Bouwupdate:
Afgelopen weken ter afleiding in de spaarzame tijd lekker geknutseld. Op het programma stond het afwerken van het goederenperron en de opvallende goederenloods.
Het perron was ik al mee bezig, dit is opgebouwd uit ondervloerplaten voor laminaat. Alwaar de goederenloods moet komen, werd het perron hoger. Later, toen de fietsenstalling eropkwam, is het gedeeltelijk verlaagd, maar nog altijd kon je de sporen naar het verleden zien.
Een wat oudere foto al, het perron in basis met daarop reeds het stationsgebouw. De
retirade moet hier nog gebouwd worden. De goederenloods komt rechts, alwaar het perron verhoogt is.
Het beloofd een markante plaats in te nemen met zijn 28 cm lengte, 5 schuifdeuren, kantoor en laad/losperron aan beide zijden...
Op het perron werd het dwergsein geplaatst. Evenals enkele relaiskasten van Artitec. Het sein wordt, net als andere scenery, aangestuurd door de OC32 van het DINAMO systeem van
VPEB...
Qua scenery wil ik natuurlijk wel iets zichtbaar in het gebouw hebben. In het bouwpakket wordt een mooie houten vloer meegeleverd, zodat je de vrijheid hebt om deuren open te laten en de boel zichtbaar in te richten. Bovenstaande
'houten rekken' van Markenburg, worden in de goederenloods geplaatst. Uiteraard met laadgoed etc...
Laadgoed in de vorm van pakket-dozen komen van N-train. Een Spaans merk met heel veel van dit soort mini scenery zaken in het assortiment. Kant en klaar. Beetje vergelijkbaar met Artitec. De vorkheftruck is uiteraard van deze laatste fabrikant. Op de achtergrond het karkas van de goederenloods, welke reeds in elkaar gezet is...
Een tandwiel en tandheugels, geprint op de eigen 3D printer. Hier als test, want met zoveel schuifdeuren, moet het toch lukken om er in elk geval 1 te laten bewegen in de goederenloods?!
Het tandwiel is passend ontworpen in Fusion 360 voor op een Servomotor. Zo een die ook veelvuldig gebruikt wordt om wissels aan te sturen. Er zijn ook veel kleinere op de markt, die je helemaal in het gebouw weg kunt werken, maar ik had deze nog liggen en wilde niet €15,- per servo uit gaan geven. Ik blijf 'Ollander hé!
De tandheugel is gelijmd op een stuk messing buisprofiel, wat weer in een hol messing buisje op zijn plaats gehouden wordt. De messing onderdelen laten zich prima met superlijm 'gel' op hun plaats fixeren...
Aan de verdikking van het messing, werd een styreen plaatje gelijmd. Dit zodat de deur ook licht-dicht afgesloten wordt. De deuren die Markenburg bijlevert zijn ook licht-dicht, echter komen ze nu iets los van de gevel te hangen. Zo worden ze niet gehinderd. Echter krijg je dan wel lichtlekkage. Hopelijk voorkomt dit plastic dat. Het wordt nog zwart geverfd later...
Na plaatsing van de servo's en eindeloos testen van het systeem, volgde eerst het herstellen van de wanden. (Deze waren erg gehavend geraakt door al het testen en verplaatsen. Met styreen en rest stukjes karton is alles verstevigd waar nodig.)
Is het nu tijd om de scenes binnen op te bouwen. Er wordt actief gewerkt in de loods, zoals hier een medewerker van van Gend & Loos, die pakken in de stellingkasten aan het plaatsen en sorteren is...
Of hier een voorman die verladers vertelt waar binnenkomende goederen moeten worden neergezet. Het rood op de achtergrond is een
trailer van de PTT Post...
Even testen hoe dat eruitziet als je door de deur van de goederenloods kijkt. Straks gaat deze scene dus afhankelijk van de stand van de deur, te zien zijn of niet...
