Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

Vandaag de modulebakken maar weer eens aan elkaar gekoppeld. Wat snoertjes aan rails en connectoren gesoldeerd. De railsmoduleovergangen opgeknapt met stukjes dwarsligger en ballast. Om alles in de besturingskast aan te kunnen sluiten, moest natuurlijk de baan wel weer in elkaar gezet worden.

Verder sta ik eigenlijk te popelen om met de landschapsbouw te beginnen. Ben ik eigenlijk nog (lang) niet aan toe, maar toch een stukje gedaan. Ik heb een brughoofd gemaakt en de voorbereidingen voor het water. Het brughoofd heb ik met DAS-klei bekleed en het water gemaakt van verdunde houtlijm en servetten. Kijk maar niet naar de kleur, dat is "toevallig" zo.

Komende week ga ik eens kijken naar de bouwdoosjes die ik in de loop van de tijd in elkaar gezet heb. Heb altijd wel de bouwdoosjes geschilderd om de plastic-look eraf te krijgen, maar of ik het nog wel goed genoeg vind zullen we dan wel beleven. Zoniet dan ga ik aan de slag met de boel opnieuw te wheateren. Heb ondertussen met bewondering naar diverse projecten van jullie gekeken, daar heb ik een hoop van opgestoken.

Twee fotootjes van de brug met brughoofden:

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Rob Fongers »

Ahaaaaaaaaaaaaaaa

Ik zien woelig water in wording!!

Mooi man


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Ja Rob,

en dat voor een watertje dat "dood" loopt, het moet wel erg hard waaien in "Johannesstadt". Komt mooi uit, want ik hou van storm en wind, behalve als ik op mijn gemotoriseerde tweewieler op de snelweg rij.

Ik zat er zelfs aan te denken om mijn hele modulebaan in herfststemming te maken met mooie gele en rode kleuren. Is weer eens iets anders dan al dat groen... Of iedere module in een ander jaargetijde...



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door marco »

Een goed begin johan komt helemaal goed.
Leuk om te zien dat je weer verder gaat met de baan want de besturingskast is leuk maar ik zie liever foto,s met rails :lol:


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door pp4trains »

Ziet er al heel goed uit,
zelf kan ik ook niet wachten met de aankleding van mijn baan,
je begin is goed.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Helemaal gelijk Marco, dat gevoel had ik ook al een tijdje. Het is een forum voor modelspoor, niet voor meubelmakers! Hahahaha :lol: :lol: :lol:

@Patrick:
Bedankt voor je compliment.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

gisteravond en vandaag nog even naar twee bouwwerken gekeken die ik in een ver verleden in elkaar gezet heb. Het betreft de Piko "Warwick gitarenfabriek" bouwpakketten. Eén daarvan heb ik met dry-brushen voorzien van wat witte verf. Het is mijn eerste poging en het resultaat wil ik hier laten zien. Ben niet helemaal tevreden, op sommige plekken met een onvoldoende gedroogd penceel de boel wit geveegd. Bovendien heb ik in het verleden het model te donker gemaakt met zwarte en bruine verf, waardoor het een somber model is geworden.
Een tweede groter model moet ik nog verder weatheren.

Schroom niet om wat commentaar te geven, opbouwende kritiek is zelfs welkom. Wat het weatheren betreft ben ik een groentje, dus ik zou het op prijs stellen als doorgewinterde modelspoorders mij op een beter pad kunnen brengen.

Hier de resultaten.

Klein bouwpakketje van "Warwick gitarenfabriek".
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groot bouwpakket van "Warwick gitarenfabriek". Nog niet voorzien van witte drybrush.
Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door FidOo »

Vindt het mooie industriele panden, en als het geen gitaren fabriek zou zijn kan het heel goed voor wat anders doorgaan.

Het weatheren is inderdaad een beetje donker uitgevallen maar vind de witte drybrush zeker niet slecht. Zelfs goed.
Het donkere sfeertje vind ik ook niet geheel misstaan. T hangt er een beetje vanaf wat je wilt uitbeelden, een donker guur verlaten industriegebied of een net opgeleverde fabriek op een nieuw terein.

Eitherway goed op weg ben je absoluut


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Joost,

bedankt voor je compliment. Het zal nu wel een verlaten guur industriegebiedje moeten worden... :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Vandaag ga ik verder met de electronische aansluitingen van de modulebakken. Het wordt tijd dat er een treintje electronisch aangestuurd kan gaan rijden op de baan. Gelukkig begrijpt mijn vriendin het wel dat ik iedere keer weer honderden euro's uitgeef op een beurs terwijl er nog steeds niets kan rijden...

