Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Re: Bouw Nieuw Neuffen, 70x260-80x80-100x160
Mee eens, helemaal geinig zo'n trammetje. Voor mijn volgende project plan ik ook een tram. Ik zou die dan wel digitaal gaan sturen....gewoon paar blokjes progammeren in Koploper en gassen maar. Zo te horen aan de beschrijving is er vast wel een plekje voor een decoder.
J.
J.
J&M,
Er is inderdaad plek voor een decoder, maar er zitten 2 motoren in.
Op de foto op pagina 11 kan je de onderdelen zien.
Er is een verbinding tussen de 2 delen door 2 koperen strippen die in het midden over elkaar heen schuiven.
De decoder zou je in het midden kunnen plaatsen in de plastic balg.
De motoren hebben een draadje die je met de decoder kan verbinden.
Zit je nog met de verlichting voor en achter en de binnenverlichting.
Dit wordt nu door elektronica op de bordjes verzorgt.
Die zou je moeten strippen en de aansluitingen met de decoder verbinden.
Zal nog eens wat foto's maken om dingen duidelijker te maken.
Er is inderdaad plek voor een decoder, maar er zitten 2 motoren in.
Op de foto op pagina 11 kan je de onderdelen zien.
Er is een verbinding tussen de 2 delen door 2 koperen strippen die in het midden over elkaar heen schuiven.
De decoder zou je in het midden kunnen plaatsen in de plastic balg.
De motoren hebben een draadje die je met de decoder kan verbinden.
Zit je nog met de verlichting voor en achter en de binnenverlichting.
Dit wordt nu door elektronica op de bordjes verzorgt.
Die zou je moeten strippen en de aansluitingen met de decoder verbinden.
Zal nog eens wat foto's maken om dingen duidelijker te maken.
2 decodertjes
Ben kan je niet met 1 motertje af, dat ding weegt niets en hoeft niets te trekken, just a thought
Ben kan je niet met 1 motertje af, dat ding weegt niets en hoeft niets te trekken, just a thought
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
gewoon 2 motoren op 1 decoder zetten.. Dat kan best.
Ja er bestaat een kans dat ze niet gelijk lopen maar dat is analoog precies hetzelfde..
Motorstroom even meten en zorgen dat ze samen niet boven het maximum van de decoder uitkomen.
Ja er bestaat een kans dat ze niet gelijk lopen maar dat is analoog precies hetzelfde..
Motorstroom even meten en zorgen dat ze samen niet boven het maximum van de decoder uitkomen.
Maurits,
Heb het nog niet getest met 1 motortje maar dan moeten de raderen wel uit het wielstel, anders blijft hij gegarandeerd staan.
Dit heb ik namelijk wel gehad op een wissel en door een slecht contact tussen de strippen kreeg 1 motor geen stroom en bleef hij staan.
Heb het nog niet getest met 1 motortje maar dan moeten de raderen wel uit het wielstel, anders blijft hij gegarandeerd staan.
Dit heb ik namelijk wel gehad op een wissel en door een slecht contact tussen de strippen kreeg 1 motor geen stroom en bleef hij staan.
Volgens mij zijn deze motoren niet direct geschikt voor 12V, ik zou heeeeel goed kijken naar de electronica op het plaatje waar ze op aangesloten zitten.
Kan er pas meer zinnigs over zeggen als er betere foto's van zijn.... (close-up van de electronica)
Kan er pas meer zinnigs over zeggen als er betere foto's van zijn.... (close-up van de electronica)
Joost,
Kan niet veel maken met de foto's, niet scherp genoeg om de onderdelen goed te zien.
Heb het linkerdeel, op stations niveau, nu afneembaar gemaakt door de draadaansluitingen met D-SUB 25 te maken.
Van het opbouwen en weer afbreken een film gemaakt: (met de middelste muisknop selecteren)
Ga nog kijken of ik de helix, zoals Martin heeft gedaan, uitneembaar kan maken dan kan ik beter bij de wissels in het schaduwstation als er een problemen krijgt.
Kan niet veel maken met de foto's, niet scherp genoeg om de onderdelen goed te zien.
Heb het linkerdeel, op stations niveau, nu afneembaar gemaakt door de draadaansluitingen met D-SUB 25 te maken.
Van het opbouwen en weer afbreken een film gemaakt: (met de middelste muisknop selecteren)
Ga nog kijken of ik de helix, zoals Martin heeft gedaan, uitneembaar kan maken dan kan ik beter bij de wissels in het schaduwstation als er een problemen krijgt.
Laatst gewijzigd door BenQ op 09 mei 2018 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door de lange sporen in de helixen en aansluitdraadjes heb ik een zelfde soort probleem als Martin.
Krijg spookmeldingen in iTrain waardoor blokken voor de trein bezet worden gemeld.
Om dit op te lossen moet ik 112 condensators solderen op de meldersecties.
Ben daar nu mee bezig, ga ook meteen de TM-H aanpassen zodat ik deze los kan halen zonder het hele spul uit elkaar te halen.
