Pagina 6 van 41

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 19:20
door Wim Ros
Hi,

Als je van te voren goed je planning gemaakt hebt is ook bij de profirails van Fleischmann onzichtbaar te solderen

http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... 133430.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... 133429.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... 133427.jpg

Mvg
Wim.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 22:30
door evo
shoven schreef:Hm.
Dat van Edwin ziet er toch strakker uit. Maar goed, dat is het voordeel van rails zonder bedding. Ik ben wel benieuwd naar het plaatje met ballast, want dat verbergt ook veel...
Als je de Flm rails naderhand toch nog gaat ballasten, waarom snij je dan geen hoekje uit de ballast, dan kun je toch nog mijn methode gebruiken.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 14 apr 2010 11:57
door shoven
Als je een gaatje in de bedding boort net naast de rails breken er hele brokken van de bedding af. Gewoon strak ernaast en ballasten.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 14 apr 2010 17:52
door Krab
Nou dat valt wel mee hoor Steven ,
je moet een gaatje boren waar net het draadje doorheen gaat
Of je moet harde oude rails van fleischmann hebben en dan nog niet .
Heb er lange ervaring mee dat het goed gaat .

groetjesss Sjaak

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 14 apr 2010 20:14
door Wim Ros
Je hoeft helemaal niet te boren gewoon eerst een draadje eraan, en dan neerleggen

http://i5.photobucket.com/albums/y200/x ... 133430.jpg

Mvg
Wim.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 14 apr 2010 20:39
door Krab
Ja zo kan het ook Wim ,
maar als de baan al lig dan een gaatje maar . ;)

groetjesss Sjaak

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 17 apr 2010 23:07
door shoven
De baan rijpt langzaam maar zeker.
Er rijden nu 11 locs rond en de Multimaus trekt het nog zonder morren. Ook de 4 nieuwe servogestuurde wissels doen het goed. Het is de bedoeling binnenkort een van de drieweg wissels te vervangen door 2 servogestuurde Peco's.
Zoals je ziet is alles nog ruwbouw, want er wijzigt af en toe nog wat. Bij elke loc erbij duikt er wel weer een nieuwe uitdaging op.
Hier vind je een filmpje van de baan zoals die nu rijdt. Een deel is opgenomen vanaf een van de treinen, een ander deel gewoon met een fototoestel-camera.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 17 apr 2010 23:36
door evo
Erg mooi Steven, om al dat spul tegelijkertijd te zien rijden. Als ik meer dan 4 treinen tegelijk laat rijden, dan raak ik helemaal in de stress....
Die onboard camera is ook erg goed. Dan zie je pas goed dat er een hoop kilometers spoor liggen. Kun je straks overal nog wel bij als het landschap aangelegd is?

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 17 apr 2010 23:43
door shoven
Tja, dat is natuurlijk het voordeel van rijden met Koploper.
De bereikbaarheid is en blijft een aandachtspunt. Ik weet nog niet hoe het landschap er strak uit gaat zien, maar ik wil wel afneembare bergen etc maken om overal bij te blijven kunnen. Ik heb nu 2 mangaten, die blijven ook zitten.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 apr 2010 00:26
door Rob Fongers
Mooi man,

Wat me opviel dat het beeld eigenlijk helemaal niet schokt.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 apr 2010 08:06
door Hookies
Gave beelden Steven! En leuk dat je zelf ook een paar keer in beeld kwam als aandachtig toeschouwer. Ergens bij 3,5 minuut kwam er een trein van rechts naast. Ik hield mijn hart vast, maar de railafstand was blijkbaar god. Natuurlijk had je dat van tevoren getest.

Mvg,
Martin

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 apr 2010 08:31
door richard7877
leuke film!
heb zo wel een goede indruk over je baan en al die treinen die tegelijklertijd rijden, gaaf hoor!!
ik dacht ook dat die twee treinen elkaar raakten ,maar dat ging gelukkig goed

groeten richard

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 apr 2010 10:52
door shoven
Hookies schreef:Ergens bij 3,5 minuut kwam er een trein van rechts naast. Ik hield mijn hart vast, maar de railafstand was blijkbaar god. Natuurlijk had je dat van tevoren getest.
Ja, dat gaat al een paar weken goed. Dit punt is overigens de 'metro' constructie, hij werkt dus.
Ik ontdekte wel door het filmpje dat de locs heel licht de muur raken (het punt als hij langs de muur naar beneden gaat en daarna rechts afbuigt). Dat merk je normaal niet, maar nu zat de microfoon er bovenop. Dat wordt dus nog even de rails een klein stukje verschuiven.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 apr 2010 10:54
door shoven
R Fongers schreef:Mooi man,

Wat me opviel dat het beeld eigenlijk helemaal niet schokt.
Nou, ik vond het nog behoorlijk wiebelen, maar dat zijn oneffenheden in de baan. Maar normaal zie je dat niet, is ook het grote verschil tussen de beelden van de onboard camera en de andere beelden. Maar het valt al met al niet tegen.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 apr 2010 16:53
door Jos
Mooi filmpje hoor Steven!

