Re: Altwied im Westerwald
Geplaatst: 12 nov 2017 12:03
De laatste stukken zichtbaar spoor
Nou, het wordt tijd voor een echte update...
Zoals ik eerder al had geschreven, is al het zichtbare spoor inmiddels gelegd. Eerst is een laag kurk van 3 mm gelegd. Daarna heb ik in de bogen verkanting aangebracht door aan één zijde van het spoor reepjes karton te plakken. Ik had nog oude visitekaartjes liggen en die zijn precies dik genoeg (0.33 mm dik dus 53 mm in het echt). Het effect is heel subtiel. Zonder trein is er vrijwel niets aan het spoor te zien, maar met een paar gesloten goederenwagens of rijtuigen er op, zie je dat er een lichte verkanting aanwezig is. De witte reepjes karton heb ik eerst bruin geschilderd zodat er later geen wit te zien is als het ballast bed niet helemaal perfect afdekt.
Hierna is het spoor vastgelijmd met contactlijm. Ik heb eerst segment 4 (met de brug en de aftakking) afgemaakt. De foto hieronder laat het resultaat zien. Het stukje spoor van het zijlijntje naar Kurtscheid ligt nu ook op zijn plek. Dit is een redelijk scherpe boog vergeleken met het hoofdspoor, al is de radius nog steeds ongeveer 80 cm. Het hoofdspoor heeft minimaal een straal van 200 cm, misschien zelfs wel 300 cm. Dit is voor mij echt het voordeel van flexrail: vaak zie je dat ook met flexrail nog steeds behoorlijke scherpe bogen worden gemaakt. Soms is dat uiteraard nodig vanwege ruimtegebrek, maar op deze plek had ik ruimte genoeg. Ik had het spoor natuurlijk gewoon kaarsrecht kunnen leggen, maar door het in een hele flauwe boog leggen, wordt het wat speelser waardoor het uiteindelijk allemaal wat echter over komt.
Een BR 212 bij de aftakking, op weg naar de brug over de Wied:
SAM_7372 by Wim Hesselink, on Flickr
SAM_7373 by Wim Hesselink, on Flickr
Dezelfde trein ietsje verder. De lok is de brug al over. De goederenwagens bevinden zich in de boog waar de lichte verkanting net is te zien.
Hierna ben ik verder gegaan met het kopspoortje langs het perron bij halte Altwied. Het wissel lag al, maar dit spoortje moest nog op maat worden gemaakt en vastgelijmd. Dat is inmiddels ook gebeurd:
SAM_7280 by Wim Hesselink, on Flickr
Het kopspoortje ligt parallel aan het doorgaande spoor en daardoor dus ook in een (ruime) boog. Ik heb hier uiteraard geen verkanting aangebracht
Er moet op termijn nog wel een degelijk stootblok worden geplaatst. Een binnenkomende trein met falende remmen zou anders het haltegebouwtje binnen rijden...
Nog een keer uit de andere richting:
SAM_7377 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik stond hier trouwens op een stoel om deze foto te maken. Normaliter zal ik nooit zo op de baan kijken, maar voor het overzicht is een vogelvluchtperspectief wel handig. Langzamerhand (met de nadruk op langzaam) krijgt de baan dan toch de vorm die ik al een tijd in mijn hoofd had.
De foto hieronder laat het normale perspectief zien dat ik op de treinen heb: van opzij, net iets boven het spoor:
SAM_7374 by Wim Hesselink, on Flickr
Dit is mijn nieuwste aanwinst: een BR 82 van Piko.
Eigenlijk had ik met mijzelf afgesproken dat ik geen stoomloks voor deze baan zou aanschaffen en me volledig op tijdperk IV zou richten. Dat betekent dus dieselloks en accutreinstellen. Echter, de BR 82 is zó typisch voor het Westerwald dat ik hem toch niet kon laten liggen... En in het echt hebben ze nog tot begin jaren 70 in het Westerwald gereden dus ik kan het nog nét verklaren met mijn richtjaar 1970. Misschien dat er nu ook nog een keer een BR 50 met kabinetender komt...
Het model rijdt erg soepel. Ik heb de analoge lok, en die heeft volgens Miba een hoge startsnelheid, maar ik vind het niet echt storend. Later bouw ik wel een decoder in en zal hij ook netjes kunnen kruipen. De analoge versie is uiteraard ook een stukje goedkoper, al schrok mijn vrouw nog steeds van de prijs... Maar ook zij gaf toe dat hij wel erg mooi gedetailleerd is
SAM_7376 by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een paar goederenwagens die ik ook bij H@ns had besteld. Ik had nog wat gesloten wagens "nodig" (toch het meest voorkomende type goederenwagen in tp IV) en zag toen ook de ketelwagen voor een leuk prijsje staan. Welliswaar is het een wagen van een concurrent van mijn werkgever, maar dat mag de pret niet drukken
Dat was het voor deze keer. Ik ben nu bezig met het bouwen van de opklapbare keerlus, maar daar plaats ik later wel foto's van.
