Pagina 7 van 7
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 18 apr 2012 23:42
door Ipio
Lemland schreef:
Gebouwen (en wegen en bossen enz) op de juiste plek en in de juiste verhoudingen zorgen voor rust en een aantrekkelijk gezicht, zonder dat het te vol wordt. In oude modelspoorboekjes uit de jaren 60 of 70 zie je veel banen die helemaal volgezet zijn, dat is erg onnatuurlijk.Bart
Bart niet alleen in de jaren '60 en '70, nu nog.
grt, Marc
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 19 apr 2012 17:40
door thijs07
die van ons wordt meer tijdperk V-IV is een berglandschap daar ook mooi voor of gewoon wat heuvels
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 20 apr 2012 19:22
door mdedeugd
thijs07 schreef:die van ons wordt meer tijdperk V-IV is een berglandschap daar ook mooi voor of gewoon wat heuvels
Hallo Thijs.
Yip
Van bergenmassief tot heuvelland.
Alles op dat gebied kan gemaakt worden en is ongeacht welke tijdperk er op modelbaan wordt uitgebeeld.
Wat je wil voor landschap is geheel een eigen keuze.
Martin de Deugd
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 20 apr 2012 21:04
door thijs07
oke
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 23 apr 2012 15:44
door thijs07
Hier heb ik het baanplan aangepast, het is wel wat drukker maar de stijgingen zijn goed en als het goed is zit er geen keerlus in.
mijn vader wilde geen wissels in de berg dus die zitten er ook niet in en als je goed kijkt valt de drukte ook wel mee, want rechts is een helix die in het midden wat uitsteekt en onderin zitten de verbindingen tussen de rails als je snapt wat ik bedoel
De Groet Thijs
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 23 apr 2012 16:17
door mdedeugd
Hallo Thijs.
Ik vindt dit toch best wel gaaf te volgen, hoor.
Vraagje.
Zit je al aan de maximum afmetingen van de te bouwen tafels.?
Opzet is naamlijk erg mooi, alleen oogt het voor de ruimte erg krap in elkaar.
Deze layout kan, maar wat spreiding van dit spoorplan zou het ten goede komen.
Dan krijg je ruimte voor landschap, wegen, etc...
Martin de Deugd
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 23 apr 2012 16:43
door Hookies
Ik vraag me wel af of je linksonder wel genoeg hoogte hebt om over het ondergelegen spoor heen te komen. Dat staat los van die 3% stijgingsregel. Heb je enig idee hoeveel tussenruimte er tussen die twee kruisende sporen moet zitten? Ik denk dat je dit in werkelijkheid namelijk niet gaat redden. Volgens de NEM-normen heb je voor sporen met bovenleiding iets van 5 cm tussenruimte nodig en voor sporen zonder bovenleiding 4,5 cm. Als je daar de 3%-regel bij betrekt, dan heb je om een hoogte van 4,5 cm te overbruggen al 1,5 meter nodig. Kijk eens goed in die boog hoeveel lengte je daar dan echt hebt.
PS: Ik denk dat dat verhaal wel op meer plekken opgaat, want in het bovendeel van je baanplan kruisen de sporen elkaar ook om de haverklap.
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 23 apr 2012 18:36
door thijs07
Het maximum is toch wel echt zoiets, misschien nog 2 bij 3 maar geen mm groter. ik wil het liefst 2 bij 3.
en links onder stijgt de baan nu2,5% dus dat kan nog iets meer of misschien nog wat ruimer en linksboven heb ik eigenlijk van mdeugd fie had zoiets namelijk rechtsboven om dat gebouwtje heen naar het bergstationnetje
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 26 apr 2012 08:38
door thijs07
mijn vader heeft dit baanplan goedgekeurt en dan gaan we beginnen met het onderstel.
iemand nog bouwtips?
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 26 apr 2012 09:00
door Paul B
Ziet er fraai uit, doet me denken aan zo'n oude Carrera racebaan. Alleen de looping ontbreekt
.
Gezien de hoeveelheid bergen, spiralen en kruisingen zou ik een open onderstel adviseren met heel veel verticale plankjes...
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 26 apr 2012 12:53
door thijs07
oke
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 25 mei 2012 13:53
door thijs07
mijn vader en ik hebben eens gekeken naar alternatieven en we zijn op een kopstation gekomen met rangeerterrein dus aan de langste zijde van de L vormige baan staat het station en rangeerterrein en de andere kant van de L komt de rest (ongeveer 0,85 bij 1,80 meter). heeft er iemand nog goede ideeën voor het kopstation met het rangeerterrein? de plaats voor het kopstation en het rangeerterrein moet ongeveer 1,80 bij 1 meter zijn.
ik heb al een mooi kopstation gezien die dan 1,50 meter lang zou zijn, kunnen daar ook de grotere treinen op?
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 25 mei 2012 14:02
door thijs07
bij een kopstation moeten de locs de trein uit het station duwen of niet?
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 25 mei 2012 14:54
door shoven
Je hebt de volgende opties (en ik vergeet er vast wel een):
- Treinstellen die 2 richtingen op kunnen rijden - geen probleem
- Je laat de loc omlopen. Dat laatste betekent dat je hem moet kunnen loskoppelen van zijn sleep, dat hij eromheen moet kunnen rijden (wissels! evt. extra omloopspoor) en aan de andere kant weer aankoppelt (wissels!).
- Alternatief is dat je loskoppelt en dat een andere loc aan de andere zijde aankoppelt en wegrijdt. Daarna kan je oorsprokelijke loc wegrijden en geparkeerd worden.
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 25 mei 2012 15:04
door Michiel
Een kopstation is qua layout heel afhankelijk van het tijdperk van uitbeelding. Welk tijdperk denken jullie vooral te rijden? Modern is ronduit het eenvoudigst (met treinstellen en trek-duwcombinaties). Het vroege stoomtijdperk is het lastigst, want dan moet je ook nog kunnen omlopen (overloopwissels), kunnen keren (draaischijf of driehoek), kolen/water/zand bijvullen (depot) en warm houden tijdens de nacht (grote loods).
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 25 mei 2012 15:49
door thijs07
wat een goed derde idee en het is een modernere baan, ik ben nu bezig met ontwerpen
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 25 mei 2012 16:20
door thijs07
hier 2 station mogelijkheden.
ziet dit er een beetje natuurlijk uit?
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 25 mei 2012 16:21
door thijs07
de volgende keer wat duidelijkere foto's
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 26 mei 2012 11:18
door thijs07
ik ben bezig met het baanplan en zoek nog een soort s vormig station van 1meter kan iemand helpen
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 26 mei 2012 12:43
door thijs07
er is 1 probleem, de bocht is een beetje krap en het is R2 van minitrix die er tussen zou kunnen, is die goed genoeg voor alle treinen van het moderne tijdperk
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 26 mei 2012 19:13
door shoven
thijs07 schreef:...een soort s vormig station ...
Jaja....
Iets meer info?
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Geplaatst: 27 mei 2012 14:44
door thijs07
ik wil het tussenstation eigenlijk iets links van de de rails in de bocht.
vanuit dat tussen station moet er 1 enkelspoor nog wat verder naar boven voor grondstoffen o.i.d.
ik heb nog geen idee hoe ik dat station kan ontwerpen in die ruimte. de lengte van de treinbaan kan nog verlengt worden van 3100 naar 3250.
iemand een tip, idee, ontwerp of plaatjes van zo'n tussenstation?