Pagina 7 van 20
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 12 nov 2014 17:06
door mikey
Haha wie weet
Volgens mij voerde de NS op dat moment actie. Waartegen weet ik helaas niet.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 12 nov 2014 17:11
door Hoontje
Bloed zie je er helaas maar al te goed op
Echter was het volgens mij een zichtbaarheidstest. Heb er weleens wat over gelezen. Zal eens zoeken of ik het nog kan vinden.
Mikey aan wat voor prijs zat je te denken voor de verkoop?
Groetjes,
Hoontje
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 12 nov 2014 17:17
door mikey
Ik heb de rede inmiddels al gevonden:
Al jaren bestond in Amsterdam de Bloedneus-tram maar een Bloedneus-locomotief kenden we voor 2001 nog niet... De 1601 "Amsterdam" was een tijd de vaste loc voor de "Vliegende Ploeg" (Vliplo) in de Westhaven. Zij wilden hun loc wat beter herkenbaar maken en gaven hem aan 1 zijde een rode neus. Blijkbaar was men het daar in "Utrecht" niet mee eens want de Bloedneus werd al heel snel weer gestelpt..., Westhaven, 07-03-2001. Het dienstgebouw op de achtergrond is in mei 2012 gesloopt.
De loc moet eerst nog af gemaakt worden
De verkoop zal dan na Houten worden, dan heb ik namelijk de airco kasten.
Ik heb zelf nog geen bedrag in gedachte... Ik zat eerste instantie te denken aan een MP verkoop met bieden.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 12 nov 2014 17:35
door Adriaan
Wat is een MP verkoop?
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 12 nov 2014 17:36
door mikey
Marktplaats
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 12 nov 2014 17:38
door Adriaan
Dank je wel, daar was ik nooit opgekomen.
Zo zie je maar, nooit te oud om iets af te leren.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 12 nov 2014 17:41
door mikey
Maar mochten er meerdere mensen een donor 1601 kunnen aanleveren, wil ik misschien nog wel overwegen om er meer te maken.
Uiteraard dan wel tegen een kleine vergoeding voor de tijd en klein materiaal wat ik er in steek.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 13 nov 2014 11:06
door Rick
Airco kasten? Die zitten er niet op. Het ziet er goed uit zo alleen staat het nummer nog in het midden.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 13 nov 2014 11:41
door mikey
Kijk maar op de 1e foto. Daar zit wel degelijk een kast op de kop
Enne.... nummertjes.... valt mij nu inderdaad ook op.
Mss ook maar aanpassen. Daar ga ik nog even over nadenken.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 13 nov 2014 11:57
door Rick
Al kijk ik 100 jaar naar die foto, ik zie geen airco kast want die zit er niet op. Wel een kast voor de typhoon maar die is veel kleiner en zit inderdaad niet op de Fleischmann 1601. Voor je een grote kast op de locs gaat zetten wat niet nodig is bij deze versie.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 13 nov 2014 13:23
door Paul_DMV
klopt is geen airco kast maar thypoon kast. Fleischmann heeft deze als reserve onderdeel, want hij zat op de cargo versie die ze later nog hebben uitgebracht. ik had ze toen los gekocht om er op te zetten, heb later alle fleischmanns verkocht en minitrix locs voor terug gekocht.
maar ik zou nog wel even de trede plank zilvergrijs maken en de voorkant van de frontverlichting donker grijs maken. op de achterkant donker grijs met zilvergrijze ringen. Wordt hij een stuk mooier van.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 13 nov 2014 16:05
door mikey
Dat verklaard een hoop. De trede en lampringen stonden al op de agenda. Deze worden nog geverfd.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 13 nov 2014 16:56
door mikey
1601 nummertjes zijn besteld
Deze ga ik wel verplaatsen. Op de plaatsen waar de schilden horen, ga ik graffiti aanbrengen
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 01 dec 2014 23:34
door mikey
Helaas was ik vorige keer de nummers van de 1600 vergeten mee te nemen... vandaag wel mee, maar helaas geen tijd gehad.
Wel ben ik weer wat verder gegaan aan mijn 1100 kapjes.
Vorige week heb ik ze opnieuw blauw gespoten en vandaag heb ik de lijnen gezet en de schildjes opgeplakt.
