Pagina 7 van 16

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 01 feb 2017 16:09
door Mack
heb nu momenteel de helixen weg gehaald en op deze plaats een 2e station en

dan muurtje daar achter lijkt me mooier , en dan boven op muurtje een autoweg of dubbel spoor .

zie wel die baan weet wat , elke keer andere ideen .

Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 01 feb 2017 16:13
door Ad_M
Hoi Mack,

Niet om de wijsneus uit te hangen, het is alleen maar een goed bedoelde opmerking / suggestie

Is het niet beter je eigen draadje te openen met je ontwerp?
Valt niet echt onder waar dit draadje voor opgezet is; "Kato Unitrack tips" ;) :D

Mvg,
Ad

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 01 feb 2017 21:43
door Heiko
@Ad_M, helemaal mee eens!

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2017 02:54
door Mack
wilco

ok ,ben er nog niet uit hoe je met 1 regulator dit alles regel?

. maar reken 1 regelator voor 1 track, dat verkeerd?

(sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald)

Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2017 18:55
door WilcoV
Mack, als ik het goed begrijp wil ga je analoog rijden.
Als je meerdere treinen analoog wil aansturen op dezelfde baan met meerdere trafo's, moet je er rekening mee houden dat je de baan opdeelt in secties die elk aangestuurd worden door een trafo. Dezelfde sectie aansturen door meerdere trafo's heeft geen zin. Je kan echter ook met één of enkele trafo's je baan of enkele secties van je baan onder spanning zetten en delen van die secties aan en afschakelen met schakelaars. Dat zou je zelfs met één trafo kunnen. Er zijn heel veel boekjes en ook websites te vinden die dit nader uitleggen. Er zijn legio mogelijkheden.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nbesturing Deze link bijvoorbeeld geeft heel wat uitleg voor de analoge baan. In principe is dat voor ieder railsmerk gelijk alleen moet je rekening houden met je Kato wissels die met gelijkstroom en NIET met wisselstroom geschakeld worden.
Voordeel van digitaal is dat je materieel op hetzelfde baanvak (lees dezelfde sectie) kan laten rijden zonder extra trafo's nodig te hebben.
Verdiep je goed in de technologie voordat je heel veel trafo's gaat aanschaffen.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2017 20:30
door Ad_M
Mack schreef:sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald
Mack
Dat was nu ook niet echt mijn intentie Mack... :oops:

Mvg,
Ad

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 09 feb 2017 02:05
door Mack
Wilco

dank je voor de link .( zag stopseinen ben benieuwt hoe dit met kato seinen gaat of doen die dat uit hun eigen ) daar heb ik er tot nu 3 van.

Ad, is ok , ben erg enthousiast en wil eigenlijk alles tegelijk weten van Kato , hier nog 2 tips ik weet

al verschillende dingen ontdekt zoals wissel alleen trein laat door rijden die op goede spoor staat en dat dus nooit aanrijding kan krijgen bij station omdat die maar 1 laat rijden alleen.

je grotere bocht kan maken met (15%) ,418,282, 418,418,282 ,418 . volgorde gebogen rails deze dan maat groter dan de 381 bocht

maar dat wist iedereen natuurlijk al ?
Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 09 feb 2017 13:03
door spoor65
Ik vraag mij sowieso al een hele tijd af waarom een topic met tips over Kato rail staat in de rubriek materieel tests.

mvg

Freddy

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 09 feb 2017 17:10
door WilcoV
Freddy, ik heb dat ooit gedaan op basis van de beschrijving van dit onderdeel:
Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Ik ben er altijd van uitgegaan dat een eventuele Admin het wel zou verplaatsen als het elders beter tot zijn recht zou komen, ik kon zelf uit de andere onderdelen niet echt een keuze maken waar het beter tot zijn recht kwam. Aangezien al die tijd niemand hier probleem over maakte, ging ik er vanuit dat het wel goed was. Dus als je het elders wil hebben, vraag het aub een admin mij maakt het niet uit waar het hoort te staan.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 09 feb 2017 18:54
door BenQ
Als ik admin was zou ik het draadje ook niet verplaatst hebben maar toen het over een eigen baan maken ging zou ik het gesplitst hebben. :roll:

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 19 aug 2017 15:53
door Mack
maak kato nog de groene 20-435 brug ,

heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb

wil zelfe kleur namelijk 1 brug

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 19 aug 2017 18:34
door WilcoV
Mack schreef:maak kato nog de groene 20-435 brug ,

heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb

wil zelfe kleur namelijk 1 brug
Ja hoor ze staan gewoon nog op de KATO USA website.
Informeer even bij Hans van N-spoor Store. Als dealer moet hij er achter kunnen komen of hij ze kan bestellen voor je.
Ik kom ze hier weinig tegen, wel in het buitenland:
http://www.newhallstation.com/store/pro ... cts_id/510
https://www.amazon.co.uk/Kato-20-435-Do ... B0003K28CA
http://www.traintrax.co.uk/20435-double ... p-377.html

en nog vele meer, even googlen op "KATO 20-435"

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 05 sep 2017 14:25
door Mack
kun je kato sensor rails ook voor seinen gebruiken ?

