik al gestart met het aanbrengen van rails, wissels, elektronica en bedrading.
Hiervan volgende week het resultaat.
Groetjes,
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Hallo allemaal,
De grondverf is inmiddels opgedroogd, dus tijd om de sporen aan te brengen.
Zoals eerder vermeld is het station uitgebreid met 2 sporen (7 naar 9 sporen).
In het station is rekening gehouden met de wens van een klein tram baantje te laten rijden door het dorp, welek ook gebruik maakt van 1 spoor langs het station.
De paradebaan is ovaal vormige baan geworden met bruggen en viaducten. De sporen lopen nu over de bestaande sporen van de oude baan heen.
Ook heb ik rekening gehouden met de aansluiting van het industrie gebiedje. Het industriegebied bestaat 2 industrie sporen, 2 doorgaande sporen en een kopstation met 2 sporen.
Tijdens het leggen van de sporen heb ik nog wel hier en daar ff moeten knutselen om de hoogtes van de bruggen en viaducten in order te krijgen. Gelukkig is dit zonder al te veel problemen gelukt.
Op de foto's staan hier en daar de pilaren een beetje scheef ook dat ik goed gekomen.
Nu op naar de foto's.




Volgende week gaan we de boel aansluiten en de start maken voor de bouw van het industriegebied.
Tot volgende week.
Wim
De grondverf is inmiddels opgedroogd, dus tijd om de sporen aan te brengen.
Zoals eerder vermeld is het station uitgebreid met 2 sporen (7 naar 9 sporen).
In het station is rekening gehouden met de wens van een klein tram baantje te laten rijden door het dorp, welek ook gebruik maakt van 1 spoor langs het station.
De paradebaan is ovaal vormige baan geworden met bruggen en viaducten. De sporen lopen nu over de bestaande sporen van de oude baan heen.
Ook heb ik rekening gehouden met de aansluiting van het industrie gebiedje. Het industriegebied bestaat 2 industrie sporen, 2 doorgaande sporen en een kopstation met 2 sporen.
Tijdens het leggen van de sporen heb ik nog wel hier en daar ff moeten knutselen om de hoogtes van de bruggen en viaducten in order te krijgen. Gelukkig is dit zonder al te veel problemen gelukt.
Op de foto's staan hier en daar de pilaren een beetje scheef ook dat ik goed gekomen.
Nu op naar de foto's.




Volgende week gaan we de boel aansluiten en de start maken voor de bouw van het industriegebied.
Tot volgende week.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Ik vind al die zichtbare digitale componenten en besturing heel indrukwekkend om te zien.
Het valt echt op omdat je er recht tegen aan kijkt,vind ik persoonlijk heel mooi.
Het valt echt op omdat je er recht tegen aan kijkt,vind ik persoonlijk heel mooi.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: De Dijk Fase 2
Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie.
Dat de digitale componenten zichtbaar zijn geplaatst heeft zijn voordelen bij storing zoeken.
Bij eventuele uitbreidingen kan je er altijd goed bij, en heb je voldoende licht op je werkplek.
En het is indrukwekkend om te zien wat je nodig hebt om dit baantje digitaal te laten rijden.
Tijdens verjaardagen e.d. Is het ook vaak, mogen we nog even naar de treinen kijken?
Gr.
Wim
Bedankt voor je reactie.
Dat de digitale componenten zichtbaar zijn geplaatst heeft zijn voordelen bij storing zoeken.
Bij eventuele uitbreidingen kan je er altijd goed bij, en heb je voldoende licht op je werkplek.
En het is indrukwekkend om te zien wat je nodig hebt om dit baantje digitaal te laten rijden.
Tijdens verjaardagen e.d. Is het ook vaak, mogen we nog even naar de treinen kijken?
Gr.
Wim
Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD
Re: De Dijk Fase 2
Strak werk Wim. Ik vroeg me alleen af of die brug op de derde foto echt zo uit het lood ligt. Ik kan me vergissen, maar die dingen horen toch horizontaal te liggen? Of vertekent de foto hier een beetje?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.