Pagina 6 van 67
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 14 jul 2013 10:17
door Ad_M
Hoontje schreef:
Hou mijn draadje in de gate inzake de 2400 voor de bouw. Grts
Ik kijk er naar uit Hoontje, goed bezig!!!
Mvg,
Ad
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 14 jul 2013 12:15
door Hoontje
Hoi Ad_M,
Ik kijk ook erg uit naar het einde van de week! Dan komt een van de donorchassis aan en kan ik gaan bouwen...
Het wordt alleen een handgeschilderd model, bij gebrek aan Airbrush materialen. Hopelijk komt dat mooi uit!
Nu eerst deze dienstweek van 7 werkdagen overleven
Groet,
Hoontje
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 17 jul 2013 22:30
door Hoontje
Nieuw topic geopend inzake mijn bouw van de NS 2400 met 3D geprinte Kap van 3Dbuildr.
Zie onderschrift voor adres:
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 17 jul 2013 23:11
door Krab
Ben benieuwd en ga het zeker volgen Hoontje
mvg Sjaak
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 26 jul 2013 00:45
door Hoontje
Na een teleurstellende en weinig succesvolle avond solderen, nog wat geprobeerd te wheateren van gebouwen. Eerst al proefstukjes gemaakt op styreen en een oud gebouwtje, nu een van de industriegebouwen onder handen genomen.
Het resultaat mag er zijn, vooral het dak vind ik erg mooi gelukt. Omdat het een stookgebouw is, mag het vrij donker aangezet zijn. Ik heb de spray's van Modelmates.co.uk gebruikt.
Ondertussen verbijt ik mij een beetje over het solderen. Ik heb alle blokken aan de ringleiding gesoldeerd. Dit ging niet gemakkelijk, de dikke VD-draad is moeilijk te solderen. Met als gevolg dat de treinen nog geen cm. meer rijden op de baan. Terwijl als ik de blokken afzonderlijk direct aan de trafo schakel, er geen probleem is... Morgen maar eens verder naar kijken
Groet,
Hoontje
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 26 jul 2013 06:36
door maarten
Leuk die loods zo!
Voor het solderen van 1,5 kwadraat of meer moet je een wat grotere bout gebruiken. Een van 40 watt zou moeten lukken.
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 26 jul 2013 07:51
door FidOo
1,5mm² is echt veel te dik.. Dat krijg je haast toch niet weggewerkt onder je baan. Ik weet niet hoe groot je baan is, en over welke afstanden je praat. Maar mijn baantje van 1,70 bij 70 doe ik uitsluitend met 0,14mm²
Als je een grotere baan hebt 3x4 ofzo, dan kun je een ringleiding aanleggen onder de baan. maar naar de rails gewoon lekker met 0,14 of iets in die orde van grote..! Scheelt je een hoop ge-etter met Dik en stug draad.
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 26 jul 2013 12:24
door Hoontje
Hoi Fido,
Ik was niet duidelijk genoeg. De VD draad is de ringleiding. Aan de rails 0,14cm2 draadjes en dat was geen probleem.
Echter de draadjes van 0,14 aan de VD draad lukt dus niet... Vanavond nog eens proberen met wat flux / soldeerpasta.
Of heeft iemand nog een 'gouden' tip?
Groetjes,
Hoontje
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 26 jul 2013 13:50
door Peter
Hoontje schreef:Hoi Fido,
Ik was niet duidelijk genoeg. De VD draad is de ringleiding. Aan de rails 0,14cm2 draadjes en dat was geen probleem.
Echter de draadjes van 0,14 aan de VD draad lukt dus niet... Vanavond nog eens proberen met wat flux / soldeerpasta.
Of heeft iemand nog een 'gouden' tip?
Groetjes,
Hoontje
Juiste soldeerbout gebruiken! Vermogen is nu te klein lijkt het.
Flux / soldeerpasta is echt niet nodig.
Grtz.
Peter
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 26 jul 2013 22:14
door Hoontje
Dus warmer solderen? Station stond nu op 350°. Zal van het weekend eens proberen
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 27 jul 2013 07:49
door maarten
Soldeerstation is meestal niet geschikt voor 1,5 kwadraat en groter, te klein oppervlak voor de warmte-overdracht. Gewoon even ouderwetse soldeerbout gebruiken.
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 27 jul 2013 15:47
door Zaunkönigs Bahn
Hoontje schreef:Dus warmer solderen? Station stond nu op 350°. Zal van het weekend eens proberen
Dat hangt af van de smelt temperatuur van je soldeer. Je hebt dik en heel dun soldeer, soldeer dat een ander metaal bevat, bijvoorbeeld koper. Dus het ene soldeer is niet het andere en heeft dus een andere werkingstemperatuur. Meestal staat de werkingstemperatuur op een label op de klos of het kaartje.
Er is dus een combinatie mogelijk dat je je soldeer aan het verbranden bent terwijl het te solderen onderdeel nog niet warm genoeg is. Verder zijn er railsoorten die zich niet laten solderen, ook niet na het inkrassen of kaal schuren met schuurpapier en dat is niet alleen voorbehouden aan de originele Arnold staven.
Groeten,
Joop
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 27 jul 2013 15:57
door Zaunkönigs Bahn
Hoontje schreef:De VD draad is de ringleiding.
Over het algemeen is het beter een ster toe te passen ipv een ring. Met een ring loop je het risico op storingen die niet 123 zijn te vinden. Zo is er een risico dat massa geen massa is door een te hoge weerstand van je vd draadje. Verder loop je het risico dat de ringleiding andere storingen oppikt zoals signalen van hoogfrequente zendstations die dan gesuperponeerd worden op je eigen signaal en digitale signalen behoorlijk in de war kunnen schoppen.
