Pagina 6 van 15
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 20 jan 2011 16:32
door FidOo
Hookies schreef:Als je het buitenste spoor echt alleen als dalend gebruikt, kan er geen een trein aan de bovenkant van je station komen. In dit plan zijn je bovenste drie sporen van het station nutteloos of je moet van spoor 4 weer achteruit draaien via de wissel naar spoor 3. Een overloopwissel moet je zeker voor het station maken om de bvenste drie sporen te kunnen gebruiken.
Er komt immers nooit vanaf de rode wissel een trein die rechtsaf slaat naar het station. Het is immers een wissel in een dalend traject.
Mvg,
Martin
Dit vroeg ik mij ook al af...
Maar daarnaast heb je toch maar 1 spiraal en dus maar 2 aansluitingen en niet 4 zoals in dit ontwerp?!
Je bent het je zelf denk ik echt veeeeel moeilijker aan het maken dan nodig is...
je moet nog steeds terug naar het hondebot principe...
Als je nu eens het volgende doet... maak een schets (op papier o.i.d.) van je bovenste baandeel. (dus wat we op het laatste plaatje zien.)
Teken daarin de 2 aansluitingen van je spiraal waar deze straks in de werkelijkheid komen te liggen. dus inderdaad rechter spoor is stijgend en linker spoor is dalend.
vanaf daar is het enige wat je moet doen. deze 2 met elkaar verbinden in een lus vorm.
Uiteraard wil je geen saaie lus. Dus wat je nu gaat doen is je gaat die lus interessant maken om naar te kijken.. dus een station er in zetten e.d.
that's it!
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 20 jan 2011 18:03
door Hookies
De overloopwissels in je station van spoor 3 naar spoor 4 kun je weglaten. Tenzij je vanaf de nieuwe overloopwissels beneden aan je tekening treinen naar het buitenspoor stuurt en die achterom naar het station laat rijden voor de eerste drie sporen. Alleen moet je dan, als je wissel 3 naar 4, laat staan, even kijken of dat elektrisch wel te realiseren is in verband met een mogelijke keerlus.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 20 jan 2011 19:41
door nico42
Mooi Bert dat je er uit bent zo met z n allen knap dat jullie hier uit komen het is een mooi ontwerp geworden
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 20 jan 2011 19:51
door mdedeugd
verhoeks schreef:
ingewikkeld he
Hoi Bert.
Ik volg het met interesse.
kanone wat prachtig
.
Een plaat van 110x250, wat een berg sporen kan je daar nog op kwijt, so de ju
.
Hoogte is hier de ruimtewinst.
Mijn baan zag er kaal met alleen rails en trace ook enorm ingewikkeld uit.
Structuur komt toch pas als het landschap komt, dan valt het best mee.
Ziet er erg goed uit.
Waneer gaat de eerste spade de grond in.
Sucses.
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 13:38
door shoven
Bert, ik zie geen plaatjes.
Of ben ik de enige?
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 13:45
door nico42
Ik zie wel een foto van een mooie loc misschien jij inmiddels ook wel Steven
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 13:59
door Hookies
Als het om je post van half 2 in dit topic gaat, zie ik ook geen foto staan.
Je vroeg me nog naar de wissels in het derde en vierde spoor. Deze bevinden zich links aan het begin van het derde en vierde spoor van boven.
Mvg,
Martin
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 14:08
door shoven
Ja, nu is het er wel. Ik denk dat het aan de foto-site ligt die je gebruikt. Hij doet er soms heeeeel lang over om een foto te laden.
Nou ja, dat geeft weer tijd om koffie te pakken...
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 14:23
door nico42
Hallo Bert ik kom nu ook niet op mijn-album dus het ligt niet aan jou maar je hebt wel een mooie loc gekocht ik heb geloof ik deze al eens gezien in een stukje dat ze van de kolenwagon een extra stroomafname maakten en doorverbonden met de loc.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 14:34
door shoven
verhoeks schreef:hey steven,
daar ben ik nu ook achter kom nu ook niet meer op de site van Mijn album ik denk dat ze er mee bezig zijn
weet jij toevallig of je deze kan digitaliseren?
Wat wil je digitaliseren? Je foto's zijn al digitaal, anders krijg je ze niet op een site...
Je zou een andere foto-site kunnen proberen. Photobucket bevalt mij goed. Imageshack vind ik niet vooruit te branden, net als mijn-album. Maar er zijn er vast nog veel meer.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 14:45
door Hookies
Hij bedoelt de loc digitaliseren, Steven.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 15:24
door nico42
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 16:30
door shoven
Hookies schreef:Hij bedoelt de loc digitaliseren, Steven.
Ja tuurlijk. Lekker blond weer.
Ik zat nog met dat foto-geneuzel in mijn hoofd.
't Is vrijdagmiddag zullen we maar zeggen.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 16:55
door nico42
Mooie spullen heb je gekocht Bert vooral de V200 is erg mooi
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 21:42
door shoven
Die vrijdagmiddagborrel is een vrijdagavondborrel nu, maar de donderdagavondborrel werkte nog ff door geloof ik.
Afijn: proost!
Maar je hebt mooie spulletjes gekocht hoor Bert. Zo'n stofzuiggeval moet ik ook nog kopen.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 21 jan 2011 23:17
door Hookies
verhoeks schreef:en om nog even terug te komen op die wissels....oke dat snap ik nu welke je bedoelde....
maar als ik rechts rij en ik buig af onder in het plan en ik ga achter langs het station en draai daar het stations gebied op
moet ik wel die overloop gebruiken anders kom ik niet in het buitenste spoor naar beneden of zie ik dat nu verkeerd??
