Pagina 7 van 11

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 02 mei 2016 20:53
door shoven
Ehm...red je dat met 1 meter voor een TGV?

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 02 mei 2016 22:04
door Marksintpancras
;) TGV van 1 meter? Is mogelijk :D, is 4 a 5 wagons, ICE2 heb ik ook al eens gezien met 4 stellen in Duitsland,.
De Lufthansa Donald Duck heeft ook 4 stellen, tevens reed de Lufthansa altijd hun Express trein altijd met weinig wagons.

Maar persoonlijk vind ik een TGV met 7 a 8 stellen mooier.

Maar je kopstation ziet er goed uit, mis alleen een rangeer spoor tbv je opstelspoor, nu moeten ze via hoofdbaan naar de opstel en er ook via de hoofdbaan weer terug naar perronspoor.
Persoonlijk vind ik jouw baan beter geschikt regio materiaal van de DB, trein met 3 a 4 rijtuigen.

Ik bouw nu kopstation Oberstdorf (zoals in het echt), deze maak ik geschikt voor dieselmateriaal met een lengte van maximaal 50 cm, zoals de Desiro, Pendolino, Talent, Lint, etc. Helaas kan dit station geen ICE, en elektrische treinen aan. hiervoor heb ik Bahnhof Brohl-Lutzing.

Het is keuzes maken, qua ruimte, aankleding, rijden en materiaal; :roll: maar tot nu toe ziet jouw baan er top uit :!:

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 03 mei 2016 09:50
door dentheo
Enige oplossing voor langere perrons zijn bochtwissels.

Rij je dubbelsporig rechts of links ?
Dan horen er steeds twee stellen overloopwissels net voor het station, om alle perrons te kunnen gebruiken.
Tussen de twee overloopwisselcombinaties kun je mooi het uithaalspoor van het opstelterrein aansluiten, dan is elk perron bereikbaar.

Het uithaalspoor ligt dan naast de dubbelsporige hoofdlijn
Op dat uithaalspoor sluit je dan de opstelsporen aan.

Een trein, die je weg rangeert, kruist dan de hoofdbaan en stopt op het uithaalspoor, maakt dus de hoofdbaan direct terug vrij.
Hij keert en rijdt in de opstelsporen naast wisselstraat van het station.
De langste trein die je op het opstelspoor wil zetten bepaalt de lengte van uithaalspoor.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 03 mei 2016 11:06
door Henk van de Weerdt
Hallo Roger,
RogerB schreef:Ik wil wel absoluut 1meter perronlengte hebben om een fatsoenlijke TGV te kunnen laten stoppen.
Wordt dat niet een beetje krap? Mijn KATO Thalys PBKA is al bijna 1,2m lang.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 03 mei 2016 12:31
door FidOo
Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:

Maar verder ben ik het met Mark eens.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 03 mei 2016 14:14
door Ron
Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:
Ok, jij heb de langste, maar ik plas weer verder :mrgreen: :lol: :lol:

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 03 mei 2016 14:59
door shoven
FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:
Wow, over hoeveel bakken heb je het dan?

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 03 mei 2016 17:57
door Reindier
FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:

Maar verder ben ik het met Mark eens.

Dat vraagt om een filmpje :) ben ook benieuwd hoe dat er uitziet/rijd...

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 07:46
door FidOo
shoven schreef:
FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:
Wow, over hoeveel bakken heb je het dan?
Steven, de ICE1 is in het echt altijd 14 Delig en bestaat uit de volgende wagens:
Triebkopf - 1e - 1e - 1e - bordrestaurant - 2e/service - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - 2e - Triebkopf

Ik zit nu op 12 wagens (ja ik mis er nog 2, maar die zijn onderweg). Fleischmann heeft alle types uitgebracht op 2 na. Dat zijn dubbele nummers.
Reindier schreef:
FidOo schreef:Als we dan toch gaan opscheppen, mijn ICE1 is 210cm op volledige lengte! :mrgreen:

Maar verder ben ik het met Mark eens.
Dat vraagt om een filmpje :) ben ook benieuwd hoe dat er uitziet/rijd...
Filmpje is helaas niet mogelijk, baan thuis is niet zo ver dat we rond kunnen rijden. En op de clubbaan heeft hij nog niet gereden. Een fotootje heb ik wel. Tis geen geweldige kwaliteit, en tis nog al lastig te fotograferen. Goeie foto's en filmpjes komen vast nog wel!

