Pagina 7 van 171

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 29 dec 2012 20:18
door janiegein
Ik heb er niet zoveel verstand van maar hoe functioneel zo.n magneet wagentje kan zijn voor diegenen die met readcontacten werken kunnen natuurlijk wel niet geplande schakelingen krijgen.
Ik gooi het maar effe in de groep
Gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 29 dec 2012 22:19
door j-eroen
Zal denk ik niet veel problemen geven.

Ik gebruik zelf reeds, ben momenteel bezig mijn baantje analoog te automatiseren. Ik heb de magneten die de reeds schakelen onder de eerste wagon zitten die achter de lok hangt. Als deze magneetwagon op die plek zit geeft dat totaal geen problemen.

Ik moet wel even toevoegen dat ik deze wagon sowieso niet nodig zal hebben. De magnetjes die ik gebruik zijn zo sterk dat ik ze af en toe even moet controleren of er wat aan zit ;)

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 01 jan 2013 20:30
door janiegein
Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2013.

Hier dan een filmpje wat me dan toch is gelukt met een eerste overzicht tot nu toe.

het bovenliggende achterste deel is dus een tijdelijke keerlus.

hoop dat dit wat duidelijker is dan de fotootjes

ben echter geen filmer dus excuses voor eventuele slechte beelden.

http://youtu.be/ygqSpRnE2a0

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 01 jan 2013 22:46
door Wim
Wild filmpje Jan,

Leuk maar, ik had een treintje verwacht.......

Ach je weet nu hoe Joetoep werkt dus!
Rijden met een carrousel en filmen.


Geintje.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 01 jan 2013 22:48
door shoven
Leuk hoor. Maar waarom film je door het sleutelgat? 8-) :mrgreen:

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 01 jan 2013 22:54
door janiegein
Dit was tevens het eerste filmpje ooit gemaakt.

Dit is ook met fone gemaakt waar fotoo.s mee genomen zijn.

Treintjes laten rijden gaat effe niet tijdelijke keerlus is weer afgebroken om onderliggende rails te vervangen en van electronica te voorzien maar vervolgfilmpje komt zeket.
Gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 01 jan 2013 22:56
door Wim
Snap het Jan,

we wachten af.

"fone" maakt trouwens betere filmpjes dan foto's
dus dat is een uitdaging. :ugeek:

:D

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 01 jan 2013 23:25
door janiegein
Wil toch nog even uitleggen dat in het schaduwspoor afkomend van de spiraal twee wissels liggen die in eerste instantie moeten worden voorzien van eigengemaakte electrische bediening.
Deze twee bedieningen moeten worden geschakeld door uitgaand verkeer uit schaduwspoor. Om die reden moet er in de drie schaduwsporen schakel en stopplaatsen gemaakt worden.
Bovendien moeten die twee verbindingwissels in het uitgaande spoor worden vervangen omdat de twee die er liggen steeds alles laten ontsporen omdat bij beide een mankement is aan het puntstuk.

Dus werk zat de komenfe tijd
Spoeltjes wikkelen.contactrailsjes bijmaken enz.enz.

Tot dan.
Gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 02 jan 2013 13:19
door janiegein
Steven ; Maar waarom film je door het sleutelgat?????

cameraatje rechtop gehouden ipv plat ???

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 04 jan 2013 20:20
door janiegein
effe update;

na draadje wisselaansluiting en draadje wisselspoel ben ik nu zover dat de theorie omgezet is de praktijk en ja hoor eertse wisselschakeling oftewel automatisch gebogenstand heb ik voor elkaar.
Morgen verder met zelfde wissel naar rechte stand.

Eerlijk is eerlijk ik had vooraf niet gedacht dat e.e.a voor mij zo moeilijk zou zijn.
Dacht echt hang ene stroomdraadje aan een contakkie en dat wat je eraan hangt werkt gewoon.
Nou nee dus daar komt duidelijk wat meer voor kijken dan ik met mijn stroomtechnische lekenverstand kon bevatten.

Maar door perfecte en begrijpelijke uitleg van o.a. Rob Zolderspoor in draadje wisselaansluiting begon het kwartje te vallen.