Bert,
Op de een of andere manier is mijn antwoord van vanmiddag niet doorgekomen. Na de rode wissel heb je twee sporen die achterlangs lopen. Ik zou de sporen in één richting laten berijden. Het onderste spoor komt dan in je station uit op spoor 1, 2 en 3. Het bovenste spoor is voor locs die uit het station vertrekken van spoor 4, 5 etc. Door de sporen éénrichtingsverkeer te geven, heb je wat meer speling met Koploper en kunnen de treinen geregeld doorkomen.
Je hebt dan eigenlijk maar één klein stukje waar je tweerichtingsverkeer hebt, namelijk van de rode wissel terug naar de overloopwissel onder aan.
Mvg,
Martin
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 22 jan 2011 13:57
door Hookies
Ik zie je probleem niet helemaal Bert. Je buitenste spiraalspoor is toch het dalende spoor. Dan hoeven ze toch niet de andere kant meer op.
De treinen voor spoor 4, 5 en 6 moet je niet als eerste achterlangs laten gaan, maar die gaan juist rechtsaf het station in en daarna achterlangs weer weg via de blauwe route. Ze zitten dan meteen in het dalende spiraalspoor.
Het rode tracé gaat eerst achterlangs, daarna in het station en kan dan via de wissel links ook weer op het dalende spiraalspoor uitkomen.
Ik snap nu wel waar je op doelt. Je laat de treinen op het blauwe spoor eerst achterlangs gaan. Die kunnen daarna het station in en komen niet meer op het buitenste spoor terug. Maak dan achter de overloopwissel nog een overloopwissel in de andere richting. Dan ben je er ook. Ik zou niet nog meer wissels in je station plaatsen, want dat gaat ten koste van de lengte van je perronsporen.
Mvg,
Martin
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 22 jan 2011 16:43
door Michiel
Hoi Bert,
denk je nog aan de ruimte voor perrons? Bekijk eens een aantal perrons van Faller, Vollmer en Kibri, en let op de breedte ervan. Ze blijken allemaal ongeveer even breed. Je moet je stationssporen wat verder uit elkaar leggen daar waar je een perron wilt hebben. Dat lijkt me wel handig, een perron in een station.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 jan 2011 10:58
door gek op stoom
hoi bert
dat is een mooi kunstwerk geworden
Gr andy
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 jan 2011 11:30
door maarten
Acryl- en plakkaatverf zijn beiden water gedragen verfsoorten. Het verschil is dat als het eenmaal opgedroogd is plakkaatverf opnieuw oplosbaar is met water en acryl niet. Vandaar dat ik je plakkaatverf niet zou adviseren, als dat nat wordt (weatheren, groensel aanbrengen) het weer los laat/uitloopt. Hoewel je daar ook weer leuke effecten mee kunt krijgen.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 jan 2011 11:54
door Michiel
verhoeks schreef:hey michiel,
ik heb wel even gekeken gisteravond maar ik had eigenlijk een beetje in gedachte om de perrons zelf te maken...
hoe weet ik nog niet maar er zullen hier vast mede-spoorders zijn die ook weleens met dat bijltje hebben gehakt.
dus voor suggesties .......kom maar op
Perrons zelf maken lijkt met een prima idee, en zeker niet moeilijk. Maar ik bedoel dat je met je sporenplan wel de ruime moet voorzien om die perrons te kunnen plaatsen. Dus, sporen wat verder uit elkaar daar waar een perron komt. Dat is alles, eigenlijk.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 jan 2011 12:36
door HTteG
Bert je vraagt om tips, wellicht dat je dit kunt proberen.
Ik gebruik pigmenten voor het inkleuren. Is in poeder vorm en je gebruikt alleen water. Soms moet je heel weinig gebruiken afhankelijk van de kleur.
Deze potjes heb ik ooit eens gekocht op een beurs.
Zie voor resultaat topic. Bietschtal.
Ik heb het zowel op klei als op de knauf(gips) gebruikt.
Succes met de vorderingen.
Dit soort zelfbouw waardeer ik ten zeerste.
Groet Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 jan 2011 16:08
door HTteG
Bert even zitten googlen voor je.
Ik zie bij conrad duitsland een set van noch staan, is dan ook in nederland te bestellen onder hetzelfde nummer.
Maar ik heb het dacht ik een keer op een beurs gekocht.
Wat ook een mogelijkheid is een crea-winkel of (kunst) schilderswinkel.
Google maar eens pigment-poeder.
Succes Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 jan 2011 21:05
door shoven
Bert, zo'n link werkt niet. Je moet een directe link leggen, bij het artikel kun je dat aan de rechterkant van de webpagina van Conrad aanklikken. Je krijgt dan zoiets:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=245804
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 24 jan 2011 21:45
door Michiel
Hoi Bert,
Je gebruikt interessante kleuren, dat een mooi nat en bemost ruine-effect geeft. Maar ik zou iets meer de struktuur benadrukken tussen diepe voegen, en de stenen. Een wet-wash met een oker-achtige kleur om de cement te kleuren, en een dry-brush met een droge, matte lichtbruin-grijzige kleur om de scherpe randen van de stenen te benadrukken. Nu, ik ben ook geen expert op het vlak van schilderen, en ben benieuwd wat anderen van je geslaagde test vinden.