Pagina 6 van 6
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 25 dec 2024 14:28
door OBBinN
Altijd leuk filpmjes!!
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 28 dec 2024 22:01
door Schachbrett
Hallo Hannesch,
Mooi filmpje en een gaaf tijdperk qua materieel.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 28 dec 2024 22:16
door Krab
Die Br 216 met 5 rijtuigen rijd goed optrekken uit station super leuk filmpje
mvg Sjaak
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 28 dec 2024 23:13
door Raymond
Leuk filmpje Hannesch!
Die br 216 rijdt prachtig!
Van welk merk is die loc?
Groet,
Raymond
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 28 dec 2024 23:24
door dwarsligger
Heren bedankt.
Deze lok is van Piko. En hij rijdt mooi omdat de optrek en afremvertraging niet is aangepast en op de originele waardes staat i.v.m. de loksound. Als je cv3 en cv4 naar 0 of 1 zet zoals eigenlijk standaard gebeurd als je met de pc rijdt, dan mis je veel van het geluid. Deze heb ik dus niet aangepast en dan moet je eea oplossen in iTrain. Dat is wel lastiger, maar het rijdt ook mooier.
Eigenlijk zou dat bij alle de decoders moeten gebeuren. Zorgen dat de lok handmatig goed/natuurgetrouw rijdt, en dan in iTrain aanpassen zodat ook daar e.e.a. goed rijdt. (Maar vooral op rijdt stopt) Optrekken gaat wat mij betreft veel te snel in iTrain.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 05 jan 2025 21:32
door dwarsligger
De eerste 2 video’s gingen eigenlijk helemaal niet over het tijdperk dat ik het mooiste vind: dat is namelijk tijdperk I de landerbahnen. En dan vooral kleine tenderloks. Maar deze loks hebben direct ook nadelen.
De meeste zijn tweedehandse oudjes via marktplaats gekocht. Slechte motor, slechte stroomafname en weinig ruimte voor een fatsoenlijke decoder. Ik heb daarvoor onder tussen een groot deel van de treinen voorzien van een vervangende motor van SB-modelbau. Daardoor rijden ze beter, maar stroom afname op 2 of 3 asjes blijft zorgen voor een onbetrouwbare dienstregeling. Niet alleen vuil, maar ook ongelijkliggende rails zorgen voor wippende asjes en stroom onderbrekingen. Daarom heb ik ook een aantal wagons voorzien van stroomafname en deze met magneetkoppelingen verbonden met de lok. Zo wordt alles veel betrouwbaarder. De magneetkoppelingen zijn van 3dPrint-N Paul-P. Best een gefriemel, maar na wat oefening lukt het toch aardig.
In onderstaande video een overzicht van mijn treinen van de K.Bay.Sts.B. Het maken van een leuke video viel me heel erg tegen. Maar goed ik heb dat ook nog maar een paar keer gedaan. Hopelijk vinden jullie het wat.
https://youtu.be/tdKWSQ4T568
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 05 jan 2025 22:23
door Krab
Mooi een trek en duwtrein met een glaskast
mvg Sjaak
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 05 jan 2025 22:27
door BartenThomas
Dat zijn idd mooie treinen.
De loks vind ik geweldig (stoom sowieso) de rijtuigen iets minder.
Stroomvoerende koppelingen zijn idd een uitkomst.
Had er vandaag alleen geen succes mee. Eerst 2 stuks die braken bij het inbrengen van de magneetjes, daarna eerst opgeboord naar 2,1mm en dat ging goed met de magneetjes, maar bij het plaatsen in de nem schacht brak de koppeling in 2en. Geergerd de boel aan de kant gegooid.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 05 jan 2025 22:29
door dwarsligger
Tja dat kwam meer uit noodzaak. De glaskasten trekt een bagagewagon met extra stroomafnemers, maar is niet vooruit te branden. De GTL4/4 heeft een nieuwe motor van sb modelbau, welke zo klein is dat er geen trekkracht over blijft. Door ze zo bij elkaar te zetten is er net genoeg trekkracht om deze trein de klimspiraal op te krijgen met 50km/u. Een spiraal van minder dan 2%.