Wat al het besprokene in beide vraagbaakdraadjes voor een ander misschien ingegoten pap is was en is voor mij nog steeds een grote technische infobrei maar en daar schaam ik me niet voor door schade en schande leer ik er wel een heleboel van en ik raad een ieder die ook iets niet begrijpt dringend aan zijn of haar probleem gewoon in de vraagbaak te plaatsen want je krijgt gegarandeerd van al onze ingenieurs :D , een ieder op zijn /haar technische gebied, uitgebreid antwoord met altijd een oplossing.
Zo effe een pluim voor al de hulp en suggesties tot zover.

En dat wilde ik effe kwijt ;)

gr Jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 04 jan 2013 21:49
door brizbo
Ik sluit me helemaal aan bij jou verhaal.
Ben hier ook al een aantal keer, goed geholpen geweest! :D

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 11:12
door janiegein
:oops: belangrijke les. je bent nooit te oud om te leren!!!!!!

VANG NOOIT EEN VALLENDE HETE SOLDEERBOUT OP

RESULTAAT ; VERBRANDE DUIM EN DRIE VINGERTOPPEN!!!

helaas effe uitgeknutseld.

HET IS WEL EEN MANIER OM VAN HET ROKEN AF TE KOMEN, SJEKKIE DRAAIEN GAAT NIET MEER :mrgreen:

PS. heb inmiddels wel de wissels op de automatische piloot gekregen en was bezig de stopplaatsen bij uitgaan schaduwstation te automatiseren door zelfgemaakte konactspoeltjes vast te solderen.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 11:44
door Detlev
Jeez! AU!

Ik voel met je mee!

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 12:34
door D-Mon
Aii, reflexen zijn soms erg onhandig.

Zelf ooit in een vakantiebaantje bij van gend en loos de val van een doosje hoefijzers willen breken met mijn voet.. gevolg, gekneuste voet en een deuk in de stalen neus van mijn schoen..

Maar dat stoppen met roken is natuurlijk altijd goed, de centen die je over houd gewoon 1 op 1 in je hobby steken.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 18:51
door Wim
Ai Jan,

beterschap met het herstel.
Ik ben gestopt met "stoppen met roken"!

Was er niet klaar voor. :roll:
Dus nu weer bijna, vol aan de weduwe..........

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 19:02
door janiegein
hoi Wim;

stoppen met roken zal wel niet lukken, heb al tich keer geprobeerd maar resulteert uiteindelijk in meer veeeel meer roken.

Vingers zijn lekker gevoelig maar er zit weer beweging in. Een paar forse blaren maar ja stom he!

Probeer toch wat te prutsen want stil zitten kijken naar de baan is ook geen optie dus.....

we houden contakt.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 19:15
door shoven
Wim schreef:Ai Jan,

beterschap met het herstel.
Ik ben gestopt met "stoppen met roken"!

Was er niet klaar voor. :roll:
Dus nu weer bijna, vol aan de weduwe..........
Da's weer jammer, scheelt weer boterhammen (mijn vrouw is 'stopcoach' bij een huisartsenpraktijk :mrgreen: ).
Aan de andere kant, door de rokers blijft de AOW betaalbaar en heeft Sjaak ook werk. Elk nadeel heb z'n voordeel.... :lol: :twisted: :mrgreen:
zo, weer genoeg galgehumor...

Sterkte met de vingers Jan.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 21:54
door Wim
Da's weer jammer, scheelt weer boterhammen (mijn vrouw is 'stopcoach' bij een huisartsenpraktijk :mrgreen: ).
Aan de andere kant, door de rokers blijft de AOW betaalbaar en heeft Sjaak ook werk. Elk nadeel heb z'n voordeel.... :lol: :twisted: :mrgreen:

.
Ik rook, dus betaal daarvoor.
Ik drink, dus daar gaat ook een deel heen :lol:
Mijn auto is een SUV en doet ook goed mee (dubbele waarden)
En zo kan ik nog wel even door gaan...

We dwalen af............ :o

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 22:02
door shoven
Wim schreef: We dwalen af............ :o
Da's waar, maar Jan kan nu toch weinig doen... of lukt het prutsen al weer een beetje Jan? :)

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 09 jan 2013 22:14
door janiegein
Prutsen lijkt wel te lukken maar ben bang dat ik contaktrailsjes niet goed gemaakt heb.

Ze geven niet of nauwelijls signaal door naar relais. Zeker de kleine lokjes hebben daar moeite mee.