Afbeelding


Maar nu weer terug naar Roger zijn baan.

Roger, ik persoonlijk zou iets anders gaan overwegen, dit kopstation werkt echt heel onnatuurlijk. De bogen zijn gedeeltelijk R1 en daarnaast mis ik de overloopwissels voor de trein die binnenkomt en weer vertrekt. Even een lang verhaaltje:
Trein vertrekt van spoor 2/3, rijdt een rondje en komt binnen op spoor 4/5. Nu gaat die trein weer weg en moet deze over het zelfde spoor weer tegen de richting in terug.

Daarnaast denk ik dat als je perse een kopstation wilt, deze echt beter eerder kan laten beginnen, en in een flauwe boog kan leggen en meer links boven moet eindigen, en dat je een deel van de scenery misschien moet verbouwen, zoals een half relief station en perrons (zoals michiel dat op zn dioramas altijd zo mooi doet).

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 09:34
door RogerB
Henk van de Weerdt schreef:Hallo Roger,
RogerB schreef:Ik wil wel absoluut 1meter perronlengte hebben om een fatsoenlijke TGV te kunnen laten stoppen.
Wordt dat niet een beetje krap? Mijn KATO Thalys PBKA is al bijna 1,2m lang.
Hallo Henk, zo'n Thalys is toch ook 10-delig toch?

Zijn de overige TGV's van Kato dan langer dan 1,2m? (ik wil namelijk de nieuwe KATO 10924)

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 09:42
door RogerB
O.K. het is denk ik duidelijk dat ik een verkeerde inschatting heb over treinlengte i.c.m. de perronlengtes.
Bedankt dat jullie me hiermee verder willen helpen!

Ik ben overigens van plan om de nieuwe KATO 10924 te kopen zodra die geleverd wordt.

Ik ga eens nadenken over de opmerking van FidOo over een kopstation met gebogen perrons...... is misschien wel een goed idee.

Ik zag ook nog een tip over boogwissels, maar op het forum ook veel negatieve berichten over boogwissels. Is het echt zo slecht om deze voor het station te gebruiken?

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 09:43
door Henk van de Weerdt
Hallo Roger,
RogerB schreef:zo'n Thalys is toch ook 10-delig toch?

Zijn de overige TGV's van Kato dan langer dan 1,2m? (ik wil namelijk de nieuwe KATO 10924)
Klopt deze is 10 delig, en als ik bij spurweite n kijk:

http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... MaxCount=1

Formneuheit 2014, 5 pol. Motor, Innenbeleuchtung vorbereitet, Lichtwechsel rot/weiß, TGV Reseau, mit neuem Triebkopf, 10-tlg.,SNCFEp. V,

Is diegene die jij wil hebben ook 10 delig.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 09:44
door RogerB
Hoi Henk, zie bovenstaand bericht. Je was net iets sneller dan ik ;)

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 09:47
door Henk van de Weerdt
Hallo Roger,
RogerB schreef:zie bovenstaand bericht. Je was net iets sneller dan ik ;)
;-) Kan gebeuren succes met het aanpassen van je station.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 11:02
door shoven
RogerB schreef: Ik zag ook nog een tip over boogwissels, maar op het forum ook veel negatieve berichten over boogwissels. Is het echt zo slecht om deze voor het station te gebruiken?
Roger, op mijn vorige baan had ik een setje overloopwissels liggen die bestond uit 4 Peco boogwissels. Nooit problemen mee gehad.
De boogwissels van Fleischmann (en Minitrix ook volgens mij) zijn R1/R2 wissels, dat is inderdaad vragen om gedoe. De Peco's (SLE386/-387) hebben de volgende specs:
Nominal Radii: Outside 914mm (36in), Inside 457mm (18in)
Length: 157mm (6 3/16 in)

In mijn nieuwe baan heb ik er hier ook een aantal van ingepland, maar dan de code 55 variant.

Afbeelding

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 13:56
door RogerB
Dank je wel Steven. Ik ga eens proberen het ontwerp aan te passen!