Het is de enige ombouw waar de lok niet beter van geworden is. 50 is al heel langzaam, maar er is dus ook geen trekkracht meer over, helaas.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 05 jan 2025 22:34
door dwarsligger
Bart en Thomas,
Ook bij mij braken ze geregeld. Er is ruimte voor de draad maar die gebruik ik niet. Ik doe het nu als volgt:
Draad strippen en uitvouwen. Magneet er in steken. Door de draden uit te vouwen is er meer contact mogelijk. Daarna met een satéprikker secondelijm van achteraf er in doen. Vervolgens het teveel aan draad aan de voorkant wegsnijden.
Eerst deed ik lijm aan de magneet voordat ik deze erin stak, maar dat droogde dus zo snel dat steeds de koppeling brak. Nu verlijm ik deze vanaf de achterkant en dat werkt beter. Hierdoor ook geen kans meer dat de koppeling niet meer geleidend is omdat er lijm tussen zit. Of het sterk genoeg is weet ik niet. Ik rijd toch met korte treinen.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 06 jan 2025 20:44
door BartenThomas
Bedankt voor de tip. Bij een volgende poging gaan we het eens op die manier proberen.
Ik gebruik overigens nu secondelijm gel. Deze droogt minder snel. Voor jouw methode moet dun vloeibare secondelijm gebruikt worden.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 11 jan 2025 12:57
door dwarsligger
De foto’s uit dit draadje waren verdwenen doordat abload er mee gestopt was. Ik ben opzoek gegaan in mijn fotoalbum en pc naar oude foto’s. Ik heb ze verwerkt tot dit filmpje
https://youtu.be/iLKuI7zk-C4?si=NqGff6RF5P6JMDM1
Op dit moment rijdt er niet zoveel. Ik kwam in de stad langs pippoo’s. Daar was ik nog nooit geweest, dus maar even binnen gewipt. Ik heb daar gipsverband gehaald. En voor dat je het weet ben je met het landschap bezig. En als ik ergens een hekel aan heb is het aan gips. Te dun, nog steeds te dun, te dik. Grrr. En wat een smeer zooi. Overal een witte waas, wasbak, deurklink, vloeren.
Dus nu even door zetten en zoveel mogelijk gips werk afmaken. Dan hebben we maar 1x rotzooi. Goed schoonmaken en klaar. Hopelijk.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 16 jan 2025 12:09
door dwarsligger
Gisteren moest ik wat extra tunnelportalen gieten van kunsthars. Ik dacht, kom, laat ik dat eens filmen. En zie hier het resultaat.
https://youtu.be/cvRP7LM-RBU
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 16 jan 2025 12:53
door maarten
Nice! Ziet er zo wel heel makkelijk uit. Na 4,5 minuut zit je alleen (letterlijk) te kijken hoe de hars droogt, wat overigens redelijk snel gaat. Voor de aandachtsspanne van de kijker zou het beter zijn de laatste 5 minuten eruit te knippen en dan de tekst tonen 'vijf minuten later...'.
Verder top om te zien dat het eigenlijk veel simpeler is dan ik dacht. Dat geeft weer ideëen en zin om zelf te gaan prutsen.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 16 jan 2025 13:21
door dwarsligger
Maarten dank je. Ik wou het laatste stuk versneld afspelen met een klok in beeld om te laten zien dat het echt snel gaat. Dat kreeg ik alleen niet echt voor elkaar. Volgende filmpje wordt vast beter, al doende leren we.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 18 jan 2025 16:11
door dwarsligger
Afgelopen week stond in het teken van gips, gips en nog eens gips. Ik heb echt een hekel aan werken met dat spul, dus nu zoveel mogelijk afmaken en dan kunnen we dat hoofdstuk ook afsluiten. Helemaal klaar ben ik er nog niet mee, want een aantal tunnelportalen moet nog geplaatst worden en ook onder de grote spoorbrug staat het me niet aan. Ik plaats aan de linkerzijde nog een extra ‘wandje’ zodat de boog brug precies boven de doorgang staat. Nu staat deze niet in het midden. Stom.
