Pagina 6 van 7

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 07 apr 2012 20:54
door Lemland
Klopt maar beter dan dat je later een loc hebt die het niet haalt. Bedenk dat stijging in een bozcht (zoals in een helix) extra zwaar is voor een loc: hij moet niet alleen omhoog maar hij heeft ook weerstand van de bocht zelf.

Overigens, meer rondjes hoeft afgezien van de extra kosten van de rails niet erg te zijn: extra rijlengte en -tijd. :-)

Bart

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 08:13
door thijs07
hoeveel wagons kunnen er dan op een bocht van R3-R4 omhoog

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 08:21
door Hookies
Dat ligt aan je stijgingspercentage. Er is geen vast getal te noemen. Mijn helix stijgt tot iets van 2,5% en in de binnenbocht (R3) trok ik nog makkelijk een sleep van twee meter omhoog. Ga je echter naar 4 of 5% stijgingspercentage, dan wordt dat heel wat minder. Bovendien is het dan ook de vraag of je loc het trekt. Niet alle locs stijgen even makkelijk.

Een extra rondgang in de helix kan beslist geen kwaad. Bovendien heb je dan ook meer rijlengte en rijtijd, zoals Lem al zei. Beter dat je de tussenruimtes tussen de niveaus wat hoger maakt. Leg maar eens twee platen dicht op elkaar (blokjes van 10 cm aan de randen plaatsen en daar dan de tweede plaat op). Kijk eens hoever je komt met je handen om een omgevallen trein weer netjes op de rails te zetten. De ruimte tussen mijn schaduwstation en de bovenbaan is ruim 30 cm. Ik kan in het schaduwstation makkelijk overal bij. Ja, mijn helix is dan wel wat groter, zoals je in mijn draadje Hookyville kunt zien, maar dat weegt voor mij wel op tegen het voordeel van ruimte in mijn schaduwstation.

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 09:38
door thijs07
oke ik zal eens kijken maar dan zou ik 2 helixen moeten maken rechts en links om te stijgen maar is er dan nog een manier om nog wat extra rails buiten de bergen te kunnen leggen?

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 10:59
door mdedeugd
thijs07 schreef:oke ik zal eens kijken maar dan zou ik 2 helixen moeten maken rechts en links om te stijgen maar is er dan nog een manier om nog wat extra rails buiten de bergen te kunnen leggen?
Hallo Thijs. ;)

Dit verkrijg je door die helixen als het ware in je baanontwerp te intergreren/ inpassen.
Inplaats als een kurkentrekker vorm klimmen.
Bepaalde delen via omwegen te laten verlopen.
Zij maken dan wel deel uit van het klim/daal trace.
Dan krijg je meteen het speels effect met gelegenheden voor je tunnels en bruggen.

Je hebt nu dit erg mooie baanplan.
Daar kun je dan nu echt iets mee doen in praktijk.
Tijdens de bouw kan je dan altijd nog afwijken van dit plan en aanpassen.
Dat heb ik ook gedaan met het spoor plan van mij, wat ik je heb laten zien.
verder... ;)
Als eerste zal je de tafels gaan bouwen waarop het geheel komen gaat.
Weet je al een beetje welke hoogten de tafel zal gaan worden.
Mijn tafel heb ik op poten van 60cm lengte gehouden. 50x44 mm hout heb ik gebruikt.
Daar je ook een gedeelte van je bouw onder de tafel doorbrengt.
I.v.b.m. aansluiten van alerlei electra zaken.....

Martin de Deugd

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 11:33
door thijs07
die van ons komt waarschijnlijk op wieltjes zodat je hem van de wand af kan rollen en ik ben echt blij dat ik een goed ontwerp heb alleen nog de helix in het ontwerp zetten!

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 13:03
door mdedeugd
Hallo Thijs. ;)

Als je dan met je vader samen aan de bouw van de baan gaat beginnen.
Ga je er dan mischien ook een bouwverslag van maken ?

Martin de Deugd

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 18:11
door thijs07
natuurlijk ik zoek alleen nog een naam. nog een idee?
het ontwetp is iets aangepast, maar die zet ik morgen hier neer

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 18:28
door mdedeugd
thijs07 schreef:natuurlijk ik zoek alleen nog een naam. nog een idee?
het ontwetp is iets aangepast, maar die zet ik morgen hier neer
Is prima, Thijs. ;)
Heb ik nog een extra opdracht voor jullie.
Zet er dan ook eens je station en gebouwen en de industrie bij op die plaatsen waar jullie ze willen hebben. ;)

Martin de Deugd

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 08 apr 2012 21:14
door Detlev
Ja, maar dat is in SCARM nog niet zó eenvoudig... Het moet wel kunnen die gebouwen, wellicht een sporenplan zoeken waar e.e.a. standaard in zit.

