Pagina 6 van 32

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 08:47
door Vincent
Dat is pas makkelijk en mooi. Mischien ook een idee om zo iets bij mij thuis te maken.

Gr vincent

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 10:11
door Michiel
Bijzonder interessant, die vitrine, Edwin! Kan je de constructie iets meer toelichten. en waarvan zijn die "buizen gemaakt, met dat plexiglas?

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 10:16
door evo
Je kunt het overal van maken (hout, alu, plastic), maar ik heb geextrudeerde PVC profielen gebruikt voor het witte en voor het doorzichtige heb ik acrylic (PMMA) laten buigen. Was niet goedkoop en kostte even wat moeite, maar ik ben gelukkig met het resultaat.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 10:43
door Michiel
En het bevestigingssysteem? Ik zie houten palletjes, en houten blokjes. Ik vermoed dat de buizen op de houten blokjes steunen, en dat dat palletje verhindert dat de buis naar voren kantelt. kan je daar een foto van laten zien?

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 11:10
door henry
dat heb je prachtig mooi gemaakt, soort van kliksysteemerg gaaf

groetjes henry

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 11:52
door FidOo
Edwin,

Ook dit ziet er weer schitterend uit. Ben ook erg benieuwd naar hoe je deze constructie gemaakt hebt.
Ik heb het voorbeeld op internet gezien en die was erg prijzig.
Nu kan ik op mn werk plastic buigen, dus misschien in de toekomst dat ik zoiets ook wel zelf ga fabriceren.


Wilde je nog even deze tip meegeven

Ik zie een BR23 staan die dus nog geen decoder heeft. Als je deze ombouwt, zet dan de decoder recht overeind in de ketel vlak voor de cabine (en niet in de cabine zoals op internet gezegd wordt).
Doe dan de draadjes naast de originele naar de tender toe en splits deze op in motor + en Licht achter aan de linker kant. En de motor – aan de rechter kant.
Als je een kuehn gebruikt raad ik je af om de originele draden te gebruiken maar dunnere flexibele draden. Dit om te voorkomen dat je draden de tender gaan optillen omdat ze zo stug zijn, omdat deze toch al niet geweldige trekkracht heeft.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 12:29
door evo
Bedankt voor de BR23 tip, ik had inderdaad al geruchten gehoord over de geringe trekkracht.

De palletjes (deuvels) zijn tijdelijk, ik moet daar nog een soort van wigjes voor maken, deze houden de buizen omlaag. Geextrudeerd plastic is nl. altijd krom en de wigjes houden de buis recht. Ook zorgen ze ervoor dat ik niet per ongeluk een buis op de grond knikker terwijl ik er een andere uithaal of inzet.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 16 dec 2010 13:20
door Redskin
Holy moly; dat is een mooi systeem! :o Niet alleen om te zien en veilig/stofvrij in op te bergen, maar om zo meteen handig op de baan aan te koppelen. Wow!
Misschien een idee om daar een apart topic en bouwinstructie over te schrijven Edwin?

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 17 dec 2010 07:29
door evo
Ik heb vandaag nog even wat meer foto's gemaakt om te laten zien hoe het werkt. Het is vrij simpel en je kunt het ook op andere manieren doen.
Op de eerste foto zie je hoe de buis gemaakt is, het L profiel is 50x50mm en gemaakt van geschuimd PVC. Op de boven en onderhoek hiervan heb ik hoekprofieltjes gelijmd, die eigenlijk bedoeld zijn om 3/4mm platen te verbinden. Van het onderste profiel heb ik een van de strips afgesneden, omdat anders het zicht op de inhoud te veel verminderd. Om dezelfde reden heb ik de verhoging onder de rail gemaakt.
Afbeelding

Op deze foto zie je wat beter hoe de rail op de verhoging ligt, zodat de inhoud beter te zien is. De houten deuveltjes zijn voor de veiligheid en tijdelijk. Morgen maak ik daar speciale wiggen voor.
Afbeelding

Hier zie je hoe het rek eruit ziet. Ik heb gewoon een aantal 3mm triplex plaatjes op elkaar gelijmd die als een haakje werken voor de bovenrand van het PVC profiel.
Afbeelding

Tenslotte een overzicht van de gevulde vitrine. Alles past er net niet in.... dat wil zeggen dat ik er nog een moet maken :( (misschien kan ik beter e.e.a. op IB zetten)
Afbeelding

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 17 dec 2010 10:57
door FidOo
Edwin bedankt voor de Foto's en uitleg. Erg duidelijk allemaal en het ziet er zeer netjes uit.

En je hebt al een aardige collectie opgebouwd zeg. Dat had ik toch niet verwacht.
Mooie spullen allemaal.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 17 dec 2010 13:35
door Jos
Zeeeeeeeer fraai Edwin!

Groetjes,
Jos

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 19 dec 2010 21:52
door gek op stoom
hoi Edwin

mooi gemaakt
enwat een VERZAMELING zeg

GR andy

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 18 jan 2011 08:25
door nico42
Hallo Edwin,

Ik heb je topic gevonden het ziet er allemaal prachtig uit ik blijf je ook volgen ;)

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 18 jan 2011 18:59
door marco
Zie de vitrines nu pas edwin, ziet er zeer goed uit.
Een schitterend gezicht zo,n hele wand vol met treinen.
Bij mij staan ze in kastjes is toch zonde eigenlijk.