Voor diegene die willen weten hoe ik de lijnen er op heb gekregen... dit heb ik met een gummetje gedaan. Hier een dun strookje van af snijden en dan vervolgens met heeeeeel weinig verf er op stempelen. Laagje voor laagje.
Zie hieronder het resultaat.
Even voor de beeldvorming heb ik de kapjes op de onderstellen gezet.
Nu moet alleen nog maar het volgende gedaan worden aan deze locs:
-Rode bufferbalken opnieuw rood verven (is nu nog een beetje plastic look)
-Vignetten en opschriften plakken
-Dak flink vervuilen en de zijkanten zeer licht vervuilen
-Blanke lak spuiten
2 avonden zou wel moeten lukken
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 05 dec 2014 22:33
door mikey
En soms vergeet je wel eens wat..... de raamlijsten aan de voor en achterzijde
Deze heb ik nu ook netjes zilver kleurig gemaakt.
Ik kan weer een paar punten van het lijstje afstrepen.
-De rode bufferbalken zijn opnieuw rood gespoten. De plastic look is nu weg.
Helaas ben ik niet helemaal tevreden met de kleur. Het is te licht uitgevallen. Waarschijnlijk spuit ik deze nog een keer over in een donkere tint.
-De kapjes zijn nu ook vervuild met de airbrush. Op de foto's lijkt het wat licht van kleur, maar daadwerkelijk zijn ze wat donkerder en ik ben zeer tevreden met het resultaat van het weatheren. De laatste 3 foto's lijken de kleuren het meest op de werkelijkheid.
Dan weer een nieuwe afstreeplijst:
-Transfers plakken
-Laklaag spuiten
-Motorblok achter de ronde raampjes zwart verven
-Bufferbalken een donkerdere tint rood spuiten
-Raampjes, lichtgeleiders en pantografen terug plaatsen
Eens kijken of ik deze punten in 1 avond kan proppen
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 14 dec 2014 14:52
door mikey
Ik kan weer een project van mijn lijst af schrappen. De revisie van 3 1100's zijn klaar.
De transfers zitten er op en deze zijn gefixeerd met een blanke lak laag.
Hier heb ik de lak van Phildie genomen. Deze is op waterbasis en droogt mat op.
Ook de bufferbalken zijn nu een tint donkerder gespoten.
En uiteraard ook de panto's, ramen en lichtgeleiders weer terug gemonteerd.
Zie het eindresultaat:
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 15 dec 2014 04:30
door Hoontje
Schitterend Mike, mooie resultaten.
Zeg, hoe staat het met je 1500?
Groet,
Hoontje
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 15 dec 2014 08:31
door FidOo
Loks zijn echt heel mooi geworden Mike! Vooral ook die lijntjes die er strak op zitten.
Heb je die rondjes om de koplamp ook met dat gummetje gedaan?
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 19 dec 2014 14:18
door mikey
Hallo Joost, Hoontje,
Rond de koplampen zijn inderdaad ook met een gummetje gedaan. Eerste instantie wilde ik een groot vlak nemen om de ring in 1x te stempelen, maar merkte al snel dat ik dan de kap eromheen ook bestempel. Ik heb dus een heel klein puntje van een gummetje genomen en ben zo de hele ring langs gegaan (kost wel wat tijd).
De 1500 staat nog even op een laag pitje. Ik ben nog even in twijfel hoe ik de daken van de koppen ga maken. Deze zitten er wel gegoten bij, maar zijn veel te klein. Ik wil namelijk ook de randen om de panto's maken.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 19 dec 2014 14:44
door mikey
Afgelopen week zijn de bollen voor verse bollenwagens binnen gekomen.
Ik heb er een tijdje geleden al 2 gemaakt, maar wilde er op termijn iets meer hebben.
De 20% korting op shapeways heeft mij overgehaald er 6 bij te bestellen.
Als eerste heb ik met wasbenzine en een tandenborstel de bollen van de olielaag ontdaan.
Vervolgens heb ik met dezelfde tandenborstel de bollen met Cif schoonmaakmiddel bewerkt. Dit heeft een licht schurend effect waardoor de printlijnen prima glad gepoetst kunnen worden, zonder dat de detail verloren raakt.
