Pagina 7 van 38

Re: Marelburg

Geplaatst: 15 apr 2012 12:44
door martindomburg
haha, je zal er maar een naats je baan hebben staan :shock:

Zojuist de tweede module klaar gemaakt en ik moet zeggend at het resultaat er bevredigend is, precies zoals ik bedoeld heb:

Afbeelding

Zo kan ik altijd snel en makkelijk aan de module weken. Nu de bevestiging nog maken en dan kan ik de modules gaan verstevigen

groetjes Martin

Re: Marelburg

Geplaatst: 15 apr 2012 14:00
door shoven
Ziet er goed uit Martin!

Re: Marelburg

Geplaatst: 15 apr 2012 21:07
door Doolemeister
Hee Martin,

Dat ziet er mooi uit!
Heb je nog een foto van het gehele overzicht?

Groet,

Arjan

Re: Marelburg

Geplaatst: 15 apr 2012 21:46
door bob vermeulen
Martin,

Dat lijkt me wel handig als je nog aan het bouwen ben maar ik neem aan dat het niet bedoeld is om bij je sporen te komen als je aan het rijden bent?

mvrg Bob Vermeulen

Re: Marelburg

Geplaatst: 15 apr 2012 22:09
door martindomburg
Ook dat is geen probleem, het station is niet druk dus eventueel rijtuigen verwidjeren is zo gebeurd. Vervolgens de toegang uitschakelen in iTrain en ik kan de module liften. Ben je klaar zet je alles weer terug activeer je de ingang en je rijd verder alsof er niks is gebeurd

groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 00:48
door jeepney
Kijk, foto's maken zoveel dingen duidelijker: ik dacht dat je een complete baansectie moest kantelen, dus inclusief het gedeelte van het schaduwstation, vandaar mijn eerdere zorgen mbt bereikbaarheid en schuiven/vallen van treinen bij het kantelen, maar dit is inderdaad een goed doordachte oplossing als je niet verder/hoger kan of wil stijgen vanuit je schaduwstation.

Henk

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 08:35
door piksov
Hi Martin,

ga je in de toekomst nog een achtergrond maken?

Die moet je dan ook meekantelen?

Gelijk even meenemen nu ...


Guus

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 09:14
door martindomburg
mmmm, kijk flink denkwerk :?

Ik ha d nu het idee om op de achterkant een u profiel te plaatsen waarin ik de achterwand kan schuiven. Wil ik de module kantelen dan kan dat gewoon totdat de scenery de achterwand gaat raken. Als dat zover is dan kan ik de achterwand eruit shuiven en de module verder kantelen.

grz

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 12:06
door martindomburg
Vandaag de baan weer neer gezet zoals de bedoeling was, bij deze een overzichtsfoto van Marelburg tot heden:

Afbeelding

linkerzijde
Afbeelding

Zichtbaar de omloop van het nevetraject, omloop van de MCC weg met de bushalte en op het verhoogde plateau komt een boerderij. Op het plateau links onderin wil ik een seinhuis met veel details plaatsen.

Afbeelding
Rechterzijde

Hier komt het station Marelburg met goederenloods en een paar woningen. Daar komt tevens een bewaakte overweg aangestuurd door de DRC van DinaSys met geluid

Nu ga ik verder met de tussenspanten om de scenerymodules te versterken en een geimproviseerde bovenleiding in de bovenbouw van kopedraad.

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 16:18
door mdedeugd
Hallo Martin.

Kijk, dit vindt ik nou echt leuk. :D


Martin de Deugd

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 16:21
door martindomburg
:lol: dat word een t-shirtje

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 18:25
door [Patrick]
martindomburg schreef::lol: dat word een t-shirtje
I have build Marelburg and all i got was this lousy t-shirt


Anyway, ik vind die klep met pianoscharnier goed gevonden. Leuke manier om bij je schaduwstation te komen.

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 18:43
door Sweex
Dat is inderdaad een goed idee! Ik zit met eenzelfde soort baan layout (veel schaduwstation dicht onder de etage erboven) en dit is wel een elegante manier!

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 18:45
door martindomburg
[Patrick] schreef:
martindomburg schreef::lol: dat word een t-shirtje
I have build Marelburg and all i got was this lousy t-shirt


Anyway, ik vind die klep met pianoscharnier goed gevonden. Leuke manier om bij je schaduwstation te komen.

Ik zeg drukken :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 18:46
door martindomburg
Sweex schreef:Dat is inderdaad een goed idee! Ik zit met eenzelfde soort baan layout (veel schaduwstation dicht onder de etage erboven) en dit is wel een elegante manier!
Goed te horen dat ik ook voor inspiratie kan zorgen :oops: :mrgreen:

Re: Marelburg

Geplaatst: 16 apr 2012 22:03
door piksov
:oops:

Ik ken er nog een ....

Maar ik ben begonnen met de achtergrond, vandaar mijn opmerking.

groet,
Guus

Re: Marelburg

Geplaatst: 19 apr 2012 16:08
door martindomburg
Dank je,

Zoƫ houd me zoals verwacht veel weg uit de hobbykamer, is niet erg maar zo af en toe vind ik een gaatje om even wat te doen. Tis daarom ook erg rustig op de chat maar gelukkig houden de vaste gasten de boel een beetje in leven ;)

Ben ondertussen druk doende om de modules te verstevigen en neem hiermee meteen de bevestigingen vand e onedrgrondse bovenleiding mee.