De CD16 zit aan de TM-H met o.a. een lintkabel, er kunnen 2 of 3 CD16's aan 1 TM-H worden geknoopt, je bespaart dan bij de andere
TM-H's ongeveer € 8,00 per stuk, bij mij dus € 32 totaal.
Deze spullen heb ik besteld en komen eind van de week hopenlijk binnen.
Krijg spookmeldingen in iTrain waardoor blokken voor de trein bezet worden gemeld.
Om dit op te lossen moet ik 112 condensators solderen op de meldersecties.
Ben daar nu mee bezig, ga ook meteen de TM-H aanpassen zodat ik deze los kan halen zonder het hele spul uit elkaar te halen.
De CD16 zit aan de TM-H met o.a. een lintkabel, er kunnen 2 of 3 CD16's aan 1 TM-H worden geknoopt, je bespaart dan bij de andere
TM-H's ongeveer € 8,00 per stuk, bij mij dus € 32 totaal.
Deze spullen heb ik besteld en komen eind van de week hopenlijk binnen.
Het frame waar de TM-H + CD16 + DDS opzit.
De DDS is de koppeling met de baan, hier zitten dus 8x 3 (soms 4) draadjes aan.
Als ik dus wat moet doen aan de printen dan moet ik het zo maken dat deze makkelijk los te halen zijn.
De lintkabel zorgde voor problemen bij het loskoppelen, als de stapel 3 hoog was zaten ze met de kabel verbonden.
Zie het derde bericht op bladzijde 2.
Hier zie je 12 condensators, de gele bolletjes, die er op zijn gesoldeerd, nog 100 te gaan.
De lege plek waar de IC's moeten komen zoals op de laatste foto.
Als dit allemaal weer werkt hoop ik dat het dan ook goed werkt. We zullen zien.
Als ik dus wat moet doen aan de printen dan moet ik het zo maken dat deze makkelijk los te halen zijn.
De lintkabel zorgde voor problemen bij het loskoppelen, als de stapel 3 hoog was zaten ze met de kabel verbonden.
Zie het derde bericht op bladzijde 2.
Hier zie je 12 condensators, de gele bolletjes, die er op zijn gesoldeerd, nog 100 te gaan.
De lege plek waar de IC's moeten komen zoals op de laatste foto.
Als dit allemaal weer werkt hoop ik dat het dan ook goed werkt. We zullen zien.
Laatst gewijzigd door BenQ op 09 mei 2018 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ha Ben,
Lekker aan het prutsen zie ik. Wat moeten de condensatoren precies gaan doen op je TM-H?
Groetjes,
Hoontje
Lekker aan het prutsen zie ik. Wat moeten de condensatoren precies gaan doen op je TM-H?
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
Ben, leuk origineel filmpje. En met de ingreep ben je goed bezig. De condensatoren lijken me de juiste oplossing tegen de spookmeldingen. Ik heb vertrouwen dat het zal werken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
En voor mij weer een nieuw hoofdstuk in de reeks "N-spoorforum: the mystery of The Dark Side of the modelbaan". Altijd genieten, die serie!Het frame waar de TM-H + CD16 + DDS opzit.
Ben, als jij het maar snapt natuurlijk.
Alwin,
Door de lange sporen en draden krijg je de werking van een condensator, er wordt een stroompje opgewekt waardoor de bezetmelder denkt dat er een loc rijdt.
Vraag maar aan Martin die weet er meer van.
Jeroen,
De DDS is een printplaatje waardoor je in plaats van met kroonsteentjes gewoon draadjes op een nette manier kan aansluiten.
Door de lange sporen en draden krijg je de werking van een condensator, er wordt een stroompje opgewekt waardoor de bezetmelder denkt dat er een loc rijdt.
Vraag maar aan Martin die weet er meer van.
Jeroen,
De DDS is een printplaatje waardoor je in plaats van met kroonsteentjes gewoon draadjes op een nette manier kan aansluiten.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ah zo. Ik snap hem denk ik al. Ben blij met mn Dinamo P&P. Daar ben ik dit fenomeen nog niet tegengekomen.
Succes met de rest solderen!
Groetjes
Succes met de rest solderen!
Groetjes
Webshop Hoontje.nl
Alwin,
Bij de TM44 zitten deze condensators er al in dus heb je er geen last van.
Bij de TM44 zitten deze condensators er al in dus heb je er geen last van.
-
- Moderator
- Contacteer:
Jah dat bedoelde ik te zeggen. Sorry
Webshop Hoontje.nl
De elektronica en de raamwerkjes zijn klaar, als het weer (temperatuur) het toelaat inbouwen en dan testen.
Solderen in de tuin gedaan, was lekker weer.
Wordt even peentjes zweten.
Vandaag de elektronica weer op hun plek gezet. Probleem, de TM-H's die al de bezetmeldingen deed deden het goed, alleen de rest had ik niet compleet aangepast.
