Na een zomer met een interne verbouwing (1:1) heb ik de baan weer letterlijk van het vele bouwstof ontdaan. Tijdens de warme zomer heb ik leuke plannen ontwikkeld voor de verdere opbouw van de baan, maar dat is voor later.
Nu eerst terug naar het ondergrondse station.
De stationshal boven de sporen heeft een aanzienlijke omvang; 110 x 17 cm, dus in 1:1 is dat 176 x 27,2 meter. Dat is best groot. Eerst dacht ik een deel van de ruimte op te vullen met twee loze ruimten, aan vier zijden omringd door muren en doorsneden door een gang, maar uiteindelijk leek me het toch leuker de ruime hal in zijn geheel te gebruiken er en zoveel mogelijk objecten, meubilair, apparatuur en installaties in te plaatsen die in een echte stationshal ook voorkomen. En dat blijkt nog aardig wat te zijn.
Na ettelijke 2D schetsen op ongeveer schaal 1:600 te hebben gemaakt was ik er wel uit. Maar omdat ik ook wilde weten of het er dan een beetje aantrekkelijk en geloofwaardig komt uit te zien en de of onderlinge verhoudingen dan nog een beetje kloppen, heb ik besloten een model van de hal te maken in schaal 1:320. Lengte en breedte zijn dan de helft van de echte hal en de oppervlakte is dan 1/4 daarvan. Dat past makkelijk op mijn tafel en is goed hanteerbaar.
Het dak van de hal rust straks op vierkante pilaren van 5mm, die recht boven de pilaren in de perronhal staan.
Aan beide uiteinden bevinden zich te trappen naar de onderliggende perrons. Links bevinden zich naast de trap drie liftschachten. Daarvan heb ik er twee afgebeeld. De derde komt op een pltform dat boven het derde perron hangt, omdat de stationshal minder diep is dan de perronhal.
De trappen zijn alleen te bereiken via de kaartcontrole (Sperren) tussen de uiterste pilaren links en rechts. Verder bevinden zich in de hal de loketten voor reisbiljetten, het loket voor afgifte van bagage, een boekenstalletje, inlichtingenbalie, restauratie en enkele telefooncellen, automaten, bankjes en prullenmanden en nog zo wat.
Mijn inspiratiebron vormt o.m. het moderne S-Bahnstation Potsdamer Platz, dat in oktober 1939 werd geopend. Dat oogt op een aantal punten zelfs nu nog modern. Aan het einde van de oorlog is het zwaar beschadigd en kwam in 1945 in de Oostduitse sector van Berlijn te liggen. Potsdamer Platz werd daarmee één van de z.g. "Geisterbahnhöfe" (spookstations) langs West-Berlijnse lijnen die deels onder Oost-Berlijns grondgebied doorliepen. Treinen stopten daar niet. De stations lagen er desolaat, ontmanteld en vervuild bij. Toegangen waren dichtgemetseld, of afgesloten met stalen deuren, die alleen door de Oost-Duitse grenstroepen konden worden geopend. Lede daarvan patrouilleerden over de verlaten en schemerige perrons en later betrokken ze observatieruimten met kijksleuven. Na de val van de muur werden de stations gemoderniseerd en weer in gebruik genomen. Op mijn baan woedt geen oorlog en zijn er geen nazi's en stasimedewerkers.
Voor mijn station heb ik dankbaar gebruik gemaakt van enkele moderne stijlkenmerken. Bijvoorbeeld: de moderne en lichte loketten in een gebogen muur:
http://www.gettyimages.nl/detail/nieuws ... d542372389
En de met buislampen verlichte vitrines van winkels op en rond de Potsdamer Platz, die een groot deel van de wanden van de hal innamen:
https://i.pinimg.com/originals/78/4e/a5 ... b595fe.jpg
(Dit is dus 1939!)
Strakke, moderne hekwerken en lichte en van veel glas voorzien "Sperren" (waar de kaartjes worden gecontroleerd)
https://www.gettyimages.no/detail/news- ... /542383747
Duidelijk zichtbaar is dat de hal ruim is opgezet. Er is veel loopruimte. Loketten, Sperren en toegangen tot de perrons liggen in elkaars verlengde voor een optimale doorstroming van de reizigers.
Dat heb ik zoveel mogelijk proberen over te nemen in het ontwerp van mijn hal.
Ook heb ik aan de hand van bovenstaande foto's het destijds gebruikte lettertype kunnen achterhalen. Het is de "Tannenberg Fett", die als font kan worden gedownload en op de pc kan worden opgeslagen. Binnen je tekstverwerker kun je dat font dan gewoon selecteren. Hier kun je het font downloaden:
http://www.1001fonts.com/tannenberg-font.html
Hieronder wat foto's van het model, zoals ik het in 1:160 wil gaan bouwen. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en aanvullingen, want het kan altijd beter. Let wel, dit is een ontwerpstudie in 1:320 in karton!
De entree van de hal, met een blik op de loketten van kaartverkoop, bagageafgifte en informatie. Op de voorgrond: vertrekstaten, telefooncellen en dubbele banken voor achtende reizigers.
De linker kaartcontrole met daarachter twee van de drie liftschachten. Tussen de liften de trap die naar de traverse en perronsporen onder de hal leidt.
Blik vanachter de linker kaartcontrole in de hal. Links komt een aantal etalages van winkels die boven het station zijn gevestigd.
Overzicht van de hal in lengterichting van links naar rechts
Rechter kaartcontrole met op de achtergrond etalages en een restauratie
De wand met loketten voor reisbiljetten en bagage moet worden omgeruild met die met de inlichtingenbalie en boekenstal. Dat zou ik werkelijkheid ook voor een betere afwikkeling van de reizigersstroom zorgen. Maar dat regel ik wel in de uiteindelijke hal.
Ben