Groetjes,
Jos

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 apr 2010 21:56
door henry
prachtig filmpje ik zou willen dat ik ook zo'n camera had
lijkt me leuk om de treinen op de baan zo te zien.
groetjes henry

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 19 apr 2010 08:02
door shoven
Hoi Henry

Ze worden regelmatig aangeboden op eBay, zie ook hier. Voor plm. $25 heb je er een.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 mei 2010 11:57
door shoven
Tja, en nu rijdt het een tijdje en heb ik er nog geen goed gevoel over.
Er zitten een paar punten in die me niet bevallen, maar dat is uiteindelijk wel op te lossen. Maar de diepte van de baan blijft aandacht vragen, plus de locatie van de helix.
Dus zit ik er nu over te denken de baan zodanig te wijzigen dat a) een aantal probleempjes wordt opgelost en b) de bereikbaarheid ook zonder mangaten is te doen en c) de helix minder in de weg zit.
Voor b) moet ik egenlijk terug naar max 80 cm diepte. Als ik dat combineer met c) kom ik uit op een plan zoals in het plaatje.

Afbeelding

De helix gaat dan tegen het uiteinde (onderste muur in het plaatje, kamer is 350x270) onderin. De baan wordt grotendeels tot een diepte van 80 cm teruggebracht, behalve aan de 2 uiteinden, daar kan hij wat dieper blijven. (De 'ruitjes' in het plaatje zijn 25x25 cm.)

Dat alles betekent dan wel dat het baanontwerp zoals dat er nu ligt het raam uit kan. Het schaduwstation kan blijven zoals het is; de rijweg er naartoe zal wat langer worden, maar dat stelt weinig voor (heeft voordeel van extra ruimte voor nog te bouwen opstelsporen).
Als we dan toch bezig zijn denk ik er ook over het station te verplaatsen en anders in te richten, en een wat striktere scheiding reizigers/goederen door te voeren door een apart rangeerterrein waar ik ineens plek voor heb. Ook kan ik ruimte maken voor een haven(tje) met loskades.

Op het plaatje zie je wat eerste hersenspinsels met links (noord-zuid liggend) een station in een lichte boog, en wat rangeerterreinen bovenin (oost-west ligging). Daaromheen sporen die zowel doorgaand als afbuigend (naar station/rangeerterrein) worden gebruikt. Wat je hier ziet is nog lang niet klaar en/of zeker, maar ik denk er nu flink over na. Qua vierkante meters is dit iets minder dan ik nu heb, maar de ruimte valt beter te gebruiken.

Suggesties zijn welkom natuurlijk.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 mei 2010 17:54
door Krab
Ziet er goed uit Steven . :o
Het is heel wat anders dan wat je had ,welke ik ook mooi vond .
Heb het ontwerp voor de helix ook als leidraad gebruikt ;) .


groetjesss Sjaak

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 mei 2010 19:47
door shoven
Krab schreef: Heb het ontwerp voor de helix ook als leidraad gebruikt ;) .
En je was ook nog handiger dan ik om alleen R2 of groter te gebruiken... 8-)

Deze hersenspinsels ga ik nog wat verder uitwerken. Er zal nog wat dubbelsporigs bijkomen en het stukje op niveau +1 (vanaf de stijgspiraal linksonder) moet nog worden uitgewerkt. Het is wel een beetje een kwestie van hoeveel rails wil je neerleggen (niet teveel) en tegelijk voldoende variatie en rijmogelijkheden te houden. Afijn, stof tot nadenken.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 12 mei 2010 22:10
door Hookies
Het ziet er in mijn ogen ook goed uit Steven. Zeker die scheiding tussen passagierstreinen en goederenvervoer vind ik een hele goeie. Ik zit op dat vlak nog steeds te dubben over mijn station. Wel of geen goederenspoor (of 2 sporen). Het bereik van 80 cm is een verstandige zet, al zul je linksonderin misschien iets meer moeite hebben, al heb je daar ook niet veel gepland. Heb je in dit plan nog ruimte voor wat scenery hier en daar en een spannende fly-over/brug, want ik kan nu niet opmaken of je nog hoogteverschillen op de baan hebt of niet?

Mvg,
Martin

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 mei 2010 14:10
door Jos
Ziet er goed uit Steven.
Als je nog Fleischmann piccolo rails nodig hebt, ik heb voldoende in de aanbieding :mrgreen:

Groetjes,
Jos

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 mei 2010 17:28
door shoven
@ Jos, Nee Flm heb ik nog genoeg. In het zichtbare deel komt veel Peco code 80 te liggen m.n. Flex. Ik heb nu ook al wat Peco in mijn baan zitten. De Flm wissels die ik heb ga ik gebruiken in het deel voor goederenvervoer, de Flm rails gaat vooral in het niet-zichtbare deel.

@Martin, update:

Afbeelding

Het lichtbruine spoor zit op niveau +1. Hij stijg mbv een spiraal in een berg en daalt weer in een flauwe helling om linksonder op heet donkergroene deel uit te komen.
De rest ligt op niveau 0. Eigenlijk heel simpel dus. Ik zal wel 2 keerlusschakelingen moeten gebruiken.
Voor de richtingen: het lichtgroene spoor komt de helix uit, het donkergroene gaat er in.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 mei 2010 18:08
door Rob Fongers
Hee Steven,

Ja en zo zie je dat je al bouwende toch weer nieuwe ideeën opdoet en de zaak weer gaat aanpassen. Bij mij is het ook niet anders gegaan hoor. Dit is ook de derde poging en zoals het er nu uitziet ook een geslaagde :D :D

Maar het nw ontwerp ziet er veel leuker uit

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 mei 2010 21:44
door henry
shoven schreef:Hoi Henry

Ze worden regelmatig aangeboden op eBay, zie ook hier. Voor plm. $25 heb je er een.
bedankt voor je tip, ondertussen is er een besteld
mooi plan trouwens, de r1 brengt bij mij ook problemen dus ga ik nu alles wat nodig is veranderen.
de helix is nu klaar, nu de rest nog

het lijkt wel dat iedereen nu gaat veranderen :D

groetjes henry