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 05 sep 2017 17:00
door WilcoV
Je bedoelt
Afbeelding

Uiteraard, mits je jezelf maar aan de techniek van dit product houdt, maar je kan in principe het sein vervangen door een ander sein met evenveel lampen.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 06 sep 2017 00:19
door Mack
wilco

ik bedoel de kato sensorrail en draad voor de spoorovergang
of je deze ook voor de lichten kan gebruiken

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 06 sep 2017 17:50
door WilcoV
Weet het niet zeker, maar volgens mij werkt die op dezelfde manier.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 07 sep 2017 02:01
door Mack
ok dank je Wilco

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 07 sep 2017 11:50
door WilcoV
Even terugkomend op de vraag,
we hebben nu 2 soorten overwegen van Kato
1) 20-650 met uitbreidingsset 20-651. Dit is de oude versie.
2) nieuwe versie 20-652-1. Deze werkt met infrarood sensoren in de detectiesporen en de overweg zelf. https://www.youtube.com/watch?v=k0bd5vZesoQ

De nieuwe versie heeft dus simpelweg infrarood sensoren tussen de rails liggen, naar boven gericht en detecteert het passeren van een trein. In theorie zou dit dus ook voor aansturing van andere zaken te gebruiken zijn, maar ik ben helaas niet technisch genoeg om aan te geven hoe.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 07 feb 2018 17:03
door WilcoV
Weer een tip, vandaag zelf mijn eerste vier Kato wissels digitaal gemaakt en voorlopig geschakeld met de Multimaus.

Aangesloten op een Digikeijs DR4018 schakeldecoder met tussen de decoderaansluiting en het wissel per wissel een exemplaar van de DR4101 Wisselmotor Interface.
Hierbij dien je de Interface gewoon aan te sluiten op de DR4018 aansluitingen, gewoon alsof ze tegenover elkaar liggen. Hiervoor heeft de interface aan één zijde drie aansluitingen. De twee draden van je wissel sluit je aan op de twee aan de andere zijde op de Interface aangebrachte aansluitingen. Mocht je wissel tegenovergesteld schakelen op je Multimaus (rechtdoor bij afslaand en andersom) gewoon de twee draden van je wissel naar de Interface omdraaien. Decoder ingesteld op de simpele methode via de Multimaus. Je gaat eerst naar het eerste wissel op je Multimaus dat je wil schakelen via de decoder, bij mij was dit wissel 1. Vervolgens het knopje op de DR4018 indrukken tot de rode led constant brand. Dan de wissel met de knoppen op je MM een keer schakelen en weer de knop op de DR4018 indrukken tot de led uit is. De DR4018 staat dan ingesteld voor wissel 1 t/m 8 bij mij.

Schakelen van Kato wissels met de Digikeijs DR4018 werkt derhalve perfect. Let wel dus op, als je acht wissels met een DR4018 wil schakelen heb je dus ook acht Wisselmotor Interface's nodig, deze DR4101 bestel of koop je standaard per vier stuks, dus heb je twee setjes voor een DR4018 nodig.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2018 03:40
door Redskin
Bruikbare info Wilco, thanks! :)

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2018 12:32
door mini rijder
Of je koopt een MDD van Rosoft.
Net zo gemakkelijk te programmeren, en je hoeft geen aparte adapters te kopen.
Alles bij elkaar ben je dan goedkoper uit en de service na verkoop is beter.

Groetjes: Robby

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2018 14:21
door WilcoV
Is ook een mogelijkheid, maar hiervoor heb je wel een aparte voeding nodig volgens de beschrijving. Voor de Digikeijs niet die kan je gewoon aansluiten op je baanspanning/ringleiding.
En er zullen vast nog vele andere mogelijkheden zijn die even goed werken. Vooral delen hier zodat iedereen een eigen keuze kan maken.
Waar het mij vooral om ging is aan te geven dat je er dus alleen met een Digikeijs schakeldecoder niet bent voor de Kato wissels maar dat je ook de interface nodig hebt.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2018 15:23
door mini rijder
De MDD kan ook gewoon op de baanspanning werken, maar een aparte voeding is aan te raden.
Dit scheelt weer een trein op je baan.

Groetjes: Robby

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 08 feb 2018 20:53
door WilcoV
Okay goed te lezen, maar dan is de website van Rosoft dus onjuist? Die geeft immers aan:
"Decoder wordt gevoed met een aparte wisselspanning van min.10V en max.12V"

Overigens verbruikt het schakelen van wissels zo weinig dat het echt geen locomotief scheelt indien je de decoder direct op de baanspanning aansluit. Ook de Digikeijs kan je indien gewenst op een eigen voeding aansluiten, zoals overigens alle decoders.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 01 mar 2018 16:13
door Heiko
Zijn er hier nog die de Kato rails voorzien van een (extra) ballastbed?