Wilt iemand eens, voor mijn beeldvorming, een foto uploaden van zo'n totale 10-delige TGV/Thalys set van 1,2 meter?

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 13:57
door Krab
Hoi ik kan het bevestigen wat Steven zegt over de peco 55 boogwissel .
Bij mijn station liggen ze aan de linkerkant ,
al meer dan 4 jaar en geen problemen met Loks of wagons ermee. ;)


m.v.g. Sjaak

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 15:58
door dentheo
Mijn Thalys is 1,25 m lang.
Is volgens mij netjes op schaal 200m/160....

Maar je kan hem vlot inkorten.... heb je een reserve rijtuig in de kast :mrgreen: :mrgreen:

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 04 mei 2016 19:26
door Marksintpancras
Je kan ook overwegen om een een perron in een bocht neer te leggen, zo kan je lengte winnen.
Tevens kan je de sporen die uit jouw tunnels komen, mogelijk verdubbelen met 2 uithaalsporen.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 26 mei 2016 20:35
door RogerB
Zo ... bijna een maand verder en niets opgeschoten met het ontwerp. Van alles geprobeerd: bochtwissels, gebogen perrons, enz..
Maar door de beperkingen van de afmetingen van de onderplaat ben ik weer ongeveer terug op het oude ontwerp. Weliswaar met meer perronlengte. Nu zo'n 1,2meter, waarbij ik verwacht dat ik tijdens de bouw nog zo'n 10cm kan "winnen", zodat een 9-delige TGV kan stoppen.
station05.jpg
station05.jpg (31.42 KiB) 7248 keer bekeken
station05-3d.jpg
station05-3d.jpg (15.93 KiB) 7248 keer bekeken
Tja, op dit moment kan ik er niet meer van maken.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 26 mei 2016 21:14
door Marksintpancras
:lol: tja, de bottelnek is de lengte van de thayls.
Door geen overloop wissel te maken tussen in en uitgaande spoor beperk je treinverkeer.

Ik heb zelfs ook een kopstation, ik heb gekozen voor een baanplan allias Oberstdorf, zie mijn draadje, en gekozen voor korte treinen zoals maximaal 55 cm, maar met opstelterrein. Hierdoor kan ik leuke treinen zoals de Desiro, talent, Lint lekker rijden, met veel afwisseling.

Maar al met al ziet het plan er wel goed door dacht uit, ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 26 mei 2016 21:15
door Timtrein85
Roger,

Volgens mij kun je jouw kopstation weldegelijk vergroten. Dit door het geheel meer de hoek in te kantelen. Ik heb even in Photoshop zitten klooien:

Afbeelding

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 13 apr 2017 08:13
door RogerB
sooooowww......bijna een jaar geleden dat ik iets gepost heb in mijn topic. :( (wel dagelijks meegelezen op het forum :D ) In deze tijd is er helaas niet veel gebeurd. Nu ga ik de draad weer oppakken en start de bouw van het stationsgedeelte.

Afgelopen weekend ben ik naar Intermodellbau in Dortmund geweest. Naast de nog ontbrekende rails ook de startset voor de bovenleiding gekocht. Daarnaast ook nog een BR114/143 bij H@ns gekocht!
HRB-collectie-18kl.jpg
HRB-collectie-18kl.jpg (48.08 KiB) 5469 keer bekeken
Verder ook nog twee Kronenbourg bierwagons gekocht, waarvan de rechtse van Minitrix is en de linkse volgens mij een hele slechte namaak is. Deze zat in een naamloze verpakking.
HRB-collectie-19kl.jpg
HRB-collectie-19kl.jpg (44.17 KiB) 5469 keer bekeken

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 15 apr 2017 21:09
door Timtrein85
Ha Roger,
Goed dat je even wat stof af blaast :D
En goed te horen dat je het stationsdeel gaat bouwen. Ben je er een beetje uitgekomen?

Re: Haut-Rhin - Breisgau

Geplaatst: 15 apr 2017 22:20
door RogerB
Hoi Tim,

Ja, na lang wikken en wegen is het ongeveer jouw gephotoshopte variant geworden welke ik nu ga maken. Ik zal dit weekend wel even een jpg-tje van het ontwerp uploaden!

Groeten Roger