Mijn aanwinsten van gisteren:

Fleischmann locomotiefje, gewoon een leuk dingetje:
Afbeelding

Fleischmann BR 614, gewoon omdat ik die al op mijn 8e verjaardag wilde hebben maar nooit gekregen heb:
Afbeelding

Minitrix plan E rijtuigen voor een omspuitproject voor de wintermaanden:
Afbeelding

Een messing bouwpakket voor een NS 1500, onder het mom van "het is een hobby":
Afbeelding

En een overzichtsfoto met de rest van de aankopen:
Afbeelding

oa
- een dampgenerator om in de Warwick gitarenfabriek in te bouwen;
- een laslicht voor in de locloods;
- een poelietrekker om tandwielen/vliegwielen los te trekken;
- mashima MHK 10X15 motortje om de TEE RAM van Minitrix goed te kunnen laten rijden;
- wat groenvoer;
- een Fleischann trafo (niet op de foto);
- Sommerfeldt 0,35 mm koperdraden om zelf een bovenleiding in elkaar te knutselen;
- Kleinspoor verf en transfers (voor die omspuitprojecten);
- paar wissels;
- bouwdoosje voor bij de locloods.

Toch weer gauw 300 euro uitgegeven :(

Ik kom de tijd wel weer door tot aan Eurospoor...



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door marco »

Johan de gebouwen zien er niet slecht uit maar waarom met witte verf drybrushen ik gebruik eigenlijk alleen maar grijs voor de voegen en zwart.
Maar toch ziet het er goed uit vind ik en die te witte plekken kun je toch weer "wegbrushen"
Ow ja ik ben gisteren ook in houten geweest en heb alleen gekocht wat ik nodig had een decoder en wat groenspul.Al blijven al die treintjes natuurlijk wel roepen naar me :lol:
Maar ik heb de verleiding kunnen weerstaan haha.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Marco,

Door het drybrushen met witte verf krijg je wat meer contrast in je model. Vooral op de randen van je model misstaat het zeker niet. Heb je gisteren nog dat demo-baantje gezien voor digitaal rijden? Daar heb ik eens goed naar de modellen gekeken. Zag er mooi uit, goed smerig gemaakt en met (nog meer dan ik gedaan heb) wit de accenten gelegd.

Vandaag wat bedrading in de middelste modulebak aangelegd. Ondertussen op de computer nauwkeurig bijgehouden welk pinnetje aangesloten is op welk draadje. Nadat alle bedrading aangesloten en getest is bundel ik de draden met tie-wraps tot wat compactere kabels. Eventueel kan ik sommige draden nog wat inkorten, nu heb ik nog "last" van lussen.

Afbeelding

Ik hoop binnen twee á drie weken niveau 1 volledig aangesloten en geautomatiseerd te hebben.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

In de avonduurtjes nog bezig geweest met het weatheren van reeds gebouwde huisjes. Ondertussen ook bijna alle bekabeling onder de moduletafels gelegd, dus binnenkort wordt het een grote verrassing of alles wel werkt zoals het zou moeten! :?

Tussen de bedrijven door via Marktplaats nog twee locomotieven en rijtuigen gekocht:

Fleischmann 7800 + coupérijtuigen:
Afbeelding

Accutreinstel van Hobbytrain:
Afbeelding

Al mijn accutreinstellen voor een overzichtsplaatje ;)
Afbeelding


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Rob Fongers »

Ziet er mooi en leuk uit!!

Ga zo door ;) ;) ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

tv_man
Berichten: 1498
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door tv_man »

Heel mooi drybrushwerk bij je gitarenfabriek. Overtuigend.

Mooie aanwinsten trouwens die accutreinstellen. Zijn net weer een beetje anders dan wat je normaliter ziet. Hoe rijden ze?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

@Norm,

bedankt voor je compliment over het weatheren.

Ja, die accutreinstellen heb ik eerlijk gezegd nog niet op dit forum langs zien komen. Ik vind het wel grappige karretjes. Vroeger toen ik ze voor het eerst zag in de Roco-catalogus vond ik ze maar lelijk, maar naarmate de jaartjes verstrijken ben ik de charme van deze treintjes steeds meer gaan inzien.