Groeten,
Joop
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 01 aug 2013 21:27
door Hoontje
Hoi Joop, Dat klopt. De 'ringleiding' ligt niet als een ring onder de module. Maar als uitloper van een ster. De aansluiting op een schakeling met randaarde en stopcontact maakte de sluitingsproblemen waardoor m'n treinen niet meer reden. Nadat ik die weggeknipt had, reed alles. Ook blijkt 1 wisseltong kapot te zijn. De gehele wissel moet ik vervangen vrees ik, dus marktplaats maar eens afstruinen voor een minitrixwissel rechts...
Hieronder enkele foto's van de electra onder de baan. De behuizing van de bedrading is nog niet aangelegd, dus het lijkt nu een zooitje!
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 01 aug 2013 21:52
door Hoontje
Ondertussen is er bovenop de baan een en ander definitief bepaald. De lay-out van de fabrieksgebouwen staat vast. De gebouwen zelf staan ook vast. Nu hopen dat ze niet kapot gaan of er ooit nog vanaf gehaald moeten worden
Ook zijn alle gebouwen gewheaterd en vervuild. De een is beter gelukt dan de andere, maar over het algemeen ben ik tevreden. Vergeet niet dat alles de eerste keer was!
Inmiddels speelt de warmte me erg parten, want er is wel een erg vreemde trein op het raccordement verschenen...
Maar ook de eerste (niet af zijnde) NS 2400 meldt zich...
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 01 aug 2013 22:52
door Krab
Hoi Hoontje het gaat er steeds werkelijk uitzien
Heb je al een andere wissel op marktplaats te pakken kunnen kopen ?
Is het een 4962 of een ander type van minitrix .
mvg Sjaak
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 01 aug 2013 23:08
door Hoontje
Dank voor het compliment Sjaak,
Het is inderdaad de electrische 14963 van Minitrix. Op Marktplaats staan er enkele genoemd rond de 10,- euro. Echter denk ik dat de aandrijving zelf kapot is, dus binnenkort eens aan het slopen in de scenery en kijken of ik een wisselsysteem op zijn kop kan monteren en dat dit het probleem oplost...
Groet,
Hoontje
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 02 aug 2013 18:51
door shoven
Hoontje schreef:Hoi Joop, Dat klopt. De 'ringleiding' ligt niet als een ring onder de module. Maar als uitloper van een ster. De aansluiting op een schakeling met randaarde en stopcontact maakte de sluitingsproblemen waardoor m'n treinen niet meer reden. Nadat ik die weggeknipt had, reed alles. Ook blijkt 1 wisseltong kapot te zijn. De gehele wissel moet ik vervangen vrees ik, dus marktplaats maar eens afstruinen voor een minitrixwissel rechts...
Hieronder enkele foto's van de electra onder de baan. De behuizing van de bedrading is nog niet aangelegd, dus het lijkt nu een zooitje!
Zie ik nu goed dat je overal gele draad voor gebruikt? Hoe weet je straks (met 500 stukken draad onder de baan
) wat wat is? Draad (zeker die dunne) is in heel veel kleuren te koop, mijn advies is dan ook te zorgen dat elke functie zijn eigen kleur heeft. Hier heb ik fors wat kleuren in gebruik:
Geel + bruin: DCC
Blauw: bezetmelders
Rood + zwart: 16V AC (voor servo's etc)
Groen + rose: 9V DC voor lampjes en LEDs
Grijs + oranje: OC32
Paars: puntstuk wissels
Enzovoorts.
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 02 aug 2013 19:02
door Hoontje
Hoi Shoven,
Jup ik gebruik alleen maar gele draad voor de railsaansluitingen
Andere electra krijgt andere kleuren, maar is simpelweg nog niet aanwezig.
Groet,
Hoontje
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 02 aug 2013 22:12
door Hoontje
De kapotte wissel was niet meer te redden... Een gapend gat tot gevolg, gelukkig met minimale schade aan de scenery!
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 04 aug 2013 16:35
door shoven
Hoontje schreef:Hoi Shoven,
Jup ik gebruik alleen maar gele draad voor de railsaansluitingen
Andere electra krijgt andere kleuren, maar is simpelweg nog niet aanwezig.
Groet,
Hoontje
Ok. Ik zie wel wat voordelen om de 2 railstaven uit elkaar te kunnen houden.
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 04 aug 2013 18:04
door Hoontje
Daar heb je wel gelijk in. Daar gebruik ik nu stickertjes voor. Op de andere bakken word de bruine en de gele draad gebruikt.
Groetjes,
Hoontje
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 06 aug 2013 19:10
door Hoontje
Vandaag zijn de preisertjes in dienst van HORAIL
druk in de weer om een nieuw wissel aan te leggen op het raccordement 5 Eiken. Zowel per spoor als per autoweg zijn grondstoffen aangevoerd. Het beloofd een drukke avond te worden...
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 06 aug 2013 19:15
door maarten
Vandaar die opstopping op de Vijfeikenweg!
Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'
Geplaatst: 06 aug 2013 20:47
door Hoontje
Ja , ze konden hun draai niet maken met die kant-en-klaar-wissel
Het eindresultaat van het harde werk van de preisertjes. Uiteraard worden morgen de hoopjes ballast weggepoetst door ze. Het raccordement moest uiteraard ook direct bereden worden, zonder problemen werd de nieuwe wissel genomen.
Nu is het de komende dagen wachten op mijn salaris + enkele pakketjes uit Duitsland met nieuwe aanwinsten...