Terwijl ik nog met het werk uit de vorige post bezig was of misschien mede daardoor kwam bij mij weer de wens naar voren een stad of dorpen combi te willen maken vergelijkbaar met Ohstein. Iets met een redelijk frequent bereden spoorlijn dat eindigt in een kopsstation en waar meerdere regionale treinen diensten eindigen maar dan zonder S-bahn en U-bahn. Dat zelfde idee had ik ook al toen ik met Grödenstein en de spoorlijn er naar toe bezig was maar dat moest een lijn zijn met een veel kleinere vervoersvraag. Dat was met de inzichten van toen niet te combineren al had het op een andere locatie achter af wel gekund.
Bij het bedenken van Grödenstein en de lijn er naar toe had ik twee mogelijke locaties en eentje heb ik daarbij heel bewust overgeslagen. Dat was het sterk heuvel/bergachtige gebied tussen Paderborn, Büren(westf.), Brilon en Marsberg. De daar in de heuvels liggende dorpjes Hegensdorf, Weiberg, Leiberg en (Bad) Wünnenberg heb ik gebruikt en daar fictieve grotere plaatsen van gemaakt.

Zoals te zien is heb ik bij Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen een lijn af laten takken de heuvels in. Deze slingert wat om hoogte te winnen en draait dan naar Hegensdorf toe en loopt ook daar slingerend doorheen om de heuvels te volgen. Na 3 stations in Hegensdorf loopt de lijn nog door naar Wünnenberg( de toevoeging Bad laat ik weg omdat die niet op iedere kaart vermeld word). Ik bedacht dat een aansluiting naar 2 steengroeves ook wel leuk zou zijn en dat er dan evt. een gaar treintje bestaande uit een rangeerloc en een rijtuig personeel kon vervoeren. Dat laatste heb ik maar even laten varen en het is na een paar dagen iets anders geworden. Omdat er toch een spoorlijn af moest takken bij Hegensdorf Leiberg naar de steengroeves konden er ook nog wel 2 dorpen bij die wat ongunstig liggen aan de westzijde van het( ook in het echt bestaande) stuwmeer Aabachtalsee.
Het idee met die 2 dorpen( Neu Leiberg en Arolstein) is dat het spoor er heen lang geen personenvervoer heeft gehad en recent is aanbesteed en daarmee voor het personenvervoer is heropend waar ik dadelijk nog op terug kom.
Eerst even terug naar Hegensdorf en Wünnenberg, de spoorlijn daar naar toe word bedient door 3 treindiensten:
De RB81 Hameln-Paderborn-ND/P Flughafen-Wünnenberg die ieder uur rijd.
De RB100 Hövelhof-Greuping-Delbrück-Salzkotten-ND/P Flughafen-Wünnenberg die 1 a 2 keer per uur rijd.
De RB72 Bad Bentheim-Rheine-Osnabrück-Herfort-Paderborn-ND/P Flughafen-Hegensdorf Hbf die eens per 2 uur rijd.
De RB72 en RB81 heb ik beide vanaf Paderborn Hbf door getrokken, de RB100 vanaf ND/P Flughafen.
Hier onder het sporenplan, het Basis Uur Patroon en de Basis Sporen Opstelling van deze en aangrenzende lijnen:
Basis Uur Patroon Paderborn-ND/P Flughafen-Wünnenberg/Büren(westf.)-Geseke/Brilon Wald
Basis Sporen Opstellingen Paderborn Hbf, ND/P Flughafen en de lijn naar Wünnenberg en Arolstein
Van de RB81 en RB100 heb ik ook de materieel omloop gemaakt/aangepast:
Dan terug naar het zijtaktje naar Arolstein, hiervoor heb ik ook een dienstregeling gemaakt en daarbij me vooral gericht op directe verbindingen en aansluitingen. Zo had die treindienst met 1 setje materieel kunnen rijden en kort kunnen keren in Arolstein en Hegensdorf Leiberg. De dienstregeling zou dan erg krap worden en de aansluitingen zouden verre van optimaal zijn en iedereen zou daar over moeten stappen. Bij een dienstregeling met setjes materieel waren er wel mooie aansluitingen te creëren van/naar Hegensdorf Hbf en verder in Hegensdorf Leiberg en kon de treindienst zelf worden doorgetrokken naar Wünnenberg en konden de rijtijden wat ruimer worden. Dat is dan ook waar ik voor gekozen heb omdat ik denk dat dat de meeste reizigers zou opleveren. De treindienst en vervoerder heb ik AabachtalBahn genoemd naar het stuwmeer waar het omheen loopt. Een materieel omloop voor deze treindienst heb ik nog niet gemaakt maar dat doe ik straks wel even denk ik.
Nu had ik nog 4 LVT's liggen die ik eigenlijk had bedacht voor een treindienst rond Woldaburg maar op dit lijntje zouden ze zeker niet misstaan. Daarom heb ik zaterdag besloten dat ik die wagens om ging schilderen en heb wat proef huisstijlen gemaakt.

Samen met enkele vrienden en m'n ouders wat gebrainstormd over welke huisstijl het moest worden en daar is huisstijl 12 uitgerold als winnaar.
Gister ben ik dan ook de hele dag bezig geweest de 4 LVT's om te schilderen in die huisstijl en heb ze van tekst op de zijwand voor zien.
Zo ontstaat er dus weer een hoop leuks waarvan het grootste deel op de pc, het busnet van Hegensdorf/Wünnenberg/Arolstein heb ik wel ingetekend maar verder nog niet uitgewerkt, misschien dat ik dat later nog eens doe.
Groetjes Michiel
Ps; dan blijkt er toch alweer bijna 1,5uur werk in deze post te zijn gaan zitten