Ze rijden allemaal prima, alleen een R1-bocht vinden ze niet zo leuk, de wagenbakken komen dan tegen elkaar aan en loop je het risico dat ze uit de rails gewipt worden... Ik moet er op mijn smalle modulebakken dus rekening mee houden dat ze dus niet op de binnenbaan rijden (=R1). Van Roco ben ik gewend dat de motortjes nogal lawaaiig zijn, maar dat is bij deze absoluut niet het geval.

De drie Roco treinstellen hebben een cardan-as tussen de wagenbakken. Bij eentje was daar iets mis mee, de plastic koppeling slipte op de as waardoor het niet reed. Opgelost door de koppeling met twee componentenlijm vast te lijmen aan de opgeruwde as. Nu zit het als een huis.
De Hobbytrain loopt ook lekker, die heeft geen cardan-as, dus die heeft de aandrijving maar op 1 asje.



tv_man
Berichten: 1498
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door tv_man »

Gebeurt wel vaker dat juist lelijke eendjes uiteindelijk eigenlijk veel grappiger zijn dan de blitse eenheidsworst die je overal ziet.

Aandrijving op één as? Ondanks dat rijdt hij dus wel ok? Goed, je hangt er doorgaans geen sleep ertswagens achter, dus brute trekkracht heb je niet nodig. En tja, R1..


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Yep, die gasturbine aangedreven TEE van Roco is ook zo'n lelijk eendje. Maar toch zou ik die wel een keertje willen kopen wanneer die geproduceerd met nieuwe technieken op de markt gebracht zou worden. Dat ding van Roco is niet zo mooi, maar da's natuurlijk persoonlijk ;)

Onderkant van Hobbytrain accutreinstel
Afbeelding



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door marco »

Ik heb de ETA 180 ook johan dus je bent niet de enigste :lol:
Ik vind ze ook erg mooi.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Ah, leuk! Ik maak nog vrienden ook op dit forum :lol: :lol: :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi;

Schoot me van de week te binnen dat ik in juli in Houten pigment van Noch gekocht had om huisjes te verouderen. Gelijk geprobeerd op een oud locloodsje van Faller (2116) uit mijn kindertijd die ik voor deze modulebaan heb omgebouwd tot een viersporige locloods.

Eerst de muren geverfd met bruine Revell verf, na twee dagen drogen met de poeders aan de slag gegaan en vervolgens met matte doorzichtige lak gespoten. Wanneer dit droog is ga ik de voegen nog wat meer contrast geven met sterk verdunde zwarte verf. Bouwdoosje is nog niet klaar, maar ik vind het resultaat van het weatheren prima. Voor mij geen plastic-look meer op de baan. :)

Als laatste wil ik nog een klein beetje dry-brushen met witte, matte Revell verf zoals ik al wel met het dak van dit ding gedaan heb. Wanneer ik het weatheren echt onder de knie heb, ga ik me ook maar eens wagen aan locomotieven. Eerst maar eens uitleven op de bouwdoosjes van vroeger, daar kan weinig mis mee gaan :D ! Heb al eens geprobeerd om VAM-wagons te verouderen, wat overigens best aardig gelukt is.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Hookies »

Dat ziet er al een stuk smeriger uit Johan! Beter dan de plastic look.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Thrilly »

Wow zitten een paar mooie stammetjes tussen ! soms wat jaloers hier :-)


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Johan,

Ik denk dat je het weatheren aardig onder controle :o
Heb zelf nog nooit de moet gehad om met poeders te werken

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

@Bob,
met poeders werken vind ik na één ervaring wel prettig. Als je iets verkeerd doet, kun je het direct weer wegpoetsen of
afnemen. Je kunt ook direct verschillende kleuren na elkaar aanbrengen. Wanneer je drybrusht met verf moet je toch weer wachten wanneer de vorige laag droog geworden is.

@Thrilly,
"jaloers" zijn is niet nodig, alle modellen zijn volgens mij nog gewoon te koop. Voor die motorposten van Arnold vragen ze soms wel wat meer dan je portemonnee aan kan, daarom ben ik ook blij dat ik die gekocht heb op het moment dat ze uitkwamen. Destijds fl. 199,00 voor betaald. In Houten gezien voor €199,00 :shock: :shock:

Verder bedankt voor jullie complimenten.


Plaats reactie