Overzicht van de twee eerder genoemde scenes. Ook is de servo voor de deur aandrijving goed te zien...
Overzicht van een andere scene. Deze wordt af en toe zichtbaar en heeft een eigen bewegende deur gekregen. Om deze onafhankelijk van de andere deuren te bedienen, is een tweede servo bijgeplaatst. In totaal kunnen 3 deuren open en dichtgaan.
Deze scene is bedoeld om later nog veel uitgebreider te worden qua actie. Het is de oude (stook)olie en vloeistoffen opslag die in de loods aanwezig is geweest. Uiteraard is er een vat omgevallen en ontstaat er brand. Deze wordt gesimuleerd met behulp van de zichtbare LEDs. Dit zijn zogenaamde 'kaarsLEDs' die je uit de nep waxinekaarsjes haalt van de Action. Wanneer er stroom doorheen loopt, knipperen ze als ware het kaarslicht. Verschillende kleuren om de intensiteit van de brand te simuleren. Daarnaast komt er nog een rookmachine, dus op en top actie!!!
Nu alles ingebouwd is, kunnen de overige geveldelen geplaatst worden en is het geraamte van de loods gereed...
De deuren geplaatst aan de perronzijde. De witte deuren gaan straks de groene scenery deuren dragen...
Aan de straatzijde zijn de deuren gewoon vastgeplakt. Eentje blijft openstaan, zodat de verladingsscene kloppend is. Hier komt dus een vrachtwagen te staan...
Deuren op de bewegende delen aangebracht. Het verschil met vastgeplakte deuren is 0,5mm. En met het blote oog amper te zien...
Het totaal proefpassen op het goederenperron. Helaas beschadigde ik het huisje toen m'n pieper ging en ik met m'n pincet uitschoot. Hier komen straks dus enkele reclameposters ofzo...
Totaaloverzicht 'tot dan toe' met het bekleedde goederenperron (trottoirtegels van Markenburg), goederenloods, retirade en stationsgebouw. Evenals enkele reeds geplaatste details. Let even op hoe klein het dwergseintje is, dit is het zwarte puntje direct onder de relaiskasten...
Even proefrijden met een dikke Minitrix 6400 en Hbiss wagon...
Het perron lijkt hier 5mm te hoog ten aanzien van de wagon, echter zijn de draden eronder nog niet weggewerkt. Dat is inmiddels wel gebeurd en de hoogte klopt nu beter...
Zo staat de loods op zijn plek. Tijd om de perronrand onder handen te gaan nemen. Hier moet nog een 'betonnen beschermrand' op komen, zo worden ook mooi de naden weggewerkt. Ook wat onkruid links en rechts, evenals markeringen etc. moeten er nog komen...
Rookmachine onder het gebouw aansluiten. De rook gaat door het rietje de loods in geperst worden... De tape is er vanwege de proefopstelling. Later volgt een 3D geprinte houder...
Verlichting testen. Helaas toch nog wel wat lichtlekkages. Deze worden nog weggewerkt...
Sunny warm witte LED's als werkplaatsverlichting...
Dat gaat ff niet helemaal goed... Overal rook, behalve uit de loods... De rookmachine moest nog wat afgesteld worden...
Dit is al beter, rook vanaf de brand, naar buiten komende door de openstaande deur...
De openstaande deur laat goed enkele omgevallen vaten met olie/chemicaliën zien, de brand woedt welig...
Uiteraard een volwaardige scene gemaakt met beweging, die zie je hieronder:
Afgelopen week naar Domburg Trainsupport in Ermelo geweest om de nieuwe winkel te bezichtigen. Daar ook de nodige MAFEN seintjes meegenomen, zodat er nu tussen de rails een en ander geplaatst kan worden. Daarnaast ook bij Markenburg het nodige bestelt voor het volgende project, namelijk het eilandperron.
Mogelijk duurt de volgende update weer wat langer, maar stay tuned zou ik zeggen!!!
Tot zover,
groetjes,
Hoontje