Was 4 weerstandjes en 2 transistors vergeten, daardoor krijgt de CD16 geen spanning op de bezetmelders (denk ik), dus de rails kregen wel stroom maar de bezetmelding kwam niet terug.
Dit morgen aanpassen, hoop de elektronicazaak dit op voorraad heeft.
Solderen in de tuin gedaan, was lekker weer.
Wordt even peentjes zweten.
Vandaag de elektronica weer op hun plek gezet. Probleem, de TM-H's die al de bezetmeldingen deed deden het goed, alleen de rest had ik niet compleet aangepast.
Was 4 weerstandjes en 2 transistors vergeten, daardoor krijgt de CD16 geen spanning op de bezetmelders (denk ik), dus de rails kregen wel stroom maar de bezetmelding kwam niet terug.
Dit morgen aanpassen, hoop de elektronicazaak dit op voorraad heeft.
Het hele Dinamo-systeem is weer compleet.
Alleen met de laptop iets verkeerd gedaan, vergeten de files van de OC32 veilig te stellen voordat ik Windows 10 ging installeren.
Had nu alleen nog files uit 2014.
Een aantal wissels moeten opnieuw worden ingesteld. Meteen ook de hint van Alwin met suspend servo toepassen.
Alleen met de laptop iets verkeerd gedaan, vergeten de files van de OC32 veilig te stellen voordat ik Windows 10 ging installeren.
Had nu alleen nog files uit 2014.
Een aantal wissels moeten opnieuw worden ingesteld. Meteen ook de hint van Alwin met suspend servo toepassen.
Eindelijk zijn nu ook de wissels allemaal juist in de OC32 gezet.
De Suspend servo heb ik op 0,0,50,1 gezet, als deze op 0,0,40,0 staat gaat de servo maar voor de helft om en moet je hem nog een keer bekrachtigen.
Ik heb 2 typen servoaandrijvingen, 1 type zoals deze in het schaduwstation zit, deze hebben een grote slag nodig en die heb ik op XL gezet.
Het andere type zit onder de baan en zet de wissel om met een soort vinger, deze heb ik op M gezet.
Vanmiddag even kunnen rijden en nog geen problemen gezien met blokken vooruit die bezet werden terwijl er geen trein op stond.
De 112 condensators die ik heb gesoldeerd doen waarschijnlijk hun werk.
Morgen verder testen.
De Suspend servo heb ik op 0,0,50,1 gezet, als deze op 0,0,40,0 staat gaat de servo maar voor de helft om en moet je hem nog een keer bekrachtigen.
Ik heb 2 typen servoaandrijvingen, 1 type zoals deze in het schaduwstation zit, deze hebben een grote slag nodig en die heb ik op XL gezet.
Het andere type zit onder de baan en zet de wissel om met een soort vinger, deze heb ik op M gezet.
Vanmiddag even kunnen rijden en nog geen problemen gezien met blokken vooruit die bezet werden terwijl er geen trein op stond.
De 112 condensators die ik heb gesoldeerd doen waarschijnlijk hun werk.
Morgen verder testen.
Laatst gewijzigd door BenQ op 09 mei 2018 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
goed om te lezen Ben, het is altijd een zuchtje van verlichting als alles gelijk werkt
Hills and Meadows on social media
Maurits,
Dat kun je wel stellen na 2 weken aanpassingen.
Vanochtend nog gereden en het gaat prima.
Dat kun je wel stellen na 2 weken aanpassingen.
Vanochtend nog gereden en het gaat prima.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ah 2 weken hard werken levert dus goed resultaat. Daar ben ik blij om.
Goed bezig Ben.
Groetjes,
Hoontje
Goed bezig Ben.
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Kreeg een mail van Frans dat die condensators ook in Miniworld Rotterdam zijn aangebracht.
Alwin,
Had speciaal voor jou de getallen (tijden) erbij gezet, dacht: krijg wel een opmerking erover.
Alwin,
Had speciaal voor jou de getallen (tijden) erbij gezet, dacht: krijg wel een opmerking erover.
-
- Moderator
- Contacteer:
Oh? Waarom? Elke servo heeft een andere keer instelling. Heb er bij mij nu ook tussen de 40 en 63 ms. ingesteld.
Weet niet zo goed wat ik zou moeten zeggen ervan?
Weet niet zo goed wat ik zou moeten zeggen ervan?
Webshop Hoontje.nl
Alwin,
Denk niet dat het Ms zijn, maar wat het wel is weet ik niet, misschien zijn de getallen erachter wel de tijd in 1/100e sec. 00:8:10 dit is denk ik 8,1 sec.
Ging me meer over of het een hoge waarde is. Als ik de waarde lager maakte ging de servo niet compleet om.
Denk niet dat het Ms zijn, maar wat het wel is weet ik niet, misschien zijn de getallen erachter wel de tijd in 1/100e sec. 00:8:10 dit is denk ik 8,1 sec.
Ging me meer over of het een hoge waarde is. Als ik de waarde lager maakte ging de servo niet compleet om.