Groet, Wim
Nou, het wordt tijd voor een echte update...
Zoals ik eerder al had geschreven, is al het zichtbare spoor inmiddels gelegd. Eerst is een laag kurk van 3 mm gelegd. Daarna heb ik in de bogen verkanting aangebracht door aan één zijde van het spoor reepjes karton te plakken. Ik had nog oude visitekaartjes liggen en die zijn precies dik genoeg (0.33 mm dik dus 53 mm in het echt). Het effect is heel subtiel. Zonder trein is er vrijwel niets aan het spoor te zien, maar met een paar gesloten goederenwagens of rijtuigen er op, zie je dat er een lichte verkanting aanwezig is. De witte reepjes karton heb ik eerst bruin geschilderd zodat er later geen wit te zien is als het ballast bed niet helemaal perfect afdekt.
Hierna is het spoor vastgelijmd met contactlijm. Ik heb eerst segment 4 (met de brug en de aftakking) afgemaakt. De foto hieronder laat het resultaat zien. Het stukje spoor van het zijlijntje naar Kurtscheid ligt nu ook op zijn plek. Dit is een redelijk scherpe boog vergeleken met het hoofdspoor, al is de radius nog steeds ongeveer 80 cm. Het hoofdspoor heeft minimaal een straal van 200 cm, misschien zelfs wel 300 cm. Dit is voor mij echt het voordeel van flexrail: vaak zie je dat ook met flexrail nog steeds behoorlijke scherpe bogen worden gemaakt. Soms is dat uiteraard nodig vanwege ruimtegebrek, maar op deze plek had ik ruimte genoeg. Ik had het spoor natuurlijk gewoon kaarsrecht kunnen leggen, maar door het in een hele flauwe boog leggen, wordt het wat speelser waardoor het uiteindelijk allemaal wat echter over komt.
Een BR 212 bij de aftakking, op weg naar de brug over de Wied:
SAM_7372 by Wim Hesselink, on Flickr
SAM_7373 by Wim Hesselink, on Flickr
Dezelfde trein ietsje verder. De lok is de brug al over. De goederenwagens bevinden zich in de boog waar de lichte verkanting net is te zien.
Hierna ben ik verder gegaan met het kopspoortje langs het perron bij halte Altwied. Het wissel lag al, maar dit spoortje moest nog op maat worden gemaakt en vastgelijmd. Dat is inmiddels ook gebeurd:
SAM_7280 by Wim Hesselink, on Flickr
Het kopspoortje ligt parallel aan het doorgaande spoor en daardoor dus ook in een (ruime) boog. Ik heb hier uiteraard geen verkanting aangebracht
Er moet op termijn nog wel een degelijk stootblok worden geplaatst. Een binnenkomende trein met falende remmen zou anders het haltegebouwtje binnen rijden...
Nog een keer uit de andere richting:
SAM_7377 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik stond hier trouwens op een stoel om deze foto te maken. Normaliter zal ik nooit zo op de baan kijken, maar voor het overzicht is een vogelvluchtperspectief wel handig. Langzamerhand (met de nadruk op langzaam) krijgt de baan dan toch de vorm die ik al een tijd in mijn hoofd had.
De foto hieronder laat het normale perspectief zien dat ik op de treinen heb: van opzij, net iets boven het spoor:
SAM_7374 by Wim Hesselink, on Flickr
Dit is mijn nieuwste aanwinst: een BR 82 van Piko.
Eigenlijk had ik met mijzelf afgesproken dat ik geen stoomloks voor deze baan zou aanschaffen en me volledig op tijdperk IV zou richten. Dat betekent dus dieselloks en accutreinstellen. Echter, de BR 82 is zó typisch voor het Westerwald dat ik hem toch niet kon laten liggen... En in het echt hebben ze nog tot begin jaren 70 in het Westerwald gereden dus ik kan het nog nét verklaren met mijn richtjaar 1970. Misschien dat er nu ook nog een keer een BR 50 met kabinetender komt...
Het model rijdt erg soepel. Ik heb de analoge lok, en die heeft volgens Miba een hoge startsnelheid, maar ik vind het niet echt storend. Later bouw ik wel een decoder in en zal hij ook netjes kunnen kruipen. De analoge versie is uiteraard ook een stukje goedkoper, al schrok mijn vrouw nog steeds van de prijs... Maar ook zij gaf toe dat hij wel erg mooi gedetailleerd is
SAM_7376 by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een paar goederenwagens die ik ook bij H@ns had besteld. Ik had nog wat gesloten wagens "nodig" (toch het meest voorkomende type goederenwagen in tp IV) en zag toen ook de ketelwagen voor een leuk prijsje staan. Welliswaar is het een wagen van een concurrent van mijn werkgever, maar dat mag de pret niet drukken
Dat was het voor deze keer. Ik ben nu bezig met het bouwen van de opklapbare keerlus, maar daar plaats ik later wel foto's van.
Groet, Wim