Eigenlijk stond dit helemaal nog niet op de planning, maar toen ik in Zwolle bij Pippoo’s liep kocht ik ineens gipsverband en van het een kwam het ander. De berg is opgebouwd uit horrengaas en daarna een laag gipsverband. Om een stevige laag te krijgen moet er toch wel meer dan 1 laag gipsverband op. Maar voor meerdere lagen had ik verre van genoeg. Daarom maar teruggevallen op de eerder gebruikte methode. Wc papier versnipperen en met gips mengen. Zo ontstaat een mooie stevige laag van gewapend gips.
Verder heb ik 3 mallen van woodland scenics gebruikt. Zeker de muur rond de draaischijf heeft een groot herhalend karakter, maar ach alles draait om concessies. Ik ben erg tevreden met het resultaat.
Hieronder een filmpje van de werkzaamheden, beginnend met aantal foto’s, gevolgd door bewegende beelden.
https://youtu.be/c3zY81j6Pos
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 22 jan 2025 22:01
door dwarsligger
Op m’n pc vond ik ook nog foto’s van Unterberg versie 1 (het begin van dit draadje) Deze baan heb ik speciaal ontworpen om in de woonkamer te kunnen opzetten. De baan was 75 bij 150 en bestond uit 2 lagen die van elkaar af getild konden worden. Uiteindelijk werd het toch behoorlijk zwaar om te tillen en met een hernia maar besloten om de baan af te breken en een vaste baan te maken, die niet getild hoefde te worden.
Wel jammer dat ik deze baan nooit heb afgemaakt. Het geeft denk ik aan dat er op een kleine ruimte best wat mogelijk is. Hopelijk is dit nog wat inspiratie voor anderen.
https://youtu.be/fvqqjk50JX0
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 23 jan 2025 20:10
door dwarsligger
Ik twijfel heel erg hoe ik de rails op de spoorbrug moet vast zetten en of ik deze ook moet voorzien van een ballast bed. Iemand ideeën? De rails is hergebruikt en daardoor niet meer 100% vlak anders liet ik het los liggen
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 23 jan 2025 20:25
door neudalhausenstadbahn
Vastzetten met een lijm op water basis zodat je het makkelijk los kan halen indien nodig en de dwarsliggers afdekken met staalplaten gemaakt van papier
, zie
hier. Wel even netjes een contrarail maken bij beide spoorstaven zodat een trein niet kan ontsporen
.
Ik was iets te snel, een stenenbrug kan ook gewoon met ballastbed, wel even de contrarails aanbrengen
Groetjes Michiel
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 25 jan 2025 17:04
door dwarsligger
Afgelopen week heb ik alle gipsdelen voorzien van een verflaag. Ook de reeds eerder geschilderde delen zijn voorzien van dezelfde basis laag, zodat straks de bergen dezelfde kleuren krijgen. Als basislaag zit er een beige krijtachtige verf van de Action op de rotsen. Alles wat straks gras wordt is nu bruin geschilderd met acrylverf van wederom de action.
Alle tunnelportalen en muurdelen zijn geplaatst , maar het duurt nog even voordat deze een kleur krijgen. Het is veel te koud in de schuur om te spuiten en de spuitplamuur wil ik niet hier spuiten, dat stinkt veel te hard.
De rails op de spoorbrug heb ik nu vastgezet met houtlijm. Het is sterker dan gedacht, ik had verwacht dat het niet zou blijven zitten op een geverfde laag plastic. Ik heb besloten om toch maar te gaan ballasten op termijn. Bedankt voor jullie input. Of er een contrarail komt weet ik nog niet. Dat is iets voor later.
Waarschijnlijk begin ik deze week aan het kleuren van de rotsen, maar nu eerst alles schoonmaken en zorgen dat treinen weer rijden.
https://youtu.be/DaUeqrCoFEA
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 26 jan 2025 08:54
door Debvd
dwarsligger schreef: ↑16 jan 2025 12:09
Gisteren moest ik wat extra tunnelportalen gieten van kunsthars. Ik dacht, kom, laat ik dat eens filmen. En zie hier het resultaat.
https://youtu.be/cvRP7LM-RBU
Leuk om te zien, mag ik vragen waar jij de mallen vandaan hebt?