Ze zouden eigenlijk wat zwaarder moeten zijn want als ik ze er handmatig over schuif schakelen de contacten wel.

Dus dat is weer effe doorprutsen

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 10 jan 2013 06:13
door Wim
Wellicht de railsjes goed prutsen! (schoonmaken)

Ook dat kan met 1 hand, net als zoveel andere dingen.
Mijn Oom kon een shaggie draaien met 1 hand! :shock:

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 10 jan 2013 13:40
door janiegein
goede morgen Wim jij was er vroeg bij!!

nou ik denk niet dat het aan het schoonmaken zelf ligt.

onderstaand schemaatje laat zien een stuk rails van 70 cm flex. waarbij de letters A voor de massa oftewel de min staat.

bij de rode strepen is een zogenaamd contaktrails ingelast gewoon draad aan de rails en ervoor en erachter rails doorgezaagd.

groen is schakeldraad

Afbeelding


Het domme is nu dat ik al zo,n achttal van deze aansluitingen heb gemaakt en die werken allemaal goed en zonder problemen maar deze eene doet raar en voor mij niet te verklaren.

trein komt aanrijden en stopt halverwege contaktrail. als ik hem eroverheen schuif / help is weer voor de helft eroverheen voor ie weer verder gaat. verbind ik contaktrail door met de rail ervoor en erachter loopt trein gewoon door. ra ra wie weet dit mij uit te leggen ????

ik hoor graag van onze meedenkhoofden

:idee: Ik denk dat ik het opgelost heb

schakelingen gebeuren via rijstroom en ik neem met dat schakelen niet bedoeld voor wissels teveel min weg waardoor er geen min overblijft voor te rijden. heb nu alleen een relais geplaats die geschakeld wordt en die op zijn beurt weer een werkschakelaar in werking zet, de vertraging is net voldoende om contakt te passeren.

wat betekend dat ik dus waarschijnlijk een eigen rijtrafo en een eigen schakeltrafo in ga zetten hebben beide met rijstroom dus gezamelijke min moet probleemloos kunnen.

de praktijk zal het leren.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 13 jan 2013 18:43
door janiegein
Hallo allemaal effe update,

na in het begin van de week het ongelukje met de hete soldeerbout toch wat kunnen freubelen met mijn stijve pijnlijke vingers.

onderstaand plaatje laat zien mijn knutselwerk om twee elektrische wissels en drie stopplaatsen volledig automatisch te laten schakelen.

Afbeelding


van de zestien schakelingen moet ik er nog vier maken en aansluiten en moet voor mezelf concluderen dat ik dat toch maar mooi voor elkaar gebokst heb met mijn elektronische lekenverstand.

Het zal ongetwijfeld door een elektrotechnicus wel als een lachertje worden gezien maar ik heb tot uitvoer gebracht wat er als antwoorden op mijn vragen in de vraagbaak met draadje wisselaansluiting en wisselspoel heb gekregen.

Heb op deze montageplaat en tiental elektromagnetische contacten gebruikt en een drietal zelf gemaakte werk/rust schakelaars werkend op het magnetische principe.

moet dus die vier vervolgaansluitingen nog maken en ga dan door met de bouw van de rijbaan.

Als ik met de baan op de tweede poot van de U-vorm ben aangeland moet daar en viersporig station gemaakt worden welke dus weer alle vier moeten worden voorzien van weer vier werk/rust schakelaars welke voor de automatische stop en go functie op het station moeten zorgen voorafgegaan door aan iedere zijde van het station een wissel voor de keuze van welk spoor in het station ook weer geheel automatisch.

dus knutselwerk zat nog voor de boeg.

tot zover weer even voor nu en ik denk dat het logisch is dat een filmpje van de werking hiervan MET rijdend materiaal pas aan de orde zal komen als ik de baan zover heb maar hoop met plaatjes jullie in de tussentijd te voorzien van de nodige info.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 13 jan 2013 19:55
door dizkartes
ziet er goed uit hoor..... ik zou het nog niet voor elkaar krijgen

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 13 jan 2013 21:42
door Wim
Netjes geknutseld Jan.
Ondanks je gebrek aan elektro-technische kennis vind ik dat je dat toch knap maakt allemaal.
Hulde daarvoor. We zien de volgende vorderingen wel weer tegemoet.