En dan goed afgespoeld met water.
Als donor gebruik ik Arnold hn6121 (2 stuks in 1 doosje)
Om de kleur grijs van het onderstel te matchen heb ik primer grijs van Sencys gebruikt, welke te koop is bij Praxis.
Neem dan wel een afstand van ongeveer 40 cm als je gaat spuiten, anders spuit veel te veel in 1 keer. Op deze manier kan je dan laagje voor laagje aanbrengen (wel met tussenpozen van ongeveer 10-15min).
Een kleine tip.... doe een mondkapje op. Ik heb een poging gedaan om dit in de airbrush spuitcabine op mijn vereniging te doen, maar deze kon het alles behalve aan. Het hele hok was vergeven door de verflucht
Momenteel heb ik 2 donoren liggen en de overige 4 zijn besteld. Met een beetje geluk kan ik in het nieuwe jaar beginnen met het maken van de trappetjes en hekjes.
Even een kleine preview.... zoals hieronder moeten ze gaan worden (dit zijn de 2 welke ik al eerder gemaakt heb).
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 24 dec 2014 22:00
door mikey
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 24 dec 2014 22:56
door Ad_M
Mike, waarom niet even de frees er overheen bij de verenging? (of is dat net te ver?)
Wel oppassen dat je niet zo fanatiek wordt als Paul bij zijn VIRM
Mooie oplossing die donor lok, tip geweest of zelf uitgezocht?
Mvg,
Ad
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 25 dec 2014 22:50
door mikey
Hoi ad,
Ik zat eerste instantie wel aam de vrees te denken, maar ivm nachtdienst kom ik pas weer over een week op de vereniging. Vijlen gaat ook ngeveer net zo snel
De tip van de lok kreeg ik van Paul. Het was alleen nog de gok of dit de juiste maat zou zijn. Gelukkig is het chassis redelijk goed aan te passen.
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 26 dec 2014 09:30
door Maurits71
wow
Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 28 jan 2015 19:18
door mikey
Het heeft weer even geduurd eer ik weer een update kon plaatsen, maar bij deze.
Ik heb zeker niet stil gezeten. Weer lekker aan de MDDM gerommeld.
Voor de asjes heb ik inmiddels verlengstukjes gevonden.
Hieronder kun je nu ook zien dat de kap er goed overheen past. Alleen het midden draaistel wil nog niet helemaal mee werken. De veer die er nu op zit is eigenlijk te slap. Hierdoor stuitert het draaistel makkelijk uit de rails. Ik gok dat een wat stevigere veer de oplossing zal zijn.
Ook de eerste Fleischmann ic donor is al door de Dremel onder handen genomen.
Van het onderstel heb ik alleen maar de uiteinden met draaistel, koppeling en buffers nodig. Ik heb deze nog wel verder ingekort, anders zit het draaistel nog te ver weg van de buffers.
Zoals je kunt zien heb ik de uiteinden van het onderstel van Shapeways er af gehaald. Deze worden voor de donor vervangen. Op deze manier kunnen er schaarkoppelingen op met NEM schacht. Dat betekend dat ik ze straks met Flm profi koppelingen buffer aan buffer kan koppelen.
Ook ben ik weer verder gegaan met mijn 2 1601's met bloedneus. I.v.m. tijdgebrek heb ik besloten de rest zo te laten.
1 versie is verder afgebouwd door een clubgenoot (dit was ook zijn eigen loc). 1 is voor de verkoop en de laatste heb ik nu helemaal van graffiti voorzien.
Mocht het mensen opgevallen zijn.... in de 1601 met graffiti zitten nog geen lichtgeleiders. In deze 1601 ga ik nog LED verlichting plaatsen. Dit is een kant en klaar setje (moet je alleen zelf nog op je printplaat solderen en lichtgeleiders aanleggen). Voor diegene die interesse hebben, kan ik wel per pb een link sturen.
Zoals je hieronder kunt zien heb ik ook de nummers in het midden van de kap afgehaald en deze aan de linker zijde aangebracht.
Voor de geïnteresseerden onder ons. Degene voor de verkoop staat momenteel op Marktplaats (even zoeken onder NS bloedneus en je vind hem al snel). Het gaat om de 1601 op de laatste 3 foto's hierboven.