Afbeelding

Word vervolgt

Cheers.

Re: Marelburg

Geplaatst: 23 apr 2012 20:36
door martindomburg
Tis weer eens tijd voor een kleine update uit Marelburg

Tussen de poepluiers door heb ik vandaag tijd gezien om de linker module af te maken met de versteviging. Het resultaat mag er wezen.

Zo was het eerst:

Afbeelding

En zo ziet de module er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

Het geheel is lekker stevig nu en opent en sluit erg goed. De rechtermodule is simpel daar hoef ik door de vlakke bovenkant enkel een paar tussenspanten te zagen en in te lijmen.

Wat wel erg interessant word is mijn poging voor de ondergrondse bovenleiding. Ik wil 1,5 qmm koperdraad gebruiken om een geleidedraad te leggen voor pantograven. In beide richtingen 1 opstelspoor dus niet erg complex. Ik ben wel benieuwd of de geringe hoogte veel wrijving zal geven op het rijgedrag omdat onder de linker deel de pantograaf bijna helemaal plat ligt. De ruimte zal ongeveer 3mm zijn tot de sluiting. :shock: :lol:

Ben gek op uitdagingen.

cheers

Re: Marelburg

Geplaatst: 24 apr 2012 00:03
door Jeroen
Vakwerk, Martin. Gefeliciteerd overigens nog met je allernieuwste aanwinst. Van 1:220.000 tot 1:1 in slechts een paar jaar...alle goeds gewenst voor jou en El.

Marlburg dan (de naam bewust zo gelaten, details volgen ooit nog wel met een biertje :mrgreen: :geek: ). Gaaf werk, erg profi shizzle, en ik hoop dat het allemaal lukt zoals je het voor ogen hebt.

Wat lees ik hier? Dat
de geringe hoogte veel wrijving zal geven op het rijgedrag
?

Je leert het ook nooit, zelfs niet na de discussie in je andere baan-thread. :lol: . Bon. Maakt geen reet uit, zolang je de panto's niet vastzet met een beetje secondenlijm. En ja, ik weet exact waar ik het over heb. Brug. Bovenleiding. Bla. 8-). Gaat dus prima werken.

Jojo!

J.

Re: Marelburg

Geplaatst: 24 apr 2012 08:09
door Doolemeister
Beste Martin,

Met bewondering volg ik je project en blijf ik dit volgen.

Groet,

Arjan

Re: Marelburg

Geplaatst: 24 apr 2012 15:28
door [Patrick]
It's not a hobby, it's an adventure!

Re: Marelburg

Geplaatst: 25 apr 2012 13:42
door martindomburg
Jeroen schreef:Vakwerk, Martin. Gefeliciteerd overigens nog met je allernieuwste aanwinst. Van 1:220.000 tot 1:1 in slechts een paar jaar...alle goeds gewenst voor jou en El.

Marlburg dan (de naam bewust zo gelaten, details volgen ooit nog wel met een biertje :mrgreen: :geek: ). Gaaf werk, erg profi shizzle, en ik hoop dat het allemaal lukt zoals je het voor ogen hebt.

Wat lees ik hier? Dat
de geringe hoogte veel wrijving zal geven op het rijgedrag
?

Je leert het ook nooit, zelfs niet na de discussie in je andere baan-thread. :lol: . Bon. Maakt geen reet uit, zolang je de panto's niet vastzet met een beetje secondenlijm. En ja, ik weet exact waar ik het over heb. Brug. Bovenleiding. Bla. 8-). Gaat dus prima werken.

Jojo!

J.

Yooo J

Tnxs, dat bietje staat hier nog steeds koud 8-) moeten we snel maar wat aan doen dan.

Je hebt gelijk, maar mijn geheugen liet me in de steek wat betreft die discussie :ugeek: excuus

grz

Re: Marelburg

Geplaatst: 30 apr 2012 19:34
door martindomburg
Vandaag heb ik de versteviging afgemaakt van de tweede module. Om vervolgens een start te maken aan het bovenleidingsverhaal ondergronds.
Als snel ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dat beter kan doen nadat alle bedrading en servo's zijn aagberacht van de bovenbouw en het MCC systeem. Dit in verband met de bereikbaarheid ;)

Volgende stap: sporen leggen :D

Inmiddels zijn de MCC onderdelen ook besteld en nadat de rails is gelegd kan het carsystem aangelegd worden 8-)

stay tuned....

Re: Marelburg

Geplaatst: 05 mei 2012 18:51
door martindomburg
Terwijl ik de afgelopen dagen in Frankrijk was voor werk zijn er weer wat bestellingen binnen gekomen:

Afbeelding

Van Hans heb ik was peco materiaal binnen gekregen en verder bijna heel het MCC car systeem binnen. De print die er ligt is de UCCI, ofwel de controller voor het MCC car systeem. Verder is zichtbaar de magneetband voor in het wegdek en de reedcontacten voor de detectie. Verder de componenten om de reedcontacten via multiplexing met de UCCI te verbinden.

Ik denk deze week maar eens te gaan beginnen met rails leggen :D

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 06 mei 2012 08:44
door Peter
Martin, waar heb je de magneetband vandaan? Heb ooit eens een stuk op een beurs gekocht om eea te testen, werkt prima.

Heb de gehele besturing ook ooit bij Leon aangeschaft, maar het is helaas nog niet van inbouw gekomen..... gebrek aan tijd.....

Grt.
Peter