Groetjes marco

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 22 jan 2011 12:00
door evo
Even een berichtje om even te laten weten dat ik niet stilzit. Geen foto's deze keer, maar er is wel e.e.a. aan het gebeuren. De vitrine is in gebruik genomen, ik heb met een wasknijper, een strukje printplaat een wat kleine stripjes koper een klem gemaakt om spanning op de rails te zetten wanneer ik de vitrine op de baan aansluit. Dit werkt goed, dus ik ben weer verder aan de baan aan het werk.
Nu is de linker achterhoek aan de beurt, daar kan ik nl straks niet meer zo goed bij. Voor ik tunnels kan gaan bouwen heb ik eerst wat geballast (met een donkerdere bruinachtige kleur deze keer, omdat anders iedereen weer begint te piepen :D). Morgen ga ik tunnelportalen plaatsen, zodat er weer met tegellijm geknoeid kan worden. Ik hoop dan wel een paar plaatjes te trekken.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 23 jan 2011 13:20
door Marcel
Prachtig Edwin,ik loop ook al lang rond met het idee rond om treinen vanuit een vitrine op de baan te krijgen.
Welnu,dit is een briljante oplossing,alle complimenten.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 26 jan 2011 12:51
door evo
Nu eindelijk weer wat foto's van de vorderingen aan mijn baan. Ik ben in de linker achterhoek begonnen, omdat ik daar straks niet meer bij kan. Ik begin altijd met de tunnelportalen, dit is die aan de voorkant:
Afbeelding
En deze zit wat hoger en aan de achterkant:
Afbeelding
Dan bouw ik met piepschuim wat ribben waar later het horgaas overheen komt. Het piepschuim zet ik met een paar dotten smeltlijm vast, dat werkt lekker snel:
Afbeelding
Hier zie je nog een stuk waar later het enkelspoortje komt. Dit is het hoogste niveau van de baan. Hier komt straks een brug, dus ik heb alvast met piepschuim een bruggehoofd gebouwd.
Afbeelding
Dit was het voorlopig weer even, maar ik hoop morgen verder te gaan met horgaas.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 26 jan 2011 20:17
door marco
Mooie foto,s edwin ik hoop dat het piepschuim stevig genoeg is/blijft.

Groetjes marco

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 26 jan 2011 20:35
door nico42
Dat ziet er weer gelikt uit Edwin en wat een rotzooi geeft dat die piepschuim dus je doet eerst piepschuim en dan horgaas en dan nog iets en dan gips???

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 27 jan 2011 04:37
door evo
@Marco: als je de constructie goed maakt, dan is het licht maar stevig en blijft het ook stevig. Het horgaas helpt natuurlijk ook mee om het geheel goed stijf te maken.

@Nico: die rommel valt best mee, na het werken even 5 minuten met de stofzuiger rond en alles is weer schoon. Over het piepschuim gaat horgaas (zie onder), dan keukenrol met tegellijm en daarover alleen gips waar rotsen komen.

Vandaag had ik weer even tijd om verder te gaan, dit keer met het horgaas. Dit lijm ik ook met smeltlijm op het piepschuim, dit gaat erg snel als je eerst het horgaas goed legt, dan een dit smeltlijm erop en dan met een natte vinger inwrijven. Zit binnen enkele seconden goed vast. Ik heb de zij/achterkant van deze berg gedaan zoals op de foto te zien. Voor ik verder ga met horgaas, ga ik eerst weer knoeien met tegellijm, maar dat is voor het volgende bericht.
Afbeelding

Zo ziet het er nu vanaf de voorkant uit:
Afbeelding

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 27 jan 2011 08:16
door Michiel
Evo, dat is een boeiende bouwmethode. Ik volg het met veel aandacht! 8-) 8-) 8-)

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 27 jan 2011 09:06
door nico42
Dit is mooi zo en gelijk een heel ander gezicht ik heb zelf ook zo n lijmpistool en dat werkt echt super volgens mij van de Action voor een paar euro ;)

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 27 jan 2011 11:40
door HTteG
Hallo Edwin,
Ook een goede oplossing met tempex lekker licht, valt weer wat te besparen t.o.v triplex of mdf.
Wat ik zelf indertijd heb gedaan met tempex om verkruimeling te voor komen alles gewoon met houtlijm ingesmeerd.
Ik zie hier en daar nog wel wat liggen op je spoor. Nu zie je het straks wellicht niet meer. Bedoeld als tip.

Succes verder met bouwen.
Groet Henk

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 28 jan 2011 10:08
door evo
Het tegellijm/keukenpapier verhaal is volop in gang. Gisteren heb ik 2 stukken gedaan. Dit is het eerste stuk. Hoewel het maar een paar milimeter dik is, is het vrij hard nu het droog is, veel harder dan papier mache.

Afbeelding

Dit is het 2e stuk dat ik gedaan heb, het is nog steeds nat. Dat is wel een nadeel, de droogtijd is wel vrij lang.

Afbeelding

Nu het laatste stukje nog en dan ga ik weer met tempex aan de slag aan de voorkant van deze berg.

Re: De bouw van Mühlegraben

Geplaatst: 28 jan 2011 10:43
door nico42
Mooi hoor Edwin dat gaat lekker snel zo met die grote lappen hoeveel uur heeft het nodig om te drogen ongeveer???