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 09 apr 2012 09:06
door thijs07
vandaag ga ik weer verder en die gebouwen zoek ik wel op

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 09 apr 2012 10:34
door Lemland
Veel plezier vandaag Thijs, het is echt modelbaanknutselweer (en het is lekker om een maandag te knutselen en niet naar school te hoeven :-) ).

Bart

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 09 apr 2012 11:48
door thijs07
Jazeker ik ga nu mijn laptop pakken en vanmiddag misschien al beginnen aan de onderkant. :ugeek:

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 09 apr 2012 13:18
door thijs07
dit is het aangepaste plan:
Het lukt me alleen nog niet gebouwen erbij te zetten.

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 09 apr 2012 13:20
door thijs07
wij willen eigenlijk nog een apart spoor er doorheen laten lopen, maar wij weten niet waar. Iemand daarvoor nog een idee?
Rechts is het (schaduwstation)/opslagplaats, maar die kan je loskoppelen op een of andere manier. :roll:

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 10 apr 2012 15:25
door thijs07
dat aparte spoor laat maar zitten!

ik heb het ontwerp net uitgeprint en de + en de - gemarkeert en er zaten geen keerlussen in ;)

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 10 apr 2012 16:03
door Maurits71
Thijs, loop je sporen nog eens na want volgens mij kan je het gedeelte linksboven maar 1 kant op rijden, de andere kant kan wel tot je op het station komt en dan kom je er niet meer op terug.

Ook iets om over na te denken, je treinen rijden nu altijd dezelfde kant op, als je daar geen moeite mee hebt prima, echter anders toch ergens een keerlusje inbouwen

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 10 apr 2012 20:24
door mdedeugd
thijs07 schreef:
ik heb het ontwerp net uitgeprint en de + en de - gemarkeert en er zaten geen keerlussen in ;)
Hallo Thijs. ;)
Bekijk je baan plan nog eens een 2e maal.
Ik zie naamlijk wel een grote keerlus.
Als je vertrekt uit het station.
Neem de bovenste aftakkende sporen, deze sluiten op hun beurt weer aan op de 2 sporen naar beneden.
Deze gaan weer terug naar het station waar alle sporen met elkaar in verbinding staan.
Dat is ook een keerlus.


Martin de Deugd

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 11 apr 2012 06:53
door thijs07
ie had ik achteraf ook nog gezien, maar dat heb ik al aangepast

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 11 apr 2012 07:55
door Michiel
Thijs,

Ik ga ervan uit dat je treinen rechts rijden zoals in Duitsland of Nederland. Je treinen die dan vanuit je kopstation rechtsboven op je plan vertrekken, kunnen niet het hoofdspoor op rijden op het rechter spoor. Er ontbreekt nog een overloop in je station.

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 11 apr 2012 16:01
door thijs07
hoe moet ik dat dan aanpassen?
links onder nog een bocht wissel om op het linker spoor te komen?

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 11 apr 2012 19:22
door thijs07
hier is het vernieuwde ontwerp:
het lijkt wat druk maar dat komt doordat er 3 helixen in zitten, rechts 2 boven elkaar en linksboven 1 en linksonder ook 1

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 18 apr 2012 17:22
door mdedeugd
Hallo Thijs.

Vraagje :?:
Waar ga je het station etc..nu plaatsen.?
Als je de beperkte beschikbare ruimte die er was, ook weer vol legt met rails.
Daarom is het belangrijk ook plaats voor gebouwen te reserveren. ;)

Martin de Deugd

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 18 apr 2012 17:36
door thijs07
ik dacht dat die gebouwen later wel kwamen maar is dat dan echt zo belangrijk om goed te kijken waar die moeten?
ik snap het wel, maar dat is nog nieuw voor mij.
er komen nog wat aanpassingen, als ik tijd heb tenminste.

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Geplaatst: 18 apr 2012 17:49
door Lemland
Nou, het is (voor mij) belangrijk om twee redenen:

Treinen rijden niet van niks naar niks, ze rijden voor een doel. Bijvoorbeeld van stad naar dorp of naar industrie. Bebouwing op de juiste plaats geeft een reden voor het spoor. Dat is bijvoorbeeld de reden dat in het draadje Beksheim hier door Jeroen opgemerkt wordt dat er nu een reden is voor die halte.

Gebouwen (en wegen en bossen enz) op de juiste plek en in de juiste verhoudingen zorgen voor rust en een aantrekkelijk gezicht, zonder dat het te vol wordt. In oude modelspoorboekjes uit de jaren 60 of 70 zie je veel banen die helemaal volgezet zijn, dat is erg onnatuurlijk.

Bart