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 26 jan 2025 10:24
door dwarsligger
De mallen komen bij Scalecast vandaan. Ik heb ze gekocht voor Brexit, dus ik weet niet hoe nu eea zou gaan met importeren.
www.scalecast.co.uk
Je kunt ze ook met gips gebruiken, maar dat vond ik wel erg breekbaar. Giethars gaat beter, wel op een warme plek gieten en niet in een koude schuur. Kou zorgt voor meer luchtbellen. De Giethars kun je zagen met een dun ijzerzaagje en ook goed schuren, zo hard word het wel. Snijden met een breekmes is wel uitdagend. Lijmen wil met houtlijm, maar zit dan niet muurvast. Je krijgt het met kracht wel weer los. Dat zal wel komen doordat de hars niet echt poreus genoeg is voor de lijm. Al met al vind ik het erg fijn om er mee te werken.
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Geplaatst: 04 feb 2025 18:23
door dwarsligger
Afgelopen week stond in het teken van schoonmaken en nog eens schoonmaken. De ruimte ziet er nu weer spik en span uit. Yes
.
Ook ben ik bezig geweest met het testen met een NX-paneel via iTrain. Na wat aanloop problemen en de nodige denkfouten is het eindelijk gelukt. Daar heb ik wel heel wat hulp bij nodig gehad. Bedankt Wim!
Het paneel werkt met 3 knoppen.
Bij de 1e stap/knop selecteer ik wat ik wil gaan doen.
a. Een route starten
b. Een rijweg zetten (t.b.v. handmatig rijden en rangeren)
c. Ontkoppelen links
d. of rechts (omdat sommige sporen 2 ontkoppelaars hebben.)
e. Aankoppelen.
Bij de 2e knop kies ik voor het startblok ‘eNtrance’ en als 3e het doelblok ‘eXit’, vervolgens start iTrain de route. Al deze stappen zijn getest en werken.
Ik heb 1 terugmelder YaMoRC YD6016LN-GND aangeschaft om te testen. Met 16 contacten kan ik voldoende testen, maar uiteindelijk wil ik een groot deel van de baan er mee kunnen bedienen. De 2 delen waar het meeste gerangeerd gaat worden liggen namelijk op het bovenste niveau aan de achterkant. Hier ga ik op de achterzijde 2 NX-panelen aanbrengen om te kunnen rangeren, de baan rijd ik dan naar voren en dan kan ik er aan de achterkant bij. Daarom ook handmatig, want dan kan ik niet meer bij de PC. Volledig automatisch omlopen via iTrain, of het nu met een Ontkoppelaar dan wel automatische koppelingen op de lok zijn is toch te onbetrouwbaar en zeker niet voor alle loks realiseerbaar, schaal N met deze oude loks kent dan toch wel z’n beperkingen. Daarom besloten om het maar op deze manier te doen en ik moet zeggen dat het een goede beslissing was. Ik heb nu al meer plezier tijdens het rijden. Ik rij, iTrain beveiligd.
Waar ik nu mee bezig wil is om te bepalen waar iTrain een trein splitst, standaard is dat nu achter de lok en dat is voor omlopen helemaal goed. Maar om te rangeren moet dat flexibel worden. Met 2 knoppen (plus en min) vul ik een aspect met het aantal wagons dat moet blijven staan. Obv de waarde wordt dan een specifieke actie aangeroepen. Ik wil dan ook middels een aantal lampjes op het NX-paneel inzichtelijk maken wat de waarde van dat aspect is. Het rijden zelf doe ik met de handregelaar, maar de actie en knoppen bepalen waar de trein gesplitst word. Zo zou rangeren volledig buiten de pc om moeten kunnen gaan. Na rangeren geef ik de besturing dan terug aan iTrain en zo ontstaat er een gemengde aansturing tussen handmatig en automatisch. Althans dat is het doel en de theorie.
Nog even een filmpje in elkaar geknutseld. Wel lastig om het NX-paneel, het scherm met iTrain en de trein zelf tegelijk in beeld te krijgen. Niet helemaal gelukt, maar ik denk dat jullie het wel gaan begrijpen.
https://youtu.